Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Helemaal mee eens, alles heeft 2 kanten. Ga dan ook niemand veroordelen, maar ik ken Vincent (eigenaar) als een zeer kundig monteur, dit is voor mij echt de eerste keer dat ik iets negatiefs hoor. Ik kom er graag, hij staat je te woord voor advies zonder dat het hem iets oplevert, hanteert normale prijzen, en is in mijn ogen echt een vakman.
 
Ik ben weer bij. Na de radio stilte van motorvitamine kan ik Max weer lezen. Ik heb dat gewoon gemist. Even kort door de bocht. Ik rij een early shovel. Ooit gekocht en een half jaar later aan een complete blok revisie toe. Kosten 1500€ onderdelen en 3000€ loon. Garantie tot de deur (dus een eerlijk antwoord gekregen) en zo is het begonnen.

Er was dus "garantie tot de deur" aangegeven, maar schijnbaar was jouw makker toch in de veronderstelling dat hij een vroege Shovel had gekocht met tig jaar garantie? Ik snap het niet meer.
 
Er was dus "garantie tot de deur" aangegeven, maar schijnbaar was jouw makker toch in de veronderstelling dat hij een vroege Shovel had gekocht met tig jaar garantie? Ik snap het niet meer.
Best veel geld 3000€ dat is meer dan een week werk , zelfs ik demonteer en monteer een paar shovelhead koppen in bijv 4 uur en dan doe ik het op mijn gemak en moet ik telkens in het boek kijken voor allerlei aanhaalkoppels
En als het dan nog mis gaat is het dubbel erg , een shovel nu ook niet bepaald rocketscience
 
Het totaal bedrag was 4500€. Bij de dealer en dat was exclusief een nieuwe set zuigers met cilinders van S&S. Die had ik al gekocht. Ik ben geen purist. De wisselkoers tussen de euro en dollar was op dat moment heel gunstig, de beslissing werd een nieuw compleet early shovel onderblok met S&S carters uit de usa. Deze voor 2500€ met verzending gekocht. Toen moesten de cilinders er nog op en wist ik niet wat de topveer was. Zoekend voor het antwoord kwam ik bij motorvitamine terecht. Max gaf antwoord en ben ik gaan lezen.
 
Ja maar daar ruim 50 uur over doen ( bij 60€ per uur )
Blok uitbouwen schoonmaken demonteren meten onderdelen bestellen, boren honen klepgeleiders demonteren zetels frezen bussen op maat maken krijkas demonteren meten honen meten monteren richten carters in lijn maken lagers in cartet/nosecone in lijn enz enz.
Dacht je dat dat in 15 uur gedaan was ?
 
Mijn blok was door een 1manszaak in het noorden van NL "gereviseerd " blok had geen oliedruk en verbruikte olie, Blok uit elkaar zuigers, zittingen kleppen versleten big end pen ingelopen. Later ben ik de vorige eigenaar tegengekomen en die vertelde dat ie er iets van 10.000 km mee had gereden na de revisie van 3500 euro.
 
Blok uitbouwen schoonmaken demonteren meten onderdelen bestellen, boren honen klepgeleiders demonteren zetels frezen bussen op maat maken krijkas demonteren meten honen meten monteren richten carters in lijn maken lagers in cartet/nosecone in lijn enz enz.
Dacht je dat dat in 15 uur gedaan was ?
Nou door iemand met ervaring wel
staat trouwens in bericht dat ie ongeveer alles nieuw gekocht heeft
 
Onderblok met S&S carters is lijkt me inclusief krukas
Die koop je niet als complete voor geïnstalleerde kit bij S&S, zelfs als alle onderdelen al nieuw waren geweest kan je die niet zomaar in elkaar zetten.
Dan moet je wel weten wat je doet en de juiste gereedschappen hebben.
 
Wie het maakt weet ik niet, maar het is inderdaad compleet. Het staat in de V-twin catalogus.

Door het lezen van de topics vond ik bepaalde dingen logisch.

De scheefstand van de tuimelaar-assen en daarmee dus een zijwaartse druk op de klepstelen en daardoor extra slijtage vond ik logisch. Dus de kleppendeksels zijn voor de montage al gevlakt om dit op te heffen.

Verder zijn de draadeinden die de kleppendeksel op zijn plaats houden vervangen door bouten.
Resultaat: een stijvere constructie.

De Systeem Controleur (SC) moest erop komen. De SC gemaakt van een blindklinknagel en een staf messing. De dop waar het asje doorheen moest was was voorzien van een imbus. Daar paste een bitje in. Gat in het bitje voor de SC en dat zit nu standaard op de dop voor de/montage.

En met die setting het blok in elkaar gezet. Zal al met al nog wel 400€ gekost hebben.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    4,1 MB · Weergaven: 7
Wie het maakt weet ik niet, maar het is inderdaad compleet. Het staat in de V-twin catalogus.

Door het lezen van de topics vond ik bepaalde dingen logisch.

De scheefstand van de tuimelaar-assen en daarmee dus een zijwaartse druk op de klepstelen en daardoor extra slijtage vond ik logisch. Dus de kleppendeksels zijn voor de montage al gevlakt om dit op te heffen.

Verder zijn de draadeinden die de kleppendeksel op zijn plaats houden vervangen door bouten.
Resultaat: een stijvere constructie.

De Systeem Controleur (SC) moest erop komen. De SC gemaakt van een blindklinknagel en een staf messing. De dop waar het asje doorheen moest was was voorzien van een imbus. Daar paste een bitje in. Gat in het bitje voor de SC en dat zit nu standaard op de dop voor de/montage.

En met die setting het blok in elkaar gezet. Zal al met al nog wel 400€ gekost hebben.
Wat is een SC?
 
een sc is een systeem controleur. staat beschreven in de topic reviseren en verbeteren van de shovelhead.
wel even zoeken.
 
De SC. Niets meer dan een spijker, die omhoog komt als er genoeg oliedruk is om de plunjer omhoog te drukken (tegen de veerdruk in).
 

Bijlagen

  • 3723476D-1EFA-4640-A50F-0CA47B274ADF.jpeg
    3723476D-1EFA-4640-A50F-0CA47B274ADF.jpeg
    48,1 KB · Weergaven: 10
die afbeelding zocht ik ook nog. gaat lekker zo afbeelding is toch van PF.
 
Laatst bewerkt:
Blokrevisie ; blok liep binnen 1000 km in elkaar garantie geweigerd. 3500 euro door de plee.
Waar ik vooral benieuwd naar ben; WIE heeft het blok gedaan?
Vincent doet zelf geen blokken meer, daar heeft hij iemand voor..
En ja; die heeft bij mijn blok destijds ook steken laten vallen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan