Heb ik last van bevroren carburateurs?

11 feb 2008
71
0
Heemskerk
Even een paar vraagjes wat betreft mijn Honda CBR 600F (bj 1999)

Ik had vorig jaar problemen met de kou. Ik moest hem warm laten lopen (meestal wel logisch) maar in mijn geval liep hij niet helemaal lekker. Het leek haast wel hoog in z'n toeren maar niet geleidelijk. Tijdens het rijden als ik het gas los liet liep hij helemaal terug in toeren en viel soms uit. Als ik gas bij gaf dan deed hij eigelijk niets maar na een paar seconden greep hij weer aan en schoot hij als het ware weg... Achteraf dachten we bevroren of vocht bij de bougies of zoiets. Hij heeft de hele zomer goed gelopen. Nu de kou weer op komst is heb ik het wederom gevoeld nu tijdens rijden (op de snelweg kan hij niet echt opwarmen door de rijwind) kan iemand mij helpen of weet iemand wat dit is en hoe het te verhelpen is?

Verder had ik ook nog een vraag over trillingen in de gashendel. M'n hand gaat heel snel slapen door trillingen in de rechterkant. Ik heb namelijk mijn motor gekocht met een ander stuur. (meer een tourstuur) kan dit het probleem zijn? Of is dit op een makkelijke mannier te verhelpen?

Greetzz
Natascha
 
Dat kunnen zeker bevroren carburateurs zijn ja. Heb je er direct na een koude start geen last van? Meestal komt het opzetten als je een lang stuk rustig rijd in koud & vochtig weer.

Als die trillingen motortrillingen zijn dan helpen stuurgewichten vaak erg goed. Dat zijn gewoon zware proppen die je aan het uiteinde in het stuur plaatst waardoor het stuur niet meer zo hard kan trillen.
 
Slapende handen/vingers/voeten etc., worden inderdaad door trillingen verergerd maar erg vaak is de aanleiding iets van kleding, (hand)schoenen, sokken, t-shirt (oksel!) dat net even wat strak zit, vooral in zit-houding. NIETS mag ook maar "een beetje" klemmen want binnen het halfuur ondervind je de gevolgen. Ook nog: als maar 1 vinger in een handschoen iets te precies passend zit en er komt op de buitenkant van de handschoen wat water dat snel verdampt op de rijwind dan krijg je daar een ijzig koude plek; natte sneeuw, ook zo lekker.

Vooral met handschoenen wel uitkijken want zitten ze te ruim dan grijp je een keer verkeerd.
 
De problemen die je beschrijft zouden voort kunnen komen uit het feit dat de aangezogen lucht bevriest in je carburateurs. Ik heb lang geleden een CBR600F uit '99 en die had er in ieder geval last van. Ik reed eens op de snelweg toen hij ineens begon te stotteren en haperen en toen ik op de vluchtstrook stopte hield hij er helemaal mee op. even later kon ik weer starten en was er niets aan de hand, tot ik na een stuk rijden....
 
Oh ja, even vergeten. Slapende handen of vingers worden ook wel eens veroorzaakt doordat je het stuur te strak/krampachtig vasthoudt. Probeer je handen zo ontspannen mogelijk aan het stuur te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan