Heb ik een ongeval/circuitmotor gekocht?

Nairua

MF veteraan
5 sep 2002
2.740
11
Heb het idee dat ik onbewust een ex-circuitmotor heb gekocht. En hoe meer ik sleutel hoe meer shit ik tegenkom. Veel valt wel te fixen maar het gaat me ook om het gevoel van veiligheid wat momenteel even ontbreekt.

Anyway, het gaat om een R1 van 2000 met 32.000km. Volgens de verkoper was er niets mis mee, goed onderhouden en ik kon ook niet direct afwijkingen constateren.

Had recent nog een onderhoud gehad want hij was niet van plan hem te verkopen. Maar, hij kon een motor van een vriend overkopen en twee motoren vond hij er teveel aan.

Banden zagen er nieuw uit, ketting leek ok, leuke hotbodies undertail, Micron slip-on, kevlar remleidingen, wp stuurdemper, donker ruitje, meegekleurde stuurgewichtjes... Alleen geen valdoppen, jammer maar ok. En natuurlijk twee sleutels, owners manual, onderhoudsboekje, ik dacht; liefhebber. Dat zit wel snor.

Dus geld overgemaakt, papieren geregeld, motor opgehaald, naar huis gereden in de regen, maar ok, alles nog goed.

Volgende dag; zonlicht en we willen even een rondje doen. Merk op dat nabij de rechter clipon iets afgebroken lijkt te zijn. Vrij subtiel, iets aan de bovenkant. Kon er niet direct een reden voor aanwijzen dus ik deed het af als een cosmetisch iets. Moet kunnen bij een beestje van 16.

Weer een dag later ga ik 's avond op de motor naar volley. Na 1km voelde het alsof m'n achterband wegschoof. Maar, tis nat, ik zal wel wat teveel gas gegeven hebben. Voelde wel niet zo stabiel. Klaar met volley en weer naar huis. Voel toch even aan de band. Merk dat ik hem kan indrukken met m'n vuist. Kut.

Dacht, ben vast in iets gereden, nieuwe band bestellen en klaar.

De volgende dag loop ik de band na maar kan niets ontdekken. Wat wel ineens opvalt is een schaafplek op de velg rand. Rare plaats voor zoiets dacht ik nog.

Meten is weten dus de band opgepompt naar 2.9 bar. 6 uur later is er nog 1.8bar over. Nog wat uren later: 1.2bar. Volgende dag 0.85bar.

Bij de laatste test van 0.85bar staat de motor inmiddels al in de woonkamer om te poetsen. Hij staat stil dus wat moet je anders.. En bij het schoonmaken merk ik ineens een kras/deukje in het subframe op. Aan dezelfde kant als de schade aan de velg. En aan het stuur. En wat ik denk ik niet wilde denken kwam ineens maar boven: Ze zijn ermee gevallen.

Ik besluit de schroevendraaier erin te zetten en bedenk me nog dat Yamaha hele handige schroeven gebruikt; je hoeft ze maar 1x te draaien! ( :( )

En jawel, we vinden meer. Nog een schram op het subframe, afgebroken spatbord van voren, uitlaat die met 1 van 8 veren van boven vasthangt, twee diepere krassen op een vermoedelijk bevestigingpunt waar ooit valblokken op zaten, afgeschuurde oliedop, twee scheurtjes in de carterpan en een luchtfilterbox die niet is vastgemaakt aan de carburateurs maar er gewoon los op ligt. Rubbers zaten vast met lijm aan de box(origineel Yamaha?) Wel een gloednieuw papieren luchtfilter van binnen, dat dan weer wel.

Samenvatting. TL;DR: Nairua koopt een incognito circuitmotor ipv een goed onderhouden straatfiets.

Aangezien ik 0 ervaring heb met circuit motoren... Hoe erg is dit allemaal?
- Kan zo'n frame een valpartij hebben en maak ik me druk om niets of kan de veiligheid toch in het geding zijn? Hoe check ik dit?
- Is het bij circuitrijden gebruikelijk de kilometerteller te verwijderen? Oftewel: heb ik gegronde redenen om te twijfelen aan de kilometerstand?
- Circuit motoren worden doorgaans aangeboden voor zo'n 60% van de prijs van een regulier model; heeft circuitgebruik invloed op de algemene levensduur van de motor?
- Kan ik huilie doen bij de verkoper vanwege deze verborgen gebreken?

En jullie advies? Houden/Fixen? Verkopen met een eerlijke omschrijving?

Dank.
 
Denk dat ik dacht een goed onderhouden fiets had gekocht en nu ik merk dat hij horizontaal heeft gelegen ik wat schrik heb over wat me nog meer niet is verteld zeg maar.

Heb hem in BE gekocht voor 2250. Ook geen idee of hij origineel van BE is want de sticker op het subframe over welke banden eronder horen is in het Duits en de meegeleverde handleiding ook.
 
Denk dat ik dacht een goed onderhouden fiets had gekocht en nu ik merk dat hij horizontaal heeft gelegen ik wat schrik heb over wat me nog meer niet is verteld zeg maar.

Heb hem in BE gekocht voor 2250. Ook geen idee of hij origineel van BE is want de sticker op het subframe over welke banden eronder horen is in het Duits en de meegeleverde handleiding ook.

Lang leve de webiste van de RDW. Heb je dat in Belgie niet?
Kun je nagenoeg alles wat je wilt weten over een motor terugzien. Ben eens wezen kijken bij een motor die de eigenaar zo'n 3 jaar in bezit had, zei hij. Effe gecheckt, had m nog maar 4 maanden. : Luister goed beste man, ik bied je een kwart van de vraagprijs, take it or leave it.
Hij verkocht die motor maar al te graag.
Al met al was het eigenlijk helemaal geen slechte motor, dus waarom hij loog over de tijd dat ie m in bezit had weet ik nog steeds niet...
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen circuit fiets geweest.
Er is een schuiver meegemaakt en dat is zo GAMMA goedkoop mogelijk gemaakt.
Koop via ebay een andere achterbrug , kont frame evt ook het kuipdeel + wat klein materiaal en je kunt voor 300 euro aan uitgave weer netjes rondrijden.De velg schuur je wat bij voorzichtig graag wat lak erop klaar ben je.
 
Vind hem er best netjes uitzien,

neem aan dat je er geen 3k voor betaald hebt?
Als je dit netjes vindt dan was de mijne nog als nieuw. Er zijn er nog genoeg te vinden zonder schade of die in elk geval netjes herstelt zijn na een schuivertje. Grootste aandachtspunt is de versnellingsbak, die zijn op gegeven moment toe aan een revisie. Voor die 3k moet je een hele nette kunnen kopen, zeker in de winter.
 
Zo, nu met een geruster hart de winter in, tijd om alle kleine( samen een grote) storing netjes op te lossen.
Kuipdelen zijn van ABS, dat kun je mooi en goed herstellen met MEK.
Hier een onderwerp van het forum.
How-to: ABS Kuipreparatie met MEK. (methylethylketon)
De aluminium beschadigingen schuren in de richting van de rest van de finisch, beetje blanke lak er overheen. Zo de hele motor nalopen en in het voorjaar lekker knallen op een niet te dure motor die toch netjes en vertrouwd is. Zeker als hij door jezelf is nagelopen.
Het wordt een mooi seizoen 2017!!
 
Als je dit netjes vindt dan was de mijne nog als nieuw. Er zijn er nog genoeg te vinden zonder schade of die in elk geval netjes herstelt zijn na een schuivertje. Grootste aandachtspunt is de versnellingsbak, die zijn op gegeven moment toe aan een revisie. Voor die 3k moet je een hele nette kunnen kopen, zeker in de winter.

:Y

In mijn ogen is het dan ook een barrel ;)
 
Laatst bewerkt:
:Y

In mijn ogen is het dan ook een barrel ;)
:^

:X

Die oogjes van die carbonlook kapjes breken overigens van ouderdom af. En die grote hap in de achterbrug kan van de valpartij zijn, of de uitlaat raakt de achterbrug. Had de mijne ook toen ik hem kocht, moesten paar ringetjes tussen.

Wat bedoel je trouwens met de opmerking over de snelsluiters, want origineel zitten er ook snelsluiter schroeven op
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de belangrijke onderdelen vervangen door tweedehands en rijden.
Je mag hier toch maar 130 en op de meeste plaatsen 30 KM uur ....
Dus in principe heb je genoeg aan 2 versnellingen.....joke.
Als het blok radiator remmen etc. maar goed zijn.
 
Verkoper gemaild. Zegt er niet veel in te herkennen. Zou hem in 2012 hebben gekocht van een vriend die er wel mee op het circuit heeft gereden, max 2000km denkt hij. Hij is er zelf nooit mee gevallen.

Hij zegt enkel de undertail+accu+banden+handgrepen erop gezet te hebben. Heeft hem nooit zo ver uit elkaar gehad als ik hem nu heb. (heb hem wat foto's gemaild)

Snelsluitingen, dacht eerst ook dat dat origineel was maar volgens de mevrouw van Yamaha niet.
 
2000km -> 500 rondjes Assen.. Dat is zo tussen de 10 en 15 circuitdagen afhankelijk van het niveau..

Met deze nutteloze statistiek zou je kunnen concluderen dat het voor een straatmotor relatief veel circuitkilometers zijn als dit in een jaar of twee is gereden.. dus wanneer wordt een motor een circuitfiets?

't is altijd k*t als je schade ontdekt natuurlijk :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan