Heads up display (HUD)

RiccardoPTI

Die hard MF'er
5 jun 2017
702
43
Leiden
Ik kan me vaag herinneren dat er een aantal jaar terug een helm (wat duur was) op kickstarter o.i.d. werd aangeboden met een ingebouwde heads up display.

Nu kom ik het volgende tegen: NUVIZ

Wat zijn jullie meningen of ervaringen omtrent dit soort apparaten?

Voor en nadelen die ik even snel kan bedenken zijn het volgende :

Nadelen:
1. Neemt een deel van het zicht weg, dan wel iets om aandacht aan te verliezen.
2. Weegt meer
3. Minder mobiliteit.
4. Duur

Voordelen:
1. Direct informatie beschikbaar zonder naar beneden te kijken (meteen de snelheid weten, en navigatie goed te zien).
2. Kijk naar mij - factor

Dus, zoals ik al zei: wat zijn jullie meningen en/of ervaringen met HUD?
 
Onhandig.
Zoals ik het zie moet je het een soort van inbouwen(?).
Vind het een vrijlog apparaat en bij een val lijkt het me niet lekker die bochel, en naar beneden kijken bij standaard apparatuur valt mee en navigatie is een kwestie van fatsoenlijk monteren.

Zie het niet echt als een serieus handig iets meer als een gadget.
 
die 699 € kun beter aan je vrouw geven _O-

:N :N :N

* Een nieuwe helm mee kopen
* Die akra die je er altijd eens op wou hangen kopen
* Een week naar spanje gaan om er met de motor te rijden
* Een viertal circuitdagen mee doen
* Die kappen die je ooit een keer bekrast hebt op lompe wijzen laten vervangen

:Y :Y :Y


Om het on-topic te houden:
Veel te duur voor wat het is momenteel. Het moet echt een pak kleiner en lichter worden voor ik er nog maar over zou nadenken. Ik vraag me ook af wat voor kaartmateriaal je dan kan zien. Denk niet dat die de map van je gps zal nemen, en of je op die manier routes kan rijden is me ook de vraag.
Ik zou het super vinden als ik in m'n helm m'n snelheid en rpm zou kunnen zien, maar een kaart oid lijkt me even gevaarlijk als neerkijken naar je gps.
 
Laatst bewerkt:

Hier laten ze dat display zien, ben benieuwd of het nog goed werkt als je tegen de zon in aan het kijken bent.

Wat ik wel vind.. je hoeft helemaal niet te zien wie er belt of als er mensen een berichtje sturen op whatsapp. Die dingen moeten gewoon oprotten uit het verkeer. Wel zou het handig zijn om je snelheid / kaarten te zien.
 
Laatst bewerkt:
Ervaring met hud?
Nope.

Mijn mening?
Geweldig stukje techniek!

Mits goed geïmplementeerd is het eigenlijk een onmisbare manier om informatie weer te geven.

Het apparaat in het voorbeeld is geen goede implementatie van een hud.

Een correcte implementatie is dat het beeld word geprojecteerd op 'de weg' voor je. Dus, op het vizier maar met z'n manier dat je je focus niet hoeft te verleggen. Het lijkt er dus op dat bijvoorbeeld de route daadwerkelijk op de weg word geprojecteerd.

Tevens moet er head-tracking zijn. Zodat als je naar links of rechts kijkt de informatie 'verdwijnt'.

En zoals Chris boven mij al zei, alle informatie van een smartphone moet wegblijven. Heb je niet nodig onder het rijden.


*De manier van een hud zoals ik beschrijf bestaat al, helaas vziw alleen bij onze vrienden van defensie. Denk aan de straaljager piloten en apache bemanning.
 
Ervaring met hud?
Nope.

Mijn mening?
Geweldig stukje techniek!

Mits goed geïmplementeerd is het eigenlijk een onmisbare manier om informatie weer te geven.

Het apparaat in het voorbeeld is geen goede implementatie van een hud.

Een correcte implementatie is dat het beeld word geprojecteerd op 'de weg' voor je. Dus, op het vizier maar met z'n manier dat je je focus niet hoeft te verleggen. Het lijkt er dus op dat bijvoorbeeld de route daadwerkelijk op de weg word geprojecteerd.

Tevens moet er head-tracking zijn. Zodat als je naar links of rechts kijkt de informatie 'verdwijnt'.

En zoals Chris boven mij al zei, alle informatie van een smartphone moet wegblijven. Heb je niet nodig onder het rijden.


*De manier van een hud zoals ik beschrijf bestaat al, helaas vziw alleen bij onze vrienden van defensie. Denk aan de straaljager piloten en apache bemanning.


Mee eens, een goede HUD word vooruit geprojecteerd en niet "op je oog" waardoor je je focus moet verleggen...
Denk meer aan "augmented reality" dan een (apart) (transparant) scherm waar je op moet focussen.
Als brildrager kan ik garanderen dat als je oog steeds bezig is om van focus te veranderen dit veel energie gaat vragen die beter besteed kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik lekker aan het rijden ben op een bochtige weg kijk ik alleen maar naar de weg. Als het andere is overbodig en hinderlijk.
 
En als je wil weten hoe hard je gaat?
Wat je Navi aangeeft?
Hoeveel brandstof je nog hebt?
Enz.
Kijk je dan ook op de weg?
Zou er een reden kunnen zijn dat in de gevechtsvliegtuigen hud’s al jaren heel gewoon zijn?
 
Laatst bewerkt:
En als je wil weten hoe hard je gaat? Ik schat de snelheid in om zo schuin mogelijk de bochten te nemen, dat kan ik na 35 jaar motorrijden.
Wat je Navi aangeeft? Ik weet waar ik ben.
Hoeveel brandstof je nog hebt? Ik weet hoeveel ik nog heb.
Enz. Toerenteller ed kijk ik ook nooit op, dat schat ik ook in.
Kijk je dan ook op de weg? Dat is ongeveer het enige dat ik doe.
Zou er een reden kunnen zijn dat in de gevechtsvliegtuigen hud’s al jaren heel gewoon zijn? Een motor is geen gevechtsvliegtuig. Sommigen willen misschien een HUD om mee te pronken, vergelijk niet-originele verlichting.

Hoe minder afleiding hoe beter. :]
 
Laatst bewerkt:
En als je wil weten hoe hard je gaat?
Wat je Navi aangeeft?
Hoeveel brandstof je nog hebt?
Enz.
Kijk je dan ook op de weg?
Zou er een reden kunnen zijn dat in de gevechtsvliegtuigen hud’s al jaren heel gewoon zijn?
Of je nu oorlog voerd of gewoon naar je werk rijd is nogal een verschil qua info.
Al die dingen die je noemt zitten bij mij goex zichtbaar op een duidelijk dashboard op de zumo na dan die moet ik er apart op zetten.

Iedere seconde kijk je er to h niet naar.
Nee hoemeer info je oor je neus hebt hoe keer afleiding.
 
En als je wil weten hoe hard je gaat?
Wat je Navi aangeeft?
Hoeveel brandstof je nog hebt?
Enz.
Kijk je dan ook op de weg?
Zou er een reden kunnen zijn dat in de gevechtsvliegtuigen hud’s al jaren heel gewoon zijn?
ja die is er je ogen van het gevecht afhalen is dodelijk omdat het terug vinden van de vijand veel lastiger is als het volgen. en als je in de lucht al je brandstof op maakt stort je neer en als je in omstandigheden vliegt waar je de horizon niet kan zien of hoe hoog je vliegt dan wil je die info zo geprojecteerd hebben dat je door kan vechten.
daar entegen als ik in het verkeer bezig ben en mijn aandacht bij een vijand (alle andere verkeersdeelnemers) moet houden dan kan die info van brandstof, snelheid, toerental en navigatie best even wachten tot er even geen direct gevaar in de buurt is. laat staan zulke onzinnige info van berichtjes foto's en telefoongesprekken. daar neem ik wel tijd voor als ik mijn helm weer af heb en het nodig vindt.
 
Gaap, vrijwel het enige wat ik hier lees zijn aannames en een hoop vooringenomenheid.

Ga eerst eens een keer rijden in een auto met een HUD. Ik heb er zelf eentje, en het scheelt een stuk afleiding. Geen dag en nacht, maar het feit dat je niet elke X seconden 2x moet accomoderen (eerst op je dashboard en daarna weer veel verderop op de weg) scheelt meer dan je denkt.

Is het honderden euro's waard? Ik vind van niet, maar ik heb het nu en het is alles behalve zinloos. Dit wordt echt nog wel een ding.
 
Ziet er wel cool uit. Kan handig zijn. Alleen beetje prijzig om zomaar aan te schaffen om te kijken of het wat is.
 
Ik geloof wel in de technologie, maar niet in de huidige inplementatie.

Gevechtsvliegtuigen zijn tegenwoordig ook meer computer dan voertuig.
En die helmen voor de F16s van een aantal jaar geleden kostte nog ruim een ton.
Dan heb je goede HUD technologie. Maar niet dit stuk plastic.
 
Het is net zo’n discussie als bij andere elektronica die op motoren geïmplementeerd wordt. Over ABS enz. zijn ook tomeloze discussies gevoerd hier. Ook over de Nav trouwens. Zo grappig altijd weer om te lezen.
Ik heb geen hud, ook niet in de auto, ik weet ook niet of ik het wil, maar dat is iets anders, dan roepen dat het onzin is en gevaarlijk. En dat alles zonder er enige ervaring mee te hebben.
En natuurlijk is het (nog) duur, dat is bij alle nieuwe technologie. M’n eerste werklaptop kostte ook Fl 5500.- en je kon er weinig mee. Dat gaat vanzelf omlaag naarmate de aantallen toenemen.
De mensen die graag rijden op een old-school motor of old-timer: enjoy. Ieder zijn ding toch?
 
Laatst bewerkt:
Nog niet eerder gezien. Ik denk dat het geen succes gaat worden. Voor mij leek de kickstarter EyeRide wel iets, gelukkig niet gedaan. EyeRide gebruikt een mini transparant Sony display dat je smartphone weergeeft in kleur (dus geen spiegel), maar de soft/hardware werkt gewoon niet, of niet goed. Ook één van de betere EyeRide commentaren: Het display 'boven' je oog is tegen de blauwe lucht, veel minder zichtbaar. 'Onder' je oog is het onder de horizon,dus meer donkere achtergrond. Net zoals in auto's, geen enkele hud display staat boven de horizon, ze staan laag boven de motorkap. Dan zou een display laag in de helm leuk zijn, maar integraal/flip-up, en wat is dan het voordeel tov een fraai kleuren GPS/Smartphone in een goede locatie, en qua bediening /vrije keuze apps
 
Ziet er wel een stuk ontwikkelder uit dan het product van 5 jaar geleden.

Voor in steden waar het heel druk is; en je wil navigeren lijkt het me wel handig. Dan hoef je je ogen niet van de weg af te halen om naar beneden te kijken naar de tellerset/navigatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan