HBM Low noise werkplaats compressors, ervaringen?

Harold999

MF'er
23 okt 2010
124
0
Op zoek naar een betaalbare stille compressor die veel lucht levert kwam ik de Low Noise lijn
van HBM tegen. De specs klinken echter te goed om waar te zijn dus ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat is te goed om waar te zijn? Nou, bijv. een compressor die volgens de specs slechts 53-60db produceert bij een netto luchtopbrengst van 330L/m met een 2x750watt 4 cilindermotor, voor 449,- euro.

Een 4 cilinder, wist niet dat ze bestonden. De luchtopbrengst is ook bijzonder hoog voor het wattage. En een modelletje duurder heeft zelfs 6 cilinders.

Kennen jullie deze bijzondere reeks?

Zie onderaan de pagina: HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines
 
Ik meet met een iPhone. Airpress geeft 90db aan voor mijn compressor en dat meet de iPhone ook exact, dus er ver naast zit ie zeker niet.

Voor de rest lijkt de 25L HBM overigens wel een zeer prettige compressor. De luchtopbrengst is goed voor een 2pk motor (ik schat 200L/M NETTO) en vanwege de kleine 25L tank is deze in no-time gevuld. Duurt een minuutje of zo. Dat werkt erg prettig.

Als er geen significant stillere compressoren zijn voor hetzelfde geld dan zou het toch een blijvertje kunnen zijn.
En dan noem jij het een mysterie dat jij heel wat anders meet dan Sacco met een échte DB-meter? _O-
Zo'n app is leuk speelgoed maar compleet niet betrouwbaar. Zitten geen sensoren in die telefoon van je, alleen een microfoontje.
 
Natuurlijk is een echte DB meter gevoeliger/nauwkeuriger, maar dat zal voornamelijk tot uiting komen bij zeer lage levels en cijfers achter de komma.
Een microfoon van een smartphone is door een app maker prima te calibreren om globaal (zeg met een afwijking van enkele db's) geluidlevels te meten.

Zoals eerder gezegd, m'n iPhone meet tot op de db nauwkeurig de waarde die Airpress voor mijn compressor aangeeft.
Nog een aardige: ik meet nu in een stille huiskamer 31db. Toevallig knorde m'n maag even heel zachtjes en de meter gaat van 31 naar 36db. :)
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is een echte DB meter gevoeliger/nauwkeuriger, maar dat zal voornamelijk tot uiting komen bij zeer lage levels en cijfers achter de komma.
Een microfoon van een smartphone is door een app maker prima te calibreren om globaal (zeg met een afwijking van enkele db's) geluidlevels te meten.

Zoals eerder gezegd, m'n iPhone meet tot op de db nauwkeurig de waarde die Airpress voor mijn compressor aangeeft.
Nog een aardige: ik meet nu in een stille huiskamer 31db. Toevallig knorde m'n maag even heel zachtjes en de meter gaat van 31 naar 36db. :)
Dat zegt natuurlijk helemaal niks.
Het zegt pas iets als een échte DB-meter dezelfde waardes geeft.
 
Ik neem aan dat Airpress de waarde in de fabriek meet met een goede db meter. Als nu blijkt dat ik vervolgens thuis met een iPhone exact dezelfde waarde meet dan zit de iPhone toch redelijk in de buurt van de juiste waarde. ;)

Ik vermoed dat het verschil tussen mijn meting en die van Mechanism voor een groot deel is toe te schrijven aan wat hij al aangaf de omgeving. Ik meet in een kale betonnen kelderbox, hij in een beklede ruimte stampvol kartonnen dozen. Dat scheelt geheid.

Nu ik een poosje met de HBM low noise heb gespeeld kan ik het volgende zeggen: hij is aanzienlijk stiller dan de doorsnee compressor, maar verwacht niet dat als ie draait binnen een kelderbox, en je loopt naar buiten en doet de deur achter je dicht dat je dan nauwelijks meer iets hoort. Hij blijft hoorbaar in een naast gelegen vertrek. De bovenbuurman zal je - al is het minder - blijven horen.
De claim dat ie binnenshuis gebruikt kan worden zal je buurman niet beamen. ;)
 
Laatst bewerkt:
De claim dat ie binnenshuis gebruikt kan worden zal je buurman niet beamen. ;)

waar moet hij aan voldoen om dat predicaat te mogen hebben?
vanaf 80db heb je bijvoorbeeld pas gehoorbeschermers nodig.
dat wil zeggen, kom je in aanraking met meer dan 80db moet je werkgever ze voorzien. verder moet je het zelf maar weten.
beneden de 80 db blijft het wel, ook met je eifone zit je daar ruim onder ;)
 
Zoals beloofd de specs en foto van de 50 liter silent compressor van Contiweld:

full


full


Interessante verschillen:
Hij lijkt stiller te zijn dan zijn blauwe broertje
Hij geeft daadwerkelijk 220 l/m in plaats van die absurde 495 l/m
Ziet er (op het oog) exact het zelfde uit
Is duurder dan het blauwe broertje.

Meer info heb ik niet.. suc6!
 
In eerste instantie lijken de motoren identiek, ze komen in ieder geval uit dezelfde fabriek, maar bij nader inzien maken de zuigers van de HBM een kortere slag.

Kijk maar, het gedeelte onder de cilinderkop koelribben is korter:

5654_HBM%202011-12%20-%20005.jpg


Ik kan verder geen info op Google vinden over de Contiweld? (Prijzen/leveranciers e.d.)
 
Laatst bewerkt:
En een filmpje om een indruk te krijgen. 25L tank van helemaal leeg naar 8 bar vol in precies één minuut, dat is zeer vlot. Een echte kleine powerhouse. :)

 
Laatst bewerkt:
25 liter compressor op bovenstaande foto heb ik, stralen met klein straalkastje, rammelen met luchttol, banden oppompen, werkplaats schoonblazen etc, werkt perfect !!!

en stil, je kan gewoon met elkaar praten in de garage als die staat te draaien, heerlijk apparaat !
 
Een compressor kun je heel goed zelf dempen hoor, wordt wat lastiger als je hem mobiel wilt houden, maar je kunt hem heel goed in een kast bouwen met glas/steenwol demping, alleen zorgen dat er voldoende (koel)lucht bij kan komen...
Of zoals ik de compressor in de schuur, en een leiding naar de werkplaats onder de grond...
Ik hoor hem nooit :)


Je haalt de woorden uit mijn mond.
Gewoon ergens remote opstellen, leidinkje, hoppa.

8-)
 
Een kleine follow up in dit relatief oude topic om mijn eigen ervaring te delen:

Ik heb gisteren een HBM Low Noise 50L compressor aangeschaft, had in de voorstudie dit onderwerp uitvoerig doorgelezen, ondanks enige kritiek hier toch gekozen voor HBM (dichtbij huis en mooie prijs).

Een decibel meter heb ik niet, maar ik kan zeggen dat hij in een kleine ruimte (10 voets container) een zéér acceptabel geluidsniveau produceert. Eerder een stevige brom dan een knetter. Wij hebben hier ook een chinese compressor staan en die maakt zelfs buiten teveel lawaai naar mijn mening.

Wat betreft de volume rating, HBM geeft aan:
Bruto Luchtopbrengst 495 Liter / Minuut.
Netto Luchtopbrengst 350 Liter / Minuut.

Ik weet niet hoe ik dat zou moeten meten, maar wat ik wel weet, is dat de pomp in 1m24 op 120psi /+/-8 bar zat (=vol). Als ik een boeren rekensom toepas (Algemene gaswet?), dan kom ik daarmee volgens mij uit op 413 L in 1m24 = 295 Liter / minuut. Iets beter dus dan de 25 Liter variant zoals Harold999 hem in het filmpje laat zien (25*8.27 = 206 Liter / minuut).

Als ik er met mijn potjesfysica naast zit, kom maar door :Y
 
Nou, ik heb deze inmiddels op voorraad en heb m laten testen:
full


Hij doet:

220 Liter per minuut NETTO (staat ook gewoon op label, die dus blijkt te kloppen)
50 liter ketel
8 bar werkdruk
Geluidsniveau: 74dB(A): Meting verricht met geijkte decibel meter.

EDIT:

Het enorme verschil in dB's zit hem in het feit dat ik de meting een pagina terug in een magazijn met dode akoestiek deed en de tweede meting in een betonnen werkplaats gedaan is. Verschil tussen links achter en rechts achter de compressor is al 6dB (400% op het oor o.i.d?) vanwege de 3 lucht inlaten die aan dezelfde kant zitten.
 
Laatst bewerkt:
@Mechanism: Qua specificaties lijken ze elkaar dus niet zoveel te ontlopen. Waar hou je de meter precies? Is deze meetafstand en de ruimte waarin gemeten word genormeerd?
 
Laatst bewerkt:
De eerste meting was letterlijk in het magazijn van de importuer, met mijn eigen (wel correcte) dB meter. De tweede is bij een bekende compressor fabrikant gedaan. Het enorme verschil tussen de aanzuigkant en de andere kant is echter zo groot, dat je wel kan stellen dat de waardes die de fabrikanten opgeven niet bepaald betrouwbaar zijn. Net zoiets als de accuduur van een telefoon, rijkelijk overdreven..
 
Een kleine follow up in dit relatief oude topic om mijn eigen ervaring te delen:

Ik heb gisteren een HBM Low Noise 50L compressor aangeschaft, had in de voorstudie dit onderwerp uitvoerig doorgelezen, ondanks enige kritiek hier toch gekozen voor HBM (dichtbij huis en mooie prijs).

Een decibel meter heb ik niet, maar ik kan zeggen dat hij in een kleine ruimte (10 voets container) een zéér acceptabel geluidsniveau produceert. Eerder een stevige brom dan een knetter. Wij hebben hier ook een chinese compressor staan en die maakt zelfs buiten teveel lawaai naar mijn mening.

Wat betreft de volume rating, HBM geeft aan:
Bruto Luchtopbrengst 495 Liter / Minuut.
Netto Luchtopbrengst 350 Liter / Minuut.

Ik weet niet hoe ik dat zou moeten meten, maar wat ik wel weet, is dat de pomp in 1m24 op 120psi /+/-8 bar zat (=vol). Als ik een boeren rekensom toepas (Algemene gaswet?), dan kom ik daarmee volgens mij uit op 413 L in 1m24 = 295 Liter / minuut. Iets beter dus dan de 25 Liter variant zoals Harold999 hem in het filmpje laat zien (25*8.27 = 206 Liter / minuut).

Als ik er met mijn potjesfysica naast zit, kom maar door :Y
meet de tijd maar eens van 6 naar 8 bar dat geeft een beter beeld. dat is namelijk het gebied waar hij het meest wordt gebruikt. je heb nu nog een stuk mee gemeten met lage druk waar de compressor redelijk veel l/m doet en dat geeft nogal een optimistische uitslag.
 
Nou, ik heb deze inmiddels op voorraad en heb m laten testen:
[afbeelding]

Hij doet:

220 Liter per minuut NETTO (staat ook gewoon op label, die dus blijkt te kloppen)
50 liter ketel
8 bar werkdruk
Geluidsniveau: 74dB(A): Meting verricht met geijkte decibel meter.

EDIT:

Het enorme verschil in dB's zit hem in het feit dat ik de meting een pagina terug in een magazijn met dode akoestiek deed en de tweede meting in een betonnen werkplaats gedaan is. Verschil tussen links achter en rechts achter de compressor is al 6dB (400% op het oor o.i.d?) vanwege de 3 lucht inlaten die aan dezelfde kant zitten.

Ik kreeg hier 2 jaar geleden veel kritiek op mijn meting met een iPhone maar de 73dB waarop ik uitkwam in een betonnen werkplaats komt dus aardig overeen met jouw meting. :)

Ik heb hier overigens de HBM 25 liter 4 cilinder variant nu een kleine 2 jaar draaien, wordt zeer regelmatig gebruikt, en hij heeft nog geen slag misgeslagen. Zéér tevreden mee, ik zou 'm direct weer aanschaffen als hij ooit de geest geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan