Harley Davidson WLA

Zooropa

Die hard MF'er
26 nov 2005
523
0
Arnhem
Na lang wikken en wegen, heb ik de knoop doorgehakt, vooral omdat ik afgelopen zondag langs een oldtimer reed op de snelweg, wil ik dus heel graag een HD WLA.

Alleen, waar vind ik nog een betaalbare ongerestaureerde HD WLA, dan leer ik tenminste ook het sleutelen :D

voor de goede orde, het gaat hier dus om bouwjaar 1940-1945, de A van WLA staat ook voor Army (is ook wel bekend als de Liberator)

dus kom ik hier jullie's kennis aanwenden, en hoop ik ergens nog een goed brikkie kan vinden :D

Zooropa
 
ik denk dat je dat betaalbaar kunt wegstrepen. Die dingen zijn behoorlijk duur. Ik zou zo zeggen, blijf kijken op markplaats, en bij harley clubs.
 
sleutelen leer je zowiezo wel :+

er staat een bonk roest voor 8.500 op MP, geen WLA weliswaar.

succes
 
En als je er eentje vindt, leer je zeker weten wel sleutelen! :Y
(laten we zeggen: die dingen waren nog niet helemaal technisch uitgerijpt, toen ze gemaakt werden.
Vroeger, dwz eind 60-er jaren kosten die dingen een drol en zeven knikkers. Maaskant in Rotterdam had kratten vol van die dingen voor weinig. Een maat van mij had ook zo'n apparaat. Heeft daar enorm veel sleutelervaring mee opgedaan. Leuk ding.
:W
 
Zoals al geopperd zul je ongerestaureerde exemplaren vrijwel niet meer tegenkomen, of het moeten Oostblokkers zijn (de gehele 1944 productie is naar Rusland verscheept, zodat Herr Snorremans van twee fronten uit kon worden benaderd).
Die Oostblokkers wil je niet, die zijn stukgesleuteld en voorzien van de vreemdste onderdelen om het spul maar gaande te houden (in de USSR waren geen H-D dealers...).

Dat het ontwerp niet uitgerijpt was is onzin: de WL is gebaseerd op de R van 1936 en had zich echt wel bewezen, anders hadden ze er niet op 'doorgedocterd'.

Je kunt tegenwoordig voor 99% een WL samenstellen uit replica-onderdelen, heppie dus een nieuwe fiets volgens een ontwerp van 60 jaar oud...misschien ook een optie uit veiligheidsredenen (zo'n frame heeft ook niet het eeuwige leven, zeker als ze daadwerkelijk oorlogsshit hebben meegemaakt!).

De prijzen worden kunstmatig vrij hoog gehouden; een WL kost je minimaal 5 rooitjes, een nieuwere Sportster kost je waarschijnlijk minder.
Techniek is jaren '30 (eigenlijk nog steeds), dus vrij simpel.

Dan het rijden met zo'n ding: tot 85-90 is het goed te doen, daarna wordt het een aanslag op vullingen en nieren...
Hard rijden kost je bovendien zuigers..

Succes met je speurtocht, ik zou voor een na-41 er gaan (andere voorvork, spatborden etc), die zitten iets beter in hun onderdelenpositie.
Jan-Willem Boon is hofleverancier, vraag zijn catalogus maar op voor prijzen.
 
~
Dat het ontwerp niet uitgerijpt was is onzin: de WL is gebaseerd op de R van 1936 en had zich echt wel bewezen, anders hadden ze er niet op 'doorgedocterd'.


Er is hier pas nog een heel topic gewijd aan HD's. Reviseren v/e HD shovelhead. Pag 1.!
Deze specialisten vertelden datgene wat ik in de praktijk al gezien heb, nl dat er nogal wat aan schortte.

Ff zoeken en je weet het!
Just my two cents!

:W
 
Laatst bewerkt:
Tussen een Shovel- en een Flathead zit een wereld van verschil...

Die ouwe zijkleppers zijn werkelijk bulletproof, alleen kunnen zuigers (bij hogere toerentallen) er wel hard doorgaan.

Het 7 1/2 zijklepperblok van de W-serie is zelfs tot '74 gemaakt en gebruikt in de G-serie (Servicar).

;)
 
Laatst bewerkt:
en prijzig zijn ze inderdaad:
http://www.kapaza.be/Motoren/Oldtimers/8197455/WLA_Liberator_1942.html (Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen)
 
85-90km/h kruisen op een 3-bak 750 zijklepper met zo'n gewicht? dat vind ik al heel knap(ik had ook wel eens gelezen dat je met deze dingne niet harder dan 80 moet, om alles heel te houden)

ik vind een wla een zeer leuk ding. met aftermarket spul moeten ze wel betrouwbaar/degelijk te krijgen zijn?

maarre, zijkleppers zijn wel dorstig :X
 
keep on going!

dank jullie wel voor de reacties! mijn broer heeft wel een idee hoe ik aan een motor kan komen, maar hij heeft me verboden om erover te praten... maar mijn eerste optie is een nederlandse motor, dan kan ik die gedoe met invoeren overslaan... en daarnaast vind ik een oldtimer kenteken mooier (blauw met witte letters) (of geven ze die kentekens nu nog uit?)

echter, ik zag gisteren pics van een amerikaanse license plates... dát zijn pas schoonheden :D misschien dat ik het zo mag aanpakken :D

WLAPlateOriginalGreenberg.jpg


goede gerestaureerde motoren gaan al voor 10.000 euro de deur uit.. dan is die 5.000 euro toch wel een goede prijs.

en ikzelf had ook geen idee welke bouwjaar ik moest hebben, maar 1 van jullie stelde dus een motor uit 1941 voor...

enne, is WLA of M20 beter? (de laatste is dus een BSA, brits dus)

oh ja... ik was uberhaupt niet van plan om met de WLA op de snelweg te rijden... da's zonde... (binnendoor is véél leuker :] )
 
Laatst bewerkt:
nou om dat dorstig maak ik me geen zorgen; deze motoren zijn echte hobby motoren, en dan heb je wel geld voor over om mee te rijden.

maarre, wat is nou beter? Harley Davidson WLA of BSA M20? (en met redenen :D)
 
Laatst bewerkt:
Dorstig valt wel mee: ik haalde er makkelijk 1 op 14 tot 15 mee, en dat is met gewoon 80-90 km/u.

Een M20 of G3(L) of 'Big Four' of andere engelse legermotoren zijn zéker zo leuk, tien keer zo goedkoop en tien keer minder lomp.
De duitse motoren daarintegen zitten op hetzelfde (of hoger!) prijsniveau..
 
Laatst bewerkt:
keep on going!

dank jullie wel voor de reacties! mijn broer heeft wel een idee hoe ik aan een motor kan komen, maar hij heeft me verboden om erover te praten... maar mijn eerste optie is een nederlandse motor, dan kan ik die gedoe met invoeren overslaan... en daarnaast vind ik een oldtimer kenteken mooier (blauw met witte letters) (of geven ze die kentekens nu nog uit?)
Jep, oude kentekens worden weer uitgegeven. Of het tegenwoordig automatisch gaat weet ik niet, dus ik zou het dan ff aangeven bij de invoer (mocht het zo ver komen).
 
ik kan uit eigen ervaring vertellen, dat de m20 een zeer betrouwbare fiets is, en zeer eenvoudig.
er is een bsa wdm20 forum, met veel info...
uit de eenpitter komen zeer leuke klappen,
de m21 heeft nog een langere slag en trekt nog mooier weg.
 
ik twijfel nog altijd.... een M20/21 is inderdaad veel goedkoper, en minstens zo leuk :D, het zou wel goed zijn om daarmee te beginnen, en later pas voor een harley te gaan. (liefde maakt blind he :D)

maar ik kan wel verzekeren dat de motoren en andere voertuigen (mijn broer haalt niet alleen maar motoren op) zeker geen oostblokker is... ik ben dus al voor gewaarschuwd!

piccies (zo uit de internet :P)
BSA M20
Tekoop-bsaM20.gif

BSA M21
km20_5_600p.jpg

Harley Davidson WLA (liberator)
HD-WLA-Army-1942.jpg
 
1 op 15 is heel netjes, dat deed mijn m21 ook..
maarre, voor dat harley geld heb je wellicht ook een (veel leukere) BSA V-twin?
 
maar voor WLA'tjes is nog altijd alles te koop ,.....en da's een geruststelling ;)
 
Je kunt tegenwoordig voor 99% een WL samenstellen uit replica-onderdelen

Pas daar wel mee op: het ene replica-deel is het andere niet.
Er komt veel rotzooi uit Polen/ voormalig Oostblok wat gewoon niet past en dus pasgemaakt zal moeten worden.
 
Denk eigenlijk dat je dieffie uit eigen knip bent als je een restauratie-project aanschaft ,...
Het is goedkoper om een technisch goed exemplaar aan te schaffen .
Een heleboel mensen hebben zich destijds ook verkeken op die iraanse politie shovelheads ,...lekker voordelig knutsel-project !
Ik heb een knap WLA-tje te koop zien staan in Aalsmeer ,...bij "Riding Eagle"....
is omgetoverd naar burger-uitvoering...... ;)
 
Alleen, waar vind ik nog een betaalbare ongerestaureerde HD WLA, dan leer ik tenminste ook het sleutelen :D
Bij OIT in Breda hebben ze op de binnenplaats de echte oudjes staan. Soms staat er ook wel eens iets wat op een WLA lijkt.
Maar of het betaalbaar is :X
 
Een heleboel mensen hebben zich destijds ook verkeken op die iraanse politie shovelheads ,...lekker voordelig knutsel-project !

Och hemel...die 'Shah'-bakken.
Vaak met weinig kilometers, en als geinige bijkomstigheid meestal uitgevoerd met een tankschakeling.
Maar al dertig jaar op elkaar gestapeld in een loods, zonder bougies en dus o-v-e-r-a-l zand.
Ik ken ook iemand die zo'n 1200 kocht (nog uit de AMF-periode, dus sowieso niet de beste) voor weinig (10.000 guldentjes toen) en die er ondertussen het drievoud in heeft zitten....
Het ding is nu redelijk, maar wat een rampenbak...hij krijgt z'n geld er nooit uit..
 
't merendeel van dat schroot is met hangende pootjes en sippe gezichten voor weinig weer ingeleverd bij de HD-work-shops ,....zoals ik dat links en rechts vernomen heb ... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan