Harley gekocht met schade verleden, kan de motor ingevoerd worden? (België)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het topic verplaatst naar Algemeen, gezien er niet een technische vraag wordt gesteld.
 
Was er een compleet Nederlands kenteken bij?
Heb je er ook de officiële Nederlandse export papieren bij gekregen?
 
Ik maak eruit op dat je hem moet laten/kunnen herkeuren?
Ik heb laatst een motor aan een Belg verkocht en daar moest een export formulier bij, anders kreeg hij geen Belgisch kenteken. RDW gaat dan automatisch kenteken hier uit bestand halen. Kentekencard wordt hoekje afgeknipt en gaat mee met koper.Ook heb ik zelf een 2 voudige verklaring opgesteld,door beide ondertekend met de verklaring dat koper de verdere verantwoording opnam van de motorkoop.
 
Als je hem bij een bedrijf had gekocht had je een behoorlijke kans gehad om je geld terug te krijgen.

De kans dat je dit bij een particulier lukt, is niet zo heel groot.
Je kán het proberen, het word wel een heel lang verhaal met een niet zo grote kans van slagen.



De eenvoudige manier is om dit op te lossen is een andere te zoeken ( frame ) .. en hem om te dopen,
op z'n Hollands noemen ze dat omkatten.
( alleen dan zonder het stelen-gedeelte )
 
Dit is de motor, hij is zeer schoon en helemaal inorde, gewoon spijtig dat het als junk werd verklaard ooit. als je de chassisnummer opzoekt zie je dat die ooit een salvage was in amerika.
 
Dit verhaal klinkt heel vreemd.
Als er op het Nederlandse kenteken geen zogenaamde wok (wachten op keuring) melding was dan is dat hele schade verhaal in Amerika niet meer relevant.
Deze motor heeft in Nederland een volledige keuring ondergaan en voldoet daarmee aan de europese toelatingseisen.
België moet dan ook gewoon de motor toelaten volgens de eu regels
 
Ik ben bang dat een verkoop tussen 2 particulieren niet meer ongedaan gemaakt kan worden.
De enige oplossing is kijken of je hem weer kan verkopen aan een nederlander.
Of volledig in onderdelen en hopen dat je er het geld weer uit krijgt
 
Succes daarmee, wie zegt dat hij dat wist. Hij stond op NL kenteken dus wat daarvoor allemaal gebeurd is…
 
het grote probleem zit hem in het feit dat de motor in Nederland gewoon op een geldig kenteken stond en volledig voldeed aan alle in Nederland geldende regels.
Ik neem aan dat jij hem voor een marktconforme prijs hebt gekocht.
De verkoper was dan zoals ze dat noemen ter goeder trouw.
Dat België zulke rare extra regels heeft kan de verkoper en jij niets aan doen.
Als de schade gewoon netjes en professioneel is gerepareerd dan maakt een schadeverleden niets uit
 
volgens RW 1983-84,1497
en ook volgens 1645 BW
Belgisch wetartikel 1641
Nederlands wetartikel 7:17

de verkoper noemt arthur dus ik zal even dit plaatsen,

Arthur had precontractuele informatieplicht (het aangeven dat de motor een gestolen/defect voertuig is uit de VS), waarbij het niet vervullen van deze plicht kan en moet leiden naar de nietigheid van de verkoopsovereenkomst.


een overeenkomst die tot stand kwam onder invloed van wilsgebrek/bedrog/dwaling (de situatie waarbij een overeenkomst tot stand komt zonder goede voorstelling van zaken, terwijl geldt dat als partijen wel een goede voorstelling van zaken hadden gehad, zij nimmer een overeenkomst zouden hebben gesloten), vernietigbaar is en de dwalende partij dus onder de aangegane verplichting uit kan komen (Art 6:228 en 1134).


Aangezien Arthur de gebreken van de zaak gekend en verzwegen heeft (dus ter kwader trouw gehandeld heeft) is hij niet alleen verplicht tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van ALLE schade aan de verkoper (art. 1645).
Klinkt leuk, maar in nederland heb je onderzoeksplicht als koper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan