Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

ik vermoed dat je praat over klassiek gespaakte wielen en niet over gietwielen; de rand waar je het over hebt is het velgbed, daar wordt de band op gemonteerd; een 17 inch velgbed op je bestaande naaf laten spaken moet geen probleem zijn, op google zijn voldoende bedrijven te vinden die dit goed kunnen doen; vraag wordt dan welke 17 inch band er op moet; in ieder geval een band die de zelfde specificaties heeft als de originele m.b.t. draagvermogen en snelheidslimiet en omdat het spaakwielen zijn heb je ook een velglint en binnenband nodig in 17 inch;
m.b.t. de maatvoering zijn er twee mogelijkheden: zelfde hoogte/diameter van bandwiel combinatie, in dat geval moet je naar een bredere band en waarschijnlijk ook breder velgbed, of als je geen breder velgbed en geen bredere band wil of kan hebben dan wordt het geheel iets hoger en moet je voldoende ruimte hebben bij inveren; wegligging kan ook wat veranderen;
gietwielen ombouwen van 16 naar 17 inch is geen optie, je zou hoogstens een bestaand 17 inch gietwiel kunnen vinden dat past in jouw frame
Ja spaken inderdaad en ik ga gewoon even een rondje bellen en vragen hoe en wat mogelijk is.
 
Iedereen mag mijn fietsje een p.o.s vinden en z’n sjofelnistische neus ervoor ophalen maar ik vind‘m echt leuk.
Ik doe er dan ook mee wat ik wil en als me dat een kras oplevert dan is dat maar zo, ik zit er niet mee. Het was dan ook niet de duurste en vol mankementen toen ik’m in Amersfoort ophaalde. Ik denk dat de monteur hem alleen bij het vertrekken heeft nagekeken hoe ik ermee het terrein afrolde. Ik ben ook naar anderen wezen kijken maar er werd me op het hart gedrukt om een evo te kopen.
Dat heb ik dus maar gedaan.

Bekijk bijlage 1654250
Ik word er gewoon happy van.
Oei wat is hier mee gebeurt soms omgevallen?
 
Iedereen mag mijn fietsje een p.o.s vinden en z’n sjofelnistische neus ervoor ophalen maar ik vind‘m echt leuk.
Ik doe er dan ook mee wat ik wil en als me dat een kras oplevert dan is dat maar zo, ik zit er niet mee. Het was dan ook niet de duurste en vol mankementen toen ik’m in Amersfoort ophaalde. Ik denk dat de monteur hem alleen bij het vertrekken heeft nagekeken hoe ik ermee het terrein afrolde. Ik ben ook naar anderen wezen kijken maar er werd me op het hart gedrukt om een evo te kopen.
Dat heb ik dus maar gedaan.

Bekijk bijlage 1654250
Ik word er gewoon happy van.
dat vind ik ook wel een leuke no bullshit motor hoor , niets mis mee , uiteraard had ik er wat dingen aan veranderd maar dat is nou eenmaal mijn ziekte :-) :-)
 
Jullie mogen gerust je best doen om de ouwe meuk overdadig te blijven verafgoden en op te hemelen .
Misschien dat anderen met nieuwere type brommers dat mogelijk een beetje vervelend vinden , ....maar mij doet het eigenlijk helemaal niks ! :)
De enigste kern van waarheid tussen al het schoppen en schimpen , is de uitspraak , dat de EVO de laatste HD is , met het karakteristieke en authentieke Harley gevoel qua rijden en beleving.
Dat valt gewoon door niemand te ontkennen ,.....maar zoals een wijlen beroemde voetballer ooit uitsprak :
" aan elk voordeel zit wel weer een nadeel " , ..... en zo is dat ook hier van toepassing.
Er is voor elk type motorblok wel over pro's en con's te leuteren , vanaf de Flatheads tot aan de M8 blokken van nu.
Echt elk type blok heeft wel "iets" dat ronduit "kut" is , ....en ik heb ze nu allemaal wel meegemaakt.
De inmiddels tot rijdende museumstukken verworden Flatheads , Panheads ,....daar heb ik zelf geen ervaring mee , dan alleen maar het enthousiasme te kunnen vernemen van vriendjes/kennisjes die deze dingen ( VOORNAMELIJK ) hebben ( STIL ) staan.
Toen ik lid van me kluppie werd , waren de shovels "troef" , en reden er maar een paar evo's.
Inmiddels is er nog maar 1 shovel- en 1 evo-rijder onder ons.
De snelheid is door de jaren heen wbt het rijden in groepsverband aanmerkelijk toegenomen , en de bereidheid om "noodzakelijk" te moeten gaan sleutelen hebben er voor gezorgd dat er van de shovels afscheid werd genomen !
De gereedschaps-kisten en karretjes blijven nu dicht ! ,.......het enigste type sleutel die we nu nog ECHT nodig hebben is een "contact-sleutel" .
Het enthousiasme om momenteel de TC's te willen verwisselen voor de M8 HD's is heel groot , nadat ze aanvankelijk ( zoals gewoonlijk bij het uitkomen van elk nieuw type motorblok ) eerst zowat schreeuwend werden verketterd.
( e.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met het feit , dat ( echt ) iedere keer als HD iets nieuws op de markt brengt , er weer wat wat gezeik mee is ....en dienen er wel weer "upgrades en dingetjes" uitgevoerd te moeten worden :/ ,.....ze leren het daar verdomme nooit ! :/ )


;):t
 
Laatst bewerkt:
Laten we eerlijk zijn, bij Harley speelt emotie een hele grote rol. Zou je puur voor rij-eigenschappen en prijs / kwaliteit gaan dan zijn er verstandigere keuzes.

Zodra ik klaar ben met mijn huis verbouwing en wat andere 2 wielers heb weggedaan wil ik er wel een Shovel bij 😎
 
Een goeie shovel is redelijk zeldzaam,ik heb er 1 gehad,maar daar is door mij voor een vermogen aan versleuteld
Helemaal gereviseerd door ome Kees ( motor mechanica nieuwegein) 1 van de betere revisie bedrijven.
Heb er wel veel plezier aan beleefd,maar mijn zoon heeft een fat bob heroshima maar dat is wel erg mooi en degelijk.
Ook 2 liberators gehad,liepen altijd nooit problemen mee
Alles zoveel mogelijk origineel houden dan gaat het best lang mee.
Ik had in de liberators nog de originele luchtgekoelde bougies,bijna niet meer aan te komen,maar de motor liep er heel mooi rond op
 
Ik ben voornamelijk voor het geluid gegaan van de EVO carb. Ding heeft me nog amper laten staan. Als ik hard wil rijden, leen ik de motor van mijn broer wel. Ik vind 100/110 mooi zat. Met de afstanden hier in Nederland maakt het maar een paar minuten verschil of je nu 100 rijdt of 160.
Ik vind nu eenmaal maar bepaalde dingen mooi en ga dus niet iets kopen wat ik niet mooi vind, al zo het dus beter, sneller, knapper en veel duurder zijn

Die CVO's waren nu ook niet de meest degelijke apparaten toch?
 
schoppen en schimpen ? kom nou zeg 🤣 als mensen daar al niet meer tegen kunnen moeten ze misschien maar n1et op een forum gaan
 
schoppen en schimpen ? kom nou zeg 🤣 als mensen daar al niet meer tegen kunnen moeten ze misschien maar n1et op een forum gaan
nee joh ,....je snapt toch wel wat ik bedoelde ?
......een plagerijtje , ...daar moet iedereen m.i. maar effe een beetje tegen kunnen hoor :t
 
Een goeie shovel is redelijk zeldzaam,ik heb er 1 gehad,maar daar is door mij voor een vermogen aan versleuteld
Helemaal gereviseerd door ome Kees ( motor mechanica nieuwegein) 1 van de betere revisie bedrijven.
Heb er wel veel plezier aan beleefd,maar mijn zoon heeft een fat bob heroshima maar dat is wel erg mooi en degelijk.
Ook 2 liberators gehad,liepen altijd nooit problemen mee
Alles zoveel mogelijk origineel houden dan gaat het best lang mee.
Ik had in de liberators nog de originele luchtgekoelde bougies,bijna niet meer aan te komen,maar de motor liep er heel mooi rond op

Een ex-vriendin van me rijdt nog steeds op een FL1200 shovel.
Die motor verkeert in een zeer goede conditie , en wordt ( bij mijn weten nog altijd ) zeer netjes onderhouden door Cor Taal in Leeuwarden.

Maar ja , ...de ziek-gesleutelde , lekkende , ratelende en kletterende , olie-drukloze en anderzins oververmoeide shovel-exemplaren
zijn ook niet bepaald zeldzaam.
Op een bepaald moment moet zo'n ding voor de volle 100% door de geroutineerde vakman onderhanden genomen worden , mbt voor complete revisie ( en zonodig upgrade ) voor zowel voorblok , prim. en bak.
.....Dat lijkt me dan beter , dan op een gegeven moment te moeten vernemen dat je clubmaatjes van te voren al gaan afhaken om een ritje met jouw deelname te gaan ondernemen , omdat iemand zo nodig op een rijdend "twee-wielig kadaver" mee wil , met het risico dat het hele zooitje weer 'ns langs de vluchtstrook komt te staan ( en daar weer 'ns te moeten blijven staan uit coulance en meelij )
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn fiets maar even gepoetst, wordt weer mooi weer.
IMG_0766.jpg
 
Ik ververs nooit olie, vul alleen maar bij.
1626523562239.jpeg

ik heb een paar van deze op m’n blok gezet nadat hij gestopt was met lekken en wat “rauw” begon te lopen.
Na twintig van die bussen leeggepompt te hebben was het rauwe er wel vanaf. Ik doe nu na elk ritje een keertje of vijf pompen.
En starten onder de 40*C is een dingetje geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan