Nairua
MF veteraan
- 5 sep 2002
- 2.740
- 11
Heb het idee dat ik onbewust een ex-circuitmotor heb gekocht. En hoe meer ik sleutel hoe meer shit ik tegenkom. Veel valt wel te fixen maar het gaat me ook om het gevoel van veiligheid wat momenteel even ontbreekt.
Anyway, het gaat om een R1 van 2000 met 32.000km. Volgens de verkoper was er niets mis mee, goed onderhouden en ik kon ook niet direct afwijkingen constateren.
Had recent nog een onderhoud gehad want hij was niet van plan hem te verkopen. Maar, hij kon een motor van een vriend overkopen en twee motoren vond hij er teveel aan.
Banden zagen er nieuw uit, ketting leek ok, leuke hotbodies undertail, Micron slip-on, kevlar remleidingen, wp stuurdemper, donker ruitje, meegekleurde stuurgewichtjes... Alleen geen valdoppen, jammer maar ok. En natuurlijk twee sleutels, owners manual, onderhoudsboekje, ik dacht; liefhebber. Dat zit wel snor.
Dus geld overgemaakt, papieren geregeld, motor opgehaald, naar huis gereden in de regen, maar ok, alles nog goed.
Volgende dag; zonlicht en we willen even een rondje doen. Merk op dat nabij de rechter clipon iets afgebroken lijkt te zijn. Vrij subtiel, iets aan de bovenkant. Kon er niet direct een reden voor aanwijzen dus ik deed het af als een cosmetisch iets. Moet kunnen bij een beestje van 16.
Weer een dag later ga ik 's avond op de motor naar volley. Na 1km voelde het alsof m'n achterband wegschoof. Maar, tis nat, ik zal wel wat teveel gas gegeven hebben. Voelde wel niet zo stabiel. Klaar met volley en weer naar huis. Voel toch even aan de band. Merk dat ik hem kan indrukken met m'n vuist. Kut.
Dacht, ben vast in iets gereden, nieuwe band bestellen en klaar.
De volgende dag loop ik de band na maar kan niets ontdekken. Wat wel ineens opvalt is een schaafplek op de velg rand. Rare plaats voor zoiets dacht ik nog.
Meten is weten dus de band opgepompt naar 2.9 bar. 6 uur later is er nog 1.8bar over. Nog wat uren later: 1.2bar. Volgende dag 0.85bar.
Bij de laatste test van 0.85bar staat de motor inmiddels al in de woonkamer om te poetsen. Hij staat stil dus wat moet je anders.. En bij het schoonmaken merk ik ineens een kras/deukje in het subframe op. Aan dezelfde kant als de schade aan de velg. En aan het stuur. En wat ik denk ik niet wilde denken kwam ineens maar boven: Ze zijn ermee gevallen.
Ik besluit de schroevendraaier erin te zetten en bedenk me nog dat Yamaha hele handige schroeven gebruikt; je hoeft ze maar 1x te draaien! ( )
En jawel, we vinden meer. Nog een schram op het subframe, afgebroken spatbord van voren, uitlaat die met 1 van 8 veren van boven vasthangt, twee diepere krassen op een vermoedelijk bevestigingpunt waar ooit valblokken op zaten, afgeschuurde oliedop, twee scheurtjes in de carterpan en een luchtfilterbox die niet is vastgemaakt aan de carburateurs maar er gewoon los op ligt. Rubbers zaten vast met lijm aan de box(origineel Yamaha?) Wel een gloednieuw papieren luchtfilter van binnen, dat dan weer wel.
Samenvatting. TL;DR: Nairua koopt een incognito circuitmotor ipv een goed onderhouden straatfiets.
Aangezien ik 0 ervaring heb met circuit motoren... Hoe erg is dit allemaal?
- Kan zo'n frame een valpartij hebben en maak ik me druk om niets of kan de veiligheid toch in het geding zijn? Hoe check ik dit?
- Is het bij circuitrijden gebruikelijk de kilometerteller te verwijderen? Oftewel: heb ik gegronde redenen om te twijfelen aan de kilometerstand?
- Circuit motoren worden doorgaans aangeboden voor zo'n 60% van de prijs van een regulier model; heeft circuitgebruik invloed op de algemene levensduur van de motor?
- Kan ik huilie doen bij de verkoper vanwege deze verborgen gebreken?
En jullie advies? Houden/Fixen? Verkopen met een eerlijke omschrijving?
Dank.
Anyway, het gaat om een R1 van 2000 met 32.000km. Volgens de verkoper was er niets mis mee, goed onderhouden en ik kon ook niet direct afwijkingen constateren.
Had recent nog een onderhoud gehad want hij was niet van plan hem te verkopen. Maar, hij kon een motor van een vriend overkopen en twee motoren vond hij er teveel aan.
Banden zagen er nieuw uit, ketting leek ok, leuke hotbodies undertail, Micron slip-on, kevlar remleidingen, wp stuurdemper, donker ruitje, meegekleurde stuurgewichtjes... Alleen geen valdoppen, jammer maar ok. En natuurlijk twee sleutels, owners manual, onderhoudsboekje, ik dacht; liefhebber. Dat zit wel snor.
Dus geld overgemaakt, papieren geregeld, motor opgehaald, naar huis gereden in de regen, maar ok, alles nog goed.
Volgende dag; zonlicht en we willen even een rondje doen. Merk op dat nabij de rechter clipon iets afgebroken lijkt te zijn. Vrij subtiel, iets aan de bovenkant. Kon er niet direct een reden voor aanwijzen dus ik deed het af als een cosmetisch iets. Moet kunnen bij een beestje van 16.
Weer een dag later ga ik 's avond op de motor naar volley. Na 1km voelde het alsof m'n achterband wegschoof. Maar, tis nat, ik zal wel wat teveel gas gegeven hebben. Voelde wel niet zo stabiel. Klaar met volley en weer naar huis. Voel toch even aan de band. Merk dat ik hem kan indrukken met m'n vuist. Kut.
Dacht, ben vast in iets gereden, nieuwe band bestellen en klaar.
De volgende dag loop ik de band na maar kan niets ontdekken. Wat wel ineens opvalt is een schaafplek op de velg rand. Rare plaats voor zoiets dacht ik nog.
Meten is weten dus de band opgepompt naar 2.9 bar. 6 uur later is er nog 1.8bar over. Nog wat uren later: 1.2bar. Volgende dag 0.85bar.
Bij de laatste test van 0.85bar staat de motor inmiddels al in de woonkamer om te poetsen. Hij staat stil dus wat moet je anders.. En bij het schoonmaken merk ik ineens een kras/deukje in het subframe op. Aan dezelfde kant als de schade aan de velg. En aan het stuur. En wat ik denk ik niet wilde denken kwam ineens maar boven: Ze zijn ermee gevallen.
Ik besluit de schroevendraaier erin te zetten en bedenk me nog dat Yamaha hele handige schroeven gebruikt; je hoeft ze maar 1x te draaien! ( )
En jawel, we vinden meer. Nog een schram op het subframe, afgebroken spatbord van voren, uitlaat die met 1 van 8 veren van boven vasthangt, twee diepere krassen op een vermoedelijk bevestigingpunt waar ooit valblokken op zaten, afgeschuurde oliedop, twee scheurtjes in de carterpan en een luchtfilterbox die niet is vastgemaakt aan de carburateurs maar er gewoon los op ligt. Rubbers zaten vast met lijm aan de box(origineel Yamaha?) Wel een gloednieuw papieren luchtfilter van binnen, dat dan weer wel.
Samenvatting. TL;DR: Nairua koopt een incognito circuitmotor ipv een goed onderhouden straatfiets.
Aangezien ik 0 ervaring heb met circuit motoren... Hoe erg is dit allemaal?
- Kan zo'n frame een valpartij hebben en maak ik me druk om niets of kan de veiligheid toch in het geding zijn? Hoe check ik dit?
- Is het bij circuitrijden gebruikelijk de kilometerteller te verwijderen? Oftewel: heb ik gegronde redenen om te twijfelen aan de kilometerstand?
- Circuit motoren worden doorgaans aangeboden voor zo'n 60% van de prijs van een regulier model; heeft circuitgebruik invloed op de algemene levensduur van de motor?
- Kan ik huilie doen bij de verkoper vanwege deze verborgen gebreken?
En jullie advies? Houden/Fixen? Verkopen met een eerlijke omschrijving?
Dank.