Harley Dyna 2003 stottert bij koud weer zonder choke

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Ik heb een 2003 Harley Dyna FXDX Sport Glide met carburateur.

Het viel me deze zomer al op dat hij wat stottert en overslaat als hij nog niet helemaal door-en-door warm is en de choke helemaal dicht staat. Hij mist gewoon af en toe een paar klappen zeg maar.

Ik kwam er achter dat dit verdween zodra ik de choke iets open trok. De choke moet erop om te starten en dat doet hij verder prima, maar als hij helemaal dicht gaat begint hij sporadisch over te slaan. Trek ik de choke 1/4 open, net genoeg dat hij stationair 100 toeren harder gaat lopen dan is het probleem meteen helemaal weg.

Vanmorgen nog gereden en nu was het een stuk kouder en nu moest de choke verder open, zeg 1/2 ofzo, voordat hij goed begon te lopen. Zette ik de choke nu op de normale 1/4 open dan begon hij veel meer te stotteren en te haperen.

Wat is hier de oorzaak van? Staat hij veel te arm ofzo dat die choke er constant bij moet?
 
hoe bedoel je door en door warm? hoelang rijden denk je daar voor nodig te hebben? dat de choke er een beetje bij moet bij een koude motor is redelijk normaal. de choke zit er omdat dat bij een koude motor brandstof condenseert in de luchtinlaat en op de cilinderwanden en je zet de choke er bij om die gecondenseerde brandstof te compenseren door het mengsel te verrijken. het is dus niet alleen bedoeld om te starten maar ook tijdens de opwarm fase. en afhankelijk van het ontwerp en de gekozen materialen kan het best even duren voordat het blok en de inlaattrajecten warm genoeg zijn om zodat de benzine niet meer condenseert. in een ongunstig geval kan dat best een paar kilometer zijn als je direct na het starten wegrijdt. en hoe kouder het weer hoe langer het duurt zeker bij een lucht gekoeld blok.
 
Wat is hier de oorzaak van? Staat hij veel te arm ofzo dat die choke er constant bij moet?
Zou je haast denken... Zit het luchtfilter er nog in? RDtjes snoepten dat op, door de weken heen
1 dubbelwerkende carb voor 2 cilinders, toch? Toch maar vlotterpannetje lichten.
 
Deze motor staat standaard te arm.
Pilot screw halve draai verder uit.

Indien after marker luchtfilter, dan maatje grotere sproeiers.

Juiste manier van gebruik choke bij deze motor is eenvoudig.

Kraan open
Drie keer gas geven
Contact aan
Choke uit
Startknop indrukken
Vertrekken
Choke terug
Met gas geven blok aan houden totdat warm
 
Ik heb een schroevendraaiertje bij me waarmee als ik hem een beetje rauw vind lopen een half slagje geef
C5E6BEB7-32C2-416D-BAC3-4F721B124006.jpeg
 
Bedankt voor de reacties. Er zit een K&N filter in, betekend dat dus meer lucht en dus nóg armer lopen dan hij normaal al deed?
Inderdaad

Ik ken de maten niet uit mn hoofd.
Maar je kunt gerust een maat groter sproeiers plaatsen. Deze carb is behoorlijk hufterproof. Je kunt er niets mee stuk maken.

Sproeier ook best gemakkelijk te vinden en kopen.

Check meteen ff stand van pilot screw.

Op Amerikaanse fora staat ook veel info.
 
Gek genoeg zou dat onlangs gebeurd moeten zijn bij iemand die ik daarop vertrouw na verhelpen van een ontstekingsprobleem (vervangen defecte pickup coil), maar dit stotteren zonder choke geeft mij het idee dat hij idd te arm loopt.
 
Gek genoeg zou dat onlangs gebeurd moeten zijn bij iemand die ik daarop vertrouw na verhelpen van een ontstekingsprobleem (vervangen defecte pickup coil), maar dit stotteren zonder choke geeft mij het idee dat hij idd te arm loopt.
Het is erg lastig om de juiste combi van de drie te vinden zonder geremde testbank.

Je idee klopt 100%
 
Vind het best wel leuk werkje om een carburateur af te stellen
Is in drie gebieden, en je merkt echt wel in welk gedeelte hij te arm of te rijk staat
En anders probeer ik wat met sproeier of naald
Ik heb het doosje sproeiers van het vroegere OIT voor mijn mikuni dus keuze uit 80 stuks denk ik
 
Ik ben niet bang voor motortechniek en heb tientallen blokken uit elkaar gehad en weer opgebouwd, en zou dat met deze HD ook zo durven, maar carburateurs zijn niet mijn ding. Ik weet hoe ik ze uit elkaar moet halen en schoon moet maken maar afstellen en storingen zoeken is niet mijn cup of bier....
 
Ik ben niet bang voor motortechniek en heb tientallen blokken uit elkaar gehad en weer opgebouwd, en zou dat met deze HD ook zo durven, maar carburateurs zijn niet mijn ding. Ik weet hoe ik ze uit elkaar moet halen en schoon moet maken maar afstellen en storingen zoeken is niet mijn cup of bier....
Easy peazy....

Sproeier er uit schroeven, andere er in.
Luchtmengsel schroef weet je al hoe t werkt...

Als je niet te gek doet en na denkt, hoef je maar weinig te demonteren om er aan te kunnen
 
Ik ben niet bang voor motortechniek en heb tientallen blokken uit elkaar gehad en weer opgebouwd, en zou dat met deze HD ook zo durven, maar carburateurs zijn niet mijn ding. Ik weet hoe ik ze uit elkaar moet halen en schoon moet maken maar afstellen en storingen zoeken is niet mijn cup of bier....
Grote voordeel bij een Harley is dat er maar eentje op zit , meestal is draaien aan de lucht schroef afdoende
 
Deze motor staat standaard te arm.
Pilot screw halve draai verder uit.

Indien after marker luchtfilter, dan maatje grotere sproeiers.

Juiste manier van gebruik choke bij deze motor is eenvoudig.

Kraan open
Drie keer gas geven
Contact aan
Choke uit
Startknop indrukken
Vertrekken
Choke terug
Met gas geven blok aan houden totdat warm

waarom niet de choke laten staan (of half terug) totdat hij warm genoeg is om zonder choke aan te blijven? Ben je bang om hem te verzuipen?
Een motor dit afslaat als je geen gas geeft dat vind ik heel vervelend rijden, juist de choke is ervoor om dit te regelen. (naast het starten natuurlijk)
Zo doe ik het bij mijn oude auto's en motoren al jaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan