Heel raar, koplamp dimlicht werkt niet meer maar..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.105
8.239
Assen
Duss.. dimlicht werkt niet meer, nwe. lamp hielp niet.. grootlicht werkt wel.
Gemeten, accuspanning komt op de bewuste stekker, maar de koplamp, en 2 andere, nieuwe lampen doen het er niet op.
Massaverbinding is i.o. anders zou het grootlicht het ook niet doen?
Het is vast wat simpels maar ik kom er even niet uit?
Als ik de stekkers groot/dimlicht omwissel hetzelfde, de bewuste stekker doet alsof hij geen spanning heeft maar deze is er dus wel..
Raarrrr..?
 
Mooi dan is er één probleem minder nu nog vinden waarom die uitviel
Is misschien niet goed over gekomen maar als je dr draden van groot en dim licht omwissel wissel dan het probleem ook of blijf het zelfde zij het dan dan je dim licht werkt en je groot licht niet
Als dat het geval is zit het in je lampaansluiting

Mogelijk een foto van de aansluiting ????
 
Wat bedoel je met lampaansluiting?
Als ik de draden omwissel dan blijft/doet het grootlicht het niet/het p[robleem blijft bij die draad die toch echt 12V op het schuifcontact geeft maar zelfs een 12V ledje doet het er niet op. De schakelaar is verder ook schoon.
Deze koplamp zat er al vele jaren in, ik denk dat 't gewoon tijd was. Dat deze draad nu geen lamp kan voeden is idd wel raar..
 
Heb je effectief 12V of iets dat daar op lijkt?
en meet je nog steeds 12V als de lamp aangesloten is?
Doe eens een V4 meting: linkje
misschien kan er geen vermogen geleverd worden en kakt de spanning in op het moment dat je een belasting (lamp) aanbrengt
 
Heb je al eens een nieuwe zekering geplaatst? Die zijn soms ook wel eens bijna stuk. Net als relais, maar ik weet niet of die erin zitten.
 
Maak eens gewoon ouderwets kortsluiting met je dimlicht draad naar massa en vervolgens je grootlicht draad naar massa. Kost je maximaal 2 zekeringen, maar dan weet je wel of het een "wel spanning, maar geen stroom" situatie is.....
 
Qua vermogen dacht ik ook,, en zocht een probleem bij de schakelaar maar niets gevonden. Er staat via de draad gewoon 12,6V op de aansluiting van de lamp, maar via deze draad wil hij dus niet branden, ook andere lampen niet.
Het is weer erg raar en heb het nu zo(draad omgewisseld) dat het dimlicht het wel doet en dus kan rijden.
De koplamp heeft geen aparte zekering, noch de draad die nu mysterieus doet.
Ik ga hier- i.i.g voorlopig- gewoon niet uit komen(komt wel vaak voor laatste tijd)
Wat er gebeurt kan eigenlijk helemaal niet.
Mensen bedankt voor het meedenken,
ik laat 't rusten.
 
Als er een koperdraadje van de 20 oid die de draadkern vormen nog heel is, zijn voltage en weerstandsmetingen zinloos want die geven dan gewoon juiste waardes. Zoals gezegd, meet het circuit onder belasting (en daarom dus een V4 meting).
 
Als je 12 volt op de lamp zelf meet en hij licht niet op dan is die lamp stuk.
Er zijn maar 2 mogelijkheden. Of je meet verkeerd, of de lamp is stuk. Vervang de lamp en je weet welke mogelijkheid het was.
 
Had ik ook om gevraagd
Lees dat de draad omgestoken wel het dimlicht werkt en dat het groot licht dus nu niet meer werkt , dan zit het toch wat fout in die draad

En wat in een ander topic al naar voren is gebracht begin met het melden over welke motor/merk en model het gaat
Dan verwarren we het elektrisch licht niet met een carbid lantaarn
 
Als je het hebt over schuifstekers als koplampaansluiting vermoed ik een slecht kontakt aders naar schuifsteker dus een behoorlijke overgangsweerstand. Bij meten met een meter is de stroom zo laag dat je je de volle accuspanning meet. Ga je die overgang belasten dan valt het grootste deel van de spanning over die overgangsweerstand en blijft er voor de lamp zo weinig over dat hij niet wil branden.

Draad ca 2 cm. voor de schuifsteker afknippen, isolatie afstrippen en nieuwe schuifsteker met een goede tang aanbrengen.
 
Schuifstekker rot, of draad is ergens bijna overmidden of maakt slecht contact in een stekker of iets dergelijks.
Ik zou als eerste de schuifstekker vervangen en daarna de draad controleren.
Slecht relais zou ook kunnen, even wisselen met een andere om te testen.
 
Joh, de pool van de lamp waar de bewuste draad op komt staat gewoon 12V op..
Deze motor (enfield) heeft geen relais..
Stekker is keurig en schon, pool van de lamp ook.
Klopt gewoon niet.. kan hier logischerwijs niets aan doen.
 
Als er een draadbreuk in zit, of een slecht contact kan er wel 12 volt op staan, maar zodra het systeem belast word stort de stroom in en brand je lamp dus niet.

Is hierboven al door meerdere aangegeven.
Dus lees alles nog eens rustig door, en ga meten.

Of, een heel simpele test, leg even een nieuwe draad er omheen, zodat je de bedrading uit kan sluiten.


Je hebt nergens aangegeven om welke motor het gaat, dus dan kan ik niet weten of er geen relais in zit.
 
Laatst bewerkt:
Joh, de pool van de lamp waar de bewuste draad op komt staat gewoon 12V op..
Deze motor (enfield) heeft geen relais..
Stekker is keurig en schon, pool van de lamp ook.
Klopt gewoon niet.. kan hier logischerwijs niets aan doen.

de draad waar 12V op staat is samengesteld uit pakweg 50 zeer dunne losse draadjes. Als 49 daarvan over zijn en er nog maar ééntje heel is, ga je nog steeds 12V meten, alleen kan door die ene draad nooit genoeg stroom om de lamp te doen branden.

stel : je neemt 4 scooter accuutjes en zet ze in serie, dan heb je 48V. Dan kan je daarmee een elektrische vorkheftruck van 48V laten rijden ? of niet ?

Daarom moet je een V4-meting doen, maar dat zal je wel nog niet gedaan hebben.
 
Lieve mensen dank voor de tips maar ik laat het er even bij... even geen zin. Te veel motorprut gaan onverklaarbaar mis, kan er beter zo veel mogelijk afblijven even.
 
de draad waar 12V op staat is samengesteld uit pakweg 50 zeer dunne losse draadjes. Als 49 daarvan over zijn en er nog maar ééntje heel is, ga je nog steeds 12V meten, alleen kan door die ene draad nooit genoeg stroom om de lamp te doen branden.

stel : je neemt 4 scooter accuutjes en zet ze in serie, dan heb je 48V. Dan kan je daarmee een elektrische vorkheftruck van 48V laten rijden ? of niet ?

Daarom moet je een V4-meting doen, maar dat zal je wel nog niet gedaan hebben.

:^

Dat dus, wel spanning geen stroom.

Even kabeltje vanaf de schakelaar direct naar de lamp trekken.

En de contacten in de schakelaar zijn misschien wel schoon, maar raken ze elkaar ook goed genoeg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan