Harley gekocht met schade verleden, kan de motor ingevoerd worden? (België)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neen er zijn wetten dat aangeven zolang de verkoper bepaalde informatie verbergt zoals deze man het heeft gedaan wat blijkbaar een salvage motor was, kan de verkoopsovereenkomst geannuleerd worden.

Nou succes met de rechtzaak.
Je schijnt het allemaal uitstekend te weten dus dat wordt een makkie.
 
Iedereen weet dat als je een motorvoertuig uit het buitenland koopt dat er altijd problemen kunnen ontstaan. Jij als belg moet weten dat België bijzonder moeilijk doet met toe laten van geïmporteerde motorvoertuigen.
Heb totaal geen medelijden met de verkoper maar dit is wel het risico wat je kan lopen. En helaas ben jij daar slachtoffer van
 
neen niets van historiek gekregen, ik heb gekeken op de vincheckup en daarop staat alles
Ja dat is wat er in de VS mee is gebeurt, maar zegt niets over de huidige technische/juridische staat van het voertuig.

Bij diefstal waarbij het langer duurt voor het voertuig is teruggevonden, krijg je die salvage title al. Dat wil dus niets anders zeggen dan dat er ooit een verzekeraar voor heeft uitgekeerd.

Zie wiki voor een uitleg.

Dat de Belgische autoriteiten moeilijk doen over een diefstal in 2009 is echt niet aan de verkopende partij om op te lossen.
 
nou ja ik heb ook gevraagd een mensen dat hier al ervaring me hebben, jullei schijnen heel veel medelijden te hebben met de persoon dat me heeft opgelicht, tot je ooit een motor koopt van niets weet en in de zelfde situatie als mij beland.

Je vraagt om je rechten hier in Nederland, daar krijg je reactie op. Dat deze reactie niet leuk is, heeft niets met medelijden te maken. Het recht gaat ook niet om medelijden, die gaan over feitelijkheden en bewijsvoering.
Ik hoop dat je eruit komt met de verkoper, aardige klote situatie waar je in verzeild bent geraakt :/.

Nog een kleine toevoeging. Een opgelapte fiets na een schade (total loss / WOK) is natuurlijk heel wat anders dan een schade na een diefstal. Als de fiets schade heeft gehad na een diefstal die netjes is hersteld, dan lijkt me dit niet heel spannend vanuit verkopers oogpunt.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar dat het zo is zal altijd iets zijn dat de motor zal achtervolgen, wat als opeens de motor eraf valt, frame breekt, de km stand mee is gespeeld, dan ben ik dood en sta ik daar dan. Dan ben ik de schuldige voor alles. Daarom krijg ik dit liever uit de weg.

Ik rij met een bmw van 35 jaar oud. Geen idee wat deze allemaal meegemaakt heeft. Durf hem ook gerust weer te verkopen.

Als je dat soort risico niet wil lopen moet men nieuw kopen of jong tweedehands bij een dealer met alle documentatie er bij.
Maar ja daar hangt in het geval van een Harley een heel ander prijskaartje aan
 
Dat hij geen typegoedkeuring nummer heeft is heel eenvoudig te verklaren.
Deze motor komt uit de usa en ondergaat dan in Nederland een individuele keuring. Daar wordt gekeken of de motorfiets voldoet aan alle gestelde eisen om aan het Nederlandse verkeer mee te mogen doen. Als alle bijgeleverde Amerikaanse papieren kloppen en de keuring verloopt goed dan krijgt hij gewoon een Nederlands kenteken

Alleen in Europa voor de eerste keer toegelaten voertuigen krijgen een typegoedkeuring en dan alleen nog als dat door de fabrikant aangevraagd wordt
 
Eventueel een ander frame op kenteken ergens proberen te scoren, maar dat zal niet zo makkelijk zijn als je gemiddelde scooterframe...
Toch is het een raar verhaal, als hij is gerepareerd en in NL goedgekeurd is voor op de weg. Waar maken ze dan zo'n probleem van?

Als er een framenummer op staat, dan zou ik er gewoon mee naar het rdw gaan(of hoe dat dan heet in België) want het zou in principe gewoon gekeurd kunnen worden. (Toch...?)
 
Nogmaals een typegoedkeuring nummer kan alleen de fabrikant aanvragen bij de eerste keer dat deze ergens in Europa het motorvoertuig laat keuren en gaat verkopen.
Elk motorvoertuig geïmporteerd van buiten de eu heeft deze niet.

Het enige wat jij nog kunt proberen is bij de Belgische of Nederlandse Harley importeur dit typegoedkeuring nummer opvragen.
De Harley is jong genoeg om een Europees typegoedkeuring nummer te hebben.
 
Als je googled op motorfiets frame richten dan vindt je diverse bedrijven in Nederland. die jou Harley frame kunnen controleren en daar een verklaring van de meting kunnen geven.
 
Heb even op marktplaats een andere roadking van 2006 opgezocht en deze heeft wel een Europees typegoedkeuring nummer

Screenshot_20210610-005958.png


Daar kun je wel wat mee
 
Niet om vervelend te doen, maar als je je huiswerk gedaan had voor de aankoop had je nu geen probleem gehad
 
Wat een gezeik zeg. Typisch gevalletje van "computer says no". Standaard bericht.

Ik zou in gesprek gaan met de homologatie dienst en allereerst aangeven dat het hier een nette motorfiets betreft die door de RDW in Nederland reeds goed is bevonden om deel te nemen in het verkeer.

Vervolgens het typegoedkeuingsnummer aanleveren die @daddyphilipsen heeft opgezocht. Aanvullend misschien nog een simpele aankoopkeuring laten doen.

Moraal van het verhaal:

Rustig blijven. Niet meteen denken aan een rechtszaak, of nekschot voor de verkoper.
 
In Engeland heb je een e4 blad nodig om het voertuig te kunnen registreren.
Het lijkt erop dat ze in België hetzelfde systeem gebruiken als in Engeland
Vertel het verhaal aan Harley en zij zullen je wel uitleggen wat het probleem is kan mij niet voorstellen dat ze dit nog niet eerder hebben meegemaakt.
In nederland is het schijnbaar niet nodig te zijn mijn xj maxim heeft geen e4 blad maar is hier wel normaal Geregistreerd dus ook verzekert
 
Ja maar dat het zo is zal altijd iets zijn dat de motor zal achtervolgen, wat als opeens de motor eraf valt, frame breekt, de km stand mee is gespeeld, dan ben ik dood en sta ik daar dan. Dan ben ik de schuldige voor alles. Daarom krijg ik dit liever uit de weg.
Maak je geen zorgen, dat had dan toch al in de afgelopen 12 jaar gebeurt? Plus dat een motor ook door andere redenen kapot kan gaan.

Focus je hier niet op, maar zoek gewoon het papierwerk uit waarmee je m in Be kan registreren. Anders even contact opnemen met HD zelf.
 
Neen er zijn wetten dat aangeven zolang de verkoper bepaalde informatie verbergt zoals deze man het heeft gedaan wat blijkbaar een salvage motor was, kan de verkoopsovereenkomst geannuleerd worden.
Zolang jij nergens zwart op wit hebt staan dat heer verkoper ooit heeft gezegd: "nee hoor, nooit schade gehad" wordt je bij elke fatsoenlijke rechter in Nederland terug gestuurd je hok in met de mededeling dat je beter je huiswerk had moeten doen voordat je het ding kocht.
 
als je de chassisnummer opzoekt zie je dat die ooit een salvage was in amerika.
Maar dat heb je zelf dus ook niet gedaan?

Zoals al eerder gezegd, als koper heb je zelf ook een onderzoeksplicht. en zelfs ik als BMW rijder weet na een jaar op dit fortum dat je heel voorzichtig moet zijn bij Harleys, omdat ze inderdaad als sloopmotor uit de USA worden gehaald, opgeknapt worden in Polen en vervolgens hier de makrt op gegooid worden.

Ik zou hem verkopen aan een Nederlander. Wel even melden dat het een sloop-motor is geweest ;)
 
Ik wil geen reclame voor ander forum maken, maar kijk eens op 2fast4u. Daar is een heel subforum over import/export in/uit België.

Daar gevonden:
Wat betreft alle andere voertuigen, die Europees niet goedgekeurd zijn, blijft het gelijkvormigheidsattest een verplicht boorddocument. Dit attest kunt U bekomen bij de fabrikant of de mandataris in België of na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.
Voor beide gevallen dient U nog steeds een douanevignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs voor te leggen.

Maar dit is waarschijnlijk niet geldig in geval van 'Salvage'?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan