HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
wd40:N:N:N
Kijk dit bedoel ik nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lijkt makkelijk, maar weten wat je doet is toch erg belangrijk.
Ik hoop dat je alleen WD40 gebruikt voor je eigen banden en dat je je niet gaat voordoen tegenover anderen dat je er verstand van hebt.

Wat is het bezwaar om WD40 te gebruiken op een band die de prullenbak in gaat? Als de band eraf is maak ik het wiel goed schoon. Bij montage van de nieuwe band gebruik ik bandenvet, wat er ook voor bedoelt is.
Tegenover anderen wil ik niemand voordoen dat ik er verstand van heb want ik wéét van mezelf dat ik geen prof ben maar een enthousiast hobbyist.
Wat is er mis met gebruik van WD40 bij DEmontage van een 15 jaar oude band?
Ik ben benieuwd wat de prof daar van vindt want ik leer graag bij.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n oude band doe ik meestal geen moeite meer voor.
Ff van de velgranden af drukken en met de flex jas ik gelijk de band overdwars door.
Love the smell of burning rubber :P
 
Zo'n oude band doe ik meestal geen moeite meer voor.
Ff van de velgranden af drukken en met de flex jas ik gelijk de band overdwars door.
Love the smell of burning rubber :P

Hahahaha, zo kan het ook natuurlijk!

Maar kan iemand mij uitleggen waarom je een oude band niet van de velg mag drukken met behulp van een beetje WD40?
Het gaat dus alleen om de handeling waarbij je de band naar het midden van je velgbed drukt, dus over de hump/bobbel.
 
Terwijl iedereen het thuis heeft staan _O-.

Het ruikt altijd wel lekker, al gebruik ik het tegenwoordig vooral als koelmiddel bij boren en draaien. Ik wissel dan ook niet zelf mijn banden, zou alleen maar gaten prikken in de binnenband :P.
 
Ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet, als het om een versleten band gaat.
Wel is het hier zo dat je niets positiefs over WD-40 mag typen...

Dat was mij ook al erg vaak opgevallen. Vooral veel profs schijnen een grote afkeer voor dit goedje te hebben. (Ik ben er ook zeker geen fan van en gebruik het eigenlijk zelden) Maar ik dacht: fuck it, ik gooi de knuppel in het hoenderhok en noem het beestje bij z'n naam. Dan krijg ik gelijk te horen waaróm ik dat spul niet zou moeten gebruiken bij een bandenwissel.
Maar helaas....het blijft stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paka
Ik zie het bezwaar van WD40 bij banden DEmontage ook niet. Het ruikt lekker. De band gooi je toch weg. En de velg maak je schoon voordat je de nieuwe band monteert.

Ik zaag de band in de lengte door met een decoupeerzaag waardoor hij lekker in het midden van de velg kan liggen voor ik hem er aflepel.
 
Een soortgelijk apparaat heb ik jaren gehad en werkt perfect. Even de handigheid er in krijgen en je wisselt een band binnen 10 minuten.

Gebruik hem ook al jaren, voor zowel circuit als ww motor.
Je moet idd even de slag vinden maar binnen 10min heb je dan idd je band gewisseld.
Heb hem zelf op een gereedschapkar gemonteerd zo kan je er gemakkelijker bij en je werkt op hoogte.

Je hebt ook nog het model van 12" tot dacht ik 21" handig voor brommer bandjes en wellicht auto banden.
 
Dat was mij ook al erg vaak opgevallen. Vooral veel profs schijnen een grote afkeer voor dit goedje te hebben. (Ik ben er ook zeker geen fan van en gebruik het eigenlijk zelden) Maar ik dacht: fuck it, ik gooi de knuppel in het hoenderhok en noem het beestje bij z'n naam. Dan krijg ik gelijk te horen waaróm ik dat spul niet zou moeten gebruiken bij een bandenwissel.
Maar helaas....het blijft stil.
Het blijft stil omdat sommigen meer te doen hebben dan alleen op MF te zitten..... :+

Ik doe de hele week motorbanden, en zal zeker niet voor WD40 kiezen. Niet omdat het niet werkt, maar omdat het gewoon niet goed genoeg werkt.
Een band losmaken gebruik ik niets voor, de hielafdrukker op de machine is sterk genoeg.
Waarom een consument het niet hiervoor zou moeten gebruiken is mij een raadsel, MITS ze opletten bij het weer verwijderen, en mits ze geen stickers op de velg hebben zitten (die kunnen los(-ser) komen te zitten. Maar goed ontvetten is best een dingetje hoor.....
 
Een soortgelijk apparaat heb ik jaren gehad en werkt perfect. Even de handigheid er in krijgen en je wisselt een band binnen 10 minuten.
Zo iets hebben wij ook.

Een vriend van ons heeft er een stalen frame onder gelast met oogjes zodat die vast te zetten is in de vloer en je niet zo laag op de grond werkt. Echter zijn we altijd met minimaal 2 man dus één houdt het apparaat tegen en dat werkt ook prima.
In je uppie moet die wel vastgezet worden, want anders draait het apparaat mee ipv het mondstuk rond de velg.

Verder denk ik dat je wel moet weten wat je doet. Ik heb het geleerd van mijn maat en hij heeft ervoor geleerd :)

Als ik het zelf had moeten uitzoeken met youtube e.d. had ik een hoop krassen gemaakt met de bandenlichters. Van die "trucjes" hoe je deze er tussen steekt enzo en waar je op de band moet drukken etc. zijn wel handig wanneer iemand je dit uitlegt en voordoet en nog eens en nog eens en nog eens :)
 
Waarom gebruikt men WD40 als ik vragen mag?

Je hebt toch bandenvet nodig om de band om de velg te leggen dus waarom zou je deze vet ook niet gebruiken om de band er af te halen? :?

Voor het eraf drukken heb je toch geen vet nodig? Daar wordt het toch alleen maar glibberig van?? Dat is neem ik aan voor het mondstuk waarmee je rond draait...?

Ik kan WD40 niet echt plaatsen mbt banden en monteren \ demonteren.
 
Zo iets hebben wij ook.

Een vriend van ons heeft er een stalen frame onder gelast met oogjes zodat die vast te zetten is in de vloer en je niet zo laag op de grond werkt. Echter zijn we altijd met minimaal 2 man dus één houdt het apparaat tegen en dat werkt ook prima.
In je uppie moet die wel vastgezet worden, want anders draait het apparaat mee ipv het mondstuk rond de velg.

Verder denk ik dat je wel moet weten wat je doet. Ik heb het geleerd van mijn maat en hij heeft ervoor geleerd :)

Als ik het zelf had moeten uitzoeken met youtube e.d. had ik een hoop krassen gemaakt met de bandenlichters. Van die "trucjes" hoe je deze er tussen steekt enzo en waar je op de band moet drukken etc. zijn wel handig wanneer iemand je dit uitlegt en voordoet en nog eens en nog eens en nog eens :)
Heb er ook weleens over nagedacht om hem op een frame te monteren, maar is er niet echt van gekomen. Ook niet omdat het allemaal zo compact mogelijk moest zijn om te vervoeren naar een race. Maar zo werkt het ook prima, zelf als je het alleen doet.

Een beetje hulp en tips vooraf helpen inderdaad om het leer proces te versnellen, maar uiteindelijk werkt het best goed.
 
Spreek je uit ervaring of dénk je dat het meestal tegen zit?
Je moet er even handigheid in krijgen maar als je het trucje door hebt is het echt goed te doen hoor.
Paar maanden geleden heb ik zo'n cheap ding (€79,-) van XLmoto aangeschaft en het werkt gewoon perfect.
Moest de banden van een gsxr750 van een vriend van mij vervangen (banden uit 2004). Koude temperatuur in de schuur maar zelfs dan nog goed te doen. Beetje WD40 doet bij demontage wonderen. Bij opleggen wel bandenvet gebruikt.
Daarna statisch balanceren op zo'n bokje, ging ook prima.

Geen idee hoelang dit apparaat mee gaat, maar voor alsnog zéker geen spijt van deze aankoop.

Ervaring, ik heb zo'n ding, de handigheid heb ik denk ik wel, want er zijn ook genoeg banden zonder problemen van de velg afgekomen, en de nieuwe er zo weer op.
Wat ik ook een nadeel vind van dit ding zijn de stalen punten waarmee de velg vastgegrepen wordt, ik wil deze nog veranderen naar bredere en vooral zachtere grepen. De kans dat ik een deuk in de velg druk is nu wel erg groot.
 
Ervaring, ik heb zo'n ding, de handigheid heb ik denk ik wel, want er zijn ook genoeg banden zonder problemen van de velg afgekomen, en de nieuwe er zo weer op.
Wat ik ook een nadeel vind van dit ding zijn de stalen punten waarmee de velg vastgegrepen wordt, ik wil deze nog veranderen naar bredere en vooral zachtere grepen. De kans dat ik een deuk in de velg druk is nu wel erg groot.


Ik steek er stukken binnenband van een fiets tussen. ( zeg maar als een condoompje ) .
En als die op is, de buitenband :) ( maar da's meer werk om even door te zagen )

Even gaatjes doorheen boren zodat je ze er met een tie-rapje omheen kan trekken ( anders pleurt het er steeds tussenuit met die velg
erop leggen )


Meer grip, minder kras-kans
 
Waar is dat filmpje gebleven van die "boer" op klompen die zelf zijn motorbanden wisselt met een tuinschep?
Ik kan hem niet meer vinden....


Je kan ook met een hefboom werken, ik gebruik meestal een stuk pijp wat ik onder mijn werkbank steek.
Beetje redneck is het wel natuurlijk.

Edit: dat laatste stuk met die moker doe ik niet trouwens.
 
Heb gister toch, na veel "twijfelen" besloten de Max2H Evo 2 te bestellen. Een complete set met balanceer apparaat en allerlei andere toebehoren.
Hopen dat het goed werkt _O-. Ben benieuwd. Nu maar wachten.
 
De bestelling is binnen. Heb het starterspakket gepakt.
Inhoud pakket:
1. Max2H EVO 2 bandenapparaat
2. Balanceerbok
3. Bandenvet
4. Kwast
5. Ventieltooltje
6. Bandenlichter
7. Krabber (voor oude gewichten af te halen)
8. Balanceerlood

De eerste indruk is positief. Zwaar, oogt kwalitatief hoogwaardig.
Nu de eerste banden maar eens gaan wisselen. Ik zal hier nog wel even een "reviewtje" plaatsen.
 
Waarom gebruikt men WD40 als ik vragen mag?

Je hebt toch bandenvet nodig om de band om de velg te leggen dus waarom zou je deze vet ook niet gebruiken om de band er af te halen? :?

Voor het eraf drukken heb je toch geen vet nodig? Daar wordt het toch alleen maar glibberig van?? Dat is neem ik aan voor het mondstuk waarmee je rond draait...?

Ik kan WD40 niet echt plaatsen mbt banden en monteren \ demonteren.
Bandenvet > Montagepasta / Bandenpasta
Remolie > Remvloeistof

De gemene deler is dat in beide middeltjes beslist geen olie/vet mag zitten ;)
 
Net bezig geweest met het verwijderen van een
Bridgestone BT016.
Leeg laten lopen ging gelukkig goed ;-)
Band los "breken" van de velg ging uiterst gemakkelijk.
Dan het verwijderen van de band van de velg, best een uitdaging met zo'n stugge band. De lepel ging er niet helemaal lekker onder en dan over het apparaat heen. Uiteindelijk gelukt.
Dan het terug plaatsen van de nieuwe band. Het begin, super makkelijk.
Uiteindelijk de laatste rand over de velg krijgen blijkt een hele uitdaging. Met zweetparels op het voorhoofd moet ik uiteindelijk opgeven voor vandaag.
Morgen met hernieuwde kracht het nog maar eens proberen.
Vraag die wel bij mij op komt, wanneer verneuk je je band zo erg dat ie niet meer te gebruiken is.
Enigszins beschaamd stop k er mee voor vandaag. Morgen hopelijk meer.
 
Net bezig geweest met het verwijderen van een
Bridgestone BT016.
Leeg laten lopen ging gelukkig goed ;-)
Band los "breken" van de velg ging uiterst gemakkelijk.
Dan het verwijderen van de band van de velg, best een uitdaging met zo'n stugge band. De lepel ging er niet helemaal lekker onder en dan over het apparaat heen. Uiteindelijk gelukt.
Dan het terug plaatsen van de nieuwe band. Het begin, super makkelijk.
Uiteindelijk de laatste rand over de velg krijgen blijkt een hele uitdaging. Met zweetparels op het voorhoofd moet ik uiteindelijk opgeven voor vandaag.
Morgen met hernieuwde kracht het nog maar eens proberen.
Vraag die wel bij mij op komt, wanneer verneuk je je band zo erg dat ie niet meer te gebruiken is.
Enigszins beschaamd stop k er mee voor vandaag. Morgen hopelijk meer.
Heb er de eerste paar keer ook mee staan vechten tot idd een zijknat shirt.
Het is een slag die je even moet snappen dan gaat het redelijk goed en de velg moet goed stabiel liggen op het apparaat.
Je hoeft met die montage kunstof klauw ook maar 1 kant op te draaien voor zowel band er af als er op dat was ook wel even zoeken hoe je die er onder legt.

Oww ja en zorg dat het apparaat zelf vast en stabiel staat op een goede hoogte ik hem hem aan een gereedschapskar vast gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan