HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
Net bezig geweest met het verwijderen van een
Bridgestone BT016.
Leeg laten lopen ging gelukkig goed ;-)
Band los "breken" van de velg ging uiterst gemakkelijk.
Dan het verwijderen van de band van de velg, best een uitdaging met zo'n stugge band. De lepel ging er niet helemaal lekker onder en dan over het apparaat heen. Uiteindelijk gelukt.
Dan het terug plaatsen van de nieuwe band. Het begin, super makkelijk.
Uiteindelijk de laatste rand over de velg krijgen blijkt een hele uitdaging. Met zweetparels op het voorhoofd moet ik uiteindelijk opgeven voor vandaag.
Morgen met hernieuwde kracht het nog maar eens proberen.
Vraag die wel bij mij op komt, wanneer verneuk je je band zo erg dat ie niet meer te gebruiken is.
Enigszins beschaamd stop k er mee voor vandaag. Morgen hopelijk meer.
Band kan best wel wat hebben. Velgrand invetten en aan de buitenkant vd band naar beneden douwen dan glijd hij er als het ware omheen. Bij mij was de voorband bij monteren wat gaan vervormen, trok later weg bij op druk zetten.

Half jaartje geleden zelf voor het eerst v + a band vervangen met bandenijzers, velgbeschermer, en wat hout als hefboom om de oude band los te breken. Statisch gebalanceerd met een oude dunne as door het wiel en 2 assteunen aan weerszijden. Opgepompt met een fietspomp. Zelf monteren was al met al simpel klusje, maar niet makkelijk 😉
 
Heb onlangs ook de banden gewisseld, en zat voor de bandenwissel nog te overwegen om zelf te investeren in spullen om banden te wisselen. Zo kwam ik deze b.v. tegen wat me wel interessant leek:
https://www.xlmoto.nl/bandenmachine-road-proworks#?p
Maar een paar straten om de hoek zit een bandencentrum, dus informeer gewoon eens voor de gein of ze ook motorbanden kunnen omleggen, makkelijk want heb geen auto en zo kan ik de velgen en banden gewoon te voet aanleveren.
En jawel hoor! Men kon volgens hun ook motorbanden omleggen als ik met de wielen en de nieuwe banden aan kwam. Kosten €10 per wiel voor het omleggen en balanceren. Dus ik dacht hetzelfde, geen geld en voor die paar tientjes ga ik niet investeren en zelf lopen klooien.

Lang verhaal kort: Uiteindelijk bleken het ontiegelijke prutsers, had ik nadien een kromme remschijf voor. En toen ik verhaal ging halen vonden ze het kennelijk normaal om, waar ik bij stond, de remschijf met een bandenlichter terug te wringen terwijl het wiel in het balanceerapparaat zat...
 
Het kan echt heel stroef gaan , al behoorlijk wat bandjes omgelegd met m'n handmatige , maar bij een continental voorband moest ik opgeven
en naar de -pro- gaan voor hydraulische assistentie.

Je zal eerder je "hefboom" ( die zwarte banden wipper die er bij zit ) krom drukken als de band stuk trekken.
 
De bestelling is binnen. Heb het starterspakket gepakt.
Inhoud pakket:
1. Max2H EVO 2 bandenapparaat
2. Balanceerbok
3. Bandenvet
4. Kwast
5. Ventieltooltje
6. Bandenlichter
7. Krabber (voor oude gewichten af te halen)
8. Balanceerlood

De eerste indruk is positief. Zwaar, oogt kwalitatief hoogwaardig.
Nu de eerste banden maar eens gaan wisselen. Ik zal hier nog wel even een "reviewtje" plaatsen.

Controleer het balanceerapparaat even. Heb ik afgelopen zaterdag gehaald en in sommige zit een productiefout waardoor de basis (voet) krom is. Ik mag hem omruilen.
 
Bandenvet > Montagepasta / Bandenpasta
Remolie > Remvloeistof

De gemene deler is dat in beide middeltjes beslist geen olie/vet mag zitten ;)


Meen begrepen te hebben van de oliesjeik.(.rsv oid ) dat remvloeistof wel degelijk familie genoemd mag worden gezien het technisch gezien als basis een pag olie is. Dat ie veranderd icm dopes en what so ever zou niks moeten uitmaken.
 
Meen begrepen te hebben van de oliesjeik.(.rsv oid ) dat remvloeistof wel degelijk familie genoemd mag worden gezien het technisch gezien als basis een pag olie is. Dat ie veranderd icm dopes en what so ever zou niks moeten uitmaken.
Punt is vooral dat mensen het gaan gebruiken in de verkeerde toepassing als de benaming verwarrend is. Ik heb daadwerkelijk eindgebruikers gezien die banden monteren met olie, en ja, ook goedbedoelde hobbyisten die een scheut hydrauliek olie in het rempotje donderen.
 
Band kan best wel wat hebben. Velgrand invetten en aan de buitenkant vd band naar beneden douwen dan glijd hij er als het ware omheen.
Neem het van een prof aan dat je NOOIT moet invetten. Je moet inzepen, en dus geen vet gebruiken.

Waarom? Vet blijft glad, en de band kan dus gaan roteren op de velg.
Zeep gaat kleven zodra het droog is, en houdt de band dus mooi op zijn plaats op de velg. Anders is balanceren nutteloos......
 
Neem het van een prof aan dat je NOOIT moet invetten. Je moet inzepen, en dus geen vet gebruiken.

Waarom? Vet blijft glad, en de band kan dus gaan roteren op de velg.
Zeep gaat kleven zodra het droog is, en houdt de band dus mooi op zijn plaats op de velg. Anders is balanceren nutteloos......
En olie tast rubber aan (omdat rubber van olie gemaakt wordt). Bij een ouderwetse binnenband kan je zo je vinger er doorheen steken als hij een tijd in de motorolie heeft gelegen.
 
Punt is vooral dat mensen het gaan gebruiken in de verkeerde toepassing als de benaming verwarrend is. Ik heb daadwerkelijk eindgebruikers gezien die banden monteren met olie, en ja, ook goedbedoelde hobbyisten die een scheut hydrauliek olie in het rempotje donderen.

Je kan zelfs water in je potje doen..remt ook prima als je stapvoets rijdt :p.

Maar je snap wel. Da's het mooie van internet oa toch. Staat veel zin en onzin. En iedereen weet het beter. Maar in praktijk weet meer dan 90% niks. Zelfs mensen met hbo hts of universitaire scholing. Mijn ervaring is dat vooral ingenieurs dit zijn. 1 ding ooit geleerd...40 jaar trg op school..en dat is de manier hoe het hoort. Ga weg man..een gemiddelde mavo er weet meer dan zo een figuur...
 
Het kan echt heel stroef gaan , al behoorlijk wat bandjes omgelegd met m'n handmatige , maar bij een continental voorband moest ik opgeven
en naar de -pro- gaan voor hydraulische assistentie.

Je zal eerder je "hefboom" ( die zwarte banden wipper die er bij zit ) krom drukken als de band stuk trekken.


En als je die arm er af laat en gewoon bandenlichters gebruikt?
 
Godver, dat het gelukt is!
De gouden tip was dit keer van Proost_m8.
Het tegelijk duwen van de band, leunen met m'n knie en draaien aan het apparaat maakte dat het er uiteindelijk nog "vrij gemakkelijk" omheen ging.
Al met al, het was even zoeken, maar ik heb hem door.
Leuk apparaatje. Alleen nog iets bedenken waarmee ik 'm vast kan zetten. Niet te hoog heb ik al gemerkt, want soms is een knie nodig.
Morgen het balanceerapparaat eens uitproberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan