Harley-Davidson sportster '98 frisco style

BrianDEMM

MF'er
20 dec 2009
47
0
Didam
Ik probeer het nog maar eens, toen ik 16 was ook al een topic gehad over mijn motoren. Toen werd het niet geaccepteerd dat ik al een motor had, hopelijk nu wel...

Inmiddels 21 jaar en al een tijdje in bezit van m'n rijbewijs, ook al een aantal motoren gehad, o.a.:

- MV Agusta T.R.E. 125
- Honda XR600R
- 2x Aprilia RS 125
- GSX-R 600R
- Yamaha WR426F
- Yamaha Dragstar 650 (custom)

77 brommers en nu een Sportster..

Ik ben iemand van de aparte motoren, iets dat niet iedereen heeft. Rij ook het liefst een 2 cilinder, een 4 cilinder trekt me persoonlijk helemaal niet...
Ik ga ook met mijn sportster proberen iets te bouwen dat niet alledaags is, iets waarvan je niet snel een tweede ziet.

Foto's van toen ik de motor kocht:

Het was een goede basis met 9016 km gelopen, gewoon als nieuw dus.

Screenshot_2014-05-21-08-26-46.png


Eigenlijk meteen een aantal dingen eraf gesloopt.

20140522_100938.jpg


20140523_175833.jpg


20140523_175847.jpg


Toen een Biltwell Z-bar.

20140705_152244.jpg


20140705_152310.jpg


20140709_182723.jpg


Zadeltje laten versmallen, verlagen en bekleden.

20140912_190921.jpg


20140912_190952.jpg


20140912_190952.jpg


Kortere veren en whitewall achterband.

20141130_144249.jpg


20141130_144239.jpg


Frame afgeslepen, kort spatbordje, voorspatbord ingekort (inmiddels ook verlaagd) en whitewall voorband.

20150105_162001.jpg


20150101_151918.jpg


20150101_151909.jpg


Knipperlichten.

IMG-20150111-WA0001.jpg


Hij wordt donkerbruin candy, tegen het zwarte aan. Voor de zijkant van de tank heb ik al een ontwerpje gemaakt, dat uitgewerkt gaat worden door Incastienen. Bovenop de tank komt pinstriping. Ik doe er ook bladgoud en bladzilver op.

IMG-20141108-WA0018.jpg



Hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer het nog maar eens, toen ik 16 was ook al een topic gehad over mijn motoren. Toen werd het niet geaccepteerd dat ik al een motor had, hopelijk nu wel...

Inmiddels 21 jaar en al een tijdje in bezit van m'n rijbewijs, ook al een aantal motoren gehad, o.a.:

- MV Agusta T.R.E. 125
- Honda XR600R
- 2x Aprilia RS 125
- GSX-R 600R
- Yamaha WR426F
- Yamaha Dragstar 650 (custom)

77 brommers en nu een Sportster..

Ik ben iemand van de aparte motoren, iets dat niet iedereen heeft. Rij ook het liefst een 2 cilinder, een 4 cilinder trekt me persoonlijk helemaal niet...
Ik ga ook met mijn sportster proberen iets te bouwen dat niet alledaags is, iets waarvan je niet snel een tweede ziet.

Foto's van toen ik de motor kocht:

Het was een goede basis met 9016 km gelopen, gewoon als nieuw dus.

[afbeelding]

Eigenlijk meteen een aantal dingen eraf gesloopt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Toen een Biltwell Z-bar.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zadeltje laten versmallen, verlagen en bekleden.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Kortere veren en whitewall achterband.

[afbeelding]

[afbeelding]

Frame afgeslepen, kort spatbordje, voorspatbord ingekort (inmiddels ook verlaagd) en whitewall voorband.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Knipperlichten.

[afbeelding]

Hij wordt donkerbruin candy, tegen het zwarte aan. Voor de zijkant van de tank heb ik al een ontwerpje gemaakt, dat uitgewerkt gaat worden door Incastienen. Bovenop de tank komt pinstriping. Ik doe er ook bladgoud en bladzilver op.

[afbeelding]


Hou jullie op de hoogte.
Leuk man!

Mag je trouwens zwaar rijden, of is er een beperking (gezien je leeftijd)?

Keurige lage km stand. En overigens vind ik daar zelf van, dat een motor uit 1998 een motor uit 1998 is, en niet als nieuw. Maar goed, doet er niks aan af dat de motor er waarschijnlijk keurig uit ziet.

Wat heb je verder in gedachten qua 'frisco' style?
 
Nieuw staat bedoel ik... Dat het geen 2014 is begrijp ik zelf ook wel ;) mag gewoon zwaar rijden, het wordt geen 100% frisco zoals hij in de ogen van velen zou moeten zijn als frisco. Bij frisco is meer het smalle model dat me aanspreekt.
 
Nieuw staat bedoel ik... Dat het geen 2014 is begrijp ik zelf ook wel ;) mag gewoon zwaar rijden, het wordt geen 100% frisco zoals hij in de ogen van velen zou moeten zijn als frisco. Bij frisco is meer het smalle model dat me aanspreekt.
Ik ben ook wel gecharmeerd van de smallere looks.
 
Die van je broer ook erg gaaf...
Leuk project en mooi spuitwerk!
Incastienen woont bij mij in de buurt, in het altijd zonnige Limburg, jij ook dan?
 
De motor is gespoten in candy bruin, het effect is lastig te zien op een foto.

20150124_133239.jpg

20150124_133740.jpg

20150124_134048.jpg

IMG-20150124-WA0011.jpg

IMG-20150124-WA0016.jpg

IMG-20150125-WA0004.jpg

IMG-20150124-WA0019.jpg

IMG-20150124-WA0023.jpg

IMG-20150124-WA0020.jpg


Zaterdag breng ik het weg om te laten pinstripen.
 
Mooie diepe kleur :Y

Ik vind ook dat wel aantrekkelijk: niet een standaard kleur, maar eens iets anders. En dan de 'luxere' variant.

En wel mooi dat je kennelijk een eigen spuitcabine hebt. Daar zal menigeen jaloers op zijn.

(of heb je t laten doen, kan ook natuurlijk)
 
Bedankt allebei!

Ja wel apart he? een sportster zie je niet zo vaak in een bruine kleur, ook omdat ik een old school, maar toch strakke motor wil heb ik hiervoor gekozen. Leuk dat je t ook mooi vind. Dat candy ben ik altijd gek van geweest dus vandaar dat er candy opzit.

Mijn broer is autospuiter, die mag echt alles op z'n werk dus dat is wel ideaal.
 
Heel gaaf man die kleur!!

Heb je nog tips wat betreft spuiten? Ik heb nu net mijn tank in de 2k primer gezet, maar krijg het niet helemaal onder de knie. De ene keer is het een sinasappelhuid de andere keer is het te dik en krijg je een golvend effect? De eerste keer dat ik hiermee werk en leer er veel van, maar krijg het tot nu toe nog niet erg netjes en tips voordat ik kleur ga spuiten zijn welkom

- Gebruik 2k primer ongeveer 30% verdund
- temp cabine is 22 graden
- olie en vocht afscheider
- Spuitafstand 20-30 cm
- Spuitpatroon is een mooie elipse

Zou het door de spuitdruk kunnen komen? Op hoeveel bar spuit jij?
Heb je de drie kleuren die jij spuit zo laten mengen? of kan je de kleur ook in 1 keer laten mengen?

Gaaf project en bike!

thnx
 
Bedankt man! Heb totaal geen verstand van spuiten.. zal m'n broer ff laten reageren die weet er alles van.
Wat ik wel weet:

Heb de candy bij lion-art besteld (k-tone candy concentrated) en deze is gemengt in een 1 of 2k binder, ipv blanke lak, daarna zijn er een aantal lagen blanke lak over heen gekomen, in totaal wel een stuk of 10 lagen lak.. de ondergrond is een grove metallic zilvergrijze lak, de candy is een inktkleur en doorzichtig.
 
Ok top man bedankt! Dus je hebt eerst die grove metallic zilvergrijze lak erop gezet, daar overheen de candy inktkleur en daarna een laag of 10 blanke lak? op de foto leek het net of je nog een gele/goudkleurige tussen laag erop spoot vandaar mijn vraag.
 
Laatst bewerkt:
Alle lagen bij elkaar zijn er een stuk of 10, kunnen er ook wel meer zijn.

idd eerst grove grijze metallic, toen candy, die bouw je op in lagen wordt steeds donkerder, in het begin was het indd heel gelig/goud. daarna blanke lak.

Dan pinstriping, dan weer blanke lak. Zit aardig wat werk in.
 
Yep i know;) Maar als je het netjes wil hebben moet je dat er voor over hebben:D. Laat je pinstriping doen bij incastrienen? Wat ben je daar zn beetje kwijt voor striping zoals die van bijvoorbeeld je broer ter indicatie?
 
Hey, Bizo. Ik ben de broer van Brian. Ik heb me even aangemeld om je te helpen. Het meeste doe je wel goed. De temperatuur, spuitafstand, olie en vochtafscheider. 30% verdunnen lijkt me wat veel meestal is dit 10-15% maar dat staat op het technisch infoblad van de grondlak. Spuiten moet op ongeveer 2bar mag ook heel iets minder licht er maar net aan wat je fijn vind. Is de verf niet oud ofzo, zit de bijbehorende verharder en verdunner bij?
Brian zijn tank heb ik als volgt gespoten:
Eerst geschuurd tot P240. ontvet en in de "washprimer" een dun filmlaagje tegen het roesten.
vervolgens 3 lagen grondlak. Toen heb ik het met P500 geschuurd en met water nageschotst. Dit is met een zilvermetallic mooier. Weer ontvetten, afkleven en toen kon het zilver erop. Dit is een oude conventionele basislak met een grove metallic. Toen heb ik in een blanke binder ook de ouderwetse conventionele lak, de candy gespoten. Dit dekt slecht en daardoor moeten er een aantal lagen op. Tot de gewenste kleur. Hoe meer lagen, hoe donkerder. Meer lagen betekend dat het slecht droogt op het laatst dus ik heb het een nachtje laten staan, en de volgende dag 2 laagjes blanke lak erop. 1 gesloten "piklaag". Gesloten betekend dat de hele laag gevloeid is. maar wel dun. 10 min laten aantrekken ongeveer. Afhankelijk van welke verharder je hebt. En als laatst een volle laag. Als je nog vragen hebt stuur me maar een berichtje dan zorgen we samen dat je een prachtig stukje spuitwerk op je motor krijgt. En als het nou niet helemaal super lukt kun je altijd nog wat meer blanke lak erop zetten schuren en polijsten.
 
Hej Joey!

Sorry voor de late reactie ik lees het nu pas. Thanks voor je uitgebreide info!! Inmiddels is het opzetten van de 2k primer/surfacer aardig gelukt en zit er nu strak op. Natuurlijk krijg je dit altijd strak met schuren, maar wilde het gewoon nog een keer proberen om te leren, zodat dit niet fout zou gaan bij het lakken. Ik heb nu ook een kacheltje voor de inlaat (ventilator) gezet, een dikkere luchtslang gebruikt en kwam er achter dat ik een grove fout maakte bij het aanmaken van de verf. Stom, maar dacht dat ik het juist goed deed. Ik heb de verf procentueel op gewicht aangemaakt en dit gaat dus niet goed en moeten volumes zijn. Nu ging het dus wel goed...

De 2k primer/surfacer is dus mijn primer en grondlak in 1 als het goed is..Deze zal ik nu dus nat gaan schuren met P500. Wat bedoel je met nageschotst? Dan de grove metallic basis lak en dan de candy (met de benodigde lagen om hem op kleur te brengen). Natuurlijk na alles weer ontvet en stof vrij te hebben gemaakt. Tussen de metallic en de candy hoeveel tijd mag hier tussen zitten? spuit je deze nat?

En vervolgens dus 2 lagen blanke lak.

Bedankt voor je tips! ik zal je laten weten hoe het gaat. Zal over een week of 2 mn tank etc. op kleur kunnen gaan spuiten.
 
Nat nascotchen is met een in dit geval grijze scotchbrite natmaken en roterend over de tank bewegen. Metallic spuiten indien nodig nanevelen, dat is als de verf droog is met grote afstand over de tank nevelen. Is per lak verschillend. Als mede kleur hebt gespoten laten drogen is binnen een paar minuten droog, voor de candy geld hetzelfde. Goed dal je wist wat je fout deed kun je alleen maar van leren. Waarmee ontvet je? Succes ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan