HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
Ja absoluut, kwalitatief goed spul. Heb er honderden banden mee gewisseld in de tijd dat ik nog racete.
Houdt er wel rekening mee dat het wisselen van een soepele raceband die al een hele racedag op de velg heeft gezeten wel iets gemakkelijker is als een straatband die mogelijk al jaren op de velg zit. Maar ook dan is het wel te doen.
 
Houdt er wel rekening mee dat het wisselen van een soepele raceband die al een hele racedag op de velg heeft gezeten wel iets gemakkelijker is als een straatband die mogelijk al jaren op de velg zit. Maar ook dan is het wel te doen.

Heb ooit al wel eens met de hand een normale, koude, straatband afgehaald. Met welk apparaat dan ook, alles kan dan alleen maar makkelijker worden ;-)
 
Heb ooit al wel eens met de hand een normale, koude, straatband afgehaald. Met welk apparaat dan ook, alles kan dan alleen maar makkelijker worden ;-)
Bijna 10 jaar bandenservice gedaan, belangrijkste conclusie er zit veel verschil tussen bepaalde banden maar ook bepaalde velgen maken verschil.

Het is allemaal te doen, maar lang niet altijd even makkelijk als met een soepele circuitband.
 
Misschien kan ik nog helpen met je beslissing. Ik heb die van HBM, het gaat maar niet zo fijn vind ik. In het filmpje zijn de armen vast maar bij de HBM zet je ze met een bout vast. Hierdoor zakken ze wat naar beneden en ook de gaten komen niet goed overeen zodat het wiel niet goed klemt (bij mij in ieder geval.) Verder geeft de stang altijd wel iets van een beschadiging mee.

TLDR; werkt wel maar beter koop je de MaxH2.

-edit: woord vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu aan t sparen voor nieuwe balanceermachine. Oude gaat dan weg. 100 euro.
Is electrisch, maar werkt nog met een stroboscoop ipv die nieuwerwetse ledjes.

Overigens ook 2x gebruikte balanceermachien gevonden, ook beide onder de 500. 1 daarvan ook speciaal voor motorwielen, een CEMB
 
Een tip wat ik je wil geven is idd zelf je banden doen en je eerst even inleren over het hoe en wat over motorbanden.
Wordt doorgaans te makkelijk over gedacht, ook het balanceren, zowel statisch als dynamisch.


Hier sla je de spijker wel op zijn kop, over banden wisselen wordt vaak erg makkelijk over gedacht. Ik denk dat dat komt omdat het met een professioneel apparaat allemaal zo makkelijk lijkt. En als er dan ook nog apparaten van 150 euro zijn, waarmee je volgens youtube ook in 5 minuten een band wisselt, dan moet het wel makkelijk zijn.

Ik denk dat het tegendeel waar is, banden wisselen is niet zo makkelijk als het lijkt, meestal zit het gewoon tegen op zo'n ding zoals in de OP. Al helemaal als de band die van de velg moet lekker oud is.
 
Banden wisselen is echt een "slag" op een handmatige machine ( heb die van Barntools , komt denk van de zelfde las-chinees )
De eerste ben je mee het kloten..
De 2e gaat al handiger..
ect.. ect..

Heb er een paar getrokken autobanden mee gedaan , dát is pas een vechtpartij ..
"tot je de slag hebt".

16" winterbanden van t koekblik.. de eerste is even kloten, daarna word het makkelijker.

Veel vet gebruiken, lange lepels..( ben niet zo'n krachtpatser ) . Kom je er vanzelf wel uit.

Je ziet al snel de behoefte aan een paar home-made hulpstukken. ( overzetstuk voor de hieldrukker ) .
Ook heb ik de hieldrukker "verend" gemaakt zodat ik er niet elke keer tegenop liep met m'n schenen.


Zou niet meer zonder willen, de investering al lang terug verdient.. Elke band die ik nu zelf wissel, is euro's die in de zak
blijven hangen en aan wat anders kunnen worden besteed.

En ja, temperatuur.. leg ze voor montage of demontage ( de banden ) , in de buurt van het dieselkanon.
Gaat het veel makkelijker , het is net als seks.. met glijmiddel en lekker opgewarmd gaat het allemaal
een stuk soepeler als droog erin rammen.
 
Ik denk dat het tegendeel waar is, banden wisselen is niet zo makkelijk als het lijkt, meestal zit het gewoon tegen op zo'n ding zoals in de OP. Al helemaal als de band die van de velg moet lekker oud is.

Spreek je uit ervaring of dénk je dat het meestal tegen zit?
Je moet er even handigheid in krijgen maar als je het trucje door hebt is het echt goed te doen hoor.
Paar maanden geleden heb ik zo'n cheap ding (€79,-) van XLmoto aangeschaft en het werkt gewoon perfect.
Moest de banden van een gsxr750 van een vriend van mij vervangen (banden uit 2004). Koude temperatuur in de schuur maar zelfs dan nog goed te doen. Beetje WD40 doet bij demontage wonderen. Bij opleggen wel bandenvet gebruikt.
Daarna statisch balanceren op zo'n bokje, ging ook prima.

Geen idee hoelang dit apparaat mee gaat, maar voor alsnog zéker geen spijt van deze aankoop.
 
wd40:N:N:N
Kijk dit bedoel ik nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lijkt makkelijk, maar weten wat je doet is toch erg belangrijk.
Ik hoop dat je alleen WD40 gebruikt voor je eigen banden en dat je je niet gaat voordoen tegenover anderen dat je er verstand van hebt.
 
:^

Wat ik wel nog wil aanvullen is dat niet iedereen die zelf zijn bandjes wisselt automatisch een frotkees is, er zijn er ook zat die het wél gewoon netjes doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan