HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
Bandenlichters, bandenzeep, ventieltrekker, ventielgereedschap, compressor of blaster, velgbeschermers. En verder tijd en geduld.
Het filmpje van Datona met hetzelfde apparaat is met een stalen velg en een zo te zien erg soepele winterband met hoge wang. Houd er rekening mee dat een oudere GT-spec motorband minder makkelijk gaat.

Als je toch iets wil vastschroeven aan de grond, er zijn volgens mij ook versies van dat ding die een kop gebruiken als op een normaal bandenapparaat, lijkt mij makkelijker.
 
Bandenlichters, bandenzeep, ventieltrekker, ventielgereedschap, compressor of blaster, velgbeschermers. En verder tijd en geduld.
Het filmpje van Datona met hetzelfde apparaat is met een stalen velg en een zo te zien erg soepele winterband met hoge wang. Houd er rekening mee dat een oudere GT-spec motorband minder makkelijk gaat.

Als je toch iets wil vastschroeven aan de grond, er zijn volgens mij ook versies van dat ding die een kop gebruiken als op een normaal bandenapparaat, lijkt mij makkelijker.

Ventielgereedschap heb ik.
Compressor ook, maar vraag mij af of die voldoende heeft om 'm over e rand te krijgen
 
Ik heb een aantal jaar terug zelf een hieldrukker (daarmee druk je de band van de velgrand) gemaakt en wissel sindsdien altijd zelf mijn bandjes

Het balanceren doe ik met hetzelfde ding als in de OP, wat je verder nog nodig hebt:

-perslucht voor het oppompen en het zetten van de band op de velgrand en je hebt echt geen hele zware compressor nodig, mijn 25liter compressortje heeft het tot nu toe altijd gewoon voor elkaar gekregen
-bandenvet
-balanceer"lood"
-velgbeschermers

en de belangrijkste:
zorg voor goede bandenlepels! ik heb ze aangeschaft van stahlwille (400mm lang) en deze zijn sterk. In december was er een mede motor-forummer hier omdat hij het met zijn spullen niet voor elkaar kreeg en daaruit bleek dat de bandenlepels die hij had niet alleen erg kort waren, maar ook bij het minste of geringste al verbogen.
 
Bandenlichters, bandenzeep, ventieltrekker, ventielgereedschap, compressor of blaster, velgbeschermers. En verder tijd en geduld.
Het filmpje van Datona met hetzelfde apparaat is met een stalen velg en een zo te zien erg soepele winterband met hoge wang. Houd er rekening mee dat een oudere GT-spec motorband minder makkelijk gaat.

Als je toch iets wil vastschroeven aan de grond, er zijn volgens mij ook versies van dat ding die een kop gebruiken als op een normaal bandenapparaat, lijkt mij makkelijker.

Bedoel jij deze? Want daar heb ik inderdaad ook eerder naar gekeken.

 
Nee, die is alleen om de hiel uit de velgrand te drukken. Die heb ik zelf ook, de rest doe ik dan met bandenlepels.

In dit filmpje doet hij een achterwiel met het apparaat in de OP:
Dan zie je hem worstelen met die arm. Op een 17"voorwiel met schijven gaat dat niet werken, of je moet de schijven eraf halen.

Ik bedoel zoiets:

Zelf geen ervaring mee, maar lijkt me makkelijker. Misschien een MF-er die zo'n ding heeft?
 
Nee, die is alleen om de hiel uit de velgrand te drukken. Die heb ik zelf ook, de rest doe ik dan met bandenlepels.

In dit filmpje doet hij een achterwiel met het apparaat in de OP:
Dan zie je hem worstelen met die arm. Op een 17"voorwiel met schijven gaat dat niet werken, of je moet de schijven eraf halen.

Ik bedoel zoiets:

Zelf geen ervaring mee, maar lijkt me makkelijker. Misschien een MF-er die zo'n ding heeft?

Dat ziet er inderdaad heel veel beter uit.
Wel 3 keer zo duur helaas. Hmm. Lastig.
 
Nee, die is alleen om de hiel uit de velgrand te drukken. Die heb ik zelf ook, de rest doe ik dan met bandenlepels.

In dit filmpje doet hij een achterwiel met het apparaat in de OP:
Dan zie je hem worstelen met die arm. Op een 17"voorwiel met schijven gaat dat niet werken, of je moet de schijven eraf halen.

Ik bedoel zoiets:

Zelf geen ervaring mee, maar lijkt me makkelijker. Misschien een MF-er die zo'n ding heeft?

Je vergelijkt nu een prutser met een reclame filmpje....
 
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
Dat ergeren is wederzijds, goedkoop banden scoren en dan balen dat het monteren geld kost.
Nu vind ik €.100,00 wel best veel om 2 banden te monteren, ik neem aan dat je de motor in zijn geheel aanleverd.
Is €.75.00 beter in de richting.
Een tip wat ik je wil geven is idd zelf je banden doen en je eerst even inleren over het hoe en wat over motorbanden.
Wordt doorgaans te makkelijk over gedacht, ook het balanceren, zowel statisch als dynamisch.
De gemiddelde motorzaak zit niet te wachten op internetshoppers, deze kijken alleen naar de prijs ipv kwaliteit. En uit ervaring weet ik dat juist dit de meeste zeikklanten opleveren, zoals het claimen van een bestaand krasje op de velg en dat ze direct geholpen willen worden en dat je de wachtende klanten die je wel wat gunnen moet laten wachten.
Dus gewoon zelf doen, en wees er van bewust, ook als beunhaas dat je verantwoordelijk bent voor evt ongevallen door verkeerde montage.
Gaat meestal wel goed, maar geen garantie dat het altijd goed gaat.
Zal wel sportief zijn als je voor anderen gaat monteren dat je dat ook kosteloos gaat doen, want mensen kunnen zich ergeren als ze goedkoop banden hebben gescoord dat ze geld moeten betalen voor montage.
Succes.
 
Dat ergeren is wederzijds, goedkoop banden scoren en dan balen dat het monteren geld kost.
Nu vind ik €.100,00 wel best veel om 2 banden te monteren, ik neem aan dat je de motor in zijn geheel aanleverd.
Is €.75.00 beter in de richting.
Een tip wat ik je wil geven is idd zelf je banden doen en je eerst even inleren over het hoe en wat over motorbanden.
Wordt doorgaans te makkelijk over gedacht, ook het balanceren, zowel statisch als dynamisch.
De gemiddelde motorzaak zit niet te wachten op internetshoppers, deze kijken alleen naar de prijs ipv kwaliteit. En uit ervaring weet ik dat juist dit de meeste zeikklanten opleveren, zoals het claimen van een bestaand krasje op de velg en dat ze direct geholpen willen worden en dat je de wachtende klanten die je wel wat gunnen moet laten wachten.
Dus gewoon zelf doen, en wees er van bewust, ook als beunhaas dat je verantwoordelijk bent voor evt ongevallen door verkeerde montage.
Gaat meestal wel goed, maar geen garantie dat het altijd goed gaat.
Zal wel sportief zijn als je voor anderen gaat monteren dat je dat ook kosteloos gaat doen, want mensen kunnen zich ergeren als ze goedkoop banden hebben gescoord dat ze geld moeten betalen voor montage.
Succes.

Begrijp ik, maar klopt niet helemaal.
Ik ben namelijk niet het type dat online bestellingen plaatst en het dan laat plaatsen door een garage. Dus het gaat mij er om dat ik een band kan scoren voor €80 online. Bestel ik de band bij de garage moet ik voor exact dezelfde band (plus montage) €180 betalen. En dan rekenen ze nog geld ook voor het balanceren.
Ik heb het hier nog steeds over één band.
Daarbij is, voor zover ik weet, dynamisch balanceren bij een motorband niet nodig, alleen statisch.

En ook jouw aanname over het compleet aanleveren klopt niet, want ik laat mijn motor daar niet achter.
Haal het wiel er zelf uit. Hij hoeft ze er alleen af te halen, nieuwe band er op en balanceren.
Kan zijn dat ik gewoon een dure in de buurt heb zitten doordat het aanbod aan motorgarages hier zeer beperkt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan