Heidenau K60 monteren; hieldraad handje helpen?

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
308
5
Net een verse Heidenau K60 (geen scout) op het achterwiel van mijn DR 650 gelegd. Wat een kutklus als amateur zijnde met alleen bandenlepels en bandenzeep tot mijn beschikking, maar dat is een andere discussie. Nu heb ik de beide ' ploppen' gehoord die aangeven dat de hieldraad zowel links als rechts zich heeft gezet, maar 1 hieldraad blijft heel iets hangen op de velg en komt daar niet helemaal naar buiten. De velg zelf heeft daar geen hoogteslag naar de naaf toe, dat heb ik gecheckt. Ook heb ik voldoende bandenzeep gebruikt om de wrijving zo laag mogelijk te houden. Ik heb de band al op de maximum druk die Heidenau aangeeft staan: 2,8 bar.

Kun je hier overheen gaan om de hieldraad net dat zetje te geven om hem op zijn plek te duwen, of zit er niks anders op dan alles eraf te halen en te kijken of er een slechte/vieze plek op de velg zit die de hieldraad tegenhoudt? Dat laatste doe ik liever niet aangezien de K60 ( in 130/80-17) nogal een stug onding is en monteren/demonteren elke keer het risico van het lekprikken van de binnenband met zich meebrengt.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.517
218
52
Ff door drukken naar 3,5 bar en dan ff stuiteren met het wiel op de plek waar de band net niet goed zit?
Of ff weer leeg laten lopen en van de velg af drukken, extra zeep er tussen en nogmaals proberen?
Of je binnenband zit er al tussen.
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.565
44
57
Soms moet je wel tot zo`n 5 bar gaan voor de band er goed opzit . Moet makkelijk kunnen als je de druk maar na een normale waarde terug brengt om te rijden.
 

Nicolaas

MF veteraan
4 mei 2004
2.209
38
Heb je de moer van de binnenband toevallig als vast gezet voordat je de band op druk bracht? Geen bandenklem die in de weg zit?
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
21.856
273
Assen
Maak je met 6 bar de hiel van de band niet stuk? (zo vertelde een bandenboer me eens..)
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
10.829
2.185
46
Standdaarbuiten
Een fietsband gaat ook niet zomaar stuk hoor. Een racefietsband wordt heel wat harder opgepompt dan een auto of motor band.
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
10.829
2.185
46
Standdaarbuiten
Ik heb een motor band ook al een keer op 8 bar gezet om hem te laten poppen. Was een hele beste knal toen hij op z'n plek schoot.
Dat krijg je met een 20 jaar oude band, die is niet flexibel meer.
 
  • Like
Waarderingen: Dhr. Bosso en Unruled

Korenwolfje

MF'er
9 sep 2018
45
20
ik heb ook zelf mn k60 banden gemonteerd. Voorband ging prima, achterband was een heel gedoe, die wangen zijn zo stug dat het gewoon echt een klote klus is. Tijd geleden mijn achterband lek gereden, wiel zelf eraf gedraaid en naar een motorzaak gebracht. Voor 25 euro was de binnenband vervangen en gemonteerd. Voor die paar tientjes ga ik nooit meer prutsen.
 
  • Like
Waarderingen: fixiepowerr

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.782
75
hardinxveld-giessendam
Net een verse Heidenau K60 (geen scout) op het achterwiel van mijn DR 650 gelegd. Wat een kutklus als amateur zijnde met alleen bandenlepels en bandenzeep tot mijn beschikking, maar dat is een andere discussie. Nu heb ik de beide ' ploppen' gehoord die aangeven dat de hieldraad zowel links als rechts zich heeft gezet, maar 1 hieldraad blijft heel iets hangen op de velg en komt daar niet helemaal naar buiten. De velg zelf heeft daar geen hoogteslag naar de naaf toe, dat heb ik gecheckt. Ook heb ik voldoende bandenzeep gebruikt om de wrijving zo laag mogelijk te houden. Ik heb de band al op de maximum druk die Heidenau aangeeft staan: 2,8 bar.

Kun je hier overheen gaan om de hieldraad net dat zetje te geven om hem op zijn plek te duwen, of zit er niks anders op dan alles eraf te halen en te kijken of er een slechte/vieze plek op de velg zit die de hieldraad tegenhoudt? Dat laatste doe ik liever niet aangezien de K60 ( in 130/80-17) nogal een stug onding is en monteren/demonteren elke keer het risico van het lekprikken van de binnenband met zich meebrengt.
die maximum druk is tijdens dynamische omstandigheden (rijden onder belasting) voor het op de velg ploppen mag de druk best hoger zijn zolang je hem maar weer aflaat voordat je gat rijden.
 

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
643
39
Frl
En als het met een hoge druk nog niet wil dan markeer je de plek waar hij niet goed naar buiten komt, laat je de band weer leeglopen, zet je daar de bandenlepel tussen en smeer je er wat bandenvet/afwasmiddel ertussen en weer oppompen.
 
  • Like
Waarderingen: fixiepowerr

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
308
5
Wow, wat een hoop tips! Thanks everyone, ik ga er mee aan de slag. Alleen niet vanavond want ik heb er een acute bandenmontage aversie aan over gehouden. Jezus wat een gevecht!. Gelukkig ben ik fietsenmaker, die fietsbandjes gaan gewoon met het handje natuurlijk, hoewel ik ook een keer een Bridgestone BT45 zonder bandenlepels op het achterwiel van mijn BMW K100 heb gemasseerd, maar dat is ook een stuk soepeler band en zonder binnenband natuurlijk.
 

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
308
5
ik heb ook zelf mn k60 banden gemonteerd. Voorband ging prima, achterband was een heel gedoe, die wangen zijn zo stug dat het gewoon echt een klote klus is. Tijd geleden mijn achterband lek gereden, wiel zelf eraf gedraaid en naar een motorzaak gebracht. Voor 25 euro was de binnenband vervangen en gemonteerd. Voor die paar tientjes ga ik nooit meer prutsen.
Dat was ook mijn gedachte, maar ik vind het toch dermate interessant dat ik overweeg zelf een bandenmontage apparaat aan te schaffen of in elkaar te knutselen.
 
  • Like
Waarderingen: Korenwolfje

guzzigek

MF veteraan
1 aug 2008
1.727
93
bij mijnmotoren
Moet wel zeggen dat die K60 ( zowel voor als achter) verdomt weinig balans lood nodig had .
zowel voor als achter heb ik de dragers voor de remschijven zelf gemaakt en daar mee gezorgd dat mijn wielen op nul uitkwamen wat onbelans aangaat .
na montage van de K60 en binnen banden was voor en achter slecht 7 gram nodig om de wielen gebalanceerd te krijgen
 

broemer

Die hard MF'er
5 okt 2003
697
14
Almelo
Zelfde gehad met een K60. Moest onderste uit de compressor persen voor ie erop schoot. En idd, k*tklus van jewelste. Vooral als het koud is en die stugge zwarte worst niet mee wil werken.