heb hier een klein motor probleempje

bluesfreak

Die hard MF'er
2 feb 2002
340
0
arnhem
hallo luitjes,

heb ff een vraagje :? heb namelijk een boldorblok die een beetje van die rare kuurtjes begint te krijgen. :( iedere keer als ik er een eindje mee ga rijden :] gaat dat kreng naarmate hij warmer wordt ook steeds meer toeren maken als ik stil sta :( .
wie kent dit probleem ook en weet mischien wat de oorzaak kan zijn :?
kan het zijn dat er mischien een gasschuif blijft steken??sproeiers?
hoor het graag :} :} enne alvast bedankt voor de tips :9
 
constant vacuum carburateurs toch ?? ..hoeveel toeren gaat hij maken ?? aanzuigen van valse lucht kan ook een oorzaak zijn.
kan je omschrijven hoe het sneller lopen begint ?? bij stoplicht of als je abrupt je gas loslaat bvb ???
(ps 500T blok loopt inmiddels !! zij het op een motorsteun...maar hij doet het !!) had het blok niet geprobeerd toen hij nog in het frame zat..
 
ff voor de duidelijk heid een foto .
full
 
Als je start loopt hij normaal neem ik aan.
Dan gaat hij meer toeren draaien als hij warmer wordt. Is dat na 2 minuten of na een half uur. Hoeveel toeren gaat hij dan ongeveer draaien.
 
constant vacuum carburateurs toch ?? ..hoeveel toeren gaat hij maken ?? aanzuigen van valse lucht kan ook een oorzaak zijn.
kan je omschrijven hoe het sneller lopen begint ?? bij stoplicht of als je abrupt je gas loslaat bvb ???
(ps 500T blok loopt inmiddels !! zij het op een motorsteun...maar hij doet het !!) had het blok niet geprobeerd toen hij nog in het frame zat..
hee roger,
dat is hardstikke mooi man dat het blok weer loopt :}
en wat mijn motor betreft dacht zelf ook aan valse lucht ofzo.
kan geen toeren meer aflezen maar ze zijn wel erg hoog :xvooral als ik van de snelweg af kom en ik moet weer stoppen voor een stoplicht ofzo.
als het blok koud is gaat het wel goed :?
 
Als je start loopt hij normaal neem ik aan.
Dan gaat hij meer toeren draaien als hij warmer wordt. Is dat na 2 minuten of na een half uur. Hoeveel toeren gaat hij dan ongeveer draaien.
dat doet die meestal als ik ff gereden heb ,dan is het blok ook goed warm.
 
dat doet die meestal als ik ff gereden heb ,dan is het blok ook goed warm.
Daar heb ik met m'n XJ nou ook last van.
Heb de inlaatrubbers al gechecked met remreiniger, geen toerentalverhoging dus lijken me okay (als ze nu niet zijn opgevreten door de remreiniger tenminste O-) )
Heb ook al eens gesynchroniseerd maar aangezien ik een Yamaha met YICS heb en niet het specifieke YICS-tooltje, zou dat misschien nog wat nauwkeuriger kunnen.
Kleppen zijn gesteld en de carbs hebben bij NitroMax in de ultrasoon gelegen.
Weet het verder ook niet meer '(
 
Daar heb ik met m'n XJ nou ook last van.
Heb de inlaatrubbers al gechecked met remreiniger, geen toerentalverhoging dus lijken me okay (als ze nu niet zijn opgevreten door de remreiniger tenminste O-) )
Heb ook al eens gesynchroniseerd maar aangezien ik een Yamaha met YICS heb en niet het specifieke YICS-tooltje, zou dat misschien nog wat nauwkeuriger kunnen.
Kleppen zijn gesteld en de carbs hebben bij NitroMax in de ultrasoon gelegen.
Weet het verder ook niet meer '(
weet je wat ook gek is bij dat blok als ik de koppeling iets op laat komen gaat hij wel ineens terug naar de normale toeren :?
 
Daar heb ik met m'n XJ nou ook last van.
Heb de inlaatrubbers al gechecked met remreiniger, geen toerentalverhoging dus lijken me okay (als ze nu niet zijn opgevreten door de remreiniger tenminste O-) )
Heb ook al eens gesynchroniseerd maar aangezien ik een Yamaha met YICS heb en niet het specifieke YICS-tooltje, zou dat misschien nog wat nauwkeuriger kunnen.
Kleppen zijn gesteld en de carbs hebben bij NitroMax in de ultrasoon gelegen.
Weet het verder ook niet meer '(

Heb dus ook het zelfde probleem, als ik de motor start(koud) blijft ie mooi op toeren. Heb je een minuut of 3 a 4 gereden en moet bij een stoplicht wachten, is het toerental zo rond de 2000 toeren.

Ga ik een rit maken= langer dan 45 min blijft ie wel netjes in toeren. De olietemp. is dan rond de 80 gr. terwijl bij lager temp. de toeren veel al hoog zijn, maar bij lagere olie temp. zijn de toeren ook wel laag. Dit wisseld nogal eens. weersinvloeden :?
 
je hebt er van die imi- luchtfilters op zitten, heb je de sproeierbezetting ook aangepast? en als ie kous id, heb je dan de choke vol open , of gedeeltelijk?

Ik denk bijvoorbeeld aan een te arm mengsel als ie warm is, en de choke niet meer gebruikt wordt.
Dat kan in kombinatie met bijvoorbeeld versleten gasnaalden waardoor er benzine aangezogen wordt als je het niet wilt, leiden tot hogere "stationaire" toerentallen bij een warme motor.
succes iig,
Jos
 
weet je wat ook gek is bij dat blok als ik de koppeling iets op laat komen gaat hij wel ineens terug naar de normale toeren :?
Dat heb ik inderdaad ook, alleen zonder belasting begint het toerental te jagen maar ook als ik rij en ik laat het gas los dan kachelt m'n motor vrolijk door (luxe hoor, cruisecontrol op een brik uit '81)
 
je hebt er van die imi- luchtfilters op zitten, heb je de sproeierbezetting ook aangepast? en als ie kous id, heb je dan de choke vol open , of gedeeltelijk?

Ik denk bijvoorbeeld aan een te arm mengsel als ie warm is, en de choke niet meer gebruikt wordt.
Dat kan in kombinatie met bijvoorbeeld versleten gasnaalden waardoor er benzine aangezogen wordt als je het niet wilt, leiden tot hogere "stationaire" toerentallen bij een warme motor.
succes iig,
Jos
ik weet niet of de sproeier bezetting is veranderd heb de motor zo gekocht :?
he enige wat ik nog weet is dat hij dat in het begin niet zulke hoge toeren maakte.
en wat de choke betreft die heb ik met de koude start wel helemaal open doe ik hem maar half dan start hij niet.
 
Als oorzaken heb ik tot nog toe gelezen:
-valse lucht
-niet gesynchroniseerde carbs

iemand nog meer oorzaken :?
 
Denk ik ook.

Ik heb een keer een motor gezien waar je bij elk inlaatrubber een voelermaatje 0,05mm of 0,1mm tussen het rubber en blok kon schuiven :P . Die motor reed nog wel, maar wel heel slecht stationair.
die gedachtee had ik zelf ook maar ik heb tot nu toe nog niks gevonden wat daar op zou kunnen wijzen.
 
Naar dit topic gedirigeerd vanaf mijn andere topic....

Mijn cb750 heeft dus hetzelfde probleem gekregen na het schoonmaken van de carburator, na een minuut of 5 warmrijden blijft het stationair toerental hangen bij ca. 2300 toeren. Met koppeling op laten komen, zakt die af naar een normaal toerental waarna die snel weer klimt naar 2300.
Gasschuif check
choke kabel check
toerental knopje onder carburator check
valse lucht check

Wat kan het nog meer zijn :?
 
"Valse lucht check..." Alleen naar de rubbers gekeken? Of ook met een spuitbus oid daadwerkelijk gechecked? Klinkt mij n.l. ook in de oren als valse lucht... Vaak lijken rubbers goed te zitten maar lekken ze toch door verharding oid...
 
inlaatrubbers checken met een spuitbus? Wie kan mij hier meer over vertellen?

En ik hoorde ook iemand over vlotternaalden.....
 
Valse lucht kan op een paar manieren:
1) Slangklemmen van de carbs naar de inlaatrubbers niet goed aangedraait (uit ervaring :+ , 2 maand mee rondgereden en vond al dat het vreemd liep)
2) Inlaatrubber is oud en poreus.
3) Overgang van inlaatrubber naar het blok lekt.

2 en 3 kun je controleren door er een vloeistof tegenaan te spuiten (liefst iets wat ook nog brand bv.: siliconenspray, remmenreiniger, kruipolie, WD40)). De vloeistof zal namelijk in de openingen trekken en aangezien vloeistof slechter door kleine openingen gaat dan lucht zal het tijdelijk voor een afdichting zorgen. Hierdoor word er meer lucht door de carb aangezogen en dus ook een ander mengsel gemaakt. Dit kun je horen door een verschil in toerental voor enkele seconden.
De vloeistof die je erop spuit word ook meeverbrand en zorgt dus ook voor een verandering in mengesel & toerental.

Werkt als volgt:
1) Motor warmrijden.
2) Op middenbok zetten.
3) Alle inlaat rubbers 1 voor 1 onderspuiten met siliconenspray (rondom: onderkant, binnenkant). Goed luisteren of je een verandering hoort en pas als je helemaal zeker bent verder gaan met de volgende.

Poreuse rubbers kun je alleen vervangen (krijg je volgens mij nooit meer goed) en lekkende rubbers kun je loshalen en opnieuw monteren met een beetje vloeibare pakking tussen het rubber en het blok.
 
Valse lucht kan op een paar manieren:
1) Slangklemmen van de carbs naar de inlaatrubbers niet goed aangedraait (uit ervaring :+ , 2 maand mee rondgereden en vond al dat het vreemd liep)
2) Inlaatrubber is oud en poreus.
3) Overgang van inlaatrubber naar het blok lekt.

2 en 3 kun je controleren door er een vloeistof tegenaan te spuiten (liefst iets wat ook nog brand bv.: siliconenspray, remmenreiniger, kruipolie, WD40)). De vloeistof zal namelijk in de openingen trekken en aangezien vloeistof slechter door kleine openingen gaat dan lucht zal het tijdelijk voor een afdichting zorgen. Hierdoor word er meer lucht door de carb aangezogen en dus ook een ander mengsel gemaakt. Dit kun je horen door een verschil in toerental voor enkele seconden.
De vloeistof die je erop spuit word ook meeverbrand en zorgt dus ook voor een verandering in mengesel & toerental.

Werkt als volgt:
1) Motor warmrijden.
2) Op middenbok zetten.
3) Alle inlaat rubbers 1 voor 1 onderspuiten met siliconenspray (rondom: onderkant, binnenkant). Goed luisteren of je een verandering hoort en pas als je helemaal zeker bent verder gaan met de volgende.

Poreuse rubbers kun je alleen vervangen (krijg je volgens mij nooit meer goed) en lekkende rubbers kun je loshalen en opnieuw monteren met een beetje vloeibare pakking tussen het rubber en het blok.
ga vandaag ff aan de gang met de checkup ;) laat het wel weten of ik iets heb gevonden.
 
Kijk meteen ff of het stelschroefje van de choke, die het stationair ophoogt vrijkomt. (zit op cb400f carbs, kweenie of grotere cebees dat ook hebben)

Met de choke zet je namelijk niet alleen wat luchtkleppen dicht, maar het mechanisme geeft als het ware ook een beetje gas voor je.


Snelste controle is kijken of de normale stationair schroef niet stiekem helemaal los komt van het piefje waar ie tegenaan moet komen.(zonder choke)
 
Goed nieuws! Probleem opgelost!

Vanochtend ben ik aan het prutsen gegaan, alle knopjes en schroefjes verdraaid e.d. Liep helemaal soep, teneinde raad motordealer om raad gevraagd en daarna naar mijn ouders in het prachtige Twenteland gereden, juist ja, met het BRIK. Ik schaamde me dood voor de stoplichten, met 4000 toeren stationair! Zag die automobilisten 's kijken :(

Thuis carburator er af geschroefd en alle punten volgens raad motordealer gecheckt:

1. Vlotternaalden schoon / niet beschadigd. Zo niet, kan benzine overvloed ontstaan in 1 of enkele cilinders. Vlotters moeten schoon zijn, en makkelijk bewegen. CHECK

2. die kleppen in carburator moeten gelijk staan. staat er 1 of meerdere niet synchroon, dan kan er ook benzineovervloed in 1 of meerdere cilinders onstaat en dus een hoog stationair toerental. In mijn geval stonden 2 klepjes minuscuul open, en dit heeft in feite hetzelfde effect als rijden met de choke open (trek maar eens aan de choke, gaan die kleppen ook iets open) We hebben deze dingen dus gesynchroniseerd, en gewoon op 't oog, daar wij geen apperatuur hiervoor hebben. CHECK

3. mengselschroefjes moeten goed staan. Ik heb ze volgens fabrieksinstellingen afgesteld, bij CB750 dus 2,5 slag open. CHECK

4. De luchtinlaat moet goed worden aangesloten, dus geen valse lucht. CHECK

Alles rijdt nu weer perfect en stationair toerental blijft netjes.


Ik heb er nu race filters op gezet, omdat het inbouwen van het originele luchtfilter een heel karwei is. De motor rijdt perfect op de race filters, terwijl ik heb gehoord dat officieel de sproeierbezetting moet worden aangepast. Maar ja, wat goed is moet je zo laten.... Trouwens, machtig geluid, zo met die race filters, vooral bij flink gassen })

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan