Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb er vanmiddag op proefgereden.
Was een begeleide proefrit. Wat gingen ze hard.
Zodoende kon ik ook een aan het gas trekken van de 1200.
Ik kick wel op sportsters, het gevoel dan en het uiterlijk en de geschiedenis, alle romantiek zeg maar.
Zo kon ik helemaal uit mijn dak gaan op een Ironhead sportster uit 1977 tijdens een ritje, 10 jaar terug. Wauw..metaal op metaal. Dekkedekkedeng!!
Bevindingen deze keer van de rubberopgehangen nightster, techniek van 30 jaar later: Rechtuit gaat het allemaal soepeltjes en het voelt net of je je brommer teveel hebt opgevoerd, kan het niet anders benamen wat het gevoel door de motor heen betreft..Positief bedoeld maar dat je het weet. De vering is mij alles meegevallen, ik dacht dat het mijn rug zou kosten maar het was zelfs comfortabel te noemen, juist ook op verkeersdrempels.
De rotondes ging spelenderwijs en je gooit hem makkelijk alle kanten op.
De echte bochten, daar is hij dus niet voor gemaakt, wat viel dat tegen. Dan bedoel ik dus een weg in de polder waar je lekker sportief maar niet te gek door een bocht gaat.
Mijn buurvrouw haar sparta-met ligt stabieler op de weg. Het gevoel "wobbelen"in de bocht zou genoeg moeten zeggen. Een neutrale rijstijl en de natuur bekijken past beter bij deze motor.
Koppel zat, het motorblok voelt oersterk en het "remmen op de motor" is prettig. Het Harley geluid dat je verwacht te horen zoals je hoort als er 1 voorbij komt, (uitlaten waren 1/2 open) hoor je niet onder de helm. Je hoor gewoon snel achter elkaar "boek.boek.boekboekboekboek"+ het geratel van de kleppen.
De tank is echt niet van toepassing met het contact met de motor, of je moet met X-benen erop zitten wat geen optie is. Beter is de grotere tank van de Low of de Custom.
Door dat kleine tankje geeft het nog meer het idee dat je met je ruig opgevoerde zundapp onderweg bent. Plus dat de actieradius klein is.
Wat ineens als besluit in mij opkwam is dat ik niet ruim 11000 euro zou uitgeven hiervoor (wat tot 13000 oploopt voor de Custom). Voor een ruig opgevoerd sportster 883 van 8500 euro met een 1200 blok. Dat is dus 2500 euro voor meer cilinderinhoud. De basis is dus gewoon die van de 883.
Het vermogen voelt als "teveel". Alsof je een dikke v-twin onder een suzuki Savage hebt gehangen..zoiets.
Mijn bandit heeft ook ruim 100 pk. Dat voelde wat raar aan bij de sportster.
Ik heb de sportster individueel beoordeeld met wat ik had verwacht. Ik kan hem uitaraard niet vergelijken met een Suzuki Bandit die voor minder te koop is. Maar als je een stabielere motor bent gewend vallen de minpunten gewoon wat gauwer op.
En ik ben gewend om met choppers te rijden dus ik ging er wel vanuit dat ik geen strak bochtenwerk kon verwachten maar ik verwachtte wel een mate van stabiliteit en die miste ik bij het snelle sturen bij de proefritmotor.
Het valt niet tegen.. het is gewoon apart en anders. Aan de ene kant beter dan verwacht en aan de andere kant weer niet.
Ik wil nog wel eens een 883 Custom proberen met de dikkere tank en minder vermogen wat beter past bij de sportster. En die kost wat minder en ondanks alle verhalen voor het ombouwen van 883 naar 1200 denk ik dat als je een normale rijder bent die gewoon een beetje gang wilt hebben en meer niet, dat je met een 883 evengoed afbent en daar genoeg aan hebt.
Je kan de 1200 motor schakellui rijden. Maar dat kan ook vervelen; ik ken verhalen van mensen die juist wat meer actie willen hebben tijdens het rijden omdat het weinig schakelen zo saai is.
Dan ga je actie zoeken door veel gas te geven en dan ga je dus dik te hard.
Het koste maar een beetje draaien aan het gas bij de 1200 en ik reed honderd. Het ging zo soepel dat ik de kick nog miste..3x schakelen en dat was het.
Voor de 1 leuk voor de ander saai. Het voelt als een lichte motor met een lomp maar soepel blok.
Remmen; vertragers is meer een woord naar de huidige maatstaven. Of deze motor zo nieuw was dat hij nog ingeremd moest worden weet ik niet.
De voetsteuntjes klapte bij stilstaand manouvreren steeds naar achteren als ik met mijn been het stepje aanraakte en het bleef daar staan. Best irritant als je je voet neer wilt zetten en het stepje staat omhoog.
Je moet het echt gaan proberen met een proefrit. Je kickt erop of je verafschuwd het.
Het stationair draaien en het normale rijden is in ieder geval leuk genoeg. Als je sportieve bedoelingen hebt raad ik aan verder te zoeken. Ik kick wel op wat vermogen maar niet bij de sportster is mijn mening. De 1200 wilt meer en meer ik ik had het gevoel dat het geheel daar niet is op afgestemd. Uiteraard kan je rustig het gashendel beroeren, en weet je dat je wat achter de hand hebt... maar dan had je net zo goed een 883 kunnen kopen.
Deze nightster word het bij mij in ieder geval niet. Om lekker ontspannen te rijden denk ik aan een 883.
Gewoon gaan rijden op de verschillende modellen.
Ik wil er ook 1, al jaren (volgend jaar maar) en er zit er vast 1 tussen naar mijn wensen.
En anders is er van alles te koop om hem te veranderen.
In tegenstelling tot vorige post geef ik de voorkeur aan de 1200-versies van de Sportster-serie.
Tim, als U voor de Nightster kiest is dat een 1200 want daar bestaat geen 883-versie van: 9995,00 € in Solid Color, of 10480,00 in Two Tone. (dus de goedkoopste 1200 Sporster)
Voor de andere modellen, de Standard, Low, Racing, en Custom kost de 1200 inderdaad 2500,00 € meer dan de 883.
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van de zwarte velgen, maar over smaak en kleuren....
Het is alvast een model dat zijn inruilwaarde hoog zal houden, een goede belegging dus.
Rechts boven mij ziet U een foto van een two-tone Brilliant Silver & Black Denim Nightster.
[afbeelding]
In tegenstelling tot vorige post geef ik de voorkeur aan de 1200-versies van de Sportster-serie.
Tim, als U voor de Nightster kiest is dat een 1200 want daar bestaat geen 883-versie van: 9995,00 € in Solid Color, of 10480,00 in Two Tone. (dus de goedkoopste 1200 Sporster)
Voor de andere modellen, de Standard, Low, Racing, en Custom kost de 1200 inderdaad 2500,00 € meer dan de 883.
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van de zwarte velgen, maar over smaak en kleuren....
Het is alvast een model dat zijn inruilwaarde hoog zal houden, een goede belegging dus.
Rechts boven mij ziet U een foto van een two-tone Brilliant Silver & Black Denim Nightster.
[afbeelding]
net met de 1200 nightster en met een 883R gaan rijden.Nadeel: die dingen zijn pas terug vanaf juli leverbaar in Belgie. Nog wat wachten dus!!
geen zorgen alleen sturen is minder, maar blokje is echt superEn wat zijn de rijervaringen?
Ben van plan ook eentje aan te schaffen. Prachtige machine!
www.trendyman.be/harley-davidson-nightster/ >> zeker de mat zwarte is echt magnifique nee??
Het enigste waar ik wat schrik voor heb, hoe zijn de prestaties?
Ik kom van een 2005 Monster 620 ?