Harley-Davidson FXD Dyna Superglide 1997 minder luid maken.

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.032
53.959
Kampen (Overijssel)
Ik ben dus bezig met m’n Harley-Davidson FXD Dyna Superglide 1997 minder luid te maken met net niet originele dempers welke wel van het merk Harley-Davidson zijn maar het type waarschijnlijk van een injectie zijn.
Op de dempers staat ook het woord katalyst oftewel katalysator.

Vol goede moed heb ik de dempers geplaatst en de motor naar buiten gedrukt en gestart.
Het resultaat is dat hij veel stiller is maar niet dof klinkt, hij klinkt wat typisch.
Nu vraag ik mij dus onder andere af of er daadwerkelijk een katalysator in de dempers zitten? Ik heb er filmpjes van gemaakt, kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Ik weet even niet wat ik er van moet vinden, is dit een normaal geluid?

Filmpje van opeenvolgend een aantal dempers en zonder
En dan het geluid met de “kat” dempers
Nog een

Opmerkingen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Nou heb ik na het maken van het filmpje een rondje van zo’n vijftig km gereden en wat mij opgevallen is dat het spitfiring of backfiring dan wel het petsen door de carburateur nu tot de verleden tijd lijkt te behoren. Ik heb de hele rit niet één keer dat geluid nog gehoord. Niet dat ik daar rouwig om ben maar ik ben wel benieuwd hoe dat nou kan? Het geknal uit de uitlaat is nu met deze dempers ook niet meer te horen. Of dat er nog is weet ik niet.
 
Nou heb ik na het maken van het filmpje een rondje van zo’n vijftig km gereden en wat mij opgevallen is dat het spitfiring of backfiring dan wel het petsen door de carburateur nu tot de verleden tijd lijkt te behoren. Ik heb de hele rit niet één keer dat geluid nog gehoord. Niet dat ik daar rouwig om ben maar ik ben wel benieuwd hoe dat nou kan? Het geknal uit de uitlaat is nu met deze dempers ook niet meer te horen. Of dat er nog is weet ik niet.
Dat is idd een effect van goede einddempers icm deze carb.
 
Dat is idd een effect van goede einddempers icm deze carb.
Dat terug petsen door de carburateur heeft me eens een dubbele Solex gekost dus ik beschouw dit als een gunstig effect.
Ik heb wel het idee dat deze dempers een ongunstig effect hebben op het vermogen. Er is iets vermogen aan het eind van het toeren gebied verloren. Lijkt nog weer wat trager dan voorheen.
 
Dat terug petsen door de carburateur heeft me eens een dubbele Solex gekost dus ik beschouw dit als een gunstig effect.
Ik heb wel het idee dat deze dempers een ongunstig effect hebben op het vermogen. Er is iets vermogen aan het eind van het toeren gebied verloren. Lijkt nog weer wat trager dan voorheen.
en ja, ook dat is een effect van de juiste dempers, ivm deze carb :)
 
Nou heb ik na het maken van het filmpje een rondje van zo’n vijftig km gereden en wat mij opgevallen is dat het spitfiring of backfiring dan wel het petsen door de carburateur nu tot de verleden tijd lijkt te behoren. Ik heb de hele rit niet één keer dat geluid nog gehoord. Niet dat ik daar rouwig om ben maar ik ben wel benieuwd hoe dat nou kan? Het geknal uit de uitlaat is nu met deze dempers ook niet meer te horen. Of dat er nog is weet ik niet.
Vanaf het luchfilter tot het einde van de demper is inprincipe 1 geheel en op elkaar afgestemd. Dat heet tuning. Als je 1 deel wijzigt bijv een luchtfilter , nokkenas of demper moet het geheel opnieuw afgestemd worden. Opnieuw tunen dus. Vaak wordt de tuning "vergeten" bij het monteren van andere dempers of luchtfilter. Dat zorgt voor het petsen en vaak ook voor veranderingen in koppel. Met je andere dempers ben je weer terug bij je originele tuning.

Dat is de simpele verklaring. De wat ingewikkeldere verklaring heeft onder meer zaken als de staande golf in het inlaatkanaal, Vullingsgraad, spoeling en Stochiometrisch mengsel in zich.
Dat kan ik echter alleen maar goed uitleggen aan de bar met een grote pils erbij 8-)
 
Vanaf het luchfilter tot het einde van de demper is inprincipe 1 geheel en op elkaar afgestemd. Dat heet tuning. Als je 1 deel wijzigt bijv een luchtfilter , nokkenas of demper moet het geheel opnieuw afgestemd worden. Opnieuw tunen dus. Vaak wordt de tuning "vergeten" bij het monteren van andere dempers of luchtfilter. Dat zorgt voor het petsen en vaak ook voor veranderingen in koppel. Met je andere dempers ben je weer terug bij je originele tuning.

Dat is de simpele verklaring. De wat ingewikkeldere verklaring heeft onder meer zaken als de staande golf in het inlaatkanaal, Vullingsgraad, spoeling en Stochiometrisch mengsel in zich.
Dat kan ik echter alleen maar goed uitleggen aan de bar met een grote pils erbij 8-)
Wat ik vermoed is dat bij de mijne het volgende is gebeurd,

Begin modificaties;
1997 tot ...
knipperlichten-> kliko
Koplamp-> kliko
Stekkers en degelijke verbindingen -> kliko
Origineel demperset-> kliko
Luchtfilter -> kliko
stepjes -> kliko
origineel zadel -> kliko
badlander zadel <-
afgrijselijke koplamp zonder echt licht <-
luchtfilter van k&n <-
luidruchtige screaming egels <-
bedrading, draadboom, samendraaien en tap erom.

einde modifiacties,

zo, klaar nu

Tuning/afstellen en onderhoud.
1997...2019

. . . .

En toen kocht ik m...
 
Een verschijnsel wat me nu begint op te vallen is dat daar waar de Dyna met de lawaaiige dempers een verbruik had van bijna 1:22 is dat nu met de fijne stille dempers naar 1:17 gegaan en dat stoort me een beetje. Dat er niet sneller op geworden is maakt me niks uit, ben ook niet meer gas gaan geven. Dat alleen het brandstofverbruik met bijna éénderde is gestegen is best storend.
 
Ik weet het niet, zal er eens naar kijken, misschien eens laten afstellen door iemand met verstand van carburateurs.
Ik vind het afstellen van een carburateur best simpel , ook al omdat het op een Harley er maar een is
Jij zult een cv hebben en die heb ik nog nooit gehad , de meeste andere wel 😁
Maar komt meestal op het zelfde neer , te rijk voelt sloom aan
Nu nog in welke van de drie gas standen hij niet lekker loopt
Als je koud zonder choke kunt starten staat ie daar te rijk
Als ie in het midden gebied te rijk staat kun je dat uit vinden door een keer zonder lucht filter te rijden , als hij dan feller is weet je dat je een kleinere sproeier er in moet doen of je gasnaald moet verstellen ( dat laatste bij redelijk hoog toerental )
 
De originele dempers zijn er af en ik ben nu bezig om volgens het principe van de originele demperhuizen maar dan met meer en wat grotere gaten, zelf de screaming eagles van dempers te voorzien.
met speciale dankjewel aan @Vampiremax en @Buddah alias Robbie erdee

363BFFA7-6B55-4F53-8186-05303A91782A.jpeg
3A2EB7D8-F0E0-47FB-9C5F-117981A91C55.jpeg
E8552C8B-C1B6-4E02-A76D-7516C8F7E28B.jpeg
 
Zou het kunnen dat de motor wellicht wel opnieuw is afgesteld op de gillende arenden door de vorige eigenaar ? En daarom nu met wat meer oem uitlaat opnieuw terug naar spec moet worden gebracht ? Wellicht kun je kijken wat er nu aan sproeiers/gasnaaldstand in zit,en of dat gelijk is aan waarmee de motor af fabriek geleverd is ?
 
Zou het kunnen dat de motor wellicht wel opnieuw is afgesteld op de gillende arenden door de vorige eigenaar ? En daarom nu met wat meer oem uitlaat opnieuw terug naar spec moet worden gebracht ? Wellicht kun je kijken wat er nu aan sproeiers/gasnaaldstand in zit,en of dat gelijk is aan waarmee de motor af fabriek geleverd is ?
Het lijkt mij niet dat hij afgesteld is op die SE dempers, de oem dempers loopt hij goed op maar dan merk je het verminderde vermogen.

:^
Ik denk dat je motor zo veel stiller is geworden, dat jij je nu niet meer schaamt voor de takke herrie waardoor je meer gas geeft terwijl het langzamer voelt.
Je weet het pas als je op de dyno gaat. Veel plezier :]
Het ontbreken van vermogen stoort me behoorlijk.
Vandaag de SE van dempers voorzien, zijn nu iets luider dan de oem maar het vermogen is niet geheel verdwenen.

Ik denk dat juist nu het afstellen wel nuttig zou zijn.
 

Met de nieuwe dempers zijn ze al wat stiller dan de SE dempers, er komen nog dezelfde db killers in en dat zou ze aanzienlijk stiller moeten maken. maar zoals ze nu klinken tussen de 50 en de 80kmu zijn ze voor mij niet storend.
 
Goed bezig. Hier zouden we een sticky van moeten maken om te laten zien dat niet alle motorrijders uit zijn op zoveel mogelijk herrie.
Als het om het even is dan hoeft dat van mij niet, een voorbeeld proberen te stellen met het zelf maken van dempers is niet zo’n goed idee aangezien deze dus geen T.u.v, ec of goedkeuring door de Nederlandse bond van huisvrouwen heeft ondergaan.
Als m’n herrie nu binnen de perken blijft en het verbruik ook weer een beetje afneemt dan is mijn opzet gelukt. Anders moet ik verder zoeken naar een oplossing voor mijn probleem.
Zou er wel een paar lasjes bij doen
Combinatie van trillen en heet en koud worden is prima om ze op een bepaald moment af te vuren als een raket
Ze zijn nu rondom gelast was wel even lastig omdat daar een overgang van gewoon staal naar rvs zit. Geen idee of dat lang goed gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan