Heb ik kortsluiting?

strlen

MF'er
24 mrt 2011
84
0
Hallo,

Ik heb sinds vorig weekend dus een niet-startende Yamaha Maxim 700X uit 1985. Het is mijn bedoeling deze eerst weer aan de praat te krijgen en daarna "mooi" maken :).

Het probleem begint al bij bij het aanzetten. Het contactslot was kapot dus die heb ik verwijderd (er komt een nieuwe aan).

Als ik het contact mechanisme goed begrijp staat het contact "aan" als de groen/gele, bruine en blauwe draad allemaal met elkaar verbonden worden. Echter als ik dit doe gaan er nog geen lampjes (groene lampje van de vrij of het rode lampje van de.. ja wat eigenlijk) branden.

Dus heb ik met een multi-meter m'n accu gemeten. Hier kwam ~ 1.2V vanaf (het is volgens mij een 6V accu). Als ik alle contactdraden weer los haal geeft de accu ~ 5.4V aan.

Op de contactdraden zelf staat dezelfde spanning als bij de accu dus dat lijkt wel goed te zijn.

Doe ik het verkeerd als ik alle contactdraden met elkaar verbind, maak ik daarmee zelf de kortsluiting? Of is het verbinden van de draden met elkaar wel goed maar ontstaat er ergens anders kortsluiting?

Of is de accu gewoon gaar? Volgens mij moet die sowieso bijgeladen worden.
 
Rot en gaar als in niet meer te redden? De vorige eigenaar heeft in 2010 de accu vervangen. Sindsdien zal die niet gebruikt zijn. Die moet toch wel te redden zijn?
Als er veel oxyde op de platen zit (dan zien ze er wit uit) kan je hem soms nog reanimeren door hem met een harde klap neer te zetten. Is een klein beetje levensduurverlengend, meer een paardemiddel. De platen zijn dan weer een beetje schoon, waardoor de capaciteit weer iets terug komt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen. Heb een nieuwe accu gehaald en er bleek waarempel nog leven in de motor te zitten. Heb wel even de contacten schoongemaakt/geschuurd bij de accu want de + was behoorlijk gecorrodeerd.

Nu kwam er echter ineens allemaal benzine uit de 2de carburateur.. dus ik denk dat er daarin iets vast zit ofzo. Heb de carburateurs eruit gehaald en ga nu uitvinden hoe ik die schoon kan maken :)
Vlotter blijft hangen door vuil? Of uit gewoonte.
 
vergeet niet even de polen na het vastzetten van de kabels dik in te smeren met zuurvrije vaseline. die corrosie komt door kontakt met accuzuur(dampen) en gaat weer optreden. vaseline beschermd die polen tegen corrosie zodat er geen rare storingen onstaan door oxide/sulfide tussen de verbindingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan