Harley WLA 1942 opknap beurtje

Ducolo

MF'er
4 jul 2019
238
402
Heeft heel lang stil gestaan, primaire riem is uitgezet door de gelekte olie en het carter staat vol. Verf op cylinders en uitlaat ziet er ook niet goed uit. Een hele vlugge opknapbeurt.




Primaire kast verwijderd


Olie aftappen en skidplate verwijderd.

Nieuwe riem gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Mooie fiets.
Jammer van de hoogglans verf en het "foute" VIN; liefhebbers zien dan liever een blank boss blok...naja.
Persoonlijk ben ik niet van primaire riemen, omdat het de lagering in bak en blok extra belast.
Als je weinig met de fiets rijdt en hierdoor last hebt van sumping zou je een kraantje in je toevoerleiding kunnen overwegen.
En eenmaal gewend aan de bediening van een ouwe Hallie rijdt zo'n zijklepper heerlijk ontspannen.
 
Mooie fiets.
Jammer van de hoogglans verf en het "foute" VIN; liefhebbers zien dan liever een blank boss blok...naja.
Persoonlijk ben ik niet van primaire riemen, omdat het de lagering in bak en blok extra belast.
Als je weinig met de fiets rijdt en hierdoor last hebt van sumping zou je een kraantje in je toevoerleiding kunnen overwegen.
En eenmaal gewend aan de bediening van een ouwe Hallie rijdt zo'n zijklepper heerlijk ontspannen.
Ja dat is met deze dingen altijd, er is altijd wat op aan te merken. (Maar meeste mensen zouden al blij zijn dat ze er een hadden) Maar spatborden alle militaire delen etc, allemaal origineel. Geen repro, hij is in '85 opgeknapt dus al weer een 'oldtimer'.
 
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Ja dat is met deze dingen altijd, er is altijd wat op aan te merken.

Klopt; die van mij staat nog op 19" wielen die de Russen er destijds bijna standaard onder zetten om dezelfde banden te kunnen monteren als op hun Ural's zaten.
Dus niet origineel af-fabriek...maar wèl correct.
 
Mooie fiets.
Jammer van de hoogglans verf en het "foute" VIN; liefhebbers zien dan liever een blank boss blok...naja.
Persoonlijk ben ik niet van primaire riemen, omdat het de lagering in bak en blok extra belast.
Als je weinig met de fiets rijdt en hierdoor last hebt van sumping zou je een kraantje in je toevoerleiding kunnen overwegen.
En eenmaal gewend aan de bediening van een ouwe Hallie rijdt zo'n zijklepper heerlijk ontspannen.
Waarom belast een riem de lagering meer als een ketting?
 
Waarom belast een riem de lagering meer als een ketting?
Lijkt mij inderdaad ook sterk, wordt tegenwoordig overal toegepast, en stel dat het 'slecht' is weegt het niet op tegen de voordelen die een riem met zich mee brengt.
 
Ik zou me kunnen voorstellen omdat de riem altijd een bepaalde spanning moet hebben tegenover een ketting die "veel losser hangt".

Maar dat is maar een gok van mij.
 
1) de riem zit verder van het blok dan een ketting, dus momentwerking is groter..
2) een riem staat strakker dan een ketting.

Bij een moderne motor heeft dit alles minder invloed, want de oliepomp zorgt voor voldoende druk op de oliefilm tussen as en glijlager.
Ouwe Hallies moeten het vooral hebben van volume en spatsmering, en lopen letterlijk op rollen.
Die zijn gevoelig voor momentwerking.
 
1) de riem zit verder van het blok dan een ketting, dus momentwerking is groter..
2) een riem staat strakker dan een ketting.

Bij een moderne motor heeft dit alles minder invloed, want de oliepomp zorgt voor voldoende druk op de oliefilm tussen as en glijlager.
Ouwe Hallies moeten het vooral hebben van volume en spatsmering, en lopen letterlijk op rollen.
Die zijn gevoelig voor momentwerking.
Ik heb jaren een harley gehad met een belt,en die hoeft echt niet zo strak te staan hoor
Ik heb er nooit problemen mee gehad,en ik vind zo,n druppelaar op de ketting ook maar niks
Ik heb trouwen ook een shovel gehad met een 3 inch open primo belt,en ook nooit geen last mee gehad
Voordeel belt,het rijdt soepeler en is behoorlijk stiller
 
Dat kan; blijkbaar is jouw persoonlijke ervaring anders dan die van mij.
Een rollager dat schrankt gaat glijden ipv rollen, met alle gevolgschade van dien..
De grote bus/ buitenschaal in zowel linker carter als bak lubbert hierdoor ovaal uit; ik ben er al meerdere tegengekomen.
De druppelaar op de ketting schroef ik gewoon dicht, en spuit de ketting eens in de zoveel tijd in met white grease.

@Ducolo; geniet van je fiets, rijden met dat ding...er staan er al genoeg in een museum..😉
 
Het inspuiten en niet smeren/koelen met olie is volgens mij ook niet de beste optie. Zelfde geldt voor Engelse fietsen, de olie er erop/eraf spat is niet alleen voor de smering maar ook voor de koeling. Omdat de krukas zoveel meer toeren maakt kan deze ketting zonder drupje olie best warm worden.
 
Dat kan; blijkbaar is jouw persoonlijke ervaring anders dan die van mij.
Een rollager dat schrankt gaat glijden ipv rollen, met alle gevolgschade van dien..
De grote bus/ buitenschaal in zowel linker carter als bak lubbert hierdoor ovaal uit; ik ben er al meerdere tegengekomen.
De druppelaar op de ketting schroef ik gewoon dicht, en spuit de ketting eens in de zoveel tijd in met white grease.

@Ducolo; geniet van je fiets, rijden met dat ding...er staan er al genoeg in een museum..😉
Iemand met verstand van liberators Hoekstra in Gameren,oltimer specialist raad zelfs een belt aan.
En ga nou niet zeggen dat hij dat doet om er aan te verdienen
 
Het mooie van een 'persoonlijke' ervaring is vooral het persoonlijke...😉
 
Dat kan; blijkbaar is jouw persoonlijke ervaring anders dan die van mij.
Een rollager dat schrankt gaat glijden ipv rollen, met alle gevolgschade van dien..
De grote bus/ buitenschaal in zowel linker carter als bak lubbert hierdoor ovaal uit; ik ben er al meerdere tegengekomen.
De druppelaar op de ketting schroef ik gewoon dicht, en spuit de ketting eens in de zoveel tijd in met white grease.

@Ducolo; geniet van je fiets, rijden met dat ding...er staan er al genoeg in een museum..😉
Waarom zou een rollager gaan schranken ? Daar is geen ruimte voor.
 
Verklaar 'geen ruimte'.
Ha-Dee vertrouwde op losse rollen in een kooi.
Als een as wil doorbuigen, wordt een rollichaam op de verkeerde manier belast: van lijn- naar puntcontact.
Het rolletje stopt dan met rollen en gaat glijden.
De oliefilm is minimaal, want zoals gezegd wordt er van spatsmering danwel oliemist gebruik gemaakt.

Je hoeft het niet te geloven, daar voel ik me niet op aangesproken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan