HBM Lagertrekker: hoe gebruik je dit?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Dag allemaal,

Ik heb zonet een pakketje van HBM binnengekregen waarin mijn lagertrekkerset zat. Ik ben voor deze gegaan: HBM 14 Delige Lagertrekkerset.

Ik dacht (van op de foto's afgeleid) dat ik deze 'bekjes' aan de grijzen stangen in de binnenkant van mijn lager zou kunnen steken en dit dan naar buiten persen. Maar nu ik het pakketje kreeg en de grootte van deze lagertrekker zag zal dit zeker niet werken.

Hoe gebruik je dit ding en is dit enkel voor lagers die open zijn aan beide kanten? Het lager dat ik moet verwijderen is deze:
faesfe.PNG


Het is dus een lager die slechts aan 1 kant bereikbaar is. Het internet staat vol met filmpjes (en ook hier kreeg ik al hulp) dat dit met een binnenlagertrekker kan. Echter ben ik nu al door 2 setjes binnenlagertrekkers gegaan en dat ding lost geen millimeter. Ik heb de carter rondom het lager verwarmd tot de waterdruppeltjes die ik erop laat vallen meteen beginnen te koken en verdampen. Het lager zelf wordt ook wel wat warm natuurlijk. Dan via deze binnenlagertrekker van HBM al 20+ keer geprobeerd: de lagertrekker begeeft het eerder dan de lager. Foto's hieronder tonen wat het resultaat is van de lagertrekker (ik heb deze in garantie hernieuwd gekregen: terug hetzelfde probleem).
De lagertrekkerpin zat mooi met zijn bekjes onder de binnenste ring van de lager. Na enkele keren trekker met de lagertrekker schiet hij er dan plots uit en is de hele trekker scheef.

Ik dacht ik probeer dit met een druktrekker ipv een slagtrekker: maar dit blijkt niet voor verzonken lagers te zijn?

Iemand ideetjes/tips over een andere set waarmee ik meer geluk zou kunnen hebben? Ik wil deze er stilletjes aan uit gaan krijgen :D

IMG_20220207_205658.jpg

IMG_20220207_205811.jpg

IMG_20220207_205939.jpg

 
Oplossing
Hij is er uit!! Zat wat rode loctite rond precies en heb het met de oven op 275 kunnen fixen. Kloppen ging nog niet, heb het met de half defecte lagertrekker gedaan die ik wat recht kon duwen.

Ging er bij 275 graden vrij soepel uit na een goeie 20 minuutjes in de oven. Mijn carter is op bepaalde plekken wel lichtbruin geworden. Ik gok dat dit van olie/oliedampen is en ik dit morgen kan afkuisen. Voor nu sluit ik af met een foto van het lager en ga ik mij even in de zetel ploffen.

Duizend maal bedankt voor alle tips en tricks. Lessen geleerd:
-HBM is goedkoper materiaal en gaat iets sneller stuk bij (deels) foutief gebruik
-gebruik een oven en geen warmteblazer voor klusjes als deze
-verwarm genoeg: dit carter moet blijkbaar ver over...
Heel duidelijk, maar dat toont niet hoe die grijze 'pootjes' gebruikt kunnen worden in het geval van mijn nieuw aangekochte set en hoe je daarmee lagers van 10mm kan verwijderen (aangezien die pootjes al 30mm+ zijn)?
Heel simpel Bramoto, die 10mm bedoelen ze de buitendiameter van het lager.
Als je de trekker tegen mekaar schroeft, zal er een kleine opening zijn van minder dan 10mm.
Eigenlijk is deze set voor lagers van assen af te trekken waar je van de buitenkant goed aan kunt en niet ergens inzitten zoals een carter...
 
Kukko lagertrekkers. Dan heb je wel de duurdere eredivisie onder de lagertrekkers. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om dat lager eruit te krijgen? Weet je zeker dat je hem niet iets scheef getrokken hebt en dat hij nu stropt? Ander misschien eerst terug tikken op de zitting en dan weer voorzichtig proberen?
 
Ik neem toch aan dat het de juiste maat is van binnenlager-trekker?
Het is de bedoeling dat je de trekker samenspant alvorens het in de lager te steken, dan goed vast zet.
Ik zie op foto dat het gedeelte net boven het lager van de trekker is gestuikt, dan kan het kantje van de trekker ook niet optimaal achter het binnen lager komen te zitten.
Volgens mij gaat het hier fout, deze trekkers werken normaal prima op voorwaarde dat alles perfect is gemonteerd en loodrecht getrokken of geslagen wordt.
 
T gereedschap wat je daar hebt is goed maar niet geschikt voor deze handeling.
Je carter goed verwarmen en met ovenhandschoenen aanpakken en goed kloppen op een stevig stuk hout, lager moet er zo uitvallen.
Zelf leg ik ze altijd ff op de Zibro kamin, terwijl ik met andere zaken dan bezig ben hoor ik de lagers er uitvallen..🙂
Zelden dat ik ze hoef te helpen..😉
 
lesje geleerd : HBM is chinesen brol, geen degelijk materiaal.
Aan degelijk materiaal hangt dan ook een heel ander prijskaartje aan vast wat de hobbyist voor die paar keer per jaar te gebruiken meestal niet wil betalen.
Ik heb ook een aantal zaken van HBM, ben er best tevreden over.
Als je het met zorg en juist gebruikt in ieder geval, betere/duurdere merken kunnen daar beter tegen.
Voor dagelijks gebruik? nee beter geen HBM dat ben ik met je eens.
 
Ik neem toch aan dat het de juiste maat is van binnenlager-trekker?
Het is de bedoeling dat je de trekker samenspant alvorens het in de lager te steken, dan goed vast zet.
Ik zie op foto dat het gedeelte net boven het lager van de trekker is gestuikt, dan kan het kantje van de trekker ook niet optimaal achter het binnen lager komen te zitten.
Volgens mij gaat het hier fout, deze trekkers werken normaal prima op voorwaarde dat alles perfect is gemonteerd en loodrecht getrokken of geslagen wordt.
Klopt, doordat hij nu scheef getrokken is kan hij zich niet goed meer klemmen. Alleen is het probleem dat hij zich scheef getrokken heeft tijdens het proberen aanspanner van de lagertrekker bij dit lager.

Ik bedoel: ik heb er al 2 op exact dezelfde manier kapot gemaakt. Het lijkt er naar mijn mening gewoon op dat dit gat binnendiameter het uiterste vraagt van de ene maat en de maat die erop volgt past net weer niet. Ik heb bij de tweede set echt wel heel veel geduld en rustig aan alles gemonteerd. Bij het aanspannen van de trekker (en dus de bekjes laten opengaan en vastklemmen) trok hij zich terug scheef.

Ik probeer eerst eens de oven methodes voorgesteld!
 
Klopt, doordat hij nu scheef getrokken is kan hij zich niet goed meer klemmen. Alleen is het probleem dat hij zich scheef getrokken heeft tijdens het proberen aanspanner van de lagertrekker bij dit lager.
Dat scheef trekken komt omdat hij niet voldoende diep op de plaats zit waar hij moet zitten dat is namelijk dat randje wat MOET zitten in de radius ronding van het binnen lager.
Dat voel je als je de trekker plaatst "klik", daarna op spanning zetten.
Het randje moet het doen, niet de spanning in het lager.
Als dit niet lukt werkt het natuurlijk niet maar daar ben je al achter gekomen.
Dat noemen ze "leergeld" :) .
 
lesje geleerd : HBM is chinesen brol, geen degelijk materiaal.
Aan degelijk materiaal hangt dan ook een heel ander prijskaartje aan vast wat de hobbyist voor die paar keer per jaar te gebruiken meestal niet wil betalen.
Ik heb ook een aantal zaken van HBM, ben er best tevreden over.
Als je het met zorg en juist gebruikt in ieder geval, betere/duurdere merken kunnen daar beter tegen.
Voor dagelijks gebruik? nee beter geen HBM dat ben ik met je eens.
Klopt. Ik ben mij bewust dat HBM chinese rommel is, maar voor de hobbyist die zijn eeste motor aan het reviseren is moet dit het maar doen. Als ik het uiteindelijk toch niet tof vind heb ik ook geen 3000 euro aan professioneel materiaal in mijn garage liggen waar ik nooit meer iets mee zou doen :p

Maar ik begrijp het punt wel, soms is goedkoop gaan niet altijd de oplossing..
 
Dat scheef trekken komt omdat hij niet voldoende diep op de plaats zit waar hij moet zitten dat is namelijk dat randje wat MOET zitten in de radius ronding van het binnen lager.
Dat voel je als je de trekker plaatst "klik", daarna op spanning zetten.
Het randje moet het doen, niet de spanning in het lager.
Als dit niet lukt werkt het natuurlijk niet maar daar ben je al achter gekomen.
Dat noemen ze "leergeld" :) .
Klopt, en dat leergeld neem ik er graag bij. Maar het randje heb ik naar mijn gevoel wel goed gezet bij mijn vorige pogingen. Ik hoor hem inderdaad telkens dat 'klikje' maken en dan span ik nog wat verder aan. Zit nu in de oven, we shall see.
 
Bij echt ellendige lagers (waar je maar via een kant bij kunt en waar iets ruimte achter zit) ga ik altijd voor de brood-methode. Tot nu toe altijd gelukt. Brood zonder korst in het gat proppen en met een exact passende dop (omgekeerd op een verlengstuk) meppen en brood toevoegen totdat het lager eruit komt
 
Bij echt ellendige lagers (waar je maar via een kant bij kunt en waar iets ruimte achter zit) ga ik altijd voor de brood-methode. Tot nu toe altijd gelukt. Brood zonder korst in het gat proppen en met een exact passende dop (omgekeerd op een verlengstuk) meppen en brood toevoegen totdat het lager eruit komt
Er werd inderdaad al een filmpje getoond van de brood methode maar het grootste probleem hier is vooral dat er achter dit lager nog een 'draaiend stuk metaal zit' namelijk om de overzetting te doen van de koppelingskabel naar het mechanisme dat de koppeling losbrengt van de motor. Ik vrees dat ik via de brood methode ook hier schade aan zou kunnen maken...
 
Net uit de oven na een halfuurtje 200 graden. Water verdampte meteen als je een druppeltje erop deed, lekker warm dus.

Lagertje niet uit zichzelf gevallen en met enkele tikken aan de andere kant van een rubberen hamer ook niet. Volgende poging is nog eens met mijn 'kapotte' lagertrekker die ik wat rechtgeduwd hebt met een tang. Wie weet maar ik heb er weinig hoop op :D

Zo blijven we bezig en leren we nieuwe manieren bij om dit uiteindelijk los te krijgen. Ik ga wel eens hard juichen als hij eruit is, dat is zeker ;)
 
Ik heb ook wel eens lopen kloten met een soortgelijk lager. (was alleen een veel kleiner naaldlager )
De eerste eruit en de nieuwe erin was een eitje, door warmstoken op moeders gasfornuis.
Maar toen verklote ik heb bij de montage de as die in dat lagertje moest vallen er scheef in te persen.
Die kreeg ik er zelf ook niet meer uit.
Uiteindelijk naar revisie bedrijf hier in Soesterberg gereden. 5 minuten en de mededeling dat ik de volgende keer stroopwafels moest meenemen.
Hoe ze het gedaan hebben .... ik denk met goed gereedschap.
 
Ik heb ook wel eens lopen kloten met een soortgelijk lager. (was alleen een veel kleiner naaldlager )
De eerste eruit en de nieuwe erin was een eitje, door warmstoken op moeders gasfornuis.
Maar toen verklote ik heb bij de montage de as die in dat lagertje moest vallen er scheef in te persen.
Die kreeg ik er zelf ook niet meer uit.
Uiteindelijk naar revisie bedrijf hier in Soesterberg gereden. 5 minuten en de mededeling dat ik de volgende keer stroopwafels moest meenemen.
Hoe ze het gedaan hebben .... ik denk met goed gereedschap.
Haha ja mijn ego is zeker niet te groot om toe te geven dat het waarschijnlijk door mezelf is dat de lagertrekker scheefgetrokken is. Ik pruts nog wat maar als het mij niet lukt ga ik een bedrijfje zoeken. Onder welke term valt dit: een gewone motorgarage of specifiek een 'revisiebedrijf'?

Het verbaast me alleen als ik zie hoe makkelijk sommigen dit loskrijgen (op Youtube, verschillende merken motors) en hoeveel moeite ik ermee heb. Nu, al doende leert men (om beter materiaal te kopen en beter na te denken..?) ;-)
 
Je komt er wel , m'n "record" is op de kop af 4 uur bezig zijn om 1 lager uit een lagerhuis te krijgen van dun pisbakken staal
die absoluut niet stuk mocht ( onvervangbaar )
Dat is een pittige, zeker wetende dat het niet vervangen zou kunnen worden. Hier is het vooral schade beperken zodat er dan makkelijk een nieuwe lager in kan :D
 
Net uit de oven na een halfuurtje 200 graden. Water verdampte meteen als je een druppeltje erop deed, lekker warm dus.

Lagertje niet uit zichzelf gevallen en met enkele tikken aan de andere kant van een rubberen hamer ook niet. Volgende poging is nog eens met mijn 'kapotte' lagertrekker die ik wat rechtgeduwd hebt met een tang. Wie weet maar ik heb er weinig hoop op :D

Zo blijven we bezig en leren we nieuwe manieren bij om dit uiteindelijk los te krijgen. Ik ga wel eens hard juichen als hij eruit is, dat is zeker ;)
Ik heb geen ervaringen met deze carters, maar mogelijk is 200 graden net niet genoeg.
Het lager zet natuurlijk ook uit, is maar een kwestie van een paar honderdsten...
Is daar bij jou nergens geen dealer in de buurt die aan zulke motoren werkt zou ik zo denken 🤔 .
Vraagbaak is een soort van werkplaatshandboek handleiding demontage en montage en grenswaarden van de onderdelen van de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan