Heb ik kortsluiting?

strlen

MF'er
24 mrt 2011
84
0
Hallo,

Ik heb sinds vorig weekend dus een niet-startende Yamaha Maxim 700X uit 1985. Het is mijn bedoeling deze eerst weer aan de praat te krijgen en daarna "mooi" maken :).

Het probleem begint al bij bij het aanzetten. Het contactslot was kapot dus die heb ik verwijderd (er komt een nieuwe aan).

Als ik het contact mechanisme goed begrijp staat het contact "aan" als de groen/gele, bruine en blauwe draad allemaal met elkaar verbonden worden. Echter als ik dit doe gaan er nog geen lampjes (groene lampje van de vrij of het rode lampje van de.. ja wat eigenlijk) branden.

Dus heb ik met een multi-meter m'n accu gemeten. Hier kwam ~ 1.2V vanaf (het is volgens mij een 6V accu). Als ik alle contactdraden weer los haal geeft de accu ~ 5.4V aan.

Op de contactdraden zelf staat dezelfde spanning als bij de accu dus dat lijkt wel goed te zijn.

Doe ik het verkeerd als ik alle contactdraden met elkaar verbind, maak ik daarmee zelf de kortsluiting? Of is het verbinden van de draden met elkaar wel goed maar ontstaat er ergens anders kortsluiting?

Of is de accu gewoon gaar? Volgens mij moet die sowieso bijgeladen worden.
 
:^

Bovendien maken een aantal contactsloten een dubbel contact, deze 2 "verbindingen" moeten van elkaar gescheiden blijven omdat je anders de motor laat lopen over de zekering van de verlichting.. Weet niet of dit ook voor de Yamaha Maxim geldt.
 
Moet sowieso een 12V accu zijn, dus 6V is niet goed en is waarschijnlijk het probleem.
12V 14Ah 10h
Ah! Okee. Ik had ergens op internet gelezen dat 6V heel gebruikelijk was voor oudere motoren. Maar heb nu ook meerdere pagina's gevonden die zeggen dat er een 12V in hoort dus dat geloof ik wel. Bedankt.

Bovendien maken een aantal contactsloten een dubbel contact, deze 2 "verbindingen" moeten van elkaar gescheiden blijven omdat je anders de motor laat lopen over de zekering van de verlichting.. Weet niet of dit ook voor de Yamaha Maxim geldt.
Zou je dan niet 4 kabels moeten hebben naar je contactslot? Ik heb er maar drie.
 
@ strlen"groene lampje van de vrij of het rode lampje van de.. ja wat eigenlijk"

Rood lampje is van de oliedruk, gaat uit wanneer je de motorstart.
Bedrading in het slot zal eens kijken via een schema, als ik dat nog heb.
Meestal is dat bij deze motoren niet al te ingewikkeld.
 
@ strlen"groene lampje van de vrij of het rode lampje van de.. ja wat eigenlijk"

Rood lampje is van de oliedruk, gaat uit wanneer je de motorstart.
Bedrading in het slot zal eens kijken via een schema, als ik dat nog heb.
Meestal is dat bij deze motoren niet al te ingewikkeld.
Thanks!

Maar stel dat ik op de normale manier contact maak, is het dan normaal dat dat voltage ineens zoveel zakt?
 
ja de accu is zo rot dat als je maar een minimale stroom afnemer als een klokje of een waarschuwings lampje aansluit dat de spanning volledig instort. is vrij normaal bij gare accu´s

Rot en gaar als in niet meer te redden? De vorige eigenaar heeft in 2010 de accu vervangen. Sindsdien zal die niet gebruikt zijn. Die moet toch wel te redden zijn?
 
je kan het proberen hem weer tot leven te wekken maar ik geef je minder dan 20% kans dat het lukt en je zult er een hele goede lader voor aan moeten schaffen en die kost je meer als een goedkope accu.
er zijn voor elk soort accu truukjes die je toe kan passen maar dat is behoorlijk gevorderde sleutel techniek die niet geheel zonder risico zijn voor de accu en de omgeveing. dus als je al zulke simple vragen moet stellen ga ik je die niet uitleggen.
daarbij komt nog dat truukjes die bij de ene accu goed werken een ander type juist weeg onherstelbaar kunnen beschadigen.
 
Ik heb gisteren toevallig een scooteraccutje opgeladen, welke een jaar als buiten in de scooter door weer en wind geteisterd is. Accu zag er goed uit, geen corrossie oid. Gewoon opgeladen, en warempel hij is nog goed. Echter, voor nu. De scooter start er gewoon mee. Het is geen garantie dat hij goed bijgeladen wordt. Kan altijd vlak erna nog overlijden, of al overleden zijn. Kwestie van proberen.

Een oude accu op een acculader lijkt me geen probleem, ook niet gevaarlijk. Alsjeblieft, correct me if I'm wrong. Wil niet dat zn accu in zn gezicht opblaast dankzij mijn advies.
 
@ strlen"groene lampje van de vrij of het rode lampje van de.. ja wat eigenlijk"

Rood lampje is van de oliedruk, gaat uit wanneer je de motorstart.
Is dat bij Yamaha's, zeker de oudere, niet altijd olieniveau? Volgens het boekje van m'n XJ900 (beetje zelfde generatie) moet het gaan branden tijdens het starten (dus niet ervoor) en uitgaan zodra de motor loopt.

Bij mijn 900 zijn bij contact aan, de bruine en rode draad met elkaar verbonden en de blauwe met de rood/blauwe. Dus niet alle vier met elkaar.
 
Is dat bij Yamaha's, zeker de oudere, niet altijd olieniveau? Volgens het boekje van m'n XJ900 (beetje zelfde generatie) moet het gaan branden tijdens het starten (dus niet ervoor) en uitgaan zodra de motor loopt.

Bij mijn 900 zijn bij contact aan, de bruine en rode draad met elkaar verbonden en de blauwe met de rood/blauwe. Dus niet alle vier met elkaar.
Klinkt best logisch. Alleen heb ik dus maar 3 draden ;)

Ik leen straks wat startkabels van m'n collega en dan zet ik de accu van m'n goeie motor in de Yamaha. Kijken wat ie dan doet. Dan zet ik de gare accu in m'n goeie motor, probeer ik hem te starten en een stuk er mee te rijden om hem ff goed op te laten. Gaat m'n goeie motor niet stuk van, toch? ...toch? :)
 
Klinkt best logisch. Alleen heb ik dus maar 3 draden ;)

Ik leen straks wat startkabels van m'n collega en dan zet ik de accu van m'n goeie motor in de Yamaha. Kijken wat ie dan doet. Dan zet ik de gare accu in m'n goeie motor, probeer ik hem te starten en een stuk er mee te rijden om hem ff goed op te laten. Gaat m'n goeie motor niet stuk van, toch? ...toch? :)


nee, :)

zelfs met een dooie accu kan je de motor nog aanduwen.

dan draait ie alleen op de dynamo. :]
 
Nou, net even geprobeerd hem bij te laden via m'n Kawasaki. Helaas zijn het niet dezelfde types dus kan ik de Yamaha accu niet in de Kawasaki zetten om hem rijdend bij te laden. Maar ik heb het geprobeerd door de Yamaha accu op de grond te leggen, de Kawa te starten met z'n eigen accu en dan met startkabels. De accu komt na een half uur niet boven de 7.9V. En als ik de multimeter een tijdje laat meten zakt dat meteen weer in.. Nu een kwartier later zit ie op 6.45V.

Dus.. einde verhaal? Hier foto's van de accu trouwens, ik vind die zijkanten er wel raar uit zien?

hyEF5.jpg

8tPHM.jpg


Complete album
 
Hopeloos gedoe. Proberen te laten herleven met iets als een optimate wil nog wel eens werken, maar bij dit soort voltages snap ik het gepruts niet. Weggooien en een nieuwe er in
 
nou er is iedergeval niet een overmatige hoeveelheid geld uitgegeven de vorige keer dat er een accu in ging. gewoon een ouderwetse loodzuuraccu met ontluchting en vuldopjes. ik zou het niet al te zonde vinden om die in te leveren bij de chemocar of affal depot van de gemeente daar verlies je niet veel aan.
 
Bedankt allen. Heb een nieuwe accu gehaald en er bleek waarempel nog leven in de motor te zitten. Heb wel even de contacten schoongemaakt/geschuurd bij de accu want de + was behoorlijk gecorrodeerd.

Nu kwam er echter ineens allemaal benzine uit de 2de carburateur.. dus ik denk dat er daarin iets vast zit ofzo. Heb de carburateurs eruit gehaald en ga nu uitvinden hoe ik die schoon kan maken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan