Hebben mensen nog tips over rijden in schotland??

sansanman

Rookie
28 jun 2007
6
0
maassluis
Hoi
Ik ga over een tijdtje naar schotland op de motor 8-) .
Ik ga van ijmuiden naar newcastle.

Mijn vragen zijn zo al.

1.Is het wijs om mijn Db killers te plaatsen.
2.zijn daar genoeg pompen om hem ffies bij tevullen.
3.kan je bij die pompen ook gewoon pinnen.
4.enz

en al zijn er nog meer tips vind ik het fijn om tehoren alvast bedankt. :}

sansanman *D
 
1.ja. niet veel controles, wel hoge boetes
2.ja (afhankelijk van de wegen welke je kiest en je actieradius)
3.nee, meestal niet, met een shell-pas kun je wel bij de keten scottishfuel terecht. creditcard werkt vaak wel.
4. LINKS rijden :P5>
5. 's avonds niet met korte mouwen/broek lopen, midges zijn ERG agressief.

p.s. past naar mijn idee beter bij algemene motorpraat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorig jaar ook geweest! (IJmuiden- New Castle)
Een tirerap om je voorrem vast te zetten op de boot is erg makkelijk. De boot is erg gezellig en comfortabel, zeker gezien de prijs!

Pinnen lukt niet maar met creditcard betalen gaat uitstekend. Flitsers staan duidelijk aangegeven. Pas boven de lijn Edinburch - Glascow vondt ik de wegen en de natuur erg mooi.

Een uitstekende vakantie gehad! Vooral het schitterende weer heeft geholpen.

Suc6!
 
in het hoge schotland lopen de koeien gewoon op de weg in de bergen hou daar rekening mee bij de onoverzichtelijke bochten
 
YOU ARE NOW ENTERING THE SCOTTISCH HIGHLANDS nou dat hebben we geweten.

Het is fantastisch rijden. De westkant is wat gevoeliger voor regen, mist etc. Je kan dus pech hebben met het weer. Maar als je mooi weer hebt dan is het fantastisch rijden. Ik heb toen heel weinig police gezien.

Met Scandinavian Seaways van IJmuiden naar Newcastel overigens.

Vergeet niet (veel) Engelse ponden mee te nemen. 1 pond = 1,5 euro.
 
Laatst bewerkt:
Schotland is super. het westen is ruig. Het noorde ook trouwens. Daar waait het soms wel erg hard. Kijk goed uit voor schapen. Die zijn levensgevaarlijk :) Vooral als ze lammetjes hebben moet je goed uitkijken. 2 jaar terug kwam ik een bocht omzijlen en sprong zo'n stom beest opeens tegen mijn motor aan. Ik kwam in de berm en viel toen om in de schapestrond :p
Schotse hooglanders lopen daar los rond. Die kun je zomaar op de weg tegenkomen. En die zijn erg groot en indrukwekkend. (vond ik dan)
In het ooste is het fantastisch rijden. Ik heb daar op echt een superweg gereden. Ben helaas vergeten hoe dit gedeelte heet. Overal stonden bordjes dat je kalm aan moest doen op de motor :D tot nu toe een van de mooiste wegen die ik heb gereden. M.a.w., superland. Idd pinnen is wel lastig bij een tankstation. Maar cash kan overal :p
 
Maar er staan ook veel bordjes om automobilo's te waarschuwen voor motoren. Waar ga je heen?
In het westen naarr Skye gaan en Applecross rijden. En er lopen ook nog herten los rond over de weg zo nu en dan. En er is whiskey, vaak kan je een gratis rondleiding krijgen in de fabriek met glaasje toe. Leuk is ook het St Elisabeth forest in het zuiden, maar niet in het weekend, dan gaan de bejaarden toeren en die zijn traag.
Ow neem een handdoek mee voor over je zadel of gebruik je motorjack om de spanbanden over je zadel te doen. Dat verspreid de druk wat en ze zijn ook nog al eens vies. Je hoeft niet zelf banden mee te nemen. Over middenbok of zijstandaard zijn de geleerden het niet eens. Ik doe zijstandaard. Ook over wel of niet in de versnelling (ik laat hem inde vrij). Tot slot heb ik al diverse keren 's morgens de eetzaal voor mezelf alleen gehad zo ongeveer wegens zeeziekte van veel opvarenden, ben je daar gevoelig voor neem dan wat mee. Maar wel opletten dat je niet met een gare knijter op de motor kruipt 's morgens. Links rijden is overigens op de motor vrij simpel maar let op als je wegrijdt na de lunch of zo en bij uitwijken op smalle weggetjes voor een tegenligger, je ben automaitsch geneigd naar rechts te gaan.

Zeg tegen Schotten in de pub niet dat je Engeland zo mooi vind, sommigen reageren daar wat "emotioneel" op. Er zijn veel leuke weggetjes. Ik vind het een fantastisch motor land maar reken op regen zo nu en dan, meer buien dan de hele dag overigens. Ik heb een dag echt nare regen gehad en 10 dagen mooi weer tijdens mijn laatste reis. Ik mag deze week ook weer....
 
Vragen over reizen naar / in Schotland komen geregeld voor op dit forum.
Dus heb ik met kopieren en plakken even een antwoord bij elkaar gesprokkeld.
Hou er niet van deze informatie telkens weer uit te moeten zoeken.

De wegen direkt langs de westkust zijn mooi met mooie vergezichten. Soms wel erg smal. n alvast wat indrukken te kunnen opdoen heb ik wat informatie verzameld.
De eerder genoemde route gaat naar het dorpje Applecross, de route heet eigenlijk Bealach Na Ba. Een filmpje van deze route, waarbij ze het grootste probleem de bestijging aan de zuidkant ternauwernood in beeld brengen, staat als tweede genoemd op deze site :

DVLASOM – DVLASOM

Verder is er nog een site met foto’s van de routes langs de westkust.
De foto’s stammen uit 2001, zijn gemaakt vanuit een rijdende auto en steeds recht vooruit en elke 30 tot 60 seconden een foto.
De route die ik als indrukwekkend zou willen betitelen begint dan weer in Lochcarron en vanuit Lochcarron richting west Kinlochlewe. Af en toe stopt de reportage en moeten er keuzes gemaakt worden.
Op de eerste stop kies je dan voor ‘turn left to Applecross’ en dan kom je over Bealach na Ba. Na de oversteek ‘turn right to fearnmore’ en in Fearnmore richting Kinlochlewe. In Kinlochlewe ga A832 Gairloch, Altbea, Laide, Breamore junction. Vanaf deze kruising de A835 richting Ullapool, Bij Ullapool de A835 richting Ledmore. Bij Drumrunie links Achnahaird., right to Lochinver en na Lochinver de B869 to Stoer, de B869 to Kylesku.
Deze foto’s staan op :

On the Road in North-West Scotland

Maar je kunt ook zelf wat andere routes bekijken.

Een site met veel informatie over Schotland is :

Undiscovered Scotland: Home Page

Tankstations zijn in het noorden wat dun gezaaid
Hier vind je een overzicht van de tankstations in de Highlands

http://www.reisverhaleneuropa.nl/tanken/tanken.htm

EgbertO
 
velemalen dank voor alle antworden en tips!!!

en natuurlijk niet tevergeten het team van MF

Dus mannen/vrouwen bedankt!!!!

Ik weet teminsten nu wat jullie ervaringen zijn en daar heb ik teminsten wat aan.

sansanman bedankt dus
 
Wat mij erg opviel was dat mensen ondag het meest erge baggerweer of in de schemer gewoon zonder licht bleven rijden. Let dus onder zulke omstandigheden nog exta veel op bij het inhalen!
 
Schotland!
Voor mij het enige echte motorland!
....'kga over een maandje voor de 6e keer. :]

Een paar tips/aanwijzingen? (die wellicht een beetje overlappen met eerder gegeven reacties)

- zo snel mogelijk naar het westen rijden
- Loch Ness is echt niet de moeite waard: veeeel mooiere Lochs te vinden
- Zeg nooit dat je naar een 'Lake' gaat.... het is 'Loch' voor de Schotten
- tanken zodra je kunt! Ook al is er maar 5 liter uit je tank. Het kan echt: een route langs dorpjes uitstippelen en 200km lang geen pomp tegenkomen :X
- je kunt met drie goede ANWB-kaarten op zak de meest fantastische routes rijden. De avond van te voren een rit over witte, gele en (zo min mogelijk) rode wegen uitstippelen en op een papiertje enkel de namen van de dorpen/gehuchten opschrijven en de wegnummers. Met een regeltje of 15 tot 20 kun je de hele dag touren!
- Ze zijn in heel Groot Brittanie heel consequent met het aangeven van wegnummers; werkt perfect bij het rijden van een route.
- Formeel zeggen ze bij DFDS, (vanuit IJmuiden), dat je je eigen spanbanden mee moet nemen, maar in de praktijk zijn er voldoende voorhanden op de boot.
- Wees brutaal en ronduit onbeschoft als er iemand van de boot jouw motor wil gaan vastsjorren. De laatste keer zagen we allemaal die enorm diepe kras in een Harley verschijnen. :X
Ik wil perse mijn motor tussen twee 'haaklijnen' op de vloer zetten, en niet er pal bovenop. Daar zet ik mijn motor dan ook neer en negeer die vent die zegt/schreeuwt dat ik daar niet moet/mag staan.
- Neem wat theedoeken/schuimplastic ofzo mee voor een eventuele spanband over je zadel en banden die over kuipdelen schuren, (wat je uiteraard probeert te voorkomen).

- Skye is echt de moeite waard! Een bezoek aan de Talisker-stokerij heeft me aan de whisky geholpen,... :P
- schapen: ze gaan 20x opzij, maar blijven de 21ste x dus echt staan
- ga uit van betalen met ponden/cash. Pin-automaten zijn genoeg te vinden. Pinnen bij pompen/winkels is soms lastiger.
- baal er niet van als je langs een mooi uitzichtpunt bent gereden zonder te stoppen; binnen 10 minuten volgt er altijd weer eentje!
- Links rijden vergeet je op 3 momenten: 's ochtends als je weer opstapt , na het tanken de weg weer oprijden en als je als voetganger de straat wilt oversteken.

Genoeg nu?
 
De Michelinkaart is echt goed rijden overigens :)

past ook makkelijk in de tanktas en is erg gedetailleerd. De gele en geel met groene weggetjes hierop zijn het mooist, al heb je ook veel mooie witte (de kleinste) wegen en wat doorgaande A-wegen (tweebaans) die erg mooi zijn voor met de motor.

en met linksrijden eigenlijk totaal geen problemen gehad, zelfs ik niet :+
 
- Loch Ness is echt niet de moeite waard: veeeel mooiere Lochs te vinden

Loch ness kán wel mooi zijn. Bijvoorbeeld tegen de avond terwijl de wolken langzaam het dal in beginnen te zakken.

10.jpg


De Michelinkaart is echt goed rijden overigens :)
:^
en met linksrijden eigenlijk totaal geen problemen gehad, zelfs ik niet :+
Ik kan me anders goed herinneren je één keer naar links te hebben moeten wijzen. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan