HBM Lagertrekker: hoe gebruik je dit?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Dag allemaal,

Ik heb zonet een pakketje van HBM binnengekregen waarin mijn lagertrekkerset zat. Ik ben voor deze gegaan: HBM 14 Delige Lagertrekkerset.

Ik dacht (van op de foto's afgeleid) dat ik deze 'bekjes' aan de grijzen stangen in de binnenkant van mijn lager zou kunnen steken en dit dan naar buiten persen. Maar nu ik het pakketje kreeg en de grootte van deze lagertrekker zag zal dit zeker niet werken.

Hoe gebruik je dit ding en is dit enkel voor lagers die open zijn aan beide kanten? Het lager dat ik moet verwijderen is deze:
faesfe.PNG


Het is dus een lager die slechts aan 1 kant bereikbaar is. Het internet staat vol met filmpjes (en ook hier kreeg ik al hulp) dat dit met een binnenlagertrekker kan. Echter ben ik nu al door 2 setjes binnenlagertrekkers gegaan en dat ding lost geen millimeter. Ik heb de carter rondom het lager verwarmd tot de waterdruppeltjes die ik erop laat vallen meteen beginnen te koken en verdampen. Het lager zelf wordt ook wel wat warm natuurlijk. Dan via deze binnenlagertrekker van HBM al 20+ keer geprobeerd: de lagertrekker begeeft het eerder dan de lager. Foto's hieronder tonen wat het resultaat is van de lagertrekker (ik heb deze in garantie hernieuwd gekregen: terug hetzelfde probleem).
De lagertrekkerpin zat mooi met zijn bekjes onder de binnenste ring van de lager. Na enkele keren trekker met de lagertrekker schiet hij er dan plots uit en is de hele trekker scheef.

Ik dacht ik probeer dit met een druktrekker ipv een slagtrekker: maar dit blijkt niet voor verzonken lagers te zijn?

Iemand ideetjes/tips over een andere set waarmee ik meer geluk zou kunnen hebben? Ik wil deze er stilletjes aan uit gaan krijgen :D

IMG_20220207_205658.jpg

IMG_20220207_205811.jpg

IMG_20220207_205939.jpg

 
Oplossing
Hij is er uit!! Zat wat rode loctite rond precies en heb het met de oven op 275 kunnen fixen. Kloppen ging nog niet, heb het met de half defecte lagertrekker gedaan die ik wat recht kon duwen.

Ging er bij 275 graden vrij soepel uit na een goeie 20 minuutjes in de oven. Mijn carter is op bepaalde plekken wel lichtbruin geworden. Ik gok dat dit van olie/oliedampen is en ik dit morgen kan afkuisen. Voor nu sluit ik af met een foto van het lager en ga ik mij even in de zetel ploffen.

Duizend maal bedankt voor alle tips en tricks. Lessen geleerd:
-HBM is goedkoper materiaal en gaat iets sneller stuk bij (deels) foutief gebruik
-gebruik een oven en geen warmteblazer voor klusjes als deze
-verwarm genoeg: dit carter moet blijkbaar ver over...
Ik heb geen ervaringen met deze carters, maar mogelijk is 200 graden net niet genoeg.
Het lager zet natuurlijk ook uit, is maar een kwestie van een paar honderdsten...
Is daar bij jou nergens geen dealer in de buurt die aan zulke motoren werkt zou ik zo denken 🤔 .
Vraagbaak is een soort van werkplaatshandboek handleiding demontage en montage en grenswaarden van de onderdelen van de motor.
We proberen nog even door dus ik ga eens naar 275 graden gaan, hoger kan ik wel niet :p

Werkplaatshandboek heb ik. Even kijken welk materiaal ze voorschrijven en welke temperaturen om dit te verwijderen.
 
zet je oven op 275 , maar laat je werkstuk zoveel mogelijk afkoelen nu

op het moment dat ie warm is, in de oven .. ( aluminium zet sneller uit als staal )

Als ie warm is , de klop test als ze er zo niet uitvallen , maak je de beste kans
Goeie tip dat ik hem moet laten 'schrikken'. Alleen is het wat moeilijk in te schatten dan wanneer het aluminium harder uitgezet zou zijn dan het staal van de lager en wanneer ik hem eruit moet halen.
Ik probeer het nog even opnieuw met de 'klop test' door op de andere kant van het karter met een stukje hout ertussen te kloppen. Bedankt!
 
Wie weet is het lager wel geborgd met loctite....
Dan zou ik het zeker verwarmen met de trekker (zonder gewicht) er al in zo dat je zo snel als mogelijk kan tikken.
Als je nog moet prutsen om de trekker er in te doen is het al te laat.
Als ik na de 'klop methode' hem er niet uit heb steek ik hem eens met de trekker al geinstelleerd in de oven om dan als hij eruit is het trekkertje eraan te hangen en eens met rustige slagen te proberen.
 
We proberen nog even door dus ik ga eens naar 275 graden gaan, hoger kan ik wel niet :p

Werkplaatshandboek heb ik. Even kijken welk materiaal ze voorschrijven en welke temperaturen om dit te verwijderen.
Werkplaatshandboek geeft niets aan over dit verzonken lager. Er staat gewoon bij dit betreffende lager: 'Refer to removal points' en bij de removal points staat dan gewoon dit:
IMG_20220218_200152.jpg


IMG_20220218_200350.jpg
 
Mocht het nu echt helemaal niet meer lukken dan zou ik proberen HEEL voorzichtig het lager door te slijpen met een Dremel. Als je het lager eenmaal een keer stevig hebt scheefgetrokken, dan is de kans best wel aanwezig dat hij scheef blijft gaan. Omdat de passing niet meer goed zal zijn, het aluminium kan wat gestuikt zijn. Of naar een bedrijf gaan wat professioneel lager trek spul heeft?
 
Hij is er uit!! Zat wat rode loctite rond precies en heb het met de oven op 275 kunnen fixen. Kloppen ging nog niet, heb het met de half defecte lagertrekker gedaan die ik wat recht kon duwen.

Ging er bij 275 graden vrij soepel uit na een goeie 20 minuutjes in de oven. Mijn carter is op bepaalde plekken wel lichtbruin geworden. Ik gok dat dit van olie/oliedampen is en ik dit morgen kan afkuisen. Voor nu sluit ik af met een foto van het lager en ga ik mij even in de zetel ploffen.

Duizend maal bedankt voor alle tips en tricks. Lessen geleerd:
-HBM is goedkoper materiaal en gaat iets sneller stuk bij (deels) foutief gebruik
-gebruik een oven en geen warmteblazer voor klusjes als deze
-verwarm genoeg: dit carter moet blijkbaar ver over de 200 graden gaan
-met genoeg tips en manieren geraken we er wel.

Fijn weekend aan allen!!

IMG_20220218_203100.jpg
 
Oplossing
Hij is er uit!! Zat wat rode loctite rond precies en heb het met de oven op 275 kunnen fixen. Kloppen ging nog niet, heb het met de half defecte lagertrekker gedaan die ik wat recht kon duwen.

Ging er bij 275 graden vrij soepel uit na een goeie 20 minuutjes in de oven. Mijn carter is op bepaalde plekken wel lichtbruin geworden. Ik gok dat dit van olie/oliedampen is en ik dit morgen kan afkuisen. Voor nu sluit ik af met een foto van het lager en ga ik mij even in de zetel ploffen.

Duizend maal bedankt voor alle tips en tricks. Lessen geleerd:
-HBM is goedkoper materiaal en gaat iets sneller stuk bij (deels) foutief gebruik
-gebruik een oven en geen warmteblazer voor klusjes als deze
-verwarm genoeg: dit carter moet blijkbaar ver over de 200 graden gaan
-met genoeg tips en manieren geraken we er wel.

Fijn weekend aan allen!!
De aanhouder wint, :t Tof dat het gelukt is.
 
Gooi die set van hbm maar weg. Het is rotzooi.
Die hbm sets zijn prima te gebruiken als je t niet 6x per dag nodig hebt.

Het is gewoon niet zo hufter-proof als A-merken .


Heb meerdere sets van hbm, van lagertrekkers tot ander speciaal gereedschap wat gewoon niet grappig is om in
een pro-merk te kopen voor een beun.
Werkt eigenlijk allemaal prima.
Moet inderdaad akkoord gaan met @Stefan666 dat het voor 1 keer in een jaar te gebruiken wel voldoende moet zijn. Ik kan het mijzelf niet veroorloven om elk stukje materiaal aan 300 euro aan te kopen ipv van 30 euro. Maar ik snap het punt wel: soms moet je investeren in wat beter materiaal.
 
met enkele tikken aan de andere kant van een rubberen hamer ook niet.
nee, je moet met je carter op een plank slaan.

Het momentum van het lager wil dan door.


Een rubber hamer moet je sowieso uit je schuur weren. Een goede kunstof hamer mer lood gevuld is prima, maar beter zijn koperen en loden hamers. Een vlees hamer ontdoen van het metaal is nog beter dan een rubber hamer
550x532.jpg
 
Moet inderdaad akkoord gaan met @Stefan666 dat het voor 1 keer in een jaar te gebruiken wel voldoende moet zijn. Ik kan het mijzelf niet veroorloven om elk stukje materiaal aan 300 euro aan te kopen ipv van 30 euro. Maar ik snap het punt wel: soms moet je investeren in wat beter materiaal.
Ik heb dezelfde set gekocht en was ook compleet vernageld zoals die van jou. Enkel de slag hamer heb ik gehouden ervan.

Via het werk een degelijke trekker geleend en het lager was er zo uit.

Soms ligt het wel aan het materiaal en niet aan de handeling, ook al is dat maar 1x per jaar.
 
Wisselende ervaringen , die binnen lager trekker set heeft me al vele male goed van dienst gedaan.
( ALS het een lager is die binnen de maten valt )
Alle bekjes zijn nog prima , niks krom of afgebroken.

Voor lagers die ik aan de buitenkant kan pakken heb nu een grote kuko , da's valsspelen :) :)

Of een werkplaatspers .. als het echt vast zit en los moet .

Lasrups aan de binnenkant van de lagerschaal .. werkt ook prima ( ALS de rest ook heet mag worden )

En als ik dáár niet bij kan dan de plasma snijder ..
Als het damp is, zit het ook niet meer vast .

Ja, er sneuvelt ook wel eens wat.. maar vaak was het toch al stuk..
 
Nu rest de vraag nog waarom er mogelijk loctite rond het lager zat, is dat blok ooit gedemonteerd geweest?
Dat verklaart ook waarschijnlijk dat hij er moeilijker uit ging als normaal, en dat je het carter warmer moest maken als gebruikelijk.
Ik ben dat ook eens tegen gekomen (grasmachine-onderdeel), vandaar dat ik het al eerder vermeld heb, loctite is goed spul (de juiste) :) .
Je zal best eens aan de specialisten van dat type motor vragen als loctite daar origineel is aangebracht aan die bepaalde lager.
Misschien dat er in het verleden problemen zijn geweest met dat lager dat ze het vanuit fabriek extra geborgd hebben of dat de lager passing toch niet heel optimaal was na productie?
In ieder geval zou ik er persoonlijk toch terug loctite aanbrengen, en als de nieuwe lager er zo in valt (best zonder speling) al zeker in ieder geval 🤔 .
 
Laatst bewerkt:
Nu rest de vraag nog waarom er mogelijk loctite rond het lager zat, is dat blok ooit gedemonteerd geweest?
Dat verklaart ook waarschijnlijk dat hij er moeilijker uit ging als normaal, en dat je het carter warmer moest maken als gebruikelijk.
Ik ben dat ook eens tegen gekomen (grasmachine-onderdeel), vandaar dat ik het al eerder vermeld heb, loctite is goed spul (de juiste) :) .
Je zal best eens aan de specialisten van dat type motor vragen als loctite daar origineel is aangebracht aan die bepaalde lager.
Misschien dat er in het verleden problemen zijn geweest met dat lager dat ze het vanuit fabriek extra geborgd hebben of dat de lager passing toch niet heel optimaal was na productie?
In ieder geval zou ik er persoonlijk toch terug loctite aanbrengen, en als de nieuwe lager er zo in valt (best zonder speling) al zeker in ieder geval 🤔 .
Goeie vraag inderdaad. Het leek alvast op Loctite: het was rood maar het was wel heel weinig. Volgens het werkplaatshandboek moet daar geen Loctite in. Ik bekijk het even en pols even bij mijn lokale motor garagist. Ik moet toch eens langsgaan voor mijn wegmotor.

Denk dat dit door de vorige sleutelaar aangebracht zal zijn, en ik hoop uit onwetendheid. Want als het met specifiek doel was dan is de passing misschien niet heel correct. Ik bekijk het op mijn gemakje eens.
 
Ik zou dat nieuwe lager er in monteren en kijken of ie vast zit in de passing, als de passing zo rot is dat het loctite behoeft valt ie er met weinig moeite weer uit.

Wat ik betwijfel gezien het bestaan van dit topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan