HD Sportster ombouw

Volgens mij is het nog een 883.
Heb de cilinders nu los en de Bore is 76mm (effe snel gemeten)

Wat mij verder opvalt zijn de volgende dingen:
dikke koolaanslag in de verbrandingskamer (ook bougie)
Pushrods gemarkeerd met rode strepen (drie achter en 1 streep voor de voorste)
dat vond ik eigenlijk wel vreemd aangezien ik zou verwachten dat deze markering wil zeggen in of uitlaat.

Het probleem is dus het steeds defect raken van bougies, hier hebik dus ook alle kleuren gezien varierend van wit tot bruin of geheel zwart.

Met lokale HDshop (die ik best wel kundig acht) al het een en ander geprobeerd:

andere ontsteking met puntjes (elektronische ontsteking was verdacht door flauwe vonk)
andere carb (S&S) omdat de oude carb geen accelleratiepomp had

Met een iets rijkere afstelling leek de Sporty wel beter te lopen en beter op te pakken en het bougie verbruik was wel iets verminderd (500km i.p.v. 250Km)

Ook een andere HD guru heeft er naar gekeken en snapte hier ook niets van....

Nu blijkt dat ondanks de eerdere suggesties de motor nog steeds 883CC is dus het kan niet aan een een of andere ombouw liggen.

Zouden ze met de nokkenassen hebben zitten knoeien?...

Nog even een opmerking:
Deze Sportster is gebouwd voor de Californische markt met extra strenge milieueisen, wellicht dat dat nog iets is...
 
Ik overweeg om de zaak om te bouwen met een Wiseco kit, waar kan ik beste terecht om de cilinders op te laten boren?

Zijn er nog meer aanpassingen nodig behalve het opboren van cilinders?

Vandaag de zaak verder demonteren dan zal ik wat plaatjes posten van de cilinderkoppen want die zijn verdacht.... :?
 
Misschien kunnen die mannen van het HD reviseer topic je wel adviseren (weet het wel zeker eigelijk ;) )
 
Het klinkt ook alsof ze de stoterstangen niet goed hebben teruggeplaatst, waardoor de kleplift niet goed is. De kleuren op de stoterstangen geven aan waar ze horen te zitten
OEM Pushrod Color Codes
Front Exhaust is Green
Front Intake is Yellow
Rear Intake is Blue
Rear Exhaust is Purple
Dit zou je dus kunnen controleren.
 
De enige codes die ik kan ontdekken zijn deze:

full


De drie rings code is ca 2mm langer dan de andere, de binnenste twee zijn volgens mij inlaat en de buitenste uitlaat. Ik zou zelf zeggen dat de drierings buiten horen dus dat er ergens twee zijn verwisseld, maar je weet het nooit natuurlijk bij Harley...
 
Voorlopig eerst het blok verder demonteren en vooral optisch opknappen, deze heeft jarenlang stil in de schuur gestaan en is daar niet beter op geworden.
Van Max heb ik begrepen dat de nokkenas lagers en oliepomp de nodige aandacht vragen, verder moet de startmotor gereviseerd worden want die deed het niet meer goed. Ook de dynamo moet nagekeken worden en er waren wat problemen met de koppeling... het blijft een Harley he })
 
Vandaag met het blok bezig geweest, eerst de rechter deksel eraf en dan komen de vier nokkenassen te voorschijn. Eerste indruk is dat deze er goed uitzien, geen buitensporige slijtage enzo.

full


Het blok is nog steeds een 883 en ik wil hem aanpassen voor 1200CC, ook de koppen dienen te worden aangepakt. Meer detalis hierover in Het HD revisie topic
 
Nog even voor de duidelijkheid, toen ik de HD weg zette waren er toch wel een paar problemen mee.

Blok liep niet lekker (hoog bougie verbruik, oplossing lijkt nu in zicht)
startmotor rot
dynamo defect of gelijkrichter/regelaar
rammeltje in de tweede versnelling
remmen slecht

Toendertijd zou het mij zo'n 3000 gulden (je het was nog in het gulden tijdperk) kosten om de zaak weer goed rijdend te maken. Daar komen dan de optische zaken nog bij dus wegens een te lage cashflow is de zaak weggezet en ben toen KawaZ750 gaan rijden. Op dit moment zijn de sleuel faciliteiten dusdanig verbeterd dat ik veel meer zelf kan en hoop nu de HD weer binnen een maand of zes tot leven te wekken.
 
Tja de kosten zullen niet minder zijn maar ik kan het nu wel meteen goed aanpakken, er gebeurt nu heel wat meer dan dat ik toendertijd begroot heb.

nog ervaring met startmotoren? ik denk aan revisie van de startmotor in niet aan een nieuwe, zijn er nog vergelijkbare auto modellen? Ik heb gehoord dat dezelfde starmotor ook in een Hyundai wordt toegepast.... en dan kun je terecht bij diverse autosloperijen :)

Verder nog een vraag, heeft iemend ervaring met het stralen van carter delen? wat doe je met de pasvlakken en lagerzittingen?
Ik wil de carterdelen mooi in de lak zetten (zwart).
 
Voor het demonteren heb ik de krukas zodanig gezet dat de markeringen in lijn stonden toen ik de foto maakte, zo zijn de markeringen wat duidelijker en weet ik ook hoe de boel weer in elkaar moet.

full
 
Je kunt altijd ff bellen met een goede zaak!
Vraag bij meerdere info zou ik zeggen. Ook eBay kan nog wel ns iets goedkoops opleveren, met name ebay.de ; daar zijn bladzijdes lang sporty-onderdelen!
Gegroet en ik zie je nog wel op SON,

charlesb52 :)
 
Zo het project heeft een pooos stil gestaan wegens andere prioriteiten maar ben nu weer bezig!

De voorvork krijgt vorm! de balhoofdplaten van L&L zijn gemaakt voor de originele vorkpoten (39mm) maar 200mm breed. Heb nu de onderpoten gemonteerd van een Honda CB900 welke zonder morren passen, verder is het hele remgebeuren van Honda nu ook meegekomen en het voorwiel met de dubbele remschijven.

Het voorwiel is een zogenaamd Boomerang type welke op de laatste types Bol dór zijn gemonteerd, vind het heel fraai staan en je ziet deze zelden op een Harley.

Ik ben al eerder bezig geweest met Honda voorvork poten in de HD maar deze was net iets te lang, de HD is lager en daarom is bovengenoemde oplossing beter.

De reden van dit alles is dat ik graag echte remmen wil en de ombouw naar dubbeleschijf uit de Zodiac catalogus veel te duur vind, het feit dat Honda en HD hetzelfde merk voorvorken gebruiken bracht me op het idee om onderdelen te gaan uitwisselen.

Het blok krijgt binnenkort Wiseco zuigers en de cilinders worden opgeboord tot 1200CC, denk erover om dit bij Jan Smit Power Parts te laten doen. Na het nodige speurwerk leek me dit een goed adres en in de buurt, ben er al eens langs geweest en heb er een goed gevoel over.

Al met al zit er weer beweging in het project en ik denk dat ik deze zomer weer ga rijden met de HD, tank en spatborden worden voorlopig matzwart voor het gemak ( kleurtjes komen komende winter wel)
 
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Hier een foto van mijn getunde 1200.
Ik zoek nog een hoge twee in twee.
Gr Ed.
full
 
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Hier een foto van mijn getunde 1200.
Ik zoek nog een hoge twee in twee.
Gr Ed.[afbeelding]

Hee dat ziet er woest uit!

waarom een 2naar2? vind die uitlaat best OK....

Heb zelf een Supertrapp 2 in 1, vind ik in elk geval mooier dan het originele uitlaat systeem! en is nog stiller ook.
 
Laatst bewerkt:
Nu maar eens een plaatje van de gemonteerde HD-Honda voorvork

full


De vork van de HD is een mm of 8 breder dan de originele Honda vork en dat is opgelost door een vulring te plaatsen in de vooras, verder past het allemaal perfect. Moet nog wel wat bedenken voor de remschijven of de klauwen, denk aan spacers vanwege de toegenomen breedte maar dat is niet zo'n probleem denk ik.
 
Nu heb ik ook zo'n Boomerang achterwiel liggen en ben maar eens gaan kijken of dat past.
Bij Harley zit het tandwiel rechts dus moet het wiel andersom geplaaatst worden, geen probleem!
De remschijf zit op de juiste plek dus dat is OK dat past.
De as van HD is dunner (19mm ipv 20mm)
Het is niet echt moeilijk om de achterbrug aan te passen voor een Honda as
Het tandwiel is nog het probleem, die die zit ca 15mm verder naar buiten
de steek van te tanden is gelijk dus een Honda tandwiel is ook bruikbaar

Om het tandwiel passen te krijgen kan ik een stuk van de menemer afdraaien, er blijft nog genoeg vlees over voor de tapeinden. Voor het lager moet ik dan nog een adapter draaien van staal en eventueel een nieuwe bus.

Onderstaand plaatje geeft aan hoe ik het wil maken

full


licht blauw: afgedraaide meenemer
paars: tandwiel Honda
zwart: nieuw te maken lager houder voor het tandwiel lager

Over de as zit nog een bus waarop het tandwiel lager draait, het is ook mogelijk om een lager te nemen die op achteras past. Alleen dan zit je wel met een bus die je bij montage tussen de lagers moet frotten en dat is lastig maar wel te doen.

Na deze actie is de HD voorzien van twee mooie Boomerang wielen.

 
Rat,

Ik heb hier nog een goede set cylinders liggen van een Buell XB. Deze hebben al de juiste diameter en hebben grotere koelribben. Tevens heb ik nog een set Nokken liggen van een Buell M2. Hele set mag weg voor €200,-

Misschien heb je hier wat aan...
 
Rat,

Ik heb hier nog een goede set cylinders liggen van een Buell XB. Deze hebben al de juiste diameter en hebben grotere koelribben. Tevens heb ik nog een set Nokken liggen van een Buell M2. Hele set mag weg voor €200,-

Misschien heb je hier wat aan...

verkocht!

mail onderweg!

wat is het verschil tussen de XB en M2?

weet het al...M2 is een ouder type!

iemand toevallig ook nog Buell koppen liggen?

weet iemand de exacte verschillen tussen het Buell blok en het sportster blok?

Zijn de koppen en klepdiameter gelijk aan de sportster1200 of zitten daar ook verschillen in?
 
Laatst bewerkt:
verkocht!

mail onderweg!

wat is het verschil tussen de XB en M2?

weet het al...M2 is een ouder type!

iemand toevallig ook nog Buell koppen liggen?

weet iemand de exacte verschillen tussen het Buell blok en het sportster blok?

Zijn de koppen en klepdiameter gelijk aan de sportster1200 of zitten daar ook verschillen in?

Koppen zijn anders.

Mail terug, je krijgt er ook nog zuigers bij.

Je hebt 3 soorten koppen voor de Buell, ze passen alle drie op de cylinders. Je hebt echter wel verschillende typen zuigers nodig.
1. Oude Buell koppen (platte zuiger)
2. Thunderstorm koppen (dome zuiger en grotere kleppen)
3. XB koppen
 
Laatst bewerkt:
Dat is heel mooi!
die zuigers zijn ook heel welkom!

Heb nog eens gekeken naar de verschillen....

Komt een sportster1200 normaal ergens tussen de 50 en 60PK
dan levert de oudste Buell (M2 of S1) al snel 86PK en 107Nm

vind dat nogal een groot verschil, vanaf een 883 is het bijna een vermogens verdubbeling... :9
 
Hey Ratman,

Leuk project hoor! Heb je na je tocht van februari zeker weer wat tijd voor. *D

Zelf ben ik niet zo technisch en vraag me af of het geen problemen oplevert voor het onderblok, zeg maar.
Normaal leveren de zuiger/cilinder combinatie van een 883 veel minder vermogen. Kan de krukas en de krukas lagers, versnellingsbak en koppeling die veel grotere krachten wel aan?
Kopeling is wellicht nog aan te passen door er een sterkere drukveer of een plaat extra. Of zit ik er helemaal naast.
Zou goed kunnen omdat mijn motorkennis vrij theoretisch is, sleutel dan ook niet zoveel, vandaar. Maar ik vind het allemaal reuze interessant en hoop op dit forum nog de nodige kennis op te doen.
Heb namelijk een oude Jawa Pérak op de kop getikt en wil die nog opknappen. :Y



Groet, TigerManZ.

:W
 
Volgens mij zitten de grootste problemen in het onderblok dat de boel niet altijd even goed is uitgelijnd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan