Heeft R80RT zwaardere batterij nodig dan standaard ?

benny1

Die hard MF'er
16 mrt 2007
254
0
Ik heb sinds enkele jaren een R80RT van bwj "89" en momenteel zit mijn tweede batterij erin. Nu een Accu 53030 Yuasa. Accu 53030 Yuasa | mPartz.be
Deze batterij zit er sinds 11/02/2015 en momenteel krijg ik de motor niet meer gestart wanneer deze koud is. Ik hoor de starter een keer rond gaan en dan is het gedaan. Nu heb ik gisteren de batterij 24u laten opladen aan een volwaardige lader en de batterij mat 13,5V. Echter nog steeds maar net genoeg om de blok één keer rond te laten draaien en dus moest ik vandaag de motor weer in gang duwen. Wanneer de motor dan warm is krijg ik hem wel terug gestart maar de dag erna is het weer voorbij ook al laat ik hem constant aan de lader hangen.
Nu was mijn vraag wat is de oplossing hiervoor en bestaan er zwaardere batterijen dan 30Ah of is de kwaliteit van bv een Varta zoveel beter dan deze ?
 
Nee, een Varta accu is zelfs kwalitatief veel minder dan een Yuasa.

Een bekend probleem bij de BMW's is dat de startmotor op een bepaald moment versleten is. Dan krijg je dezelfde symptomen als met een lege accu. Je zou deze kunnen uitbouwen en laten reviseren.....
 
Begin 2015 had ik een identiek probleem en toen heb ik de startmotor vervangen. Dit was toen niet voldoende en toen heb ik een nieuwe batterij geplaatst en toen was het probleem opgelost tot het vandaag opnieuw begint.
Zou een batterij van 40 Ah dan geen oplossing bieden ?
 
Nee, als je accu goed is heb je aan 18 Ampere genoeg om hem te starten. Ik denk eerder dat er een losse magneet in de startmotor ligt. Google maar eens op Valeo magneet of iets soortgelijks. Je kunt de startmotor repareren en ook verbeteren. Het simpelst is een ander starter huis op Ebay kopen voor een paar tientjes.
 
Helemaal leeg is hij nog niet geweest maar wat me enkele dagen geleden opviel was dat het peil nogal laag stond in de batterij waardoor de platen bovenaan droog stonden. Daarna bijgevuld en 24u laten opladen maar helaas. Omdat tijdens het uitmeten de batterij toch 13,8V gaf veronderstel ik dat deze nog ok is, zou het dan toch in die starter gaan zitten ?
Vindt het zo vreemd want al de motor warm is krijgt hij deze wel opnieuw gestart.
 
Helemaal leeg is hij nog niet geweest maar wat me enkele dagen geleden opviel was dat het peil nogal laag stond in de batterij waardoor de platen bovenaan droog stonden. Daarna bijgevuld en 24u laten opladen maar helaas. Omdat tijdens het uitmeten de batterij toch 13,8V gaf veronderstel ik dat deze nog ok is, zou het dan toch in die starter gaan zitten ?
Vindt het zo vreemd want al de motor warm is krijgt hij deze wel opnieuw gestart.
Lijkt me vreemd
 
Als BMW de zelfde hulp relais gebruikt voor de startmotor als Guzzi ( zijn tenslotte de zelfde startmotoren ) dan valt deze af bij 10 volt om de accu te beschermen .
Maar een accu die bij het starten zakt naar 11 volt is al een stuk minder dan een nieuwe .
Mijn 1000cc Guzzi start zonder problemen met een 24 amp accu deze is van een onderhoudsvrije uitvoering en hoort eigenlijk in een benzine maaier maar werk uitstekend (225 CCA)en voor die 50 Euro wilde ik wel de gok wagen
Guzzi start er nu al meer dan een jaar zonder problemen mee

Oja de startmotor is er een van Bosch
 
Laatst bewerkt:
Startmotor een keer nakijken. de oude boxers hebben wel een geode accu nodig maar de 30 A zou normal voldoende moeten zijn, zeker als hij genoeg CCA heeft. De originele startmotoren gebruiken veel stroom, de opvolgers van o.a. valeo zijn een stukje lekkerder in gebruik wat dat betreft.

benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan