Heerlijk volle bak over de snelweg in de hitte

7 okt 2002
238
12
Haarlem
Ja echt fijn zo'n guzzi, heerlijk volle bak rijden in die hitte van gisteren over de snelweg onderweg naar t strand. En dan gebeurd je het volgende, KLAP! hmm, en ik knijp mn koppeling dit. ik rol uit naar de vluchtsrook en denk, Fok, dit is vast niet goed. Ik sta stil en denk nog maar eens starten, au! das misschien niet zo'n goed idee. Mechanisch geratel in de kop, zo lijkt het me.

3 uur later wordt ik en mn ouwe politieknecht door de anwb gedropped in de garage. (goed idee trouwens, als brikrijder om hier lid van te zijn) :9

Ik denk tuimelaar gebroken of wellicht klep gebroken, maar bij het verlossen van het klepdeksel ziet alles er nog Ok uit. hmm, maar eens naar de bougie kijken.

en dan merk je dit:

full
 
oei!...best k*t zo..en verder geen schade :? ik hoop dat je het snel kunt herstellen..suuk6
 
toch maar ff de kop eraf schroeven, ik heb zo'n donderbruin vermoeden...

inderdaad:

full


ik heb de losse helft van de klep er ff bij gelegd, die lag vroloijk in de verbrandingsruimte. de andere helft zit muurvast tegen het bougiegat.
 
en dit is dan het andere resultaat bij 8000rpm. gelukkig zag ik het missende stuk in grote mate onder in het carter liggen..

full
 
de oorzaak van dit alles is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zelf denk dat mn ontsteking weleens verkeerd heeft kunnen staan, alhoewel doe klep wel erg duidelijk gebroken is. wat zou het nog meer geweest kunnen zijn. klepspeling was ruim voldoende twee weken geleden.

de cylinder kwam niet lekker op de plaat maar heeft een aantal diepe putten in de wand bovenaan, waardoor 1 mm ophohnen :? , weleens noodzakelijk kan worden.

dit gaat behoorlijk in de centen lopen verwacht ik..
 
Damn zeg, das 1 klep, ik ben er ff stil van hoeveel puinpoeier dat kan veroorzaken, allemamagisch en teering.
Als je het positief wil bekijken... een bougie is niet zo duur 8-)
 
bougie te heet geworden ..gesmolten en kabang de nodige schade.

Of te lange bougie..maar dat denk ik niet als ik je zo inschat...zo erg heb ik het trouwens nog nooit gezien ..die klepsteel man...
 
Het inbranden van je zuiger komt vaak voor door een verkeerde timing van je ontsteking (of wat hierboven ook gezegt wordt verkeerde hittegraad), echter gezien het breken van een klep; denk ik niet echt dat dit de oorzaak zou zijn geweest. (Wanneer er een gat in je zuiger zit, valt je motor gewoon weg stil.. (in ieder geval das mijn ervaring))

Vind het wel knap trouwens, mooie relikwie'en.. suc6 met de opknapping :)
 
dit ligt niet aan de bougie
Bougie is een gevolg net als die zuiger...

Zoals al gezegd: hij reed met veel toeren in een behoorlijke hitte.
Een guzzi V blok is geen CX500. Guzzi heeft geen waterkoeling maar luchtkoeling.

Warmgelopen, klep blijven hangen, klep in zuiger, nog wat door rammen, bougie uiteraard stuk.

Schade:
klep, geleider, bougie, zuiger, cilinder, koppakking, voetpakking

Vermoedelijke kosten (ben Honda gewend)
50 (klep), 20 (geleider), 4 (bougie), 70 (zuiger, 30 (pakkingen)
80 (boren cilinder), 150 (2uur) (koprevisie van geleider en zittingen)

en ja ik voel met je mee
 
Het inbranden van je zuiger komt vaak voor door een verkeerde timing van je ontsteking (of wat hierboven ook gezegt wordt verkeerde hittegraad), echter gezien het breken van een klep; denk ik niet echt dat dit de oorzaak zou zijn geweest. (Wanneer er een gat in je zuiger zit, valt je motor gewoon weg stil.. (in ieder geval das mijn ervaring))

Vind het wel knap trouwens, mooie relikwie'en.. suc6 met de opknapping :)


of rijdt bij vol gas amper 50 bij een viercylinder gsx500 is mijn ervaring ;)
 
dit ligt niet aan de bougie
Bougie is een gevolg net als die zuiger...

Zoals al gezegd: hij reed met veel toeren in een behoorlijke hitte.
Een guzzi V blok is geen CX500. Guzzi heeft geen waterkoeling maar luchtkoeling.

Warmgelopen, klep blijven hangen, klep in zuiger, nog wat door rammen, bougie uiteraard stuk.

Schade:
klep, geleider, bougie, zuiger, cilinder, koppakking, voetpakking

Vermoedelijke kosten (ben Honda gewend)
50 (klep), 20 (geleider), 4 (bougie), 70 (zuiger, 30 (pakkingen)
80 (boren cilinder), 150 (2uur) (koprevisie van geleider en zittingen)

en ja ik voel met je mee



hmm bougie te warm ge worden door de weers /werk omstandigheden
heter heter
bougie smelt
brokstukken van bougie in blok
hoppa klep blijft hangen en krom door het stooisel van sinterklaas
Klep rang door de zuiger en naar de klote

Dit is mijn versie
Maar je zal wel gelijk hebben..ben maar een bejaardenverzorger ;)
 
stel dat hij loeiheet werd...
Laten we zeggen 100 graden wat echt heel erg heet is.
Dan smelt een bougie toch nog niet?

Smering wordt dan denk ik minder en klep kan blijven hangen.


Trouwens.... gat in zuiger dat kan weer aan ontsteking liggen maar dan nog kan een hangende klep het begin zijn geweest.

Hmm best boeiend: wat was eerst?
-klep
-zuiger
-bougie

Kan er nog meer?
 
ik heb van het weekend mijn ontsteking afgesteld. Dat gaat nogal K U T met die puntjes van dit ding maar opening en tijd stonden zo dat ie koud goed wilde starten en warm goed liep en meeste power had zonder onderin te kwakkelen. echter met de stroboscoop afstellen brengt je op een andere stand. de onsteking stond idd VOOR het teken op het vliegwiel dus ik zelf denk nu dat hij overhit is geraakt door voorontsteking, '( das een duur lesje dan.
 
Laatst bewerkt:
fucked up heel hard...

Ofwel:
ontsteking fout, motor warm, klep blijven hangen, gat in zuiger en bougie stuk

Vertel eens over je afstelling: is dat met een rond plaatje waar beide puntjes op zitten of zit er dan nog een verschuifbaar stukje op om de lifthoogte van het andere setje af te stellen?
 
1 plaatje met 2 sets punten waarvan slecht enkel de afstand kan worden geregeld. cb'tjes hebben ook nog een tweede plaat om tijdstip te bepalen voor andere bobine.

nu baal ik echt want ik heb vorige week een Dyna S ontsteking besteld voor dit ding! Grrr |(
 
das inderdaad balen, dacht je dattie eindelijk lekker liep krijg je dit.
Nu moet ik eerlijk zeggen (daar heb ik in eerdere posts al opgewezen) de kleppen van een V50 zijn kwetsbaar door de dunne steel.

Als ik het me goed voor de geest haal had je ook gezegd dat er op 1 cylinder eigelijk geen speling meer opzat, afhankelijk van hoelang dat al zo was voordat jij het fietsje kreeg is dat de meest waarschijnlijke verklaring.
Ook extreem gebruik wil welleens problemen veroorzaken, ik geef toe dat ik je zelf aangeraden heb om het blokje op toeren te houden maar dan praat ik over tussen de 4000 en de 6000, 7 en 8 gebruik je alleen als je echt gaat blazen (en dat heeft mij met mijn V50 Monza na een seizoen blazen tussen de 8000 en 9500 toeren precies zo'n zuiger opgeleverd........)

Honen kun je bij een guzzi trouwens wel vergeten; de cylinders zijn van licht-metaal met een nikalsil (hard-chroom achtig spul) laag, dit geeft minder wrijving en betere temperatuur huishouding maar kan niet gehoond worden (laag is slechts een paar micron dik)

Ik heb de zuigers en cylinders destijds aan beide kanten vervangen door een fabrieks-race kit (80mm zuigers)dat was zelfs goedkoper als links en rechts nieuw origineel spul.

als je wilt mag je wel even naar mijn oude cylinders en zuigers kijken, mischien dat je er nog wat mee kan, de cylinder is zoiezo het zelfde bij alle V50 modellen (en symetrisch dus zowel links als rechts te gebruiken), alleen de zuiger kan anders zijn (en dan moet je de mazzel hebben dat bij jou de andere kant geklapt is.............)

geef maar effe een gil, 1 cylinder is heel licht beschadigt door de gebroken klep, de andere vertoond alleen de reguliere sporen van gebruik, beide cylinders zijn geglas-pareld.
De kop heb ik destijds via Stolk Motoren revisie in Rotterdam gewoon laten oplassen zijn toen wel gelijk nieuwe zittingen en kleppen ingegaan voor loodvrij, was toen ca 1300 gulden (inclusief alle materiaal voor 2 koppen, waarvan 1 centenbak)

sterkte

Steven
 
't is sowieso een bekend probleem bij "kleine" guzzi's dat de kleppen breken, maar dit is wel zonde inderdaad.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan