Heeft Honda het niet meer? Zijn ze saai geworden?

Ik zoek dus meer emotie... maar ook betrouwbaarheid... en die combinatie maakt het moeilijker.

Idd. Een lekkker onbetrouwbaar brik die je voor de zoveelste keer laat staan terwijl je naar een belangrijke afspraak moet zal vele malen sterkere emoties opwekken dan een betrouwbare fiets. Als extra pluspunt leer je steeds beter omgaan met teleurstellingen :+
 
Idd. Een lekkker onbetrouwbaar brik die je voor de zoveelste keer laat staan terwijl je naar een belangrijke afspraak moet zal vele malen sterkere emoties opwekken dan een betrouwbare fiets. Als extra pluspunt leer je steeds beter omgaan met teleurstellingen :+
En het zullen dan vast geen tranen van blijdschap zijn _O- _O- _O- _O- _O- :+
 
Ik dacht altijd bij Honda; eenheidsworst, typisch japans. Moet het altijd doen, moet makkelijk te onderhouden zijn, toegankelijkheid is troef, spanning is laatste prio. Liepen motorisch altijd wat achter.

Vandaag ben ik met mn neus op de feiten gedrukt op 2 manieren; ik heb een fireblade aangeschaft. Wat een fantastisch fijn sturende fiets, lekker geleidelijke vermogensafgifte, nog steeds een goede zitpositie. Ja gevoel van snelheid haal je van de teller, hij doet precies wat je wilt en dat is saai. Misschien is dit een dooddoener; je zit op een apparaat dat meer vermogen heeft dan sommige lief is en dan wil weten wat ik kan verwachten.

Feit 2; ik reed van de dealer naar huis. Zat een chopper rijder voor me, rusig aan tuffend achter het andere verkeer. Had geen haast, dus rustig er achter hangen. Nu is het verschil tussen mijn 675cc en de gemiddelde chopper gauw 2 x de helft in cc's, maar verkeer ging weg en hij gaf me toch een snok gas :o. Zo dies rap dacht ik. 2 x raden; honda F6C. Toch Een aardig gek concept in zon veilige honda.
 
Ik dacht altijd bij Honda; eenheidsworst, typisch japans. Moet het altijd doen, moet makkelijk te onderhouden zijn, toegankelijkheid is troef, spanning is laatste prio. Liepen motorisch altijd wat achter.

kan nou niet echt zeggen dat de honda hornet motorisch achter liep op de andere 600cc naked bikes rond 1998

als je ze bijv vergelijkt met de suzuki bandit of yamaha fazer is de honda hornet gewoon sneller, zuiniger en lichter
 
Laatst bewerkt:
als je ze bijv vergelijkt met de suzuki bandit of yamaha fazer is de honda hornet gewoon sneller, zuiniger en lichter

daar gaat het topic niet over.

mijn 2-taktje is trager dan alles wat er sinds kwa 600 en meer is uitgebracht kwa sportieve motoren, maar geen enkele komt nog maar in de buurt van de fun en de thrills die mijn bijna 25jaar oude sleur mij geeft, ook al zijn ze 2x zo snel.

het is niet omdat een moto snel is dat hij niet saai kan zijn. heb nog nooit met een hornet of Bandit600 gereden (400'tje wel, leuk ding) dus ik weet het niet in dit geval. wat ik wel weet :
als ze mij morgen een nieuwe blade/R1/gsxr1000/... geven in ruil voor mijn KR1S hap ik direkt toe, staat hij 's anderendaags te koop, is hij de dag erna alweer verkocht en staat er binnen de week weer een KR1S op mijnen hof met lekker vel geld op de rekening voor olie/banden/circuitdagen/...
als ze dezelfde ruil aanbieden, maar onder de voorwaarde dat ik hem niet mag verkopen maar er mee moet rijden, blijft mijn S-je gewoon op den hof staan :]
 
Ik zoek dus meer emotie... maar ook betrouwbaarheid... en die combinatie maakt het moeilijker.

Idd. Een lekkker onbetrouwbaar brik die je voor de zoveelste keer laat staan terwijl je naar een belangrijke afspraak moet zal vele malen sterkere emoties opwekken dan een betrouwbare fiets. Als extra pluspunt leer je steeds beter omgaan met teleurstellingen :+


Voor fun in de buurt vind ik m'n Duc Monster op eenzame hoogte staan, voor een buitenlandse (vakantie)reis heb ik eerlijk gezegd liever een betrouwbaar(der) Japans product.
 
Ik vind het wel grappig dat honda als super betrouwbaar bekend staat. Mijn falco staat met zijn Rotaxblok best goed bekend. Maar moet toch altijd horen ja italiaans erg mooi maar die kosten aan onderhoud. Terwijl ik volgens mij niet meer kosten maak dan met een gemiddelde rijstraket.
 
Ik vind het wel grappig dat honda als super betrouwbaar bekend staat. Mijn falco staat met zijn Rotaxblok best goed bekend. Maar moet toch altijd horen ja italiaans erg mooi maar die kosten aan onderhoud. Terwijl ik volgens mij niet meer kosten maak dan met een gemiddelde rijstraket.


Nou, daar denk ik na 20.000 falco kilometers toch anders over. Die hebben bijna evenveel gekost als de 110.000 VFR km's daar voor;)

Daarom nu ook weer een Honda voor veelvuldig gebruik
 
Laatst bewerkt:
Afwijkende techniek, geluid, fijne stuurfiets, als je daarvan houd dan neem je wat nadelen op de koop toe.
 
Ik vind de Honda CB650F echt wel een hele goede motorfiets! Een sterke concurrent van de MT 07 en ER6. Ik zou voor de Tricolore kleuren gaan. En dan heb je een prachtige viercilinder die doorgaat tot de 85pk `tjes....
Daar kan een lelijke BMW 800cc die veel te duur is niet tegen op!
 
Lekker een Honda Bash topic })

Maar wees eerlijk welk merk is echt origineel?
Ducati omdat ze een decennia oud concept als scrambler op de markt zetten? :N BMW omdat ze al 25 jaar dezelfde lompe GS weer eens een mini-facelift hebben gegeven? :N Triumph die net als de 2 voorgaande merken nog steeds buizenframe motoren als het nieuwste van het nieuwste verkopen? :N Suzuki die alleen maar aan copy/paste doet? :N Zien de nieuwelingen als Zero en Brammo er spectaculair anders uit? :N Kawa omdat ze elk model uit hun gamma op elkaar laten lijken? :N KTM omdat ze racers maken die er uitzien als.....racers? :N

De keuze zit hem tegenwoordig alleen nog in de details, een 3 cylinder, geen of weinig kuip, automaat, electronische hulpmiddelen of een uitlaat achter, onder, of in de motor. Of een turbo ;)
 
Lekker een Honda Bash topic })

Maar wees eerlijk welk merk is echt origineel?
Ducati omdat ze een decennia oud concept als scrambler op de markt zetten? :N BMW omdat ze al 25 jaar dezelfde lompe GS weer eens een mini-facelift hebben gegeven? :N Triumph die net als de 2 voorgaande merken nog steeds buizenframe motoren als het nieuwste van het nieuwste verkopen? :N Suzuki die alleen maar aan copy/paste doet? :N Zien de nieuwelingen als Zero en Brammo er spectaculair anders uit? :N Kawa omdat ze elk model uit hun gamma op elkaar laten lijken? :N KTM omdat ze racers maken die er uitzien als.....racers? :N

De keuze zit hem tegenwoordig alleen nog in de details, een 3 cylinder, geen of weinig kuip, automaat, electronische hulpmiddelen of een uitlaat achter, onder, of in de motor. Of een turbo ;)

Een beetje kort door de bocht...

BMW weet zich met de S1000RR behoorlijk te onderscheiden van Honda's Fireblade, Kawasaki heeft met de H2 toch ook wel wat bijzonders op de markt gezet, en bied bovendien, als ik me niet vergis, op het moment als enige (Japanse fabrikant) een parallel twin 250 aan.

KTM maakt nog altijd dikke 2-takt competitie crossers (Honda al járen niet meer), Ducati weet zich met dingen als een V-twin motor, desmodromische klepbediening en een droge koppeling wel degelijk te onderscheiden (of dit ook voor iedereen de voorkeur heeft is een andere discussie).

Honda tokkelt ondertussen gewoon op stationair verder en komt zelden met wat nieuws op de proppen. Zoals ik al eerder als voorbeeld gaf, de hedendaagse CBR reeks (t/m 500cc) verdient het niet om in de schaduw te staan van machines als de VFR's, NSR's, CBR's en RVF's van een kwart eeuw terug.
 
En toch hebben ze onderscheidende dingen gemaakt dacht ik zo.

De DN-01
2011-Honda-DN-01-2.jpg


De Vultus
Moriwaki%2BSolid%2BCube%2Bfor%2BNM4%2BVultus%2B06.jpg


De Fury
2010hondafury2.jpg


De CTX
img_CTX1300_02.jpg


6 cilinder toerbuffel
2015_GoldWingF6B_2000x1275_MatteSilver_42515B.jpg


Ik moet zeggen dat de sport er ook helemaal niet verkeerd uitziet.
2015_CBR1000RR_2000x1275_RepsolChampionSpecial_42515B.jpg


De Grom
2015_Grom_2000x1275_Black_42515B.jpg


En dan heb je natuurlijk nog de DCT automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

Al met al denk ik dat het wel meevalt met Honda.

Daarbij is de afwerking van de motoren niet te vergelijken met een Suzuki bijvoorbeeld.
Bij Honda en Yamaha wordt hier veel meer aandacht aan besteed.
 
Ik rij zelf een klassieke VT1100C. Een Shadow.

In de Shadowclub is al jaren de klacht dat er eigenlijk geen nieuwe Shadows meer te koop zijn. Je hebt in de jaren zeg maar 600's, 700's, 750's 1100's, 1300's en 1800's gehad.

Nu een 750 en een derivaat er van.

Maar kijk eens in Amerika: Honda Powersports - Motorcycles, ATVs, Scooters, SxS

Ik stel: de Nederlandse importeur is lui of bang of de Nederlandse koper wil niet wat Honda allemaal maakt.
 
Ik rij zelf een klassieke VT1100C. Een Shadow.

In de Shadowclub is al jaren de klacht dat er eigenlijk geen nieuwe Shadows meer te koop zijn. Je hebt in de jaren zeg maar 600's, 700's, 750's 1100's, 1300's en 1800's gehad.

Nu een 750 en een derivaat er van.

Maar kijk eens in Amerika: Honda Powersports - Motorcycles, ATVs, Scooters, SxS

Ik stel: de Nederlandse importeur is lui of bang of de Nederlandse koper wil niet wat Honda allemaal maakt.
Die zijn hier inderdaad allemaal uit de line-up gehaald. Volgens mij door tegenvallende verkoop resultaten. Het is al een tijdje geen feest bij Honda op dat gebied.
 
De verkoop van de cbr1000r zal na vandaag wel weer een verkoop boost krijgen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan