Heeft Honda het niet meer? Zijn ze saai geworden?

Vraag me toch af wat een motor dan niet saai of karakterloos maakt.
Als ie halverwege een rit ineens stil valt om onverklaarbare reden? Of halverwege een bocht ineens olie verliest?
Of moet ie gewoon van de 10 keer starten het 7 keer niet doen?

Waarom komen de meeste mensen bij een motor met karakter niet verder dan een gebrek aan betrouwbaarheid?

Een motor met karakter is voor mij persoonlijk een motor die compromisloos gemaakt is, denk bv. aan een bigbore 2t crosser met kickstarter i.p.v. het modernere spul met elektrische start.
Als je net op je bakkes bent gegaan en je moet 'm weer aantrappen baal je ervan maar als je dan weer rijd is 'm wel lichter.

Of een ouwe 2takt zonder powervalve, ja verschrikkelijk moeilijk om te rijden, maar wat is het lekker als zo'n ding opeens heerlijk lomp in de powerband komt. Sommige nieuwe 2t crossers noemen ze ook wel 'de 4takt onder de 2takten'.
Fantastisch vanuit technisch oogpunt dat ze het voor elkaar krijgen, maar het mist die extra beleving.

En verder denk ik bv. aan sportmotoren waarmee je ook écht alleen hard kan gaan, waar je niet fatsoenlijk op kan zitten, wat als een gek trilt, enz. enz.
Een motor die net dat beetje extra heeft/bijzonderder is waardoor je andere ontberingen op de koop toe neemt.

Of bv. motoren die enkel en alleen vanuit technisch oogpunt zijn ontworpen zonder al te veel bemoeienis van een financiële of marketing afdeling. Motoren die niet zijn gebouwd om met een minimum aan (wel berekende en vrijwel risicoloze) investering een zo groot mogelijk publiek aan te spreken.
Denk bv. aan de Bimota V-Due, een gigantische gok die gigantisch geflopt is en waar ze uiteindelijk failliet aan zijn gegaan. Maar ze hebben hem wel gebouwd die dikke 2-takt racer met injectie eind jaren '90 toen de emissies al een uitdaging waren...


Ik heb een hele hoop CBR600Fjes gehad en het zijn leuke motoren die niets fout doen, maar bijzonder is het ook niet. Het is een gebruiksvoorwerp en ik zou er nooit een poster van ophangen, van een V-Due wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Honda lijkt zich tegenwoordig meer te richten op makkelijk te rijden, zuinige modellen waar ze er wereldwijd veel van kunnen verkopen. Sinds de crisis zijn spannende motoren minder in trek, maar zuinige, praktische (stads)motoren blijven wel verkopen. Spannend... nee.
 
:^

Karakter is inderdaad gewoon alles aan een motor wat niet perfect of feilloos is.
En perfectie gaat sommige mensen heel snel vervelen. *D

De VAG groep... :')

Onzin. Een tweecilinder heeft al meer karakter dan een 4 in lijn en dat heeft niets te maken met perfect of feilloos. Honda's zien er ook gewoon niet spannend uit
 
Onzin. Een tweecilinder heeft al meer karakter dan een 4 in lijn en dat heeft niets te maken met perfect of feilloos. Honda's zien er ook gewoon niet spannend uit


Een 2 cilinder en dan zeker in v-vorm rijd verre van perfect en daarom heeft die karakter. ;)
Perfectie heeft niet persé met betrouwbaarheid te maken.
Dat ze er niet spannend uit zien ben ik met je eens maar ik heb dan ook een sterke voorkeur voor Italiaanse ontwerpen, al die nieuwe Japanners zien er uit als star trek voertuigen naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
ooit met een VFR750 (die met de fritsnijders in de kuip) van een vriend gereden. schitterende moto, alles perfekt , maar toen ik eraf stapte was het enige wat ik kon denken "waarom zou een mens zoiets kopen".
beleving nul
fun nul
gevoel van amaai 'k heb mij eens goed laten gaan nul
gevoel van amaai 'k heb mijn best gedaan en alles uit de kast moeten halen nul
gevoel aan legale snelheden "was ik maar met de auto, kon ik een sigaret roken en naar een goed muziekske luisteren
gevoel aan illegale snelheden : niet waarneembaar, illegale snelheden alleen vaststelbaar als je naar het dashboard kijkt
om't simpel te zeggen : het is een (snel) transportmiddel, het is niet geschikt als hobby, een hobby behoort plezant te zijn.

jakibah. is de "modernste" Honda waar ik mee gereden heb, sinds hoeft het niet meer voor mij. Waar is de tijd dat ze nog Bol d'Or's (man , dààr heb ik plezier aan beleefd), VF400F's, NSR's, ... maakten '(
 
Kwa styling zijn de nieuwere modellen niet echt een eigen model.
Heb zelf een VFR van 2002. En vindt de nieuwe VFR niet lelijk maar de eerste gedachte die ik had was "dat lijkt wel heel veel op een Ducati".
Vind het juist het leuke van de styling van de VTEC dat hij lijkt op een zeer sportieve fiets. Meeste mensen denken dat ook. En als ik dan uitleg dat hij er zo uitziet en dat ik er wel aardig sportief mee kan rijden, maar ook lekker lang op kan zitten. Kijken ze toch wel een beetje raar
Wil nog wel een keer een ritje maken op de nieuwe VFR, gewoon om te kijken wat de verschillen zijn.
 
Een 2 cilinder en dan zeker in v-vorm rijd verre van perfect en daarom heeft die karakter. ;)
Perfectie heeft niet persé met betrouwbaarheid te maken.
Dat ze er niet spannend uit zien ben ik met je eens maar ik heb dan ook een sterke voorkeur voor Italiaanse ontwerpen, al die nieuwe Japanners zien er uit als star trek voertuigen naar mijn mening.

Mwohh, of het verre van perfect rijdt is natuurlijk persoonlijk. :P
 
SP1 en SP2 zijn wel leuke fietsen :P
Niet zo lief als een blade, maar ook nog wel goed in de hand te houden.

Rijdbaarheid is Honda's sterkste punt.
 
Mwohh, of het verre van perfect rijdt is natuurlijk persoonlijk. :P

Absoluut, heb zelf een v-twin, (Cagiva Raptor) en ik vind het puur genieten. :9
Maar het soepele en de voorspelbaarheid van een 4 cilinder is ver te zoeken, maar goed dat is juist wat ik niet wil en wat de Honda rijder juist wel wil?
 
in mijn tijd vroeger toen ik mij net ging interesseren in motoren [natuurlijk ook meisjes], toen wist ik wat er rondreed. Hield het zo n beetje bij en vond Honda een minstens interessant merk.
De iconen waren voor mij althans toen zeker de blade ,cbr1000, en vfr. Elk ander merk had toen ook wel wat, maar kon me niet echt bekoren.
Tegenwoordig vind ik Kawasaki echt wel mooie fietsen maken, ondanks het hoog glimmend plastic gehalte van bijv de zzr1400. Maar het design is :Y
Ook bmw gaat er goed voor zitten, wat een apparaten met uitstraling :9~
En wat hier al eerder werd gesteld, ..onbegrijpelijk dat er geen opvolger is gekomen vd blackbird. Dat is wel een enorme faal van Honda -O-
Honda is zeker saaier geworden, maar het kan ook zijn dat het voor mij allemaal niet meer nieuw is zoals bij alles waarmee je voor de eerste x in aanraking komt en na een tijdje gewoon is.
Owja, en die Startrek-achtige vormen die je bij nieuwe motorfietsen terugziet... :N
 
Die Honda's zijn ook dodelijk saai om te zien. Om te rijden heb ik maar 1 vergelijk, en dat was mijn CBR943RR vs een CBR1000RR 2008 (proefritje) model. Wat een suffe bedoeling dat 2008 model, totaal geen sensatie, niks. Volgens mij is het echt alleen maar achteruit gegaan.

Die CBR943 moet wel erg speciaal geweest zijn, want die is er niet! :+
 
Meerdere motoren gehad, namelijk: zxr400, cb500, zx6r, cbr900rr en nu weer een VTR 1000 F. Voordeel van Honda is dat ze super betrouwbaar zijn. Smaak is persoonlijk, mijn VTR vind ik een mooie motor. Anderen denken daar mogelijk anders over.
 
En dan noemt Honda haar nieuwe gedrocht Bulldog !
Honda Worldwide | March 20, 2015 Honda Exhibits World Premiere of New Concept Model “BULLDOG”

Dit is de enige echte Bulldog:
full
 
Mijn ervaring is, dat de motoren die op het moment dat je verslingert raakt aan motoren of motorrijden, altijd de mooiste zijn die er ooit gebouwd zijn....

Ik stam uit het z900 tijdperk, en dat was toen mijn ultieme droom, een mooiere motor is er nooit meer gebouwd.....Tuurlijk zijn er wel aardige fietsjes op de markt gekomen, maar de z900 is het toch wel helemaal...

Mijn zoon heeft hetzelfde met de oer ZX9R, hij pikt ze er van een afstand uit, en ondanks dat er verbeteringen en veranderingen zijn doorgevoerd, dat is zijn ultieme fiets...

En nee we rijden niet op die dingen, want de latere fietsen zijn veel beter/sneller enz, maar kunnen qua schoonheid nooit meer tippen aan........
 
En dan noemt Honda haar nieuwe gedrocht Bulldog !

Dat snap ik dus ook niet.. ga je een naam gebruiken van een motor die al jaaaaaren op de markt is. De BT1100 is gewoon dé Bulldog. Fijn ding trouwens. :]

Mijn persoonlijke favorieten (als ik kijk naar de Japanse fietsen) zijn op dit moment toch wel Kawasaki en Yamaha.
 
Honda lijkt zich tegenwoordig meer te richten op makkelijk te rijden, zuinige modellen waar ze er wereldwijd veel van kunnen verkopen. Sinds de crisis zijn spannende motoren minder in trek, maar zuinige, praktische (stads)motoren blijven wel verkopen. Spannend... nee.

Precies de manier hoe Honda ooit groot is geworden dus : Verkopen.

Dat ze de prioriteit daar nu leggen is alleen maar goed, ga maar na dat de groei markt in Azië nog altijd gigantisch is.

Hier in het Westen is iedereen verwend met 'exotische' motoren, de normale man wil ook wat, en Honda levert dat, een recept om te blijven bestaan dus.

Was Ducati nou ook niet overgenomen door Audi ? of zeg ik dan wat geks ?
 
Ik zie het zo, Honda maakt de meeste motorfietsen met zo weinig fouten in het ontwerp, dat ze heel voorspelbaar zijn in het rijden. De meeste Honda's stap je op en rij je zo mee weg. Je kan er op rijden, zonder na te moeten denken. Dat wordt inderdaad saai, als je ook een stukje opwinding zoekt. Tegenwoordig rijden motoren zo soepel, dat je vanaf een bepaald toerental geen schop meer onder de kont krijgt. Wat dat betreft zijn met name injectie fietsen zo goed af te stellen, dat er geen dipje meer is te bemerken in de vermogensopbouw. Vroeger wel gehad, dat het leek alsof de hel losbrak, zo plotseling kwam dan het vermogen bij een opgefokte Yamaha er in. Qua ontwerp kan een Honda niet op tegen b.v. Italiaanse motoren, maar veel van die ontwerpen van Honda zijn wel zo tijdloos, dat veel mensen totaal niet door hebben, dat je op een motorfiets van in mijn geval bijna 30 jaar oud aan komt rijden. Honda produceerd voor de massa en niet voor de sensatie zoekende eenling, die r4ijdt wat vaker op een Ducati, Aprillia o.i.d.
 
Precies de manier hoe Honda ooit groot is geworden dus : Verkopen.

Dat ze de prioriteit daar nu leggen is alleen maar goed, ga maar na dat de groei markt in Azië nog altijd gigantisch is.

Hier in het Westen is iedereen verwend met 'exotische' motoren, de normale man wil ook wat, en Honda levert dat, een recept om te blijven bestaan dus.

Was Ducati nou ook niet overgenomen door Audi ? of zeg ik dan wat geks ?

Je zegt niets geks. Audi zocht een motormerk, dat wat betrouwbaarheid betreft goed aansluit bij haar auto's :+
 
Je zegt niets geks. Audi zocht een motormerk, dat wat betrouwbaarheid betreft goed aansluit bij haar auto's :+

Wow heb je dat helemaal zelf bedacht, wat een fantantische grap, totaal niet uitgemolken en achterhaald hoor :Z roep nog even "stukgaatie" en de grap is compleet :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan