Heeft de fietser voorrang ja of nee?

-paul-

MF'er
27 feb 2006
187
0
Vraagje..

Je rijd met je motor (of auto) netjes 50 binnen de bebouwde kom rechtdoor op de weg.
Rechts voor je fiets een fietser die je elk moment voorbij gaat. Echter steekt de fietser zijn linkerarm uit en gooit zijn fiets voor de motor om links af te slaan (zonder te kijken).
Nu is mijn vraag. Heb ik voorrang omdat ik rechtdoor op dezelfde weg ga of heeft hij voorrang omdat hij voorsorteerd en dat ik maar moet afremmen en moet wachten tot hij is afgeslagen?

Alvast bedankt gr..
 
lijkt mij dat hij afslaat en jij voorang heb zelfde als een situatie hier je kan links af daarnaast is een busbaan jij slaat af bus rechtdoor goed uitkijken dus :)
 
Laatst bewerkt:
Fietsers is altijd tricky. Zwakkere verkeersdeelnemer, dus sta je snel in je ongelijk.
 
Verkeers technisch,lijkt me ,dat jij voorrang hebt,echter met fietsers weet je het nooit. |(
Klappertje gemaakt? :')
 
Hij stak z'n arm uit. Da's al heel wat meer dan de meeste fietsers doen. :P
Maar, als het een motor was die voor je reed en linksaf wilde, dan kun je die toch ook niet inhalen? ;)
 
Tsja, totdat je hem aanrijdt. Dan ben je het bokje. Heeft Spike een keer gehad op de Clercqstraat.

Maar je hebt wel gewoon voorrang.
 
als die fietser aangeeft dat hij linksafslaat en hierbij links voorsoorteerd mag je hem rechts inhalen. als hij alleen aangeeft dat hij links gaat en rechts blijft fietsen moet je even wachten tot hij de bocht om is
 
Hij stak z'n arm uit. Da's al heel wat meer dan de meeste fietsers doen. :P
Maar, als het een motor was die voor je reed en linksaf wilde, dan kun je die toch ook niet inhalen? ;)

Dat zie je ook met autoos op bv de snelweg,men zet hun richtingaanwijzer uit ,kijken niet en komen naar links,een ander afsnijdend.
Toch heeft men echter geen voorrang,want men mag je niet hinderen,want rechtdoor op dezelfde baan heeft voorrang.
 
Mn collega heeft toen een fietser dood gereden de fietser viel omdat ze zware tassen had ze was dus plat maar het was niet zijn schuld en hij kreeg ook niet de schuld uiteraard heeft het hem helemaaal gesloopt.
Vooral als je met 20 ton over een persoon heengaat.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig geen klapper gemaakt op dit stuk (lange laan met wel iets van vijf afslagen naar links en veel fietsers)..
Als ik dan een keertje toeter omdat er weer een fietser zich er letterlijk voor gooit met zijn fiets kan je negen van de tien keer een middelvinger verwachten..

BTW: vaak steken ze pas hun arm uit als ze op de helft zijn GRR..
 
Gelukkig geen klapper gemaakt op dit stuk (lange laan met wel iets van vijf afslagen naar links en veel fietsers)..
Als ik dan een keertje toeter omdat er weer een fietser zich er letterlijk voor gooit met zijn fiets kan je negen van de tien keer een middelvinger verwachten..

BTW: vaak steken ze pas hun arm uit als ze op de helft zijn GRR..

Middelvinger = Even flink laten schrikken door een gebaar van dichtbij te maken.
 
Ik ga met Tex mee.
Je rijdt allebei in dezelfde richting en je moet er inderdaad maar rekening mee houden dat de fietser "iets" kan gaan doen. En voor een auto zou je ook afremmen.
 
Hij stak z'n arm uit. Da's al heel wat meer dan de meeste fietsers doen. :P
Maar, als het een motor was die voor je reed en linksaf wilde, dan kun je die toch ook niet inhalen? ;)

Ja ik vind dit soort dingen lastig. Stel ik haal een auto in die opeens links afslaat (kijkt niet in zijn spiegels) en ik had dat niet kunnen weten want (a. geen knipperlicht b. knipperlicht veelste laat). Ik kan dan moeilijk bewijzen dat hij te laat knipperlicht deed of geen knipperlicht deed. Maar als de auto in zijn spiegel had gekeken was er niets aan de hand? Dus zou ik zeggen is de afslaande partij fout want die heeft niet in zijn spiegels gekeken.
 
In theorie heb jij voorrang, maar in de praktijk heeft de fietser voorrang, we leven nou eenmaal in Nederland.

Fietser is een zwakkere verkeersdeelnemer en kan daardoor bijna alles flikken en nooit de schuld krijgen (bijv: fietser fietst door rood, wordt geschept door auto. Automobilist vaak schuldig die had moeten remmen.) Et is heel krom, maar zo is et wel. Dus bij fietsers gewoon altijd enorm uitkijken.
 
Iets over de voorrang van tweewieleraars/voetgangers: voorrang kan je (soms) krijgen, maar een gebroken been (of erger) is lastiger... B|


Geldt ook vooor motorrijders met meer dan twee wielen (zijspanners, MP3-ers met niet-kolossale plaat etc.)
 
In theorie heb jij voorrang, maar in de praktijk heeft de fietser voorrang, we leven nou eenmaal in Nederland.

Fietser is een zwakkere verkeersdeelnemer en kan daardoor bijna alles flikken en nooit de schuld krijgen (bijv: fietser fietst door rood, wordt geschept door auto. Automobilist vaak schuldig die had moeten remmen.) Et is heel krom, maar zo is et wel. Dus bij fietsers gewoon altijd enorm uitkijken.
Auwtomobilist is niet schuldig, wel verzekeringstechnisch deels aansprakelijk, SOMS. :X
 
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Is geen voorrangskwestie maar een kwestie van vrije doorgang.
 
Vraagje..

Je rijd met je motor (of auto) netjes 50 binnen de bebouwde kom rechtdoor op de weg.
Rechts voor je fiets een fietser die je elk moment voorbij gaat. Echter steekt de fietser zijn linkerarm uit en gooit zijn fiets voor de motor om links af te slaan (zonder te kijken).
Nu is mijn vraag. Heb ik voorrang omdat ik rechtdoor op dezelfde weg ga of heeft hij voorrang omdat hij voorsorteerd en dat ik maar moet afremmen en moet wachten tot hij is afgeslagen?

Alvast bedankt gr..

Hoe doet ie dat ?
 
als de fietser geen hand uitsteekt zou je ervan uitmoeten gaan dat je veilig kan inhalen. We weten echter allemaal dat fietsers (zeker in de stad) het niet zo nauw nemen met regeltjes. Dat keur ik niet goed, maar als er een afslag aankomt terwijl jij aan het inhalen bent moet je er wel rekening mee houden dat hij gaat aflsaan. Net zoals dat je geen auto gaat inhalen bij een zijstraat.

(sinds ik mijn rijbewijzen heb ben ik wel een veiliger fietser geworden volgens mij, juist vanwege dit soort situaties die ik in de auto of op de motor tegenkom)
 
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Is geen voorrangskwestie maar een kwestie van vrije doorgang.

Tenzij het een weg is waar de fietsers op dezelfde rijbaan zonder fietsstrook rijden. Dan zou jouw redenering betekenen dat wanneer je af wilt slaan en er iemand achter je rijdt, je rechtdoor moet rijden tot diegene achter je weg is. Als het een fietspad met doorgetrokken streep is, zal de 'rechtdoorgaandeweggaatvoor' regel anders toegepast worden. Wellicht tijd voor een illustratie?
Volgens mij moet je zo'n fietser met uitgestrekte arm aan de andere kant (rechts in dit geval) inhalen. Wellicht in combinatie met ze te laten schrikken om ze bewust te maken van wat ze (niet) doen om verhalen als die van xt660xDennis te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan