Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Ongelofelijk, wil mijn voorspatbord er afhalen, maar krijg met geen mogelijkheid de sleutel om de boutkoppen. Dus zooi maar wat hoger en voorwiel er uit, ook een mooie klus voor een rug patiënt. Wiel aan de kant en eens goed kijken. Jezus, hebben ze de hoekjes van de strip omgeslagen tegen de boutkoppen. Deze manier van borgen ken ik wel, maar na 43 jaar en iets van 30 motoren verder heb ik dat nog nooit gezien. Waarom niet gewoon veerringen oid. Tis omdat ik een badguy wil lijken anders was dat stuk US amateurisme allang verdwenen.

Borgen door striphoeken om te zetten bij een spatbord, je hoeft er niet mee naar het slagveld, idioten

Ongelofelijk, wil mijn voorspatbord er afhalen, maar krijg met geen mogelijkheid de sleutel om de boutkoppen. Dus zooi maar wat hoger en voorwiel er uit, ook een mooie klus voor een rug patiënt. Wiel aan de kant en eens goed kijken. Jezus, hebben ze de hoekjes van de strip omgeslagen tegen de boutkoppen. Deze manier van borgen ken ik wel, maar na 43 jaar en iets van 30 motoren verder heb ik dat nog nooit gezien. Waarom niet gewoon veerringen oid. Tis omdat ik een badguy wil lijken anders was dat stuk US amateurisme allang verdwenen.

Borgen door striphoeken om te zetten bij een spatbord, je hoeft er niet mee naar het slagveld, idioten
Niet teveel je naam eer aan doen hè 😉

Voor dat soort dingen heb ik een hefbrug gekocht , geweldig als je niet op je knieën iets wil repareren of bekijken

Hij staat hier ook weer op de heftafel. Na de run op de vermogensbank en ik verteld had wat ik nou van de motor wil, een aantal adviezen gekregen.
Het eerste was de dondernaald buiten gebruik te stellen en de luchtsproeier terug naar 42 te brengen.
Dus eigenlijk voor zover het kan de carburateur de-modificeren.
Origineel is de luchtsproeier/airbleed niks meer als een gaatje waar je niks aan kunt afstellen. Deze boor je op en tapt er draad in en die schroef je vervolgens dicht.
IMG_9339.jpeg

Daarna boor je op deze plek een gat en tapt daar m5 x 0,75 in en schroef je daar een sproeier tussen de 130 & 170 in.

IMG_9338.jpeg

Deze hele modificatie maakt het wel makkelijker om met verschillende maten sproeiers aan de gang te gaan. Die vijf millimeter sproeiers zijn nog geen drie euro per stuk dus ik heb maat 41, 42 en 44 besteld. Om de een of andere reden is er geen 43, ik heb mezelf niet verveeld met het uitzoeken van waarom dat er niet is.
Aan de andere kant een sproeier aan de buitenkant is een makkelijke prooi voor vuil & vocht maar ja, hoe kun je anders de aanschaf van die heftafel verantwoorden? Dus ik laat het zo. Money in tha bank baby…

Nu is de naald zelf aan de beurt en ook deze is niks meer dan een lucht/ brandstof menger aangeslingerd door het vacuum achter het luchtfilter.

IMG_9337.jpeg

De hiervoor genoemde airbleed heeft hier in principe niks mee te maken, die was alleen nodig om de hoofdsproeier te beïnvloeden. Die dondernaald heeft zijn eigen luchttoevoer.
Van uit de vlotterbak word brandstof aangezogen door en daarvoor is er een gat gemaakt die ik nu weer dicht heb gemaakt door een m3 schroef in te draaien.

IMG_9340.jpeg
IMG_9341.jpeg
IMG_9342.jpeg

Dit heb ik ook in de naald zelf gedaan want deze laat ik gewoon zitten mocht ik er ooit de behoefte aan hebben om toch een onhandelbare één liter op vier kilometer verbruikende milieu belaster te rijden.
De uitgevoerde run bracht de 121Pk op na het uitzetten van de dondernaald, dus daar hoef ik het niet voor te doen alleen vond ik het dubbelgevouwen slangetje niks.
Het gaatje voor de lucht is gedicht met een rubbertje.

Volgende advies was om toch heel gewoon een S&S rugplaat en druppel luchtfiterhuis te gebruiken. Ik vond een compleet gebruikt exemplaar bij ba ba baboonstra en die leek redelijk compleet inclusief uitwasbaar luchtfilter en al in zijn geheel beschadigd in de uitstraling en patina zoals ik heel mijn motor heb uitgevoerd.

Affijn, da’s klaar en nu wachten op de bestelde sproeiers.

Ghehehe, het klopt wel zo ongeveer. Ik ben er niet bang voor en ik koop liever nieuwe gereedschap dan dat ik mijn geld uitgeef aan bijkomstige kosten als uurloon en overheadkosten. Er is al een lange tijd zoveel goeie informatie te vinden en daar kan ik gebruik van maken om tijdens het proberen & falen het falen tot een minimum te beperken. Het zelf sleutelen, een beetje van mezelf en een beetje van internet.

Ben ook maar begonnen op m’n twaalfde met brommers wat aan de gang houden met het kleine setje gereedschap wat m’n vader in de schuur had hangen. Het gebrek aan inkomen maakte me vindingrijk. Daarna kloten met auto’s, onderdelen van de sloop. Het was niet allemaal even succesvol maar wel heel veel van geleerd. Dan valt zo’n Harley uit 1997 echt wel mee. En ja, kijk de mijne nou. Daar willen de “echte” niet dood op gevonden worden. Maar straks wel misschien meer dan 121PK en meer dan 160Nm door een blok juist te temperen in plaats op te voeren.

De carburateur weer in elkaar gestoken en weer terug aan het blok gehangen. De voorste pully is weer vervangen voor degene die er origineel al aan zat. Eens kijken wat dat met het geheel doet nu de carburateur terug bij af is. Primaire bak komt er van de week weer op. En nog even wachten op het bestelde luchfilterhuis en de sproeiers.

Ik weet niet of ik je opschrift goed interpreteer, maar in dit geval is het niet Engels of zo, bij elke fietstrapper heb je hetzelfde. Als het voortandwiel met gewone (rechtse) draad vast zou zitten kan hij zichzelf losdraaien tijdens bedrijf.

Ik weet niet of ik je opschrift goed interpreteer, maar in dit geval is het niet Engels of zo, bij elke fietstrapper heb je hetzelfde. Als het voortandwiel met gewone (rechtse) draad vast zou zitten kan hij zichzelf losdraaien tijdens bedrijf.
Ik zie dat ik de s in “engels” vergeten ben…

IMG_9347.jpeg

Ook weer verholpen.

Laatst bewerkt:
De mijne is vanmorgen eindelijk aangekomen in Losser. Het heeft dik drie weken geduurd om hem van Oostenrijk naar daar te krijgen, onder andere omdat een eigenwijze transporteur de motor toch eerst naar België heeft gehaald om ze daarna op weg naar Denemarken op de plaats van bestemming te droppen.
Hopelijk gaat hij in de komende dagen uit elkaar en kunnen we de schade vaststellen. Ik ben heel benieuwd wat er uit de bus gaat komen.

Terug
Bovenaan Onderaan