Hayabusa versnelling indicator geeft 4de versnelling aan

soheilmd

Rookie
9 mrt 2014
17
2
Zoals de titel zegt geeft de versnellings indicator op alle versnellingen 4 aan. Bij neutraal geeft ie netjes N aan, maar bij alle andere versnellingen geeft ie 4 aan.
even wat achtergrond informatie:
Betreft een Hayabusa uit 2010 met lichte val/ schuif schade. Ik weet niet of het daarmee te maken heeft of niet. Heb de motor zo gekocht.

Hebben jullie enig idee?
 
Ik weet niet hoe het bij jouw motor werkt, maar ik wil je wel een beetje op weg helpen.
Zoek de werkplaats handleiding en bedrading schema op, en kijk hoe het systeem werkt.
Kijk daarna of alle onderdelen daarvan goed werken, en repareer indien nodig.
Kost allemaal iets meer moeite, maar je leert er een hoop van.
En als je nog een specifieke vraag hebt, gewoon stellen, dan weet er vast iemand wel het antwoord.
succes 😉
 
@zantzakkie Bedankt voor je advies, uiteraard de werkplaats handleiding heb ik gedownload. Moeite en tijd insteken is probleem niet. Ik ben best handig met autos en mechanische reparaties maar zodra het aan de elektronica ligt heb ik heel weinig verstand van.
Ik ga kijken of het gaat lukken, bedankt voor de duw in de goeie richting.
 
Na wat zoeken heb ik de gear position sensor lokatie en kabel gevonden, is er een mogelijkheid om deze door te meten?
hoe kan men zien of het werkt of niet? Of is het onderdeel vervangen en hopen dat het opgelost is?
 
Deze gear position schakelaar kent 2 varianten:
1) oudere variant met 7 draden waarbij elke versnelling een eigen draad terug heeft (6 versnelling + common draad = 7 draden) Deze kun je met een eenvoudige multi meter door piepen
2) nieuwe variant met maar 3 draden. Hierbij wordt 5VDC toegevoerd en middels weerstanden worden er spanning gegenereerd op de 3e draad. 2e draad is massa. Dit is een stuk lastiger aangezien je exact moet weten welke spanning bij welke versnelling hoort anders kun je niet bepalen of er iets aan de hand is.

Mijn ervaring met de laatste versie is dat het schakelelement afslijt over tijd en niet meer schakelt. Aangezien die dingen vaak ingegoten zijn is het dan als snel weggooien en een nieuwe kopen. Is wel even ± € 90.

gps-voltages-jpg.188545
 
Deze gear position schakelaar kent 2 varianten:
1) oudere variant met 7 draden waarbij elke versnelling een eigen draad terug heeft (6 versnelling + common draad = 7 draden) Deze kun je met een eenvoudige multi meter door piepen
2) nieuwe variant met maar 3 draden. Hierbij wordt 5VDC toegevoerd en middels weerstanden worden er spanning gegenereerd op de 3e draad. 2e draad is massa. Dit is een stuk lastiger aangezien je exact moet weten welke spanning bij welke versnelling hoort anders kun je niet bepalen of er iets aan de hand is.

Mijn ervaring met de laatste versie is dat het schakelelement afslijt over tijd en niet meer schakelt. Aangezien die dingen vaak ingegoten zijn is het dan als snel weggooien en een nieuwe kopen. Is wel even ± € 90.

gps-voltages-jpg.188545


Kun je niet gewoon weerstand meten met je multimeter over massa en de 5v draad (met contact uit)?
 
Je kunt in dit geval wel bepalen als het een nieuw model gear position sensor betreft.
Omdat de motor de 4de versnelling aan blijft geven zal hij op de derde draad dus altijd dezelfde waarde aan moeten geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan