Harley gekocht met schade verleden, kan de motor ingevoerd worden? (België)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tuurlijk, eerst ga ik de motor overal online zetten, zodat ik tenminste mijn geld ervoor kan krijgen, dinsdag afspraak met de politie daar heb ik al alle documentatie voor van de verkoper en alle bewijs dat nodig is, volgend week stuur ik een brief, geen antwoord, vervolg brief. Als de motor tot dan niet verkocht geraakt, sleep ik die man tot de rechter en pak ik mijn geld plus schadevergoeding en opgelost :) dan kan ik hier komen met goed nieuws :)
Ik durf er 5 euro op in te zetten dat het niet zo gaat zijn.
 
Tuurlijk, eerst ga ik de motor overal online zetten, zodat ik tenminste mijn geld ervoor kan krijgen, dinsdag afspraak met de politie daar heb ik al alle documentatie voor van de verkoper en alle bewijs dat nodig is, volgend week stuur ik een brief, geen antwoord, vervolg brief. Als de motor tot dan niet verkocht geraakt, sleep ik die man tot de rechter en pak ik mijn geld plus schadevergoeding en opgelost :) dan kan ik hier komen met goed nieuws :)

Je meldt toch wel keurig bij je advertentie dat deze harley een geimporteerde 'salvage' is hè? Jij weet het, dus vertel je dat er dus keurig bij ;)


Wat betreft de politie? Wat verwacht je dat die gaan doen? Naast je missschien een bakkie pleur aanbieden en je verhaal aanhoren, zullen ze niets kunnen doen, behalve je doorverwijzen naar een jurist/advocaat want strafrechtelijk is er niets verkeerds gedaan.
 
Hier op het forum lopen ook wat dienders rond. Heb er net nog een voorbij zien komen..

Qua advies kan ik je de politie in Amsterdam tippen. Daar lopen een paar geschikte kerels rond van wie je geheid eerlijk advies en een bak koffie zult krijgen, wat naar het schijnt niet te zuipen is, maar dat terzijde :+

We vriendelijk blijven, niet gaan schelden, want anders lezen we je verhaal terug in een draadje in offtopic ergens.
 
Alles nog even nagelezen, maar kan nergens terugvinden dat je hebt vermeld dat je die in B op kenteken wilde zetten, je kunt hem net zo goed voor de handel of export hebben gekocht
 
Lees dit topic -met stijgende verbazing- mee vanaf het begin en kan alleen maar zeggen: dat escaleerde snel in 3 dagen 🤣

btw: kansloze zaak in de rechtbank…
 
Je gaat van een koude kermis thuis komen.
Ik heb zelf vorig jaar een geschil gehad met een autodealer(bleek toch een verkapte handelaar te zijn).

Begin van het gesprek met de jurist was hij super positief. 100% dat ik mijn geld terug zou krijgen ik ben genaaid en hij heeft vol gelogen.
Na ongeveer 3 weken verder te zijn, ging het gedurende de weken van 100 naar 50%. Je moet immers de rechter mee hebben he en dat is altijd lastig.
En bij mij stond er nog wel op papier dat ik auto model X kreeg en uiteindelijk was het Y in het echt.
Uiteindelijk heb ik na 2 maanden het geschil opgelost met een 60-40% regeling en dat was alleen om het aankoopbedrag.
Het geld wat ik terugkreeg is bijna allemaal direct naar de jurist overgemaakt.

Kortom nadat ik de positieve jurist onder de armen had genomen was het allemaal opeens niet meer zo rooskleurig, maar de meter ging wel vol door.


Als jij tijdens de koop hebt gevraagd of de motor in nette staat was en hij zegt ja. Dan heeft hij niet gelogen en klopt jouw dwaling niet.
Als een voertuig gerepareerd is, maakt een ongeluk of diefstal in principe niks uit. Het voertuig is immers gerepareerd.

Dat jij de motor naar een ander land meeneemt waar de overheid blijkbaar een heel stuk moeilijker doet. Dat is niet zijn probleem, en getuigd op het falen van jouw vooronderzoek. Je had dit immers allemaal kunnen weten en kunnen zien in de documentatie; jij wilt de motor exporteren en importeren niet de verkoper.

Dat jij daarna expliciet hebt gevraagd wat die salvage titel betekend en hebt opgenomen zorgt er niet voor dat je de zaak dus direct wint.
De motor is immers nog steeds in deugdelijke staat, of jij moet kunnen bewijzen dat de motor wel degelijk een gevaar op wielen is.
Zolang jij dat niet kan bewijzen zal hij nergens last van hebben.

De Nederlandse rechter zal het heel vervelend voor je vinden dat je een heel door ornament hebt gekocht. Maar dat is een probleem voor België en niet voor Nederland. Dat was/is puur het risico wat jij neemt door een motor te importeren. Je had immers ook gewoon een Belgische motor kunnen kopen.


Edit:
Ah, wel mooi dat je nu zelf bewust dwaling aan het plegen bent.
 
Ik eis ten eerste een volledige nietiging van het verkoopcontract met teruggave van de motor aan de verkoper, met volledige teruggave van het aankoopbedrag.

Ik eis daarboven compensatie van het bijkomende verlies dat ik eraan heb geleden (de kosten die ik ondertussen betaald heb voor de motor, namelijk de kosten voor VINcheckup (€15), de kosten voor het klein onderhoud die is uitgevoerd (€100) , en de kosten voor het homologatie proces in gang te zetten (€80)).

Een verkoopovereenkomst die tot stand kwam onder invloed van wilsgebrek/bedrog/dwaling (= de situatie waarbij een overeenkomst tot stand komt zonder goede voorstelling van zaken, terwijl geldt dat als de koper wel een goede voorstelling van zaken hadden gehad, ziet meer een overeenkomst zou hebben gesloten), vernietigbaar is en de dwalende partij dus onder de aangegane verplichting uit kan komen (Art. 1641, Art. 6:228 en Art. 1134).

Arthur had ten eerste een precontractuele informatieplicht (het aangeven dat de motor een gestolen/defect voertuig is uit de VS). Dit gaat verder door het feit dat Arthur dit “gebrek” kende, en verzweeg (toen ik vroeg achter de historie van de motor). Hij loog bewust dat de motor nooit een accident of ander probleem heeft gekend, wat wijst op te kwader trouw handelen. Hierdoor is hij bij wet verplicht (art. 1645) tot teruggave van de prijs die hij heeft gekregen voor de motor, en bovendien de schade dekt die de koper heeft geleden door de aankoop.

-----
jongentje, alles is al opgesteld door een advocaat :) alvast bedankt voor de betweters hier dat niets weten over de wet :)))


Die advocaat lacht zich helemaal de lul uit de broek..
weer zo'n sukkel die ik helemaal ga uitkleden en maar blijft volhouden omdat ie vind dat ie gelijk heeft.



Of je advocaat is erg goedkoop, en kent het verschil niet tussen consumenten recht en een particulier geschil.
En verward ondertussen nog een Nederlands en Belgisch recht.
 
Welke belgische wet, dit is nederlandse wet dat ik overal vermeld

En dat heeft een 3e rang Belgische advocaat je verteld , die gespecialiseerd is in internationaal bierviltjes recht ..

Gast.. je word nu 2x genaaid..

1x door jezelf omdat je de verkeerde motor hebt gekocht door jezelf slecht te informeren.
de 2e keer door die advocaat die jou wijs heeft gemaakt dat je een kans maakt.

en je vind het nog lekker ook, vraag je hem wel om een kusje als je z'n factuur krijgt ?
 
Dat jij daarna expliciet hebt gevraagd wat die salvage titel betekend en hebt opgenomen zorgt er niet voor dat je de zaak dus direct wint.
De motor is immers nog steeds in deugdelijke staat, of jij moet kunnen bewijzen dat de motor wel degelijk een gevaar op wielen is.
Zolang jij dat niet kan bewijzen zal hij nergens last van hebben.
Sterker nog, als er zo'n onderzoek voor nodig is kan de verkoper zeggen: dat wist ik niet en dan heeft ie ook gelijk.
 
Voor de leut.. gewoonweg.. voor het idee.

Ik was ooit de verkoper van die motor ( maar het was dan een auto met motorschade )
En ik wist dat die auto motorschade had, en ik heb het bewust verborgen.
( dat valt op zeg maar.. als je eenmaal weet waar je moet kijken )

Maar ik had hem particulier , aan een bedrijf verkocht..

Weet je hoeveel kans dat bedrijf maakte om de koop om te draaien ?


0...

En geloof me, ze hebben het geprobeerd .



Voor de hollanders..
Ik heb een jet-car bedrijf een jet-car aangedaan.. gevalletje.. hoef je geen medelijden mee te hebben :)
 
scarjo_popcorn.gif
 
Neen he, de motor is gekeurd in nederland? deze is wettig inorde dan :)


Klopt, en zo is hij ook aan je verkocht.

Dat hij niet volgens de Belgische regels in orde is , is voor de verkoper niet relevant.


Zodra je dat snapt, snap je ook waarom je totaal kansloos bent , en alleen maar een vakantie voor die
advocaat t sponseren bent.

Belgische regelgeving is niet relevant in Nederland , werkt de andere kant op ook zo.


Oh.. nog iets.. je kenteken is al geëxporteerd
Die papieren die je er nu bij hebt zijn oud papier / niet meer herroepbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan