Heb een niet ongevalvrije motor gekocht, wat nu?

Na enige maanden kan je moeilijk bewijzen dat niet jijzelf de schade hebt opgelopen.
Verder teken je gewoonlijk ook als: in de toestand deze zich bevind en gekent door de koper...
Denk dat je veel heel veel geld ertegen ga mogen werpen en dan nog niet zeker (30%) bent.

Maar ja, ik ben in zulke gevallen nogal een pessimist.
 
Ik denk, dat je er niets aan kan doen. Je kan de persoon in kwestie nog een keer bellen, misschien is hij zo soepel om nog een bescheiden bedrag terug te geven, maar ik denk niet dat je ook maar ergens op kan beroepen...

Succes ermee...

Ik hoop het beste voor je
 
Enkele maanden geleden kocht ik mijn eerste motor, een Ducati Monster 900. Toen ik hem kocht van een particulier hebben wij een verkoopovereenkomst gemaakt waarin we vermelden dat de motor ongevalvrij en technisch in orde was. Ik ken nl niets van een motor en kocht hem ter goeder trouw. Na 200 km gereden te hebben met de motor stelde ik vast dat er een olielek was aan het voorvork en heb ik hem laten repareren. De motorzaak had een heleboel opmerkingen (wiel krom, voorvork krom, bluts in kader, lek in benzinetank, ... )Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen van deze oplichter??? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of ev tips kunnen geven wat te doen.

Oei dat is niet zo mooi.

Koopovereenkomst ontbinden en geld terugeisen zoniet een civiele procedure starten om alsnog je geld terug te krijgen.

Maar, had je iemand meegenomen die toch wel kijk op motoren heeft of een de motor door een dealer na te laten kijken tegen betaling ... dit is toch wel het minste wat je had kunnen doen?
 
Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen van deze oplichter??? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of ev tips kunnen geven wat te doen.

Je kan helemaal niets doen , ik vind ook eerlijk gezegt dat als je iets koopt van iemand je achteraf nooit meer moet gaan zeuren. de een bied aan en vraagt een prijs wanneer iemand betaald heb je een overeenkomst. overschrijven en klaar.

Ik heb namelijk zelf ook zo'n probleem nu ik heb dus mijn fzr1000 VERkocht aan iemand in goede trouw het overschrijvings bewijs meegegeven hij zou de vrijwaring opsturen .... NOTTT .... heb hem nu 2 keer gebeld en blijft dan zeueren over dingen zoals dat de spiegels er niet bijzitten en er een ander achterwiel in zit bla bla bla ... dingen die hij ook kon zien toen die hem kocht !!?? wanneer je iets koopt heb je het van te voren gezien en weet je dus wat je koopt.

Mijn koper heeft trouwens 450 euro betaald voor die fzr1000 dus snap helemaal niet waar hij nog over durft te zeuren.

ps: Dealers zijn echt meesters in overdrijven .. ga niet zomaar uit van iets wat de dealer zegt .. een krom voorwiel en/of voorvork had je zelf heus wel gemerkt hoor !!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb namelijk zelf ook zo'n probleem nu ik heb dus mijn fzr1000 VERkocht aan iemand in goede trouw het overschrijvings bewijs meegegeven hij zou de vrijwaring opsturen .... NOTTT ....

Ik zou maar RAP achter je vrijwaringsbewijs gaan want de motor staat op JOUW naam en de gevolgen zijn dan ook voor jou... bekeuringen enz enz !!!

Dus in het vervolg alleen deel 1 en deel 3 afgeven (en motor laten staan en hij het postkantoor) en pas bij terugkomst en terugifte van het vrijwaringsbewijs dan deel 1 afgeven !!!!!
 
Aangifte doen van diefstal?

Hij heeft me gezegt te zorgen dat ik uiterlijk volgende week de papieren binnen heb, zo niet dan zit hij daar idd opgescheept met een gestolen motor B| maar ja het maakt het er allemaal niet echt makkelijker op ... ik deed het altijd zo nooit problemen en dan moet 1 zo'n eikel het weer verzieken voortaan dus alleen nog maar iets verkopen wanneer het gelijk overgeschreven kan worden :(
 
Het proberen waard?? O-)

zoals ik al zei .... erg zwak, je bent er zelf bij als je iets koopt dus ga er dan niet achteraf over zeuren. Een miskoop kan je een keertje doen is heel erg klote maar volgende keer beter.

Is gelijk een les om de volgende keer beter te kijken naar wat je koopt
 
Hij heeft me gezegt te zorgen dat ik uiterlijk volgende week de papieren binnen heb, zo niet dan zit hij daar idd opgescheept met een gestolen motor B|
Ik ben bang dat hij niet op een gestolen motorfiets rijdt. Die fiets zal waarschijnlijk netjes overgeschreven zijn. Maar jij hebt daar alleen de papieren niet van. En ik zat net al te bedenken dat je dan geen aangifte kan doen. Het enigste wat je kan doen is zorgen dat je bewijzen hebt van waar je was op welke dag, zodat je niet aansprakelijk gesteld kan worden voor bekeuringen.

En idd, je geeft iemand te goeder trouw alles mee, en denkt dat alles goed komt, ik zou hetzelfde denken.
 
De motorzaak had een heleboel opmerkingen (wiel krom, voorvork krom, bluts in kader, lek in benzinetank, ... )
Wiel krom -> als het voorwiel is, op staander zetten en iemand achterwiel naar beneden duwen, kan je voorwiel met hand snel doen ronddraaien, je zal dirrekt zien of er een slag inzit. Als het het achterwiel is, voorwiel op de grond, draaien aan achterwiel en je kan de slag zien.
Voorvork krom -> moto recht zetten op staander, je kan toch al zien of ie +/- vertikaal loopt.
Lek in benzine tank -> Dat moet je toch al lang gewaar geworden zijn, benzine op grond enz...

En nu maar hopen dat ik het een beetje juist heb O-)
 
Ik ben bang dat hij niet op een gestolen motorfiets rijdt. Die fiets zal waarschijnlijk netjes overgeschreven zijn. Maar jij hebt daar alleen de papieren niet van. En ik zat net al te bedenken dat je dan geen aangifte kan doen. Het enigste wat je kan doen is zorgen dat je bewijzen hebt van waar je was op welke dag, zodat je niet aansprakelijk gesteld kan worden voor bekeuringen.

En idd, je geeft iemand te goeder trouw alles mee, en denkt dat alles goed komt, ik zou hetzelfde denken.

Hij geeft door de telefoon zelf door dat hij niet is overgeschreven , dat zou hem kosten schelen omdat hij nu geschorst is en hij anders zelf nog 20 euro voor de schorsing moet betalen B| hij rijd er waarschijnlijk ook niet mee omdat de motor nog niet rijbaar is. De man heeft waarschijnlijk geen kwade bedoelingen maar is gewoon te lui/gierig om hem over te schrijven ...
 
Tja echt balen zo'n situatie.
heb het ook al eens meegemaakt, zijn vaak van die dure lessen :( :( :( .

Maar ik denk dat je nergens aanspraak op kunt maken, zolang je geen hard bewijs hebt.

Particulier kopen is goedkoper maar kan veranderen in een duurkoop.
zo had ik ook verassende kosten aan mijn motor maar al met al incl reparaties toch goedkoper uit dan wanneer ik de motor zou kopen bij een dealer

Particulier kopen blijft een risico

Succes met je Duc
 
Tja echt balen zo'n situatie.
heb het ook al eens meegemaakt, zijn vaak van die dure lessen :( :( :( .

Maar ik denk dat je nergens aanspraak op kunt maken, zolang je geen hard bewijs hebt.

<snip>

Succes met je Duc

Maar is het niet zo dat omdat ze beide een overeenkomst getekend hebben die verklaart dat de motor schadevrij was dat als hij voldoende, goed bewijs heeft dat hij hem daarop kan aanspreken? Desnoods via een advocaat/rechtswinkel oid? Ik weet het niet hoor, maar ik zal iig een 2e opinie vragen. Enne..laat de ANWB de motor nakijken..volgens mij zijn ze best wel onafhankelijk/neutral in dit soort zaken en ze verdienen toch niet als er iets aan de motor moet gebeuren.

Ik ben het wel mee eens dat hij had iemand mee moeten nemen die verstand van motoren had of van te voren de motor had moeten laten nakijken.

Suc6 iig...
 
Zo zie je dat er ook natuurlijk in de motorwereld van die hufters zijn die gerust een motor verkopen met gebreken. Blijkbaar is voor een aantal mensen geld echt belangrijker dan een zuiver geweten waar ze ws. geen eens meer voeling mee hebben gezien dit soort hufterige acties. Hier gaat Nederland dus kapot aan!! Deze k** mentaliteit. Enige troost voor jou is dat dergelijke figuren denken dat ze er gelukkig van worden maar hun bestaansrecht bestaat hoofdzakelijk uit dit soort acties en dan heb je een leuk leven!!
 
Hij heeft me gezegt te zorgen dat ik uiterlijk volgende week de papieren binnen heb, zo niet dan zit hij daar idd opgescheept met een gestolen motor B| maar ja het maakt het er allemaal niet echt makkelijker op ... ik deed het altijd zo nooit problemen en dan moet 1 zo'n eikel het weer verzieken voortaan dus alleen nog maar iets verkopen wanneer het gelijk overgeschreven kan worden :(

Ik herken het hoor doe je een leuk prijsje in het kader dat een ander er nog plezier mee heeft maar met dit soort bedragen is de kans dat er een bepaald soort aasgieren op af komt dievoor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en daar is niets mis mee maar doe het dan wel fair!!
 
Ik herken het hoor doe je een leuk prijsje in het kader dat een ander er nog plezier mee heeft maar met dit soort bedragen is de kans dat er een bepaald soort aasgieren op af komt dievoor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en daar is niets mis mee maar doe het dan wel fair!!


Hmm sorry hoor, maar wanneer ik bijvoorbeeld een honda cbr 600 uit 1997 zie staan voor 3000 euro....dan weeet je gewoon dat er iets mee is. Ik zou er dan ook naar vragen waarom die zo goedkoop is, en met die soort prijzen altijd zorgen dat je ZELF voldoende bent geinformeerd. :)
Je hebt "gebreken" die je kunt zien, zoals ander achterwiel, krom stuur, beschadigde kappen en ander zitje. Dit kan je zelf zien, en hoor je dus te weten en hoeft van mij niet perce vermeld te worden.
Je hebt gebreken die niet kunt zien, bijv motorisch of lekkende vering (ok ok, hier moet je meer "expert" voor zijn) --> ik vind dat DIT wel vermeld moet worden.
 
Een gebruikte auto kopen van een particulier

Dit kan voordeliger zijn dan kopen bij een autobedrijf of dealer, maar ook riskanter. De auto kan gestolen zijn of kan borg staan voor een leen- of een huurovereenkomst.

Minder kosten, minder rechten

U heeft minder rechten wanneer u een auto van een particulier koopt dan wanneer u hem van een autobedrijf of dealer koopt. De auto moet zich in de staat bevinden zoals omschreven in de advertentie, andere regels gelden niet. Als een particulier liegt over de staat waarin de auto zich bevindt, dan kunt u de verkoper aanklagen bij de rechter.

N.B. U moet dan wel zijn correcte (adres)gegevens weten!

Particulier of toch een louche dealer?

Sommige autobedrijven geven zich uit als particulier om zo legale rechten te omzeilen om van een slechte en/of een te duur geprijsde auto af te komen. Zij adverteren vaak in kranten zonder naamsvermelding.

Signalen die kunnen duiden op een louche autobedrijf

Wees op uw hoede in de volgende gevallen:
Advertenties die gebruikmaken van mobiele nummers of een specifiek tijdstip om te bellen. Dit is niet noodzakelijkerwijs het mobiele nummer van de verkoper.
Dezelfde mobiele nummers in verschillende advertenties.
Wanneer u via de telefoon aan een verkoper vraagt naar de auto en deze vraagt "Welke?".
De verkoper wil de auto naar u komen brengen of spreekt af op een bepaalde plek in plaats van bij het huis van de verkoper.

Vervang het woord auto door motor, en zend deze eens door, of laat een mail zenden door je verzekeringsagent, wij hadden deze achter de hand bij een miskoop als de verkoper moeilijk doet, een brief van je verzekering doet ook wonderen, het mes op de keel zetten bij zulke gasten. B|
 
Even voor de duidelijkheid: de topicstarter is een Belg, dus ik weet niet of al die zaken mbt rechtshulp, ANWB, etc. daar ook zo gelden.

Verder, als je er na een paar maanden pas achter, komt, lijkt het me erg lastig. Hoe wil je bewijzen dat je de schade niet zelf veroorzaakt hebt (ik zeg niet dat dat zo is, maar dat is wel een argument wat de tegenpartij kan gebruiken). Verder, voorvorkkeering is nu eenmaal een slijtage onderdeel, dus die kan altijd een keer lek gaan. Die andere zaken zijn natuurlijk wel verdacht. Als het tenminste klopt wat de dealer heeft gezegd. Maar zaken als een kromme voorvork en een krom wiel had je zelf onder het rijden ook wel gemerkt zou ik zeggen. :?
 
Even voor de duidelijkheid: de topicstarter is een Belg, dus ik weet niet of al die zaken mbt rechtshulp, ANWB, etc. daar ook zo gelden.

Verder, als je er na een paar maanden pas achter, komt, lijkt het me erg lastig. Hoe wil je bewijzen dat je de schade niet zelf veroorzaakt hebt (ik zeg niet dat dat zo is, maar dat is wel een argument wat de tegenpartij kan gebruiken). Verder, voorvorkkeering is nu eenmaal een slijtage onderdeel, dus die kan altijd een keer lek gaan. Die andere zaken zijn natuurlijk wel verdacht. Als het tenminste klopt wat de dealer heeft gezegd. Maar zaken als een kromme voorvork en een krom wiel had je zelf onder het rijden ook wel gemerkt zou ik zeggen. :?

Als je een beetje handig bent, kan je zelfs een moto met een krom frame en poten recht laten lopen B|
 
Ik zou maar RAP achter je vrijwaringsbewijs gaan want de motor staat op JOUW naam en de gevolgen zijn dan ook voor jou... bekeuringen enz enz !!!

Dus in het vervolg alleen deel 1 en deel 3 afgeven (en motor laten staan en hij het postkantoor) en pas bij terugkomst en terugifte van het vrijwaringsbewijs dan deel 1 afgeven !!!!!
Typefoutje waarschijnlijk :?
Voor het overschrijven moet je alleen deel 2 en het overschrijvingsbewijs (kopie deel 3) mee geven.
Het deel 1 blijft bij het voertuig en als de nieuwe eigenaar dan met de betaling en het vrijwaringsbewijs en het niet meer geldige oude deel 2 komt, kun je hem daarna deel 1 geven. Daarna mag die van mij pas de motor mee nemen.
Overschrijven lukt alleen met deel 2 en overschrijvingsbewijs.
 
zoals ik al zei .... erg zwak, je bent er zelf bij als je iets koopt dus ga er dan niet achteraf over zeuren. Een miskoop kan je een keertje doen is heel erg klote maar volgende keer beter.

Is gelijk een les om de volgende keer beter te kijken naar wat je koopt

Is dit niet een beetje kort door de bocht, om in motortermen te blijven. Dit is volgens mij toch echt een wanprestatie. Jij koopt niet wat je afsprak te kopen. Denk maar eens aan verborgen gebreken bij het kopen van een huis. Niet iedere consument wordt geacht technisch inzicht te hebben en alles te achterhalen. Volgens mij maak je wel degelijk kans als je een door beide contractanten ondertekend contract hebt, waarin duidelijk staat dat jij een schadevrije motor hebt gekocht. Tenzij de verkoper tweede eigenaar was en al die tijd niet wetende met een beschadigde motor heeft gereden, maar dat lijkt mij stug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan