Harley Davidson timmert aan de weg

RobBouman

MF'er
14 jun 2018
135
51
Drachten
Na flink wat berichten over de motor, een paar jaar ontwikkelen is hij dan eindelijk tentoongesteld en geprijsd!

Cookies op AD.nl | AD.nl <-- mooi dat hij verwijst naar de cookies, maar is een AD bericht over de LiveWire.
2019 LiveWire Electric Motorbike | Harley-Davidson USA

Bijna 30.000 USD.. Even omrekenen, een nieuw model Zero DSR met Chargetank zit op 18.790 USD. In Euro zit dit op 21.850 (circa 16% boven de USD prijs dus).
Zou de LiveWire dan € 34.800 moeten gaan kosten?

Ik vind hem mooi ogen, maar qua prijs zou dat dan wel een dingetje worden.
 
wel meer met die extra handels belasting op HD

ding klinkt het zelfde als mijn Brammo :?
 
Bij mijn weten is ABS verplicht in de EU.

Maar goed nieuws, natuurlijk kende ik de proto Livewire maar het blijft knap dat dit ouderwetse merk zo de nek uitsteekt. Nu wordt het ineens Coooool...

Wat ik apart vind aan die motor is de plaatsing van de elektromotor, in lengterichting onder de batterij... vanwege het zwaartepunt beweert men... Lijkt me sterk. Het kost een extra overbrenging naar de voorste poelie en een dure haakse tandwieloverbrenging met hun verliezen.
 
Ja... Zou er wel op willen testrijden uiteindelijk. Volgens de nieuwsberichten kost hij in Nederland en België 34.000 Euro.
Flink hoor, leg € 3.000 bij en je kunt een Nissan Leaf kopen.

Even zien of ik hem in m'n aanbod mee kan nemen, maar dan is het wel weggelegd voor zij die niet zoveel om geld geven denk ik. Brr.
 
Electrek heeft ook een artikel over die specificaties.


Mijn gevoel is wat dubbel.
Enerzijds fantastisch dat dit ultra behoudende merk deze enorme stap zet.
Anderzijds is de motor er nog niet eens en hij is nu op een aantal punten al voorbij gestreefd...
 
Ze mikken op DC snelladen, maar 40 minuten tot 80% is gewoon een matige waarde. Energica's doen dat ruim onder de 30 minuten. De on-board AC lader is maar 1,4 kW wat voor een motor van €34.000,- een aanfluiting is. De afwerking, het display en de app zijn wel van een hoog niveau.
 
Testmotor heeft gereden met de nieuwe Harley. Zo te lezen véél te kort...


8DB05297-85F9-4DC5-BB90-4308930175A2.jpeg



 
Lex is fanatiek, probeert via diverse kanalen zijn YT kanaal onder de aandacht krijgen.
Best aardig en hij doet zijn best maar op de één of andere manier werkt hij op mijn zenuwen :X maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik zie dat Ducati en MV Augusta langzaam weer opstarten, hopelijk gaat Energica dan snel ook weer langzaam beginnen.
 
Lex doet veel goed voor elektrisch motorrijden en 'mijn' merk, maar ik kan die filmpjes met moeite uitkijken. Qua content zijn zijn vlogs vrij dun.

Er staat trouwens een LiveWire te huur bij Electric Motorcycles in Barneveld zag ik laatst.
 
Ik zou zeggen, huur er eens eentje. Ik was vooraf erg sceptisch, maar toch wel erg onder de indruk van de LiveWire. Gasrespons voelt heel natuurlijk, het pulseren van de motor bij stilstand is een slimme uitvinding en met de rijeigenschappen is ook weinig mis. Natuurlijk, hij is te duur en te niche om echt een massaproduct te zijn, maar als blijk van technische capactiteiten van HD is hij zeker geslaagd.

JK_AV_Harley_LiveWire-008.jpg
 
Marchel was er ook zeker niet negatief over. Wat ik me nog kan herinneren, lagen de minpunten vooral bij
- de prijs (15.000,- te duur)
- geen achteruit, bij eenzelfde gewicht (maar zwaarder aanvoelend) als de Energica
- manier van regenereren (waarvoor je toch eigenlijk ook een elektrische motor hebt)
 
Ik vond regeneratie prima in de zwaarste stand, hij remt op de motor af als was het een van m'n Italiaanse twins. Wellicht zou er nog een tandje bij mogen voor een eco-stand ofzo. Voor m'n werk ook genoeg elektrische auto's gereden waarbij gebruik wordt gemaakt van een gecombineerd remsysteem, dus eerst regenereren, dan pas mechanisch. Je blijft echter die overgang voelen, waardoor de remmen een zekere afstandelijkheid hebben. Het volledig mechanisch blijven remmen middels de remhendel vind ik dan ook een meer dan logische keuze, omdat je gewoon te allen tijde de controle wil hebben over je machine.
 
Sowieso mooi dat een echte mainstream fabrikant dit aan durft en dat ze gelijk ook een behoorlijk goede versie neerzetten.
Gewoon een goede motor ook in kwaliteit en onderdelen. Hopelijk zet dit de rest er ook toe aan om eens iets in de markt te zetten ipv concept enz.

Ik heb er ook naar gekeken maar vond de Energica toch mooier en iets meer voordelen hebben.
Ik neem aan dat ze qua rijervaring niet echt voor elkaar onder doen.
 
Ik vond regeneratie prima in de zwaarste stand, hij remt op de motor af als was het een van m'n Italiaanse twins. Wellicht zou er nog een tandje bij mogen voor een eco-stand ofzo. Voor m'n werk ook genoeg elektrische auto's gereden waarbij gebruik wordt gemaakt van een gecombineerd remsysteem, dus eerst regenereren, dan pas mechanisch. Je blijft echter die overgang voelen, waardoor de remmen een zekere afstandelijkheid hebben. Het volledig mechanisch blijven remmen middels de remhendel vind ik dan ook een meer dan logische keuze, omdat je gewoon te allen tijde de controle wil hebben over je machine.

Heb je wel eens op een Energica gereden?
Wat ik begrijp, zit 'm het met name in hoe je via je "gas" het afremmen traploos kunt bepalen. Dat doet Energica blijkbaar toch beter, ook t.o.v. Zero.
(maar goed, voor mij is dat hearsay)
 
Terug
Bovenaan Onderaan