heel simpel freeswerk met kolomboor mogenlijk???

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Bij de gamma had ik hele goedkope kolomboren van ferm gezien. nou kan ik zo''n ding opzich best wel gebruiken, maar wat ik mij ook afvroeg...

Een simpele freesbank heeft wel wat overeenkomsten met een kolomboor, eigenlijk is volgens mij het enige echt grote verschil het deel waar je het werkstuk in klemt. Nu heb ik al even naar de kop van die goedkope ferm kolomboor gekeken, en de uitgaande as heeft echt totaal geen speling en is tamenlijk dik. Nu dacht ik dat het misschien wel mogenlijk zou zijn om zo'n ding met van die draaiwieltjes (hoe heten die dingen!?!?!?!) er op monteren om er vervolgens simpel freeswerk mee te doen. ik stel er heel weinig eisen aan. Het gaat mij er op dit moment alleen om een stukje alu van 150x165x25 op sommige plaatsen 5mm dunner te maken hoeft helemaal niet erg netjes en speling tot op een mm is aanvaardbaar.

Is dit mogenlijk met wat creativiteit van mijn kant? en waar zou ik zon klem met van die draaiwieltjes kunnen regelen? (hoe heten die krengen? :P )

ben beniuwd, zou namenlijk wel eens een hele mooie oplossing kunnen zijn voor mij :)
 
U bedoelt een kruistafel :Y

1216.jpg




Weet trouwens niet of een kolomboor die zijwaardse druk lekker vind...



[edit] Voor die spullen is http://www.buitelaar.nl (www.buitelaar.nl) trouwens een leuk adresje... bovenstaande kruistafel kost 99 euro incl (de goedkoopste die ze hebben). Ze hebben ook kruisklemmen, die zijn goedkoper maar dat is niet altijd even praktisch.

Kruisklem:

172.jpg


Prijs voor de 100 mm. uitvoering: € 39,-
Prijs voor de 150 mm. uitvoering: € 79,-
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zo van vrienden van mij (die het wel eens geprobeerd hebben), heb begrepen, zijn de meeste kolomboren niet stijf genoeg om als frees te dienen. Ik denk dat je het met een Gamma contraption dan helemaal wel kunt vergeten.
 
ben bang dat het niet gaat, de tafel van de boormachine is vaak niet stabiel genoeg om fatsoenlijk mee te kunnen frezen, je kunt bijna niets voor zetten en alles verloopt, netjes zal het zowie zo nooit worden, geloof dat er wel aardige alternatieven zijn voor een paar centen meer, waar je iig heel veel meer plezier aan beleeft.
bijv HBM, kijk eens op http://www.buitelaar.nl (www.buitelaar.nl) (en nee ik heb geen aandelen)

gr RFast
 
Nee, absoluut niet.

Een boor heeft een verspanende werking naar beneden (axiale richting) en een frees haaks op deze axiale richting (radiaal).
De boor is zo ontworpen om spanen naar boven te geleiden, zodat de kop met tanden zich in het materiaal kan vreten. Bij een frees is dit uiteraard niet nodig. Bij een frees zijn de tanden (dus) radiaal verdeeld en vreten zich mee- of tegenlopend in het materiaal.
(Daarnaast zijn de machines totaal verschillend, mbt het opvangen van krachten, om het maar in Jip en Janneke taal uit te leggen. Ookal zijn ze beide groen :P :+ )

Je hebt overigens wel een freesboor, dit is een soort mantelkopfrees met een holle ruimte. Het is in feite puur een frees, maar met een borende werking. Je kan zo (ronde) sleuven frezen in werkstukken. Beetje te vergelijken met een gatzaag.
Maar dat had jij niet nodig, een vingerfrees + bank wel ;)

Als je het toch gaat proberen, dan heb je om de 2 mm een nieuwe boor nodig, omdat ie afgebroken is. :)
 
Nee, gaat dus niet maar dat had je al begrepen. Hoe goedkoper de machine hoe beroerder het nog eens wordt (lagering en machine opbouw is zwakker en motorvermogen lager etc.).
Mocht je in de toekomst meer willen gaan doen, kun je beter gelijk een knap dingetje kopen. Als het eenmalig is kun je beter effe ergens een freesbankje opzoeken om te gebruiken.
Ik neem aan dat het gaat om het frezen van je motorsteun, als het je de rit waard is wil ik hem wel effe voor je frezen, laat maar weten. ;)
 
Nee, absoluut niet.

Een boor heeft een verspanende werking naar beneden (axiale richting) en een frees haaks op deze axiale richting (radiaal).
De boor is zo ontworpen om spanen naar boven te geleiden, zodat de kop met tanden zich in het materiaal kan vreten. Bij een frees is dit uiteraard niet nodig. Bij een frees zijn de tanden (dus) radiaal verdeeld en vreten zich mee- of tegenlopend in het materiaal.
(Daarnaast zijn de machines totaal verschillend, mbt het opvangen van krachten, om het maar in Jip en Janneke taal uit te leggen. Ookal zijn ze beide groen :P :+ )

Je hebt overigens wel een freesboor, dit is een soort mantelkopfrees met een holle ruimte. Het is in feite puur een frees, maar met een borende werking. Je kan zo (ronde) sleuven frezen in werkstukken. Beetje te vergelijken met een gatzaag.
Maar dat had jij niet nodig, een vingerfrees + bank wel ;)

Als je het toch gaat proberen, dan heb je om de 2 mm een nieuwe boor nodig, omdat ie afgebroken is. :)
Ik denk niet dat ie van plan was om met een boortje te gaan frezen. Ik denk dat het erom ging om een frees in een boormachine te gebruiken.
 
Wat kost zo'n boorstandaard?

Jij wilt nu een boortafel kopen om ook mee te frezen, maar voor een paar centen meer koop je een freestafel waar je ook mee kunt boren... :+


Kijk 's of het het hogere bedrag rechtvaardigd :Y
 
Wat kost zo'n boorstandaard?

Jij wilt nu een boortafel kopen om ook mee te frezen, maar voor een paar centen meer koop je een freestafel waar je ook mee kunt boren... :+


Kijk 's of het het hogere bedrag rechtvaardigd :Y

boor bij de gamma was maar 59 pleuro en voelde gewoon erg stevig. als ik dan nog voor een paar 10tjes zo'n kruistafel van marktplaats af haal ben ik klaar. veel eisen stel ik er echt niet aan. hoeft niet mooi en snel, en een mm speling is accepteerbaar. het gaat mij er alleen om om een stukje alu te verdunnen. Verder wil ik dat ding gewoon als kolomboor blijven gebruiken...
 
boor bij de gamma was maar 59 pleuro en voelde gewoon erg stevig. als ik dan nog voor een paar 10tjes zo'n kruistafel van marktplaats af haal ben ik klaar. veel eisen stel ik er echt niet aan. hoeft niet mooi en snel, en een mm speling is accepteerbaar. het gaat mij er alleen om om een stukje alu te verdunnen. Verder wil ik dat ding gewoon als kolomboor blijven gebruiken...
is algeprobeerd door vrienden van mij
dan komt door het trillen de boorkop eruit zetten :Y
en dat wil je niet
met gewoon boren met dat gamma ding buigt het tafeltje al door
dus die is ook niet stevig genoeg :N
 
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2116 (www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2116)

zo eentje heb ik thuis ook. voor een beetje simpel freeswerk in aluminium prima te doen. ook als boormachine prima geschikt natuurlijk!

maar ik weet niet hoeveel je wilt frezen, maar is het niet makkelijker (en goedkoper) om dit te laten doen door iemand die een freesbank thuis of op het werk heeft staan?
 
Het wordt zowiezo een crime omdat je eigenlijk 2d wilt frezen, dus gewoon lekker laten doen of die gaten laten voor wat het is (frezen doeje neem ik aan omdat je poserwaarde wilt maar voor het gewicht zou je het net zo goed kunnen laten).
 
Ik weet niet of je in het zuiden woont maar ik heb een tijdje geleden zo'n boormachine gekocht bij cranenbroek
Is erg goedkoop met dat spul en is precies dezelfde als een ferm (heb het vergeleken)
En ze hebben daar ook van die klemmen die je zoekt ,koste maar een paar tientjes
 
Een blokje hout gaat net met een boormachine.
Ikzelf heb al jaren zo'n taiwanees ding (freesbankje), het is meer een veredelde boormachine. Er zit een speciale freeskop op en er horen freesjes bij met draad op het einde. Speciaal lock-systeem.

Mijn bevindingen zijn dat het net niet dat is. Het is wel een freesbankje maar alleen voor heel licht werk.

De nonius is klote, erg goedkoop gemaakt.

Ik heb er een rond-verdeeltafeltje bij en dat is weer handig om op exacte gradenverdeling een gleuven of gaten te frezen. De rondtafel is duits.
 
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2116 (www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2116)

zo eentje heb ik thuis ook. voor een beetje simpel freeswerk in aluminium prima te doen. ook als boormachine prima geschikt natuurlijk!

maar ik weet niet hoeveel je wilt frezen, maar is het niet makkelijker (en goedkoper) om dit te laten doen door iemand die een freesbank thuis of op het werk heeft staan?

als ik het geld had had ik dat zeker gedaan maar, dat geld is er nu gewoon ff niet.
 
Het wordt zowiezo een crime omdat je eigenlijk 2d wilt frezen, dus gewoon lekker laten doen of die gaten laten voor wat het is (frezen doeje neem ik aan omdat je poserwaarde wilt maar voor het gewicht zou je het net zo goed kunnen laten).

gaat het mij in dit geval niet om. moet gewoon een stuk allu wat dunner maken,

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan