Heeft R80RT zwaardere batterij nodig dan standaard ?

benny1

Die hard MF'er
16 mrt 2007
254
0
Ik heb sinds enkele jaren een R80RT van bwj "89" en momenteel zit mijn tweede batterij erin. Nu een Accu 53030 Yuasa. Accu 53030 Yuasa | mPartz.be
Deze batterij zit er sinds 11/02/2015 en momenteel krijg ik de motor niet meer gestart wanneer deze koud is. Ik hoor de starter een keer rond gaan en dan is het gedaan. Nu heb ik gisteren de batterij 24u laten opladen aan een volwaardige lader en de batterij mat 13,5V. Echter nog steeds maar net genoeg om de blok één keer rond te laten draaien en dus moest ik vandaag de motor weer in gang duwen. Wanneer de motor dan warm is krijg ik hem wel terug gestart maar de dag erna is het weer voorbij ook al laat ik hem constant aan de lader hangen.
Nu was mijn vraag wat is de oplossing hiervoor en bestaan er zwaardere batterijen dan 30Ah of is de kwaliteit van bv een Varta zoveel beter dan deze ?
 
Ik vind het alleen nogal vreemd dat zo een goede batterij het zo snel opgeeft.
Maar eerst nog even afwachten tot morgen.
Dat kan. Zeker als je t niet goed bij houdt, en platen deels droog laat staan.

Maar dat probleem los je niet op met een nog slechtere accu kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lees dit verhaal even.
Verlies van Actieve Massa
De actieve massa van een accu is vergelijkbaar met de de spiermassa van een atleet: daarmee wordt de prestatie geleverd.
De actieve massa van de positieve plaat bestaat uit loodsulfaat. Tijdens het laden wordt dit loodsulfaat omgezet in loodoxide, tijdens de ontlading wordt loodoxide weer omgezet in loodsulfaat. Omdat loodsulfaat een groter molair volume heeft dan loodoxide zal de actieve massa tijdens ontlading dus toenemen en tijdens het laden weer in volume (en gewicht) afnemen. Door dit voortdurend krimpen en zwellen zullen telkens deeltjes van de actieve massa losraken, en de accucapaciteit zal geleidelijk afnemen.
Versnelde massa-uitval, in vaktermen ook wel aangeduid met PCL ofwel Premature Capacity Loss kan worden veroorzaakt door te diepe ontlading. Prominente voorbeelden hiervan worden vaak aangetroffen in toepassingen waar start- of semitractie accu's met voldoende capaciteit worden ingezet, maar met een inadequaat laadregime. Omdat de accu minder lading ontvangt dan er aan wordt onttrokken, wordt ongemerkt een ontladingspercentage bereikt die de levensduur in ernstige mate verkort.
Kenmerkend voor voortijdige massa-uitval door diepontlading is dat, anders dan in een normaal slijtageproces, de actieve massa is uiteengevallen, terwijl het rooster zelf nagenoeg gaaf is.Voorkom PCL door een juiste afstemming tussen accu, lader en gebruiker.
Groet Jan :W
 
En wat is dan een juiste afstemming ?
Grootste probleem is dat ik af en toe met die motor rijdt en dan is het +- 30 km.
Moet ik dan na elke rit hem terug aan een druppellader hangen of zo ?
 
Volgens mij is af en toe ong. 30 km. met de motor rijden niet zo verkeerd,vaker en langer zou altijd beter zijn, maar belangrijker is om het vloeistofniveau op peil te houden,dat is hier niet gebeurd en waarschijnlijk de reden dat de levensduur van je accu ernstig verkort is.
Druppellader is mijns inziens niet nodig tenzij je echt maanden niet rijdt,bv. zoals 's winters.

groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand misschien wat de reden is van deze snelle daling van het vloeistofniveau ?
In een auto moet je een batterij nooit bijvullen.
Of kan ik dan niet beter een onderhoudsvrije batterij kopen ?
 
Weet iemand misschien wat de reden is van deze snelle daling van het vloeistofniveau ?
In een auto moet je een batterij nooit bijvullen.
Of kan ik dan niet beter een onderhoudsvrije batterij kopen ?
Of een accu wel of niet bijgevuld kan worden, hangt van het type af. Niet van het voertuig waar het in zit.

Er zijn onderhoudsvrije versies voor jouw motor te krijgen.

Droogkoken heeft echter een reden. Soms is dat een mankment. Zie bij how to hoe de accu en laadsysteem te controleren.
 
Inderdaad, starter vorig jaar vervangen.
Het vreemde is dat we gisteren met een autobatterij getest hebben en de motor onmiddellijk startte.
 
Dezelfde als de vorige : 53030 Yuasa
In de winkel hebben ze de batterij gevuld en daarna heeft hij thuis aan de druppellader gehangen.
Ik heb de accu er ingezet net zoals de vorige erin stond.
Je merkt dat er spanning genoeg is wanneer je bv op de claxon duwt maar starten is 1x rondgaan en gedaan. Ofwel moet daar ergens een enorm stroomverlies zijn waar die zwaardere autoaccu geen probleem mee had.
 
Dezelfde als de vorige : 53030 Yuasa
In de winkel hebben ze de batterij gevuld en daarna heeft hij thuis aan de druppellader gehangen.
Ik heb de accu er ingezet net zoals de vorige erin stond.
Je merkt dat er spanning genoeg is wanneer je bv op de claxon duwt maar starten is 1x rondgaan en gedaan. Ofwel moet daar ergens een enorm stroomverlies zijn waar die zwaardere autoaccu geen probleem mee had.
Dat is wel een enorm stroomverlies.
Want de power is min of meer gelijk, alleen houdt een grotere accu dat langer vol.

Cca telt ook mee, maar deze motoraccu zou echt genoeg moeten hebben. Zeker een nieuwe.

Ik kan zo ff maar drie dingen bedenken;
Bedrading niet helemaal goed. Al ist bijv de aansluiting op de accupolen. Maar een extra losse accu er bij gebruikt merendeel dezelfde bedrading, en dat werkt kennelijk wel goed...

Starter niet goed. Vraagt zoveel, dat de motoraccu heel snel te uitgeput is.

Mechanische weerstand, met hetzelfde effect als hierboven.


Kun je de nieuwe motoraccu naast de motor zetten, en met startkabels direct op de starter krijgen? Let ff op voor vonken en sluiting. Is om eea uit te kunnen sluiten.
 
OK, ga ik morgen eens proberen ik zal toch iets moeten doen.
Alvast bedankt voor de ondersteuning.
P.S : als er iemand op zoek is naar een nieuwe top accu.
 
Volgens mij heb je al een paar keer de tip gekregen om je startmotor te bekijken of vervangen. Kijk daar nu eens een keer naar, een slechte startmotor of massa is meer dan genoeg om je accu leeg te laten lijken zijn.
 
Net de starter uit elkaar gehaald en deze zit inderdaad vast binnenin en ook is er één van de magneten gebroken.
Zal dus uitkijken zijn voor een andere starter.
2rniyjt.jpg
 
Haha, ben ook nog maar een leek op dit vlak maar toch weer wat bijgeleerd.
Nu toch nog even een andere vraag hierover.
Ik had daarnet voor een startmotor geinformeerd en kreeg deze prijzen :
Nieuw origineel €180 + btw
Nieuw namaak €110 + btw

Nu zie ik echter in Duitsland dat je deze starters kan kopen voor +- €50.
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=valeo+d6ra+15&_sacat=0
Daar ik de motor eigenlijk weinig gebruik hoeft het ook geen superkwaliteit te zijn.

Wat denken jullie hiervan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan