Beste medesportmotorfanaten,
Ik hoor regelmatig problemen om mij heen over versnellingsbakproblemen bij moderne (hyper)sportmotoren. Denk hierbij aan RSV Mille, ZX7RR etc.
Let wel, ik heb het hier over de natte koppelingen en niet over koppelingen a la Ducati (droog dus).
Vaak blijkt de koppeling vroeg te gaan slippen of kan de motor het vermogen niet goed op de koppeling overbrengen bij vol vermogen. Advies van de dealer is doorgaans; "vervang je koppelingsplaten maar" (300 Euro). Advies van Mark TT; "vervang je olie door het volgende type;"
Er bestaat een olie dit dit soort problemen voor 100% oplost. Ik noem het maar Harry Potter olie, want deze olie verricht echt wonderen. Tot grote tevredenheid van de gebruikers die ik deze olie heb geadviseerd.
Hij is niet eenvoudig aan te komen, maar ik weet een adres waar ie ruimschoots op voorraad is. Het gaat hier om AGIP 20W50 volledige synthetische olie. Voor zover ik weet verkrijgbaar bij Bogamat automaterialen in o.a. Den Bosch.
Bij vervanging van je olie door deze soort wel even je oliefilter vervangen. Het kan zijn dat je koppeling de eerste koude start een rammelend geluid maakt, dat komt omdat de synthetische olie nog niet helemaal door de koppelingsvoering is opgenomen. Dit is het frictiemateriaal die tegen de stalen platen van je koppeling drukken. Duurt even voordat ie goed doordrenkt is met deze olie, die uitmuntende frictie-eigenschappen heeft en buitengewoon goed smeert bij extreme temperaturen.
Discussies die ik eerder heb gelezen over dat volledig synthetische olie niet goed voor je motor zou zijn moet ik hierbij echt naar het rijk der fabelen verwijzen. Hooguit dat de olie je blok TE schoon maakt van binnen, waardoor aanslag op je kleppen ook verwijderd wordt en hierdoor enig compresieverlies kan ontstaan. Dit is echter allen het geval bij hele oude motoren, waar de koek op de kleppen staat.......
Daarnaast is deze olie niet zo dun dat ie bij licht versleten blokken gelijk voor olieverlies zal zorgen. Kijk 0W50 of 0W60 is zo dun als water en heeft geen zin bij straatgebruik. Dit is leuk voor machines a la Corser en Bayliss, die elke race open gaan.
PS. Nee, ik heb geen aandelen AGIP, maar wil voorkomen dat rijders met dit problem onnodig hoge kosten moeten maken, terwijl het probleem voor 50E is opgelost, namelijk 4 liter olie.
Ik hoor regelmatig problemen om mij heen over versnellingsbakproblemen bij moderne (hyper)sportmotoren. Denk hierbij aan RSV Mille, ZX7RR etc.
Let wel, ik heb het hier over de natte koppelingen en niet over koppelingen a la Ducati (droog dus).
Vaak blijkt de koppeling vroeg te gaan slippen of kan de motor het vermogen niet goed op de koppeling overbrengen bij vol vermogen. Advies van de dealer is doorgaans; "vervang je koppelingsplaten maar" (300 Euro). Advies van Mark TT; "vervang je olie door het volgende type;"
Er bestaat een olie dit dit soort problemen voor 100% oplost. Ik noem het maar Harry Potter olie, want deze olie verricht echt wonderen. Tot grote tevredenheid van de gebruikers die ik deze olie heb geadviseerd.
Hij is niet eenvoudig aan te komen, maar ik weet een adres waar ie ruimschoots op voorraad is. Het gaat hier om AGIP 20W50 volledige synthetische olie. Voor zover ik weet verkrijgbaar bij Bogamat automaterialen in o.a. Den Bosch.
Bij vervanging van je olie door deze soort wel even je oliefilter vervangen. Het kan zijn dat je koppeling de eerste koude start een rammelend geluid maakt, dat komt omdat de synthetische olie nog niet helemaal door de koppelingsvoering is opgenomen. Dit is het frictiemateriaal die tegen de stalen platen van je koppeling drukken. Duurt even voordat ie goed doordrenkt is met deze olie, die uitmuntende frictie-eigenschappen heeft en buitengewoon goed smeert bij extreme temperaturen.
Discussies die ik eerder heb gelezen over dat volledig synthetische olie niet goed voor je motor zou zijn moet ik hierbij echt naar het rijk der fabelen verwijzen. Hooguit dat de olie je blok TE schoon maakt van binnen, waardoor aanslag op je kleppen ook verwijderd wordt en hierdoor enig compresieverlies kan ontstaan. Dit is echter allen het geval bij hele oude motoren, waar de koek op de kleppen staat.......
Daarnaast is deze olie niet zo dun dat ie bij licht versleten blokken gelijk voor olieverlies zal zorgen. Kijk 0W50 of 0W60 is zo dun als water en heeft geen zin bij straatgebruik. Dit is leuk voor machines a la Corser en Bayliss, die elke race open gaan.
PS. Nee, ik heb geen aandelen AGIP, maar wil voorkomen dat rijders met dit problem onnodig hoge kosten moeten maken, terwijl het probleem voor 50E is opgelost, namelijk 4 liter olie.
Laatst bewerkt: