Heidenau K60 monteren; hieldraad handje helpen?

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
427
109
Net een verse Heidenau K60 (geen scout) op het achterwiel van mijn DR 650 gelegd. Wat een kutklus als amateur zijnde met alleen bandenlepels en bandenzeep tot mijn beschikking, maar dat is een andere discussie. Nu heb ik de beide ' ploppen' gehoord die aangeven dat de hieldraad zowel links als rechts zich heeft gezet, maar 1 hieldraad blijft heel iets hangen op de velg en komt daar niet helemaal naar buiten. De velg zelf heeft daar geen hoogteslag naar de naaf toe, dat heb ik gecheckt. Ook heb ik voldoende bandenzeep gebruikt om de wrijving zo laag mogelijk te houden. Ik heb de band al op de maximum druk die Heidenau aangeeft staan: 2,8 bar.

Kun je hier overheen gaan om de hieldraad net dat zetje te geven om hem op zijn plek te duwen, of zit er niks anders op dan alles eraf te halen en te kijken of er een slechte/vieze plek op de velg zit die de hieldraad tegenhoudt? Dat laatste doe ik liever niet aangezien de K60 ( in 130/80-17) nogal een stug onding is en monteren/demonteren elke keer het risico van het lekprikken van de binnenband met zich meebrengt.
 
Moet wel zeggen dat die K60 ( zowel voor als achter) verdomt weinig balans lood nodig had .
zowel voor als achter heb ik de dragers voor de remschijven zelf gemaakt en daar mee gezorgd dat mijn wielen op nul uitkwamen wat onbelans aangaat .
na montage van de K60 en binnen banden was voor en achter slecht 7 gram nodig om de wielen gebalanceerd te krijgen

Ik zie twee rode puntjes op de band staan, geven die het zwaarste punt van de band aan? Valt me nu pas op, nadat ik hem gemonteerd heb....
 
Update; Band erafgehaald, velgbed goed schoongemaakt en geschuurd daar waar de hiel tegenaan ligt en een combi van bandenzeep en extra zeepsop gebruikt. Band erop, deze keer met de rode puntjes op de juiste plek. Staat nu op 4 bar, verder durf ik niet te gaan, Maar de hiel aan 1 kant duikt nog steeds op 1 plek, wel een andere plek dan de vorige keer. Ik ga er maar gewoon mee rijden, misschien merk ik het niet eens. Het scheelt je wel minimaal 1 keer naar de sportschool gaan, een Heidenau omleggen.
 
Update; Band erafgehaald, velgbed goed schoongemaakt en geschuurd daar waar de hiel tegenaan ligt en een combi van bandenzeep en extra zeepsop gebruikt. Band erop, deze keer met de rode puntjes op de juiste plek. Staat nu op 4 bar, verder durf ik niet te gaan, Maar de hiel aan 1 kant duikt nog steeds op 1 plek, wel een andere plek dan de vorige keer. Ik ga er maar gewoon mee rijden, misschien merk ik het niet eens. Het scheelt je wel minimaal 1 keer naar de sportschool gaan, een Heidenau omleggen.

Ik zou zonder zorgen 8 bar erin pompen.
Ik lees in dit topic ook al 2 professionele bandenleggers die dit ook al hebben gezegd.

Daarentegen zou ik echt NIET gaan rijden met een band die niet goed op de velg ligt.

Pomp dat ding gewoon op tot ie plopt !!
 
Een beetje Schwalbe TLR op een Ryde velg idee dus
Ik werk niet veel met tubeless banden op mijn werk, maar sommige combis zijn idd godsonmogelijk om fatsoenlijk te monteren. Tubeless heeft vast voordelen op de MTB, maar ik ga echt niet lopen klooien met die vieze latextroep als je er simpelweg ook een binnenbandje in kan drukken.
 
Dus ze geven het lichtste punt van de band aan.
Het grappige is dat de bandenfabrikanten (althans hun vertegenwoordigers) het daar niet over eens zijn. De ene zegt dat het ventiel zwaarder is dan het deel wat uit de velg is gehaald om het ventielgat te maken, maar de ander zegt het precies omgekeerd.
Of het nu het lichtst of het zwaarst is maakt niets uit, zolang je die 2 rode stippen maar bij het ventiel plaatst.

Trouwens, steeds meer fabrikanten stoppen met het aangeven van deze positie. Michelin deed het al een aantal jaar niet meer, Conti sinds verleden jaar.
 
Heeft iemand problemen met leeg lopen van de k60?
Mijn voorband loopt steeds leeg na een stukje rijden,hij is er nu al 5x afgeweest bij 3 verschillende bandenzaken.
Hij blijft na montage goed maar na een ritje lekt hij rondom de velg.
Ik heb al het verf al verwijderd wat op de velg zat maar dat maakt niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan