heel simpel freeswerk met kolomboor mogenlijk???

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Bij de gamma had ik hele goedkope kolomboren van ferm gezien. nou kan ik zo''n ding opzich best wel gebruiken, maar wat ik mij ook afvroeg...

Een simpele freesbank heeft wel wat overeenkomsten met een kolomboor, eigenlijk is volgens mij het enige echt grote verschil het deel waar je het werkstuk in klemt. Nu heb ik al even naar de kop van die goedkope ferm kolomboor gekeken, en de uitgaande as heeft echt totaal geen speling en is tamenlijk dik. Nu dacht ik dat het misschien wel mogenlijk zou zijn om zo'n ding met van die draaiwieltjes (hoe heten die dingen!?!?!?!) er op monteren om er vervolgens simpel freeswerk mee te doen. ik stel er heel weinig eisen aan. Het gaat mij er op dit moment alleen om een stukje alu van 150x165x25 op sommige plaatsen 5mm dunner te maken hoeft helemaal niet erg netjes en speling tot op een mm is aanvaardbaar.

Is dit mogenlijk met wat creativiteit van mijn kant? en waar zou ik zon klem met van die draaiwieltjes kunnen regelen? (hoe heten die krengen? :P )

ben beniuwd, zou namenlijk wel eens een hele mooie oplossing kunnen zijn voor mij :)
 
maar ik heb het ding dus ff gehaald, vond het het geld opzich wel waard om wat te expirimenteren. ding was 54 pleuro, en daarbij heb ik 1 goede vingerfrees van 10mm gekocht (piranya van 15 euro ofzo) en een knaken vingerfrees van 12.8mm van 4 euro van de gamma.

ik ga morgen gewoon ff spelen, zie wel waar ik uitkom :)
 
vandaag ff de boor in elkaar gezet, en ik zie het opzich best goed komen... al even gekloot met een stuk allu er los tegen aan houden, en heel er lekker ging het niet, maar de frees ging er verder wel normaal doorheen. nu maar even een kruisklem regelen en aan de slag :)
 
kheb niet alle reacties gelezen dus weet niet of het al gemeld is.

in een klomboor zitten lagers die bedoeld zijn voor verticale krachten. (dus krachten naar beneden). als je gaat vrezen krijg je krachten die loodrecht op je boor staan. hier is een kolomboor niet voor gemaakt en hij zal dus snel naar de kl*ten zijn doordat de lagers er niet tegen kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan