headset-uitleg gevraagd!!!

Marijke

MF'er
13 apr 2004
174
0
Alphen aan den Rijn
Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in de portofoon-setjes. Overal is wel wat te koop, en ik weet ongeveer al wel wat voor set ik wil hebben (waarschijnlijk wordt het een Alan 456), maar.....

er zijn verschillende headsetjes bij te koop. Ik ben al een HS-100, HS-300, HS-400 en volgens mij ook een HS-500 tegengekomen. Op de sites van de verschillende aanbieders staat vermeld dat (behalve de HS-100) het een kwaliteitsheadset is, maar verder geen uitleg erbij wat nou het verschil is. Ik snap best dat die 400 beter is dan de 300, maar wie kan mij nou (graag in lekentaal 8-) ) uitleggen wat nou het verschil is???? En wat houden die waardes precies in??

Ik ben echt helemaal de kluts kwijt :? en wil bij aanschaf wel meteen het goede materiaal in huis hebben (anders is het zo zonde van de centjes....)

heb ik in het bezit, maar ik vind dat daar maar weinig uitspraken worden gedaan!! Bovendien gaat die meer over de portofoon als de headset!! En over de laatste wil ik nou juist wat meer weten!!

In de Promotor staat bovendien niet met welke helm/soort motor/weersomstandigheden/enz ze hebben gereden (dacht ik), dus daar heb ik ook niet zo heel veel aan!!

Ik wil echt alleen maar meer uitleg over de headsetjes, niet over de portofoons!

heb vorige week een setje gekocht bij louis in duitsland inclusief de MHS 300 headsets. Was effe puzzelen in de helm (indien je wangstukken er makkelijk uit kunnen, zet ze dan daarachter) Ik zelf heb ze gewoon in de binnen kant geplakt. Kwaliteit is erg goed. Van het weekend zelfs geprobeerd met 100km/u terwijl ze zeggen dat het bij de 80 al slecht zou gaan worden.
Die HS300 bestaat uit twee platte speakertjes en een microfoontje.

heb vorige week een setje gekocht bij louis in duitsland inclusief de MHS 300 headsets. Was effe puzzelen in de helm (indien je wangstukken er makkelijk uit kunnen, zet ze dan daarachter) Ik zelf heb ze gewoon in de binnen kant geplakt. Kwaliteit is erg goed. Van het weekend zelfs geprobeerd met 100km/u terwijl ze zeggen dat het bij de 80 al slecht zou gaan worden.
Die HS300 bestaat uit twee platte speakertjes en een microfoontje.

maar waar staat die 300 dan voor??? Ik neem aan dat je niet voor nix de 100 hebt laten liggen.....

De HS-300 die zaten erbij (gekocht een complete set voor 99 euro bij louis). De HS-100 zal wel weer wat minder zijn denk ik. Maar die 300 bevallen goed, is alleen effe gekloot om ze naar tevredenheid in je helm te zetten, maar hangt ook van de helm af denk ik.

ja, dat zal inderdaad wel wat gekloot worden.... ik heb echt geen idee hoe ik die erin moet zien te krijgen..... Maar goed, in uiterste nood kan ik altijd wel naar een dealer gaan! Ik heb nog een redelijk nieuwe helm (Arai, integraal) dus dat levert hopelijk geen problemen op!

Wat voor set heb jij eigenlijk gekocht? Ook een Alan?

Wat voor set heb jij eigenlijk gekocht? Ook een Alan?

Yep, deze:

ALAN 441 PMR - Funkgerät-Set
Kompakt und einfach zu bedienen. Sportliches PMR-Funkgerät-Set zum Super-Einsteigerpreis. Ausstattungsmerkmale:

8 Kanäle
LCD-Kanalanzeige
VOX-Sprachsteuerung
Freisprechfunktion auch zur Baby-/Raumüberwachung geeignet
Dual Watch
Scan-Funktion
Sende- / Batteriezustandsanzeige
Headset-/Ladebuchse
Gewicht: Nur 90 g pro Gerät!
Maße: 88 x 52 x 34 mm
bis zu 5 km Reichweite!
Inkl. zwei Profi-Headsets

Enige nadeel is dat door 8 kanalen zonder codering je wel eens iemand er doorheen hoort, maar vind dat niet zo erg. De headsets die je erbij krijgt kosten normaal al behoorlijk veel. De set is nu in de aanbieding voor 99eur. (wel even batterijen en ladertje er bijhalen....)

Hoe in helm te plaatsen: Mooiste is als je de wangstukken er uit kan halen en je ze vervolgens aan de binnenkant van de schaal plakt, dan weer wangstukken er tegen aan.........En nee als je ze op de juiste hoogte bij je oor plaatst gaat het geluid gewoon door het schuimrubber heen van de wangstukken.
Ik heb ze bij mij zelf met een hansaplast plijster op de wangstukken zelf geplakt. Druk na verloop van tijd wel beetje tegen het oor maar kan ze nog beter plaatsen, heb zelf een onhandige helm door dat soort dingen.
Het microfoontje plak je aan de binnenkant van het mondstuk.

Waar heb je die Alan set gekocht als ik vragen mag?
Heb hem op motozoom gezien voor 129 euro dus dat scheelt toch aanzienlijk.

Hoi ik heb samen met meerdere mensen alan pmr 456 en inbouw setje's voor de intergraal helm . het werkt leuk maar boven de 120km per uur hoor je niet meer duidelijk wat iemand zegt. momenteel zijn ze er even mee gekapt moet er effe naar kijken maar het is makkelijk voor de motor. je ze het praat knoppie vast aan het stuur, apparaatje in je binnen zak en gaan.

ik heb een agv helm en de spiekers erin genaaid.
Dat zit beter als erop klitten.
microfoon die zit bij je kin en als je een beetje handig bent dan die je en merk je er niks van.En je hebt ongeveer 2km bereik op snelweg dat lijkt weinig maar dan zie je elkaar niet meer.

Ik heb even bij www.louis.de gekeken. De HS 500 is voor Klapp- und Jethelm! Dus daar zit de microfoon aan een beugeltje. De 300 is voor integraalhelm. De rest heb ik niet gevonden. Zit zelf er te twijfelen over de 441 set, is wel erg goedkoop, maar geen verschillende codes per kanaal.......

Hoi,

Ik heb bij de GPS winkel een Kenwood PMR set gekocht. Deze kwam uit alle tests die ik kon vinden zo'n beetje het beste. Compleet met 2 intercomsets voor 295 euro bij www.gps.nl. Er waren betere in de tests, maar deze zijn niet te gebruiken op de motor door omvang en bediening. Bovendien zijn deze duurder.

Hier is het verhaal van deze setjes:

Je hebt 2 standaarden. 1tje met een laag vermogen (LPD) en eentje met een hoog vermogen (PMR466). De laatste zijn een aardig beetje duurder maar hebben dan ook een fatsoenlijk bereik. Enkele kilometers. Ik verwacht dat de laagvermogenversie enkele 100en meters zal zenden. Er zitten nog wat filters op en aan die je graag wilt gebruiken. Anders heb je telkens een babyfoon of een draadloze telefoon aan de lijn. De filters werken bij de Kenwood perfect. Geen storing of ruis onderweg.

We hebben in de Kenwoods Duracell herlaadbare accu's gestopt. Deze hielden het met gemak 2 dagen uit. Ik denk dat 3 a 4 dagen haalbaar zijn. De GPSshop verkocht ze met een Baehr intercomset welke los 60 euro kost. Bij 200+ kreeg ik het verzoek door de PMR of t wat zachter kon.. En dan is de andere motor al uit het zicht.

Mocht je het geld hebben en voor kwaliteit gaan, ga dan zo'n set halen bij die GPS zaak. Daar ga je geen spijt van krijgen. Let op dat je wel een PMR set koopt.

Kijk even op die site en bel ze desnoods ! Het is een bedrijf gestart door motorrijders en ze hebben veel kennis van zaken. Ze hebben ook jouw merk en kunnen je daarin ook vast adviseren. Vragen staat vrij ?

Succes !

Hoe zit het met het draadje tussen de helm en de porto's?
Deze zijn uiteraard bij de porto los te koppelen ...
maar kan het ook bij de helm zelf?

Zodat je bij bijvoorbeeld ut tanken of wat dan ook de helm af kunt zetten en neerleggen zonder de hele kabelrotzooi los te hoeven maken en/of je jas los te maken enzow...

De GPSshop verkocht ze met een Baehr intercomset welke los 60 euro kost. Bij 200+ kreeg ik het verzoek door de PMR of t wat zachter kon.. En dan is de andere motor al uit het zicht.

Ik neem aan dat je het nu over de headset hebt en niet over de porto??? Ik vind die prijs voor eeb Baehr namelijk erg laag....

En kan die ook op ieder merk porto??? Het zou een beetje lullig zijn als ik hem heb gekocht en hij blijkt niet te passen...

Mocht je het geld hebben en voor kwaliteit gaan, ga dan zo'n set halen bij die GPS zaak. Daar ga je geen spijt van krijgen. Let op dat je wel een PMR set koopt.

Ik hoef niet zonodig de goedkoopste set die er is hoor!! Ik ga ook liever voor kwaliteit! Het is alleen wel zo dat ik een beperkt budget heb, anders had ik wel zo'n superduur (maar wel goed) inbouwset gekocht van bijv Baehr.... Maar goed, ik heb gewoon niet ff 600 Euro (p.p.) over op dit moment!! Dan maar een wat goekopere versie!!! En ik ben inderdaad aan het kijken naar een PMR set...

Hoe zit het met het draadje tussen de helm en de porto's?
Deze zijn uiteraard bij de porto los te koppelen ...
maar kan het ook bij de helm zelf?

Zodat je bij bijvoorbeeld ut tanken of wat dan ook de helm af kunt zetten en neerleggen zonder de hele kabelrotzooi los te hoeven maken en/of je jas los te maken enzow...

Ik las van de week op een site iets over de knop op het stuur.... Daar hadden ze het erover dat je die aan je vinger vast maakt (ipv aan het stuur dus).... Lijkt me niet lekker zitten, maar misschien valt het wel mee!! Dat is vast 1 ding minder om los te moeten koppelen....

Maar wat betreft die helm... ik weet het ook niet!! Ik neem aan dat die ook wel makkelijk los te koppelen is... maar weet iemand waar??

de HS-300 set voor integraal helm bestaat uit drie delen:
Ten eerste het stuk met 2 platte speakers en microfoontje deze 3 dingen lopen naar stekkertje toe die je ergens vast aan je helm frutselt.
Ten Tweede heb je de knop (hem hem zelf met klitte band aan het linkerhandvat gedaan (zou misschien ook wel aanje vinger kunen) hieraan zit een kort snoertje.
Ten Derde heb je een snoer wat de headset, porto, en de knop met elkaar verbind dmv stekkertjes.
De porto doe je bijv in je borstzak. Een draad loopt via je arm naar je hand zodat je daar die knop aan vast kan maken. een draad met stekker plug je aan de stekker bij je helm en de laatste stekker gaat in de porto.
je kan dus loskoppelen bij je helm, en ook bij je stuur indien je die knop daar aan hebt zitten.

Ik las in het stukje in de promotor dat de straling van de antenne schadelijk kan zijn als je die op je lichaam draagt?! Het lijkt mij dat het zendvermogen toch minder is dan een mobiele telefoon.

/edit
Als aanvulling op de post van skippy:
10001294_440.JPG

Tips:

1) Voel eerst even goed waar je oren in je helm zitten. Ik heb namelijk achter de wangstukken een uitsparing zitten waar ik de speakertjes heb geplakt.... Helaas blijk ik weer een niet-standaard hoofd te hebben ofzo, want mn oren zitten toch een stuk lager. Dus moet ze uiteindelijk toch weer verplaatsen, nadat ik de boel helemaal vastgestikt/ geplakt had... |(

2) Ik heb de PTT (push to talk) knop om mn duim zitten.
Waarom: wilde niet aan mn stuur vast zitten. Ook handig bij afstappen. Kan je namelijk gewoon doorpraten. Alleen is met je hand aan het stuur praten weer wat lastiger.

3) De aansluiting van je headset gewoon even vaststikken aan je helm.
Voordeel: Als je zonder porto's gaat rijden heb je niet dat draadje in je nek hangen.
Nadeel: aansluiten met je helm op je hoofd is een uitdaging. Eerst aansluiten, dan opzetten dus.
Let wel ff op hoe de bedrading gaat lopen c.q. aan welke kant je de porto gaat dragen.

4) Ik rij op een behoorlijke naked bike.... Veel windgeruis dus.... dus lastiger te verstaan. Ik moet het opgeven rond de 70/ 80 km per uur. Mijn "porto-buddies" daarintegen, rijden op sportmotoren... dus kuipen... dus minder windgeruis... dus zij kunnen tot de 100 km per uur nog communiceren.
Verder is mijn helm geloof ik ook niet de stilste.... B|

5) Mocht je het niet hebben, zo'n kin plaatje (zo'n half rond stukkie plastic) maakt jou een stuk verstaanbaarder, gezien minder wind die langs het microfoontje suist. Kost geen drol zo'n dingetje.

6) Zet je microfoontje niet recht voor je mond maar wat meer naar de zijkant. Voorkomt een hoop gehijg op de zender.

7) Mocht je het spannend vinden, er zijn ook headsets met een GSM (moet wel "automatisch opnemen" functie hebben) aansluiting (heb ik ook). Let er alleen wel op dat standaard alleen Motorola gsm's ondersteund worden. Ik heb er een Nokia stekkertje tussen moeten zetten, maar functioneert prima. By the way, dat werkt ook gewoon zonder portofoon aangesloten.

8) kijk ff op de volgende sites:
www.erconline.nl/product_info.php/cPath/48_18/products_id/65
www.gps-garmin.nl/body_motor_intercom.html
www.combai.nl/pmr-446.htm

Succes!

Ik heb zelf de pmr's van alan aangeschaft inclusief de headset voor systeemhelm.(motorbeurs utrecht) en tot nu toe erg te spreken.
Verstaanbaarheid valt behoorlijk mee. Op mijn GS650 dakar gaat tot 100 km is de verstaanbaarheid uitstekend daarboven 120/130 (ligt natuurlijk ook hoe de wind staat) gaat het wel.
En zo af en toe wil je sommige dingen ook niet horen :)

Ik heb zelf de setjes ingebouwd in de systeem4 helmen van BMW en heb er helemaal geen last van. wel het aansluiten van de kabels aan de helm vraagt gewening. (of eerst aansluiten en dan opzetten.)

De alan pmr 443, is lekker klein en in een set van 2 stuks kun je hem kopen inclusief lader.
dacht dat ik er 199,-- euries voor betaald heb bij www.mega-com.nl

Terug
Bovenaan Onderaan