Harley geluid op mijn Intruder 1500

`

Die onregelmatige slag hoort men toch niet als de motoren aan het rijden zijn, enkel de vette klappen hoort men dan, dankzij de lange slag typerend voor dat soort motoren.

Ik begrijp dus nog steeds niet in welk opzicht het geluid van een Harley zich dus onderscheid t.o.v. pakweg een Wildstar of Intruder die ook een langeslag motor hebben, indien de motoren aan het rijden zijn!

Laat ik wel duidelijk stellen dat ikzelf het Harleygeluid heel zeker niet wil nastreven met een Intruder 1500, de keuze voor een Intruder is heel bewust gemaakt en is eerder om rationele redenen aangekocht.

Als ze rijden zal ik altijd horen of er een harley of een jap langskomt.
Geluid is gewoon verschillend.ik hoor ook of er een porsche of een ferrari langskomt.

een harley klinkt gewoon totaal anders dan een suzuki of een andere jap.
Klinkt trouwens alsof je spijt hebt van de aankoop van je suzuki.
Ke kunt doen wat je wilt.Het wordt nooit een harley.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die bij een Jap V-twin de orginele uitlaat vervangen hebben met als resultaat een mooier, dieper, voller en zwaarder geluid?
Zo ja, welk type uitlaat systeem was dat dan?
Je info wordt op prijs gesteld.

En dus niet dat ik een Harley geluid wil he!!! o god, nee, ;)
maar wel een mooi diep vol zwaar geluid. :Y
Ja dat wel ...

Grt.
Bertus
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die bij een Jap V-twin de orginele uitlaat vervangen hebben met als resultaat een mooier, dieper, voller en zwaarder geluid?
Zo ja, welk type uitlaat systeem was dat dan?
Je info wordt op prijs gesteld.

En dus niet dat ik een Harley geluid wil he!!! o god, nee, ;)
maar wel een mooi diep vol zwaar geluid. :Y
Ja dat wel ...

Grt.
Bertus

Zoals ik al eerder liet weten
luister hier eens

http://www.dragstars.net/starbiker_org/viewforum.php?f=6&sid=a008fa5157ba5567a9b6499081e8e361
 
Laatst bewerkt:
Dragstar B. , heb ik gedaan en ik heb wel in de gaten dat je Dragsters ''muziek'' kan laten maken.
Van de Intruder C800/M800 heb ik daar helaas nog geen bewijs van kunnen horen ;(
Vandaar mijn oproep weer :Y
 
Als deze uitlaten geschikt zijn voor Yamaha's zullen ze toch ook wel voor een Suzuki verkrijgbaar zijn?

Succes met je zoektocht :]
 
`

Die onregelmatige slag hoort men toch niet als de motoren aan het rijden zijn, enkel de vette klappen hoort men dan, dankzij de lange slag typerend voor dat soort motoren.

Ik begrijp dus nog steeds niet in welk opzicht het geluid van een Harley zich dus onderscheid t.o.v. pakweg een Wildstar of Intruder die ook een langeslag motor hebben, indien de motoren aan het rijden zijn!

Laat ik wel duidelijk stellen dat ikzelf het Harleygeluid heel zeker niet wil nastreven met een Intruder 1500, de keuze voor een Intruder is heel bewust gemaakt en is eerder om rationele redenen aangekocht.

wedde dat je die onregelmatige slag hoort tijdens het rijden :9 :Y
 
Hmmm, ik hou liever van dat ''natte scheet'' geluid, om het zo maar te noemen;) Is dit ook typisch van Harley' s of ook voor Jappen?? O-)
 
Het zal inderdaad wellicht niet helemaal lukken om een HD te imiteren, maar dat is volgens mij ook niet echt de bedoeling... Ik neem aan dat je het tamme geluid van de VL1500 wilt veranderen naar een geluid wat bij zo'n dikke motor hoort.

Ik heb zelf dus ook een VL1500 met supertrapp dempers. Dit zijn volgens mij de zelfde als die Jeckyll & Hyde gebruikt met dat verschil dat de geluidsterkte electrisch aan te passen is (legaal - illegaal). Dat maakt J & H zo duur.

Zelf dus originele uitlaatbochten passend gemaakt voor de Supertrapp dempers. Voordeel van de Supertrapp dempers is dat ze vrij makkelijk te verstellen zijn qua geluid e.d. door middel van de plaatjes aan de achterzijde.

Ikzelf vond dit een leukere, meer unieke mogelijkheid voor ander geluid, dan bijvoorbeeld Vance & Hines of Cobra. Daarbij denk ik dat mijn manier ook de goedkoopste is (wel goed speuren naar supertrapp dempers, maar is in VS via internet ook te doen.

Groeten, Dirk
 
Ik zag vanmiddag in Balkbrug weer een kudde VL 1500 ertjes lekker ploffen

Denk dat ze de toertocht Overijssel gekacheld hadden
 
Ik denk omdat hij liever een harley wil.Je kunt ook zeggen :waarom een motor kopen die op een harley lijkt?Koop dan gelijk een harley.
 
Koop een Harley als je een Harley geluid wil maar waarom de ene motor kopen en dan het geluid van de ander imiteren, wat een waste of time

Waarschijnlijk omdat geluid 't enige goeie is aan een Harley??
En de rest is onbetrouwbare techniek?? })
Tsja, kweeniehoor... O-)
 
Koop toch gewoon een intruder, als je dat onregelmatige geluid van een harly niet horen wil

Met een Intruder koop je 'the real thing' , Harley doet nu verwoede pogingen om het befaamde Intrudergeluid te imiteren door er nu ook injectie in te smijten en het onregelmatige geluid weg te krijgen, en daar lukken ze vrijwel goed in, maar het is nog niet dat })
 
Beste motorvrienden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een mooie Intruder 1500, echter qua geluid vind ik hem zo braaf, ik ben verliefd op het typische Harley geluid. Klopt het dat je met cobra uitlaten dit zowat evenaard? Voor zij die nu gaan zeggen koop dan een HD kan ik alleen maar eerlijk toegeven dat deze moto te duur is voor mij, sorry.
Bij deze zou ik graag van jullie horen hoe ik mijn 1500 Intruder kan laten klinken als een HD ...

alvast enorm bedankt voor jullie positieve reactie's

groeten

Björn


Blijkbaar nemen zich veel custom rijders niet de moeite om zich te verdiepen in de techniek van HD die de befaamde sound maakt. Door een paar open pijpen op welke andere jap custom dan ook te gooien ben je er nog niet, en wordt het altijd een teleurstelling.
Ja, je kan een diepe sound uit je Jap halen, maar een HD sound wordt het nooit. Dus bespaar je de honderden euro's en koop direct een HD.

Mischien kan onderstaand stukje tekst een beetje opheldering geven!!


Question:

What makes a Harley-Davidson motorcycle have that special sound?

Answer:

There is no denying that a Harley-Davidson motorcycle has a unique sound, especially if the mufflers have been removed! Even with the mufflers on, however, it sounds different. The reason for the sound has to do with the way the engine is designed.

You know how a basic 4-stroke gasoline engine operates. A piston goes through the intake, compression, combustion and exhaust strokes every 2 revolutions of the crankshaft. When your lawn mower is idling you can hear the pop-pop-pop-pop sound of the individual strokes. What you are actually hearing is the sound of the compressed gases in the cylinder escaping when the exhaust valve opens. Each "pop" is the sound of the exhaust valve opening one time, and it happens on every second revolution of the crankshaft.

Normally when an engine has two cylinders, the pistons are timed so that one fires on one revolution of the crankshaft and the other fires on the next revolution. One of the two pistons fires on every revolution of the crankshaft. This seems logical and gives the engine a balanced feeling. To create this type of engine, the crankshaft has two separate pins for the connecting rods from the pistons to connect to. The pins are 180 degrees apart from one another.

A Harley engine has two pistons. The difference in the Harley engine is that the crankshaft has only one pin, and both pistons connect to it. This design combined with the V arrangement of the cylinders means that the pistons cannot fire at even intervals. Instead of one piston firing every 360 degrees, a Harley engine goes like this:

a piston fires
the next piston fires at 315 degrees
there is a 405 degree gap
a piston fires
the next piston fires at 315 degrees
there is a 405 degree gap
and so on...
At idle you can hear the pop-pop sound followed by a pause. So its sound is pop-pop---pop-pop---pop-pop. That is the unique sound you hear!




--------------------------------------------------------------------------------

grtz HD4ever !!
 
Het volgende heb ik gedaan kost niets en geeft een super geluid.

Succes er mee

http://homepage.mac.com/lydanynom/iMovieTheater5.html

Groet, Boeda
 
Laatst bewerkt:
Een harley heeft de blues of de shuffle. B.BB.BB.BB ( klap rust klap klap rust etc ) andere motoren hebben BBBBBBBB ( klappen met dezelfde tussenpozen)

Hoe dit kan is volgens mij al ergens beschreven maar het is onmogelijk om die intervallen te verkrijgen met andere uitlaten. Ik heb het hier niet over het geluid zelf.

Ik heb het wel over een shovel en weet niet hoe het met evo"s zit.

Gr Willem
 
Een harley heeft de blues of de shuffle. B.BB.BB.BB ( klap rust klap klap rust etc ) andere motoren hebben BBBBBBBB ( klappen met dezelfde tussenpozen)

Hoe dit kan is volgens mij al ergens beschreven maar het is onmogelijk om die intervallen te verkrijgen met andere uitlaten. Ik heb het hier niet over het geluid zelf.

Ik heb het wel over een shovel en weet niet hoe het met evo"s zit.

Gr Willem

evo's is nog zelfde, de revo's hebben t niet meer (de met Porsche ontwikkelde V-rod blokken dus)
 
Een harley heeft de blues of de shuffle. B.BB.BB.BB ( klap rust klap klap rust etc ) andere motoren hebben BBBBBBBB ( klappen met dezelfde tussenpozen)

Hoe dit kan is volgens mij al ergens beschreven maar het is onmogelijk om die intervallen te verkrijgen met andere uitlaten. Ik heb het hier niet over het geluid zelf.

Ik heb het wel over een shovel en weet niet hoe het met evo"s zit.

Gr Willem

Inderdaad hebben, behalve de V-Rod's, alle HD's nog dezelfde opbouw van het blok, en dus in principe hetzelfde ouwe HD geluid. De nieuwe Twin-cam blokken zijn echter uitgerust met injectie, waardoor deze stationair rond 1100 rpm draaien, en is het onregelmatig ploffen duidelijk minder hoorbaar dan bij bijvoorbeeld een Shovel of Evo blok. Er zijn blijkbaar al 'hobbyisten' die proberen om via chip tuning het stationair toerental van de Twin-Cam naar beneden te zetten, maar of dat lekker is voor het blok betwijfel ik. })

grtz HD4ever. ;)
 
Inderdaad hebben, behalve de V-Rod's, alle HD's nog dezelfde opbouw van het blok, en dus in principe hetzelfde ouwe HD geluid. De nieuwe Twin-cam blokken zijn echter uitgerust met injectie, waardoor deze stationair rond 1100 rpm draaien, en is het onregelmatig ploffen duidelijk minder hoorbaar dan bij bijvoorbeeld een Shovel of Evo blok. Er zijn blijkbaar al 'hobbyisten' die proberen om via chip tuning het stationair toerental van de Twin-Cam naar beneden te zetten, maar of dat lekker is voor het blok betwijfel ik. })

grtz HD4ever. ;)

een shovel of evo ploft ook mooier bij 600 toeren dan bij900.
Maar smering is dan niet optimaal lijkt me.Mijne draait stationair op 900.Dan maar iets minder plofferdeplof.
 
Heb bij mij gewoon een half open highway hawk eronder liggen en dat tussenschotje van de demper even doorboord en ik verzeker je een super vet geluid! Tgaat toch om het motorrijden al die mensen die suzukies en dergelijke afkeuren omdat het geen harley is die weten niet waar het om gaat! gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan