Heidenau K60 monteren; hieldraad handje helpen?

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
427
109
Net een verse Heidenau K60 (geen scout) op het achterwiel van mijn DR 650 gelegd. Wat een kutklus als amateur zijnde met alleen bandenlepels en bandenzeep tot mijn beschikking, maar dat is een andere discussie. Nu heb ik de beide ' ploppen' gehoord die aangeven dat de hieldraad zowel links als rechts zich heeft gezet, maar 1 hieldraad blijft heel iets hangen op de velg en komt daar niet helemaal naar buiten. De velg zelf heeft daar geen hoogteslag naar de naaf toe, dat heb ik gecheckt. Ook heb ik voldoende bandenzeep gebruikt om de wrijving zo laag mogelijk te houden. Ik heb de band al op de maximum druk die Heidenau aangeeft staan: 2,8 bar.

Kun je hier overheen gaan om de hieldraad net dat zetje te geven om hem op zijn plek te duwen, of zit er niks anders op dan alles eraf te halen en te kijken of er een slechte/vieze plek op de velg zit die de hieldraad tegenhoudt? Dat laatste doe ik liever niet aangezien de K60 ( in 130/80-17) nogal een stug onding is en monteren/demonteren elke keer het risico van het lekprikken van de binnenband met zich meebrengt.
 
Ff door drukken naar 3,5 bar en dan ff stuiteren met het wiel op de plek waar de band net niet goed zit?
Of ff weer leeg laten lopen en van de velg af drukken, extra zeep er tussen en nogmaals proberen?
Of je binnenband zit er al tussen.
 
Soms moet je wel tot zo`n 5 bar gaan voor de band er goed opzit . Moet makkelijk kunnen als je de druk maar na een normale waarde terug brengt om te rijden.
 
De K60 ( in 130/80-17) heb ik ook op mijn project fiets zitten en stribbelde ook flink tegen maar bij 6 bar ploptie die op zijn plek .
staat nu op 2,6 bar voor de komende tijd
test-filter.jpg
 
ik heb ook zelf mn k60 banden gemonteerd. Voorband ging prima, achterband was een heel gedoe, die wangen zijn zo stug dat het gewoon echt een klote klus is. Tijd geleden mijn achterband lek gereden, wiel zelf eraf gedraaid en naar een motorzaak gebracht. Voor 25 euro was de binnenband vervangen en gemonteerd. Voor die paar tientjes ga ik nooit meer prutsen.
 
Net een verse Heidenau K60 (geen scout) op het achterwiel van mijn DR 650 gelegd. Wat een kutklus als amateur zijnde met alleen bandenlepels en bandenzeep tot mijn beschikking, maar dat is een andere discussie. Nu heb ik de beide ' ploppen' gehoord die aangeven dat de hieldraad zowel links als rechts zich heeft gezet, maar 1 hieldraad blijft heel iets hangen op de velg en komt daar niet helemaal naar buiten. De velg zelf heeft daar geen hoogteslag naar de naaf toe, dat heb ik gecheckt. Ook heb ik voldoende bandenzeep gebruikt om de wrijving zo laag mogelijk te houden. Ik heb de band al op de maximum druk die Heidenau aangeeft staan: 2,8 bar.

Kun je hier overheen gaan om de hieldraad net dat zetje te geven om hem op zijn plek te duwen, of zit er niks anders op dan alles eraf te halen en te kijken of er een slechte/vieze plek op de velg zit die de hieldraad tegenhoudt? Dat laatste doe ik liever niet aangezien de K60 ( in 130/80-17) nogal een stug onding is en monteren/demonteren elke keer het risico van het lekprikken van de binnenband met zich meebrengt.
die maximum druk is tijdens dynamische omstandigheden (rijden onder belasting) voor het op de velg ploppen mag de druk best hoger zijn zolang je hem maar weer aflaat voordat je gat rijden.
 
En als het met een hoge druk nog niet wil dan markeer je de plek waar hij niet goed naar buiten komt, laat je de band weer leeglopen, zet je daar de bandenlepel tussen en smeer je er wat bandenvet/afwasmiddel ertussen en weer oppompen.
 
Wow, wat een hoop tips! Thanks everyone, ik ga er mee aan de slag. Alleen niet vanavond want ik heb er een acute bandenmontage aversie aan over gehouden. Jezus wat een gevecht!. Gelukkig ben ik fietsenmaker, die fietsbandjes gaan gewoon met het handje natuurlijk, hoewel ik ook een keer een Bridgestone BT45 zonder bandenlepels op het achterwiel van mijn BMW K100 heb gemasseerd, maar dat is ook een stuk soepeler band en zonder binnenband natuurlijk.
 
ik heb ook zelf mn k60 banden gemonteerd. Voorband ging prima, achterband was een heel gedoe, die wangen zijn zo stug dat het gewoon echt een klote klus is. Tijd geleden mijn achterband lek gereden, wiel zelf eraf gedraaid en naar een motorzaak gebracht. Voor 25 euro was de binnenband vervangen en gemonteerd. Voor die paar tientjes ga ik nooit meer prutsen.

Dat was ook mijn gedachte, maar ik vind het toch dermate interessant dat ik overweeg zelf een bandenmontage apparaat aan te schaffen of in elkaar te knutselen.
 
Moet wel zeggen dat die K60 ( zowel voor als achter) verdomt weinig balans lood nodig had .
zowel voor als achter heb ik de dragers voor de remschijven zelf gemaakt en daar mee gezorgd dat mijn wielen op nul uitkwamen wat onbelans aangaat .
na montage van de K60 en binnen banden was voor en achter slecht 7 gram nodig om de wielen gebalanceerd te krijgen
 
Zelfde gehad met een K60. Moest onderste uit de compressor persen voor ie erop schoot. En idd, k*tklus van jewelste. Vooral als het koud is en die stugge zwarte worst niet mee wil werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan