HD Sportster ombouw

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Even voorstellen!
HD Sportster 883 Hugger uit '88


Volledige demontage heeft inmiddels plaats gevonden want het frame vertoonde de nodige roest, verder wil een aantal zaken flink veranderen. De originele Hugger is een gedrocht en vraagt erom om verbouwd te worden, ik ga er geen zweedse chopper van maken maar op een aantal dingen kun je de Sportster best flink opleuken.

Het frame staat klaar voor de poedercoater!
full


Het zal geen snel project worden aangezien ik ook nog met de Guz en de GL bezig ben dus het zal wel een langlopend topic worden. :) :) :) :)
 
En meteen maar de eerste kleine verandering aan het Frame:
op deze plek zitten normaal spuuglelijke aluminium kappen dus die worden niet meer gemonteerd, aangezien de achterste delen van het frame nu zichtbaar worden de scherpe hoeken een beetje afgerond.

full


Wat zijn verder de plannen?

1) Een bredere tank maar geen bigtwin tank!
2) Brdere voorvork
3) Supertrapp 2in 1 uitlaat
4) S&S carb
5) Ducktail achterspatbord met twee ronde achterlichtjes
6) Corbin soloseat
7) Dragbar stuur

Alle onderdelen zijn inmiddels al in huis behalve de balhoofdplaten en stuur, deze zijn vorige week besteld bij L&L Choppers.
De Corbinseat heeft blauwe vlammen dus de kleur wil ik daarbij passend maken, deze brommert wordt dus blauw.
 
Dank aan Doc uit Groningen, dat geeft inspiratie! Misschien volgende ook?
380384

en nog dit voor de inspiratie: Open House at V-MOTORS in 9032 Wondelgem near Ghent (70 km door Antwerpen)op 01 en 02/07/06 met ride-out, food & drinks, zie ook rubriek CHOPPERS .
 
Frame is vandaag naar de poedercoater gebracht plus Accudekseltje en nog wat spullen.
Het accudekseltje is normaal verchroomd maar dat vind ik lelijk dus dat wordt mooi zwart. De aluminium balhoofdplaten zouden deze week klaar zijn, ik hoop dat ik volgende week kan beginnen met het in elkaar zetten. Aan het achterspatbord moet nog wat gelast worden voor de kentekenplaat houder, dit wordt in dezelfde stijl als bij de GL1000.
 
Laatst bewerkt:
waar heb je dat spul heen gebracht? mijn frames moeten eigenlijk ook nog en nog een paar velgies en zoek nog een goed, betaalbaar adresje in de buurt
 
wil je die spatbordsteunen nu zo afgerond in t zicht laten?
lijkt me niet mooi,

Dan hed je er beter een afgerond stukje pijp kunnen lassen, en t spatbord van binnenuit vast schroeven.

Zelf heb ik andere steunen gemaakt dan de lelijke originele, die weer over deze framestukjes heen passen.

(zodra mn motor uit elkaar gaat, word het waarschijnlijk aangepast zoals boven beschreven)
 
Het ligt in de bedoeling om deze inderdaad in het zicht te laten alleen wil er dan in die holtes van die kleine verchroomde knipperlichtjes zetten. Anders ga ik wat spelen met de draaibank en een stukje rond aluminium dat precies in die holte past, misschien wil ik geen knipperlichtjes.....komt er wellicht wel een soort raket te zitten die naar achteren gericht staat.
 
nee, ratman1 zit tijdelijk op het iberisch schiereiland.
daarna gaat hij volgens mij door naar de noordkaap, er gebeurt hier dus niets
 
Ja ja, ik ben weer terug van het iberische schiereiland, ff 7500Km rondgetuft met het Guzzi span.

Ondertussen zijn er weer vorderingen op het goebied van de HD

van de week is de achterbrug er weer in gezet plus twee nieuwe schokbrekers, deze laatste zijn 30mm korter dan stock.
Verder heb ik gisteren de balhoofdplaten opgehaald en het stuur (dragbar), deze heb ik laten maken bij L&L.
De voorvork wordt iets breder maar beslist geen wideglide (vind ik niet mooi), 200mm is vergelijkbaar met een gemiddelde Honda en toch wat breder dan een Sportster.

Ik ben nog op zoek naar vorkpoten van 39mm die geschikt zijn voor dubbele schijfremmen, het mag ook bijvoorbeeld van een Honda GL1100 zijn (harley onderpoten zijn erg duur). Of zou het een idee zijn om aan de bestaande onderpoten een paar beugels te (laten) lassen zodat er meteen Brembos op kunnen?

Nu het motorblok.

Het is een 883 Evo blok maar vanaf het moment dat ik hem kocht werd er beweerd dat er een 1200kit op is gezet, de enige manier om erachter te komen of het zo is openmaken en opmeten. Feit is dat het blok waarschijnlijk altijd te heet werd en daardoor bougies vrat (verbruik ca 1 set per 300Km), aanvankelijk werd gedacht aan te schrale afstelling (motor liep 1 op 27 bij 100km/h) en er werd een S&S carb opgezet. De oude carburateur had geen accelleratie pomp en dat was volgens de locale HD specialist een nadeel, ook is de ontsteking helemaal nagekeken en zijn er beter bobines opgezet in combinatie met puntjes. Na deze aanpassingen liep de motor wel wat beter en nam het bougies verbruik wat af maar bleef toch een probleem.

Ik kan me voorstellen dat een aanpassing zoals ombouw naar 1200 gevolgen kan hebben, wellicht moet je ook nokkenas en kleppen aanpassen om er alles uit te halen. Is het niet aangepast en het blok nog steeds 883 dan wil ik zelf de 1200 ombouw doen, welke kit is het beste? Ik wil dan de prestaties naar Buell nivo brengen of een enid in die richting, dat is ergens tussen de 80 en 100Pk
Ik heb al een Supertrapp 2in1 uitlaat, ook de carburateur is geschikt voor 1200 (S&S type E) Waar ik eigenlijk bang voor ben is dat er ondeskundig geknoeid is, misschien wel in de VS. De motor is af fabriek geleverd volgens California specs (strenge milieu eisen), en daarna in NL ingevoerd.
Als je genoeg bougies bij je hebt dan valt er bestw el leuk mee te rijden, genoeg power en nagenoeg geen olieverbruik.
 
waar heb je dat spul heen gebracht? mijn frames moeten eigenlijk ook nog en nog een paar velgies en zoek nog een goed, betaalbaar adresje in de buurt

Die vraag is me eigenlijk ontgaan (was al druk met de vakantie bezig) maar ik heb het bij Tauber oppervlakte techniek gebracht voor het poedercoaten.
 
Nu maar eens een update

Ben druk bezig met passen en meten, het achterspatbord is al een stukje ingekort omdat hij anders teveel naar achteren hangt wat ik niet mooi vind. Als ik het er over eens ben dan ga ik de kentekenplaat bevestiging eraan lassen, daaran kan de zaak samen met de tank en een voorspatbord gespoten worden. Het is de bedoeling dat de kentekenplaat dus onder het spatbord komt, met een dubbel rond achterlicht.

full


Het zadel weet ik ook nog niet, is niet zo mooi meer als het lijkt dus denk mettertijd aan wat anders, ik denk dan aan hezelfde helemaal in het zwart. Wellicht is opnieuw bekleden ook een optie. Of ik zet de originele erop als solo zadel, dat geeft dan een beetje Bobber uitstraling...

De voorvork is nu voorzien van de originele sportster poten (39mm) maar ik wil graag een dubbele schijfrem monteren, dit betekent nieuwe onderpoten en dan een schijfrem set....duur grapje. Als alternatief denk ik aan voorvork poten van een japanner, eventueel een set kompleet met voorwiel en remmen. De breedte van de voorvork is 200mmm en daarmee vergelijkbaar met vele japanners, ik vond de 180mm van de originele in elk geval wat iel dus heb met de balhoofdplaten voor iets breder gekozen.
 
CB1100F superboldor heeft 39mm voorpoten en 18"voorwiel
CB900F boldor vanaf 1982 heeft 39mm voorpoten en 18" voorwiel
VF750F interceptor heeft 39mm voorpoten en 16" voorwiel
Ik dacht de eerste modellen VFR750 (tot 1989) ook en de eerste modellen CBR600F (tot '89) ook
 
Waren v-max poten niet 39mm :? Kan wel zijn dat ze wat langer zijn dan je sportster vork.

Ik heb een V max schommelvoorvork gehad en pastte kwa lengte voor geen meter op mijn Guzzi, volgens mij waren het 41mm poten...

Ondertussen weer op marktplaats aan het struinen.....
 
Een nieuw idee is ontstaan.....

De remmen kunnen ook via schetsplaten op de wielas gemonteerd worden zoals ik dat ook bij de schommelvoorvork van de guzzi heb gedaan. Kan ze dan via spatbord bevestiging vast zetten aan de veerpoot, dan kan ik gewoon de originele voorpoten gebruiken en de rem bevestiging die erop zit wegnemen. Voordeel is dat ik vrij kan kiezen welke remmen ik kan gebruiken, wellicht wordt het dan Brembo of zoiets.
 
Zo ff een 'straktrekkertje', topicje gemarkeerd, en beetje off topic, merk, type en bouwjaar van 't spannetje voor de Guzzi? :} :W
 
Hoi toerhystoricus

dan maar even offtopic antwoorden....

Guzzi: 850T5 uit '85 (nu 1000CC)
Zijspan: Velorex 700 20cm verbreed en verstevigd (bouwj.onbekend)

gegevens over de diverse modificaties staan in het zijspannen forum:
Ratman's Guzzi gesleutel
 
Terug
Bovenaan Onderaan