Harley en het (onvermijdelijke?) eerste hulp setje voor onderweg.

botoo

to old to die young
Donateur
20 okt 2019
765
1.922
/dev/null
We kennen de verhalen wel, op een Harley trilt alles los. In hoeverre dat nu echt waar is en/of alleen maar overdreven maakt niet uit, feit blijft dat een mobiel gereedschapsetje best handig kan zijn.

Harley kennende zijn er vast wel HD branded sets te koop maar wat nu precies een zinvol setje voor onderweg is ben ik nog niet achter. Bijkomend probleempje is natuurlijk de niet metrische (US 'standard') maatvoering waardoor de keuze wat kleiner is.

Hoe hebben de HD rijders hier dat ingevuld? en waar laat je dat mobiele setje? zelf hou ik absoluut niet van zadeltassen en al die aanhangels, maar ergens stilstaan omdat bv een imbusje is losgetrild is ook niet ideaal.
 
Hoe hebben de HD rijders hier dat ingevuld? en waar laat je dat mobiele setje? zelf hou ik absoluut niet van zadeltassen en al die aanhangels, maar ergens stilstaan omdat bv een imbusje is losgetrild is ook niet ideaal.
Toolrol onderaan het frame is niet storend toch?
 
Wat ik zelf in m'n toolset heb zitten(voor een metrische motor dat wel maar het principe is gelijk)
opvouwbare inbusset
B_125XXM_WEB.jpg

Steek/ringsleutel in de meest voorkomende maten (10,12,14,17)
6483_3513_0.jpg

punttangetje
kleine bahco of kleine waterpomptang
paar tie-raps
rolletje tape
stukje elektradraad van ca 30cm
bougiesleutel
schroevendraaier met aan de ene zijde kruis en andere zijde plat.
paar zekeringen
breekmesje
Hier heb ik me nog bijna altijd mee weten te redden (op de keer met afgebroken contactpunt op de CB350F na)
 
Tot nu toe lijkt deze me wel wat, Cruztools Econokit H1 EKH1 $75,95 op Amazon maar dat moet dan wel weer in een bruikbare (niet graflelijke) toolrol voor aan het frame.
cruz_tools_econo_harley_davidson_tool_kit_rollover.jpg
 
Als het een beetje kwaliteit is denk ik een mooie basis.
Die kan je dan verder uitbreiden met hierboven genoemde dingen.
Ik moet je wel zeggen dat ik ( met ouwe Engelse motoren ) eigenlijk altijd wat ik onderweg nodig heb net niet bij me heb.
Ondanks mijn door de jaren aangepaste gereedschapssetje.
Voor je gemoedsrust is het echter onontbeerlijk .
 
Je moet je afvragen waaraan je zoals moet kunnen sleutelen onderweg en waar je moet stoppen met sleutelen. Ga je lang op reis of niet, heb je hulp onderweg en wat kun je zelf.
kun je zelf een koppelingskabel of gaskabel vervangen en neem je die dan ook mee?
Snap je wat van het schema en zou je zelf een storing op kunnen lossen zoals een kabel die is door gesleten?
Bij een van onze vakanties was er een op een roadking mee en daar was een zekering gesprongen. Dus kijken waarom de zekering was gesprongen. Bleek een kabel door de aanhoudende hitte zo soepel te zijn geworden dat deze tegen de uitlaat is gaan hangen en de mantel zo doende smolt en sluiting veroorzaakte. Zat best goed verstopt. Om de kabel weer stevigheid te geven een stukje ijzerdraad erbij aangetaped zodat hij niet meer kon doorhangen. Zekering vervangen en door. De benodigdheden zitten niet in dat rolletje hierboven afgebeeld.
 
Ik heb nooit gereedschap mee, gewoon er voor zorgen dat de bende in orde is voor je gaat rijden.
 
Ik heb nooit gereedschap mee, gewoon er voor zorgen dat de bende in orde is voor je gaat rijden.
Inderdaad` de bende goed voor elkaar hebben en karren .. rij al jaren met een lege toolrol … (En voor die ene noodsituatie heb ik een pak lucifers bij me )
 
Ik rij met een 75jarige zijklepper, en heb eigenlijk nooit wat bij me naast m'n mobiel en de WWpas..
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat duo maar één keer nodig heb gehad, omdat door een verbrandde dynamo m'n accu plat was..
WW-er had een reserve accu, en reed achter me aan naar huis.
Nog nooit een boutje of moertje verloren trouwens, wel spul dat lostrilt.
 
Heb wat sleutels, imbus, bahco en tape/tywraps. En een goedkope hoofdlamp voor in het donker, allemaal nog nooit nodig gehad :-)
 
De eerste jaren dat ik met m'n '73 DS op vakantie ging had ik de kofferbak ook vol met gereedschap en 'je-weet-maar-nooit'- delen.
Natuurlijk nooit nodig gehad...
Op een gegeven moment dacht ik; "kom nou, ik ben WW-lid en heb zelfs recht op repatriëring indien nodig!".
Sindsdien nooit meer iets anders meegenomen dan een fles LHM, omdat dit niet bij elk tankstation verkrijgbaar is.
Met de HatsjekiDee zijkleppert heb ik zelden iets bij me; op verre ritten neem ik soms een condensator en contactpunten mee in een klein zakje, zodat (als de nood aan de man is) een WW-er niet hoeft te graven naar onderdelen die hij toch niet meer in zijn bus heeft..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op een dooie zondag in Duitsland stilgestaan met de Vmax omdat mijn hoofd zekering er door ging.

Was toch wel blij dat ik inbussleutels bij me had en een extra zekering. ADAC heeft nooit zo'n haast en al helemaal niet op zondag.
 

Ik wil dit setje gaan gebruiken. Is ook verkrijgbaar in imperiaal maten. Zal voldoende zijn voor het meest gangbare onderweg.
 

Ik wil dit setje gaan gebruiken. Is ook verkrijgbaar in imperiaal maten. Zal voldoende zijn voor het meest gangbare onderweg.
3/4 daarvan komt niet voor op de gemiddelde motorfiets ;)
Wera is wel fijn spul, hebben we ook op het werk.
 
Die setjes zijn natuurlijk zelden geschikt voor je motor. Het zijn hebbedingetjes, gemaakt om te verkopen. Gewoon even naar je motor kijken en dan gereedschap kopen in de maten die er op zitten. Meestal is dat verassend weinig.
 
De standaard set die bij mijn Honda-bromfiets zit, zo'n setje kwam je vroeger ook in auto's tegen, is eigenlijk afdoende voor de meeste dingen; een handvat waarin je een schroevendraaier kunt steken met aan één kant een kruis en aan de andere een gewone, een tangetje dat je iets kunt verstellen en een bougiepijpsleutel waarvan het schroevendraaier-bit je handvat is..je snapt wel wat ik bedoel.

Zo'n multi-tool/ survivalzakmesdingesten ziet er vaak handiger uit dan dat ze zijn heb ik al vaker gemerkt...
 
Sleutel je zelf aan je motor?
Zo ja, kijken wat je dan veel nodig hebt. Mijn motor trek je met een sleutel 8 en een inbus 6 bijna tot op het frame kaal. Zo werkt dat bij de meeste motoren. Fabrikanten gebruiken vaak maar een paar sleutelmaten.

Ik ben totaal niet bekend met jouw motor, maar heb je niet een klein vakje onder t zadel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan