Headsets en gehoorsbescherming... hoe doen jullie dat?

MLC

Die hard MF'er
22 nov 2017
342
87
In de afgelopen 2 jaar heb ik veel op dit forum hierover gelezen, van alles en nog wat uitgeprobeerd, maar er blijft me iets niet duidelijk: veel mensen zeggen een (bluetooth) headset te gebruiken (ingebouwd in de helm) met oordopjes en er prima mee overweg te komen.

Toen ik met mijn goedkope BT headset niet genoeg volume had dacht ik dat het aan de kwaliteit kon liggen, dus uiteindelijk een bedrade headset gekocht, ingebouwd, met extra versterker... allereerst, zelfs dit valt tegen qua volume, maar vooral op het moment dat ik mijn oordopjes in doe valt er letterlijk niets meer te horen, behalve een paar geïsoleerde klanken als ik op een stoplicht sta te wachten... En het is ook logisch: oordopjes dempen per slot van rekening het geluid, dus niet echt wat je wil dragen als je iets beter wil horen!

En toch lees je vaak genoeg van mensen die een BT headset gebruiken , met oordopjes in, en toch goed hun headset horen ook boven de 130 km/u... Maar hoe kan de muziek/navigatie een beetje fatsoenlijk door de gehoorbescherming?

Het enige waarmee ik een beetje fatsoenlijk wat kan horen is door oordopjes (als in, met geluid erin) te dragen...

Dus... hoe doen jullie dat?
 
Ik heb een Cardo Packtalk Slim (hiervoor een Sena SMH5-FM, was ook prima) en gebruik oordoppen (3M 1100 schuimpjes) en hoor de boel prima. Nog beter, door de demping van de schuimpjes hoor ik de headset juist beter (en kan deze op een lager volume gezet worden, al zou ik hem sowieso niet gebruiken zonder oordoppen; veels te hard met wat windlawaai, dus nog slechter voor de oortjes).

Dus heeft je headset wel voldoende volume? Klinkt van niet. Of heb je bijzonder veel last van turbulentie en lawaai (bij 130) want dan wordt het wellicht wat minder bij hoge snelheden.. iets anders kan ik ook niet verzinnen (aannemende dat de oordoppen goed zitten en doen wat ze moeten doen).

Als ik namelijk m'n muziek zo hard mogelijk zet dan is dat, met schuimpjes/oordoppen in, bijzonder hard te noemen. Volle disco in de helm, totaal het andere kant van het spectrum van 'paar geïsoleerde klanken bij stoplicht', vandaar :+
 
Omdat deze discussie toch ook wel op een eindeloos welles/nietesverhaal uitloopt voel ik me totaal niet schuldig mijn eigen ding te delen:


Ik ben nog van de oude stempel, dus ik prot m'n oren dicht en ga rijden :)
 
En ik heb een Shoei Neotec met daarin de Interphone "Interphone Shoei Prosound" speaker/mic set voor bij mijn Interphone F4 bloetoet dinges. De mic gebruik ik niet dus die laat ik weg, maar man man die speakers, wat een genot vergeleken bij de standaard speakertjes. Daar draag ik dan 20 dB demping dopjes bij van Alpine Motosafe.

Om dan door de Alpine heen nog net genoeg van de speakers te horen voor radio en/of navigatie moet ik 'm wel opdraaien tot een niveau waar bij de standaard Interphone-speakertjes alleen nog maar gekraak en gekras uitkomt, maar waarbij die speciale Prosound speakertjes gewoon prachtig geluid blijven geven. Echt niet alleen "verstaanbaar" maar ook echt muziek. Ik heb even getwijfeld of het die €50 extra waard zou zijn voor alleen die speakertjes (en verbeterd mic-je), maar echt, iedere cent.

Heb ook toen ik dat setje net had eens geprobeerd ermee te bellen, maar daar ben ik na een paar pogingen weer mee gestopt want dat bleek levensgevaarlijk. Wel hoorde ik steeds dat de andere kant dacht dat ik gewoon thuis achter de computer zat in plaats van met een flinke snelheid op de motor, dus ook de mic was blijkbaar perfect te doen.
 
Ik heb de packtalk met de jbl speakers en rij dan met de alpine oordoppen in. Met deze combinatie kan ik op elke snelheid muziek luisteren, praten met anderen etc.
 
Zoals gezegd is plaatsing van de speakers belangrijk voor het meeste geluid. Vergeet ook niet dat sommige BT setjes hun eigen volume regelen los van de muziek bron. Dus wel zorgen dat bijvoorbeeld je telefoon wel op max BT volume staat. Op mijn Aaiphone is de BT volume ook nog eens apart te regulieren naast het normale media volume. Dan denk je dat de volume aan staat op max maar is dat dan niet het geval.
 
Hier ook een Packtalk (bold), prima te verstaan met schuindoppen in. Ik rijd tevens met een RPHA-11, niet de meest stille helm ter wereld.
 
Ik heb nu een sena 30k in de helm en in de andere helm midland BT set. Ik heb hierbij de opmaat gemaakte alpine oordoppen. Ik hoor perfect de muziek en de aanwijzingen. Als ik spotify stream dan moet ik het geluid al zachter zetten. Helmen zijn Shubert C3 en Shark evo one 2.
 
Tis handig als je oordoppen niet alles helemaal dempen, maar spraak en muziek frequenties wel doorlaten.

En verder is het inderdaad afhankelijk van hoeveel lawaai je apparatuur kan maken.
Maar, de plaats van de speakers ten opzichte van je oren is ook super belangrijk.
Iets te hoog en/of teveel naar achter en het geluid blijft nergens.
 
Ook met mijn el-cheapo speakersetje van ebay kan ik prima muziek luisteren door de oordopjes, vanaf 130km/h wordt het wel wat zacht maar nog wel luisterbaar, en alleen met ook nog flinke wind tegen hoor ik de muziek niet echt meer.
 
de manier van inbouw heeft ook een hoop te maken hoeveel geluid er bij je oren komt. sommige bouwen de speakers in tussen buitenschaal en schuim en dat dempt het geluid enorm. voor speakers om geluid te kunnen maken moeten ze lucht kunnen verplaatsen en die lucht moet bij je oor kunnen komen. ze moeten ook goed recht voor de gehoorgang zitten. wat te hoog of te laag of te ver naar achter geeft een grote reductie in waargenomen geluid.
 
de manier van inbouw heeft ook een hoop te maken hoeveel geluid er bij je oren komt. sommige bouwen de speakers in tussen buitenschaal en schuim en dat dempt het geluid enorm. voor speakers om geluid te kunnen maken moeten ze lucht kunnen verplaatsen en die lucht moet bij je oor kunnen komen. ze moeten ook goed recht voor de gehoorgang zitten. wat te hoog of te laag of te ver naar achter geeft een grote reductie in waargenomen geluid.
Qft

Dit inderdaad, de speakers moeten wel direct recht op je oren zitten. Soms kun je ze nog iets anders positioneren en kijken hoe dat gaat.
 
Zoals gezegd is plaatsing van de speakers belangrijk voor het meeste geluid. Vergeet ook niet dat sommige BT setjes hun eigen volume regelen los van de muziek bron. Dus wel zorgen dat bijvoorbeeld je telefoon wel op max BT volume staat. Op mijn Aaiphone is de BT volume ook nog eens apart te regulieren naast het normale media volume. Dan denk je dat de volume aan staat op max maar is dat dan niet het geval.
De set die ik nu aan het uitproberen ben is bedraad... maar bij de vorige was het misschien een deel van het probleem... Maar de BT verbinding was ook echt prut... dus, dat werd toch niets...
Tis handig als je oordoppen niet alles helemaal dempen, maar spraak en muziek frequenties wel doorlaten.
Ik ga een keer met andere proberen... Ik heb nu goede SNR 35dB doppen, maar die dempen wel overal ongeveer hetzelfde.

En verder is het inderdaad afhankelijk van hoeveel lawaai je apparatuur kan maken.
Maar, de plaats van de speakers ten opzichte van je oren is ook super belangrijk.
Iets te hoog en/of teveel naar achter en het geluid blijft nergens.
Ik was een beetje blind de aangewezen plek in mijn helm gaan volgen...
de manier van inbouw heeft ook een hoop te maken hoeveel geluid er bij je oren komt. sommige bouwen de speakers in tussen buitenschaal en schuim en dat dempt het geluid enorm. voor speakers om geluid te kunnen maken moeten ze lucht kunnen verplaatsen en die lucht moet bij je oor kunnen komen. ze moeten ook goed recht voor de gehoorgang zitten. wat te hoog of te laag of te ver naar achter geeft een grote reductie in waargenomen geluid.
Ik heb een Shark D-Skwal, die heeft in de harde schuim inkepingen om luidsprekertjes "in te bouwen" (te plakken dus), en in de voering op deze plekken is ook rekening mee gehouden (ander soort en dunnere schuim)

Ik heb net ermee zitten spelen een beetje, als ik de inkepingen laat voor wat we zijn en de spelertjes verder naar voren en wat lager zet is het al veel beter. Onder of op de voering lijkt weinig uit te maken (heb net met een kant op en een kant onder geprobeerd, beide kanten komen even hard over!
Nu nog "live" testen, onderweg!
 
Tis handig als je oordoppen niet alles helemaal dempen, maar spraak en muziek frequenties wel doorlaten.
Muziekoordoppen dempen juist alles... die hebben een vlak filter. Dan is álles zachter maar blijft de balans intact.
Mijn Isolates dempen helemaal alles, die hebben geen filter maar zijn dicht. Werkt perfect, zowel voor spraak en muziek als voor in het algemeen dingen om me heen horen.
 
Mijn doppen van Earmo dempen een bepaald frequentiegebied niet.
De rest wel. Verschillende filters voor te koop.

De hele linie dempen is natuurlijk ook prima, afhankelijk van hoeveel ze dempen.
 
Met mijn Sena headset heb ik zelfs het gevoel dat die specifiek ontworpen is om met oordoppen gebruikt te worden.

Als ik even m'n oordoppen niet in heb klinkt de muziek erg hoog en blikkerig, alsof de output al compenseert voor de dempingscurve van motoroordoppen. Met oordoppen klinkt het prima.

Oordoppen zijn van Alpine.
 
SNR 35dB doppen

35dB zijn ook echt wel oersterke doppen. Dan vind ik het niet zo gek dat je geen donder meer hoort; als je zo'n algehele demping combineert met een portie windruis -afhankelijk van luidruchtig je helm is- ben je denk ik feite functioneel doof met die dingen in.

Misschien kijken naar doppen die iets minder dempen? Tussen de 20-25dB is het meest gangbaar, en voor de meeste motorrijders voldoende (behalve als je op een rete-luide HD rijdt of het liefst urenlang met 150 over de Autobahn scheurt).

Zolang het geluidsniveau binnen je helm niet langdurig over de 100dB stijgt zit je met 20dB demping safe.
 
35dB zijn ook echt wel oersterke doppen. Dan vind ik het niet zo gek dat je geen donder meer hoort; als je zo'n algehele demping combineert met een portie windruis -afhankelijk van luidruchtig je helm is- ben je denk ik feite functioneel doof met die dingen in.

Misschien kijken naar doppen die iets minder dempen? Tussen de 20-25dB is het meest gangbaar, en voor de meeste motorrijders voldoende (behalve als je op een rete-luide HD rijdt of het liefst urenlang met 150 over de Autobahn scheurt).

Zolang het geluidsniveau binnen je helm niet langdurig over de 100dB stijgt zit je met 20dB demping safe.
Die doppen heb ik ooit gekocht voor als ik met machines ging werken, of om te kunnen werken in onrustige omgevingen...
Toen ik net weer motor ging rijden heb ik ze uiteraard onder mijn helm uitgeprobeerd en was er heel blij mee!
Maar misschien moet ik inderdaad naar wat anders gaan kijken, muziek oordopjes b.v., want mijn Flare’s zijn inderdaad ook niet geschikt voor concerten! Ik hoor dan niets meer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan