Helicoil in aluminium zonder boren?

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
800
975
Limbürg
Bij een van de kleppendeksels is een bout dolgedraaid. Hier kan ik bij met mijn accuboortje, dus kan hem netjes uitboren, en dan tappen en een helicoil plaatsen. Het andere boutje is in principe nog goed, maar ik wou er meteen ook eentje in dat gat draaien. Echter, daar kan ik nét niet fatsoenlijk bij, het frame zit in de weg. Dus zou het blok eruit moeten, maar da's ook weer wat te gortig voor nu.

Maar ik vroeg me af of er nog iets anders was wat ik kon proberen. Het boortje zelf past er tussen, maar weet niet of het kan om bijv. met een tang langzaam het gat uit te boren? Of misschien het boren overslaan en direct tappen? Ik heb een tap voor een M-maatje kleiner.

Tips welkom, en als de conclusie is "gaat gewoon niet joh" dan bewaar ik het voor als 't blok er een keer uitgaat.
 
Dus je wilt van bijvoorbeeld een M6 naar een M5?
Een Helicoil heeft een 'eigen' tap, dat is niet een standaard metrische tap.
Dus ik ben bang dat wat je wilt niet lukt zonder het blok uit te bouwen of te kantelen zodat je er fatsoenlijk bij kunt.
 
In dit geval ''niet repareren wat niet kapot is''.
Als deze nu nog goed is en je je in het vervolg houdt aan hoe vast deze moeten zo het gewoon goed moeten gaan.

Neemt niet weg dat het wel een interessante is om over na te denken. Heb je een foto van de situatie?
Hoe groot moet het gat officieel worden voordat je kunt tappen? Je hebt ook 45 graden bochtdstukjes bij demels. Als je daar een passend boortje bij kunt krijgen ben je dr waarschijnlijk.
 
..omdat het sterker is.

Een schroefdraad rechtstreeks in alu getapt is minder sterk dan een Helicoil.
Vaak hoeft een schroef of bout dan ook niet op moment vastgezet te worden; handvast is vast
 
Ja maar waarom moet het sterker? Handvast is zat, maar vaak staat er wel een moment voor. Handig als je minder handig bent.

Als je hem met meer kracht gaat vastdraaien druk je de pakking ook weer uit model, met weer kans op lekken.
 
boortje met slijp iets een vierkantje aan de houderkant geven, dan kan je hem net als de tap gebruiken, maar idd niet repareren wat niet kapot is
 
Het gaat om een motortje van 38 jaar oud, dus ik wou dit preventief doen. Maar tijdens het schoonmaken en de goeie lamp op het geheel te zetten, zie ik dat aan de "goede" kant al een helicoil zit _O- Dus dat is dan mooi meegenomen.

Aan de andere kant, waar de dolle bout zat, kon ik er gewoon bij dus daar zit netjes een helicoil in. Probleem opgelost, dus.

Een haakse boorkop is trouwens ook wel een goed idee. (Maar niet voor mij, ik zou niet durven haaks te boren in zacht aluminium, zal het zo scheef als een drol worden)

Bedankt voor het meedenken, allen!
 
Waarom zou je alvast een helicoil zetten in een tapgat dat nog goed is?
doe dat heel veel, maar dan wel bij bouten die ook heel veel los en vast gaan. vroeg of laat begeeft die hun draad het toch, en dan heb je dat liever niet voor als het even niet uitkomt (bv tijdens een wedstrijd met de brommercross, alle draad in mijn blokjes is sowieso vervangen voor helicoils).
 
Terug
Bovenaan Onderaan