Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Dat wat Buellbloke schrijft is comfort, maar het gaat om de rijeigenschappen, die ouwe softail wilde alleen maar rechtdoor en met de vering onder het frame was het soms wel een nerveus ding. Het was dus wennen toen ik op de 2004 FLH stapte, lag bij de 1e bocht al bijna in de berm omdat deze wel de bocht inging. Ik heb dan nog de serie met de zwabberende achtervork, dus kans op een speedwobble in lange snelle bochten of hogere snelheid, maar het rijd nu al veel stabieler, ondanks het gewicht. Wat ik wel wil veranderen is de topkoffer ombouwen naar de detachable uitvoering. Als je dan solo rijd kan dat ding er dan zo af, anders is het een prima steun voor de passagier
Fijner chassis werd al gezegd
 
Dat wat Buellbloke schrijft is comfort, maar het gaat om de rijeigenschappen, die ouwe softail wilde alleen maar rechtdoor en met de vering onder het frame was het soms wel een nerveus ding. Het was dus wennen toen ik op de 2004 FLH stapte, lag bij de 1e bocht al bijna in de berm omdat deze wel de bocht inging. Ik heb dan nog de serie met de zwabberende achtervork, dus kans op een speedwobble in lange snelle bochten of hogere snelheid, maar het rijd nu al veel stabieler, ondanks het gewicht. Wat ik wel wil veranderen is de topkoffer ombouwen naar de detachable uitvoering. Als je dan solo rijd kan dat ding er dan zo af, anders is het een prima steun voor de passagier
Achtervork vastzetten helpt enorm, true track e.d.
 
Ik heb meerdere Softails gehad, zowel EVO als TC (incl. Heritage) en nooit wat van onhebbelijk stuurgedrag gemerkt.

Ja okay de hellingshoek is niet ruim maar het is ook geen sportbike.
 
dus als ik het goed begrijp rijd een heritage niet zo geweldig ?
Ik heb geen referentie omdat mijn Heritage mijn eerste Harley en mijn eerste motor is.
Ging voor de Heritage omdat ik het de mooiste vindt.
Maar niet echt een referentie voor jou.

Maar ik vind hem wel lekker rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De oudere Heritage had de rechter floorboard wat lager staan dan links, dus reed je rechts al heel snel de boel aan de grond, links iets minder snel. Met nat wegdek was de achterkant wat nerveus. Maar ik geef eerlijk toe, als je dat wist kon je er mee leven, maar nu de eerste paar honderd km op de electra merk je wel het verschil en dan heb ik nog het oude frame. Wat ik wel mis is het eigenzinnige typerend evo geluid
 
Ik ben aan het kijken voor een setje nieuwe lagers voor in de achterbrug van mijn dyna. Iemand een idee waar ik die kan vinden en wat goeie zijn?
 
Ik ben aan het kijken voor een setje nieuwe lagers voor in de achterbrug van mijn dyna. Iemand een idee waar ik die kan vinden en wat goeie zijn?
Ik snap die moeite van onderdelen vinden voor een Harley niet zo , er zijn nergens zo gemakkelijk onderdelen voor een motor als die van Harley
Dus bijv partseurope , motorcyclestorehouse, zodiac hebben boeken van 10 cm dik vol met alles, waarschijnlijk met tien opties voor die lagers
Elke zaakje waar ze aan een Harley sleutelen hebben die boeken liggen en kunnen de onderdelen bestellen en meestal de volgende dag binnen
 
Ik snap die moeite van onderdelen vinden voor een Harley niet zo , er zijn nergens zo gemakkelijk onderdelen voor een motor als die van Harley
Dus bijv partseurope , motorcyclestorehouse, zodiac hebben boeken van 10 cm dik vol met alles, waarschijnlijk met tien opties voor die lagers
Elke zaakje waar ze aan een Harley sleutelen hebben die boeken liggen en kunnen de onderdelen bestellen en meestal de volgende dag binnen
En zelfs zien of ze op de plank liggen.. ;)
 
Ik geloof je op je woord dat er veel van te vinden is, je moet alleen wel even de juiste benaming weten en zeker zijn dat het op die specifieke motor past. Voor mijn suzuki vind ik alles in een muisklik. Ik geef de zoekopdracht in en ik krijg een heleboel juiste resultaten. Als ik dat bij mijn Harley doe krijg ik 99% onjuiste resultaten of een vage beschrijving waarvan ik moet hopen dat het klopt. Ik ben zelf nog niet zo thuis in het Harley wereldje dus het is meestal nog even zoeken.
 
Ik snap die moeite van onderdelen vinden voor een Harley niet zo , er zijn nergens zo gemakkelijk onderdelen voor een motor als die van Harley
Dus bijv partseurope , motorcyclestorehouse, zodiac hebben boeken van 10 cm dik vol met alles, waarschijnlijk met tien opties voor die lagers
Elke zaakje waar ze aan een Harley sleutelen hebben die boeken liggen en kunnen de onderdelen bestellen en meestal de volgende dag binnen

Voor particulier bestellen is moeilijk is mijn ervaring. Veel moeilijker dan andere merken en ik heb niet het vertrouwen dat het past.
Ik wil niet naar een zaakje, ik zou er hier in de buurt niet eens eentje weten maar het kost zo een paar uur tijd.
 
Als ik hier de lagers, en dan ook maar enkel de lagers opzoek kom ik uit op dik 150 euro...
Per lager!
Dat kan volgens mij goedkoper.
Wat heb je precies voor motor? Kunnen we misschien even kijken. Die 150 euro is voor een setje hè. Maar dat moet idd goedkoper kunnen als je alleen de lagers nodig bent.
 
Ziehier mijn shovel projectje...

was een origineel Nederlandse FXE (ik weet het, heiligschennis dit) en nu wordt het een FLH maar dan iets potenter...

Op de foto van wielen van een oud type fatboy, maar inmiddels heb ik er nieuw type fatboy wielen voor, dus moet de achterbrug verbreed worden en de aandrijving offset gemonteerd worden.

Blok is een 2.1 high performance van TP, 6 bak van Revtech (niet de beste, maar die lag er nog) en koppeling is droog maar wel in een primary. Ontsteking is ook van TP en carb is een Mikuni 48 HSR.

Uitlaat een ingekorte Thunderheader voor touring modellen.
IMG-20200724-WA0000.jpg
IMG-20200724-WA0004.jpg
 
Je verwacht het niet, maar het blok pastte niet helemaal zonder slag of stoot...frame is ook hier en daar verstevigd, alsook de achterbrug.

Ook zitten er hogere spacers op de achteras zodat de achterbrug niet ingedrukt kan worden.
 
Ik heb ergens nog grote zwevende schijven voor Harley liggen, en een setje hayabusa klauwen. Denk dat ik daar de merknaam af frees en de boel hier op bouw.

Verder wordt motor helemaal opgebouwd zoals een kale FLH er zo'n beetje uit hoor te zien. Achterspatbord zal fors verbreed moeten worden. Verder sop ik het blok en de primary e.d. allemaal zwart zodat het straks allemaal wat minder opvalt voor de ongeinformeerde kijker...en dan maar hopen op een V-rod die aan het stoplicht naast me komt staan.
 
Nou, ik heb afgelopen week mijn topkoffer voor de vakantie naar Marseille ook maar alvast weer gemonteerd. Nu is het nog even wachten op de schapenvacht overtrek voor het zadel, en ik ben klaar om in een keer door te rijden naar Marseille en drie dagen later weer terug.
IMG-20230210-WA0008.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan